Phishing mail "Marktplaats"

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Phishing mail "Marktplaats"

Bericht door EvdP » 01 jun 2013, 11:13

Ik ben er sinds vandaag achter hoe je Marktplaats account wordt gehackt. Je krijgt de volgende mail in je inbox:

Afbeelding

Daar schrik je waarschijnlijk van, want je hebt niets gewijzigd. Dus klik je op de link en zie je dit:

Afbeelding

Nu moet er al een belletje gaan rinkelen, je gaat namelijk naar een heel andere website. Als je dat niet ziet dan klik je op de Verder knop en zie je dit:

Afbeelding

Alleen met een domeinnaam die niet van Marktplaats is, in mijn geval:

http://markt" onclick="window.open(this.href);return false; plaats-verkoopen 233.info/useradmin/login-sql.php (Ik heb er spaties in gezet zodat het niet een echte link wordt, klik er maar niet op.)

Wat de meesten dan doen is hun e-mail adres met wachtwoord invullen. En dan is je inlogcombinatie opgeslagen door de boefjes.

WEES GEWAARSCHUWD!

RVV

Re: Phishing mail "Marktplaats"

Bericht door RVV » 01 jun 2013, 11:34

Marktplaats is een broeinest van crimineel gedrag/oplichting etc etc. Ik koop/verkoop nooit meer wat via marktplaats. Helemaal niet nu een rechter heeft besloten dat je gewoon mensen via marktplaats mag oplichten.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2013, 11:53

ik verkoop regelmatig wat onderdelen via MP dat gaat normaal gesproken goed, overal heb je wel eens wat en ja criminelen en of oplichters zie je ook her en der, helemaal via banken...dat zijn opzich vaak al dat soort witte boord crimies, maar ik bedoel die phishing e-mails gelijkende echt en dan vragen ze je ook om allerlij gegevens.

ik stuur dat soort mails natuurlijk meteen door naar die banken incl de inhoud wat je via eigenschappen van de e-mail kan vinden en copy paste alles er bij, zodat de bank er weer mee aan de slag kan, heb er al honderden door de jaren verstuurt denk :mrgreen:
zijn meestal banken waar ik niet bij zit en dus valt het al snel op ;-)

dat van MP op die manier nog niet gezien/gehoord, maar idd als ze al zoiets vragen dan gaan normaal gesproken de bellen wel rinkelen, maar kan me voorstellen dat er toch mensen zijn die er in vallen helaas.

als je zoiets hebt moet je wel meteen alles doorsturen naar MP zodat ze er wat mee kunnen doen (als ze wat doen)

daNpy

Bericht door daNpy » 01 jun 2013, 12:35

Bij "Klik hier om bevestig uw marktplaats account"

moet er al een belletje gaan rinkelen. Maargoed je leest nogal snel ergens overheen. Gelukkig heeft Marktplaats het al aardig in de smiezen met een waarschuwingspagina!

Peric

Bericht door Peric » 01 jun 2013, 21:20

Bij het tweede scherm zou er ook een belletje moeten gaan rinkelen. Verkopen is in mijn woordenboek nog steeds met 1 O.

Plaats reactie