Dus ik had weer een daily nodig. Maar ik leer zo af en toe ook nog eens van mijn fouten, en ditmaal moest het weer een daily met driving-fun worden. Een auto met bergen karakter en dito prestaties. Een hoop uren werden weer goed besteed op Marktplaats, en een hoop verschillende auto's werden er bekeken en bepoteld. Veel auto's waren volgens de verkoper in zeer goede staat en geheel roestvrij, maar zakten toch voor de Heintje-vingerpriktest.. Tja, veel verspilde tijd, tot ik eindelijk een auto vond die netjes was, en belangrijker nog, aan het voornaamste criteruim voldeed: mij als een idioot laten grijnzen.
Dat is tenminste mijn definitie van een karakterbak

Gisteren heb ik het vehikel opgehaald bij de Mazda dealer in Maarssen, en vandaag helemaal schoongemaakt en zo..
En zo ziet zo'n kasteel op wielen er van binnen uit:
En er zijn natuurlijk heel veel redenen te bedenken waarom ik gek ben geworden en dit de vreemdste aankoop sinds tijden is. Het is voorwielaangedreven, het is een amerikaanse boot, het is zwaar, het is van 1995, de tank is nog sneller leeg dan een emmer biefstuk in een leeuwenkooi, het zit vol elektrische gribussen die stuk kunnen, het heeft een v8 dwars voorin, en weet ik wat nog meer... maar: moet een driving-fun mobiel nou per se een verstandige auto zijn?
Nee dus. Dit is een uiterst luxe mobiele bosvilla met alles elektrisch. Ja, dat kan dus kapot, maar helaas: alles werkt na 18 jaar nog (okee, behalve de blowermotor dan). En die 'zware' V8 die dwars voorin ligt is van aluminium (zeerlichtium) en heeft injectie en vier nokkenassen, en een hoop kleppen en zo. En 300 pk. Geen luie McDonalds paarden, maar dikke boer'n knollen die de aarde de andere kant op laten draaien als je gas geeft. En hij is begrensd op 240 km/u (moet ik nog uitproberen). En de bosvilla heeft luchtvering met een computer. Dat betekent voor mij dat ik hard over de miljoenen drempels hier kan, maar als het de bocht door moet houdt diezelfde nare & moderne computer de auto weer mooi horizontaal. En het mooiste: voor het hout in dit interieur zijn échte bomen gekapt, dus het is lekker milieuonvriendelijk. Ik heb in ieder geval geen FSC keurmerk achterop de panelen kunnen vinden

Al die bovenstaande feitjes bij elkaar hebben er zo'n beetje voor gezorgd dat ik verliefd werd op een Amerikaanse boot. En dat had ik echt nooit gedacht..

Maar is het allemaal rozengeur en manenschijn? Het meeste wel, want alles lijkt goed te werken (*klopt af op het interieurhout*), maar zoals eerder gezegd werkt de blowermotor niet. Die had ik er vandaag even uit gehaald, maar het is zo'n zogenaamd onderhoudsvrije brushless elektromotor waar weinig beunhaas-eer aan te behalen valt. Dus dat moet ik even nieuw bestellen voor de lieve som van 50 dollar. En hij rijdt op benzine. En hoewel ie op de snelweg maar liefst 1 op 11 loopt, is daar bij binnendoor rijden weinig van te merken.. Dit is echt zo'n auto waarbij je de boordcomputer het liefst op 'gemiddeld verbruik' zet, dan op het actuele verbruik. Dus er moet te zijner tijd een LPG G3 installatie ingebouwd worden. Dat lijkt me in ieder geval een mooi klusje om zelf te doen.
Voor de rest blubbert ie eigenlijk prima. Bergen karakter en ik voel me de koning van de weg, heerlijk. Wat mij betreft is het een hele geslaagde aankoop, en hopelijk blijft dat in de toekomst ook zo