
Heb me hier lang geleden al eens voorgesteld maar lange tijd nauwelijks actief geweest. Sinds kort lees ik weer wat meer mee, dus vond ik het ook wel leuk om mijn huidige auto eens voor te stellen.
De afgelopen jaren heb ik diverse auto's gehad. Om de zoveel tijd gaat het kriebelen en wil ik weer iets anders. Vaak heb ik, op het moment dat ik een auto koop, al een opvolger in gedachte (die op dat moment nog buiten budget is). Met mijn huidige auto zit dat anders... Er zijn namelijk weinig auto's die ik kan bedenken die voor mij binnen bereik zijn (of binnen redelijke tijd komen) die hetzelfde of meer bieden dan de auto die ik nu heb...
Het belangrijkste aan een auto is voor mij rijplezier en dat haal ik vooral uit het rijden op B-wegen, lange afstanden toeren en het betere bochtenwerk opzoeken. Alle hobby-auto's die ik heb gehad, scoorden goed op deze punten en ook mijn huidige auto stelt niet teleur, integendeel...
De afgelopen jaren was het budget steeds vrij beperkt. Auto's die ik heb gereden, zijn onder andere 2 Peugeot 106 Rallyes (S2), een Mini Cooper 1.3i (een echte dus

Vorig jaar had ik echter wat bescheiden financiële meevallers, waardoor een 'droomauto', een Honda S2000, ineens binnen bereik kwam. Linksgestuurd was nog te duur, maar een nette RHD moest mogelijk zijn binnen mijn nieuwe budget. De Miata dus te koop gezet (was binnen een week weg!) en gaan praten met een bedrijf die o.a. dit soort auto's importeert uit de UK en Japan (BPO Automotive). Die gaven aan dat het mogelijk moet zijn binnen budget.
Ik ben vervogens druk gaan zoeken op o.a. Pistonheads. Eerst maakte de kleur me niet zoveel uit, maar na tig S2000's bekeken te hebben op de sites, kwam ik er toch achter dat er maar 2 kleuren zijn die me écht zouden bekoren: donkerblauw en rood, met een lichte voorkeur voor die laatste. Binnen een week een hele nette gevonden, althans, op de foto's. Hij stond bij een particulier en er stond weinig info bij. BPO heeft vervolgens voor mij contact opgenomen met de verkopende partij en er bleek een goed verhaal aan de auto en de verkopende partij te zitten. Ze hadden er dus wel vertrouwen in... De auto was echter wel iets boven budget, maar aangezien er een hardtop bij zat welke ik zou kunnen verkopen, toch maar besloten ervoor te gaan...
Zo stond hij op Pistonheads:
En toen kon het wachten beginnen. BPO zou enkele weken later naar de UK gaan. Bij terugkomst uit de UK, met de auto en een mooi verhaal:
De vorige eigenaar blijkt enkele jaren voor het Honda F1 team gewerkt te hebben (als vrachtwagenchauffeur geloof ik) en had dus 'iets' met Honda. Deze auto had hij inmiddels een paar jaar in bezit en was er enorm zuinig op. Kosten noch moeite is gespaard om de auto netjes te houden. De auto kwam alleen bij goed weer buiten en werd eens per maand gewassen. In de garage stond hij onder een doek. Alles klopte aan de auto en er zat een flinke map met bonnen bij van onderhoud, onderdelen en keuringen van heel wat jaren. Het enige minpunt was eigenlijk de stoffen kap: deze is nog de originele uit 2001 en toonde wat slijtage. Op de foto's die eerder doorgestuurd waren, leek het echter erger dan het daadwerkelijk was: de kap is nog goed waterdicht en opent en sluit nog uitstekend. De reden dat de auto te koop stond, was met name omdat hij ook nog een oude Ford had staan die hij aan het opknappen was. Zijn vrouw wilde bovendien graag een Mini cabrio ofzo...
Toen de auto eenmaal in Nederland was aangekomen, ben ik uiteraard zo snel mogelijk langs geweest. Het was mijn eerste ontmoeting met de auto 'in het echt'. En hij was nog mooier dan ik me voorgesteld had... Mijn eerste eigen foto van de S:
Gelijk wat kilometers kunnen maken (op groene platen), wat een heerlijke auto... Maar daarna begon weer het lange wachten. De auto moest klaar gemaakt worden, kreeg een grote beurt, koplampen moesten aangepast worden, de auto werd uitgelijnd, moest langs de RDW en kreeg een nieuwe APK, maar toen was het eindelijk zover: de S mocht mee naar huis!
Nu ruim een half jaar verder heb ik er al een paar duizend kilometer op de teller bij gezet. Onder andere een toertocht met verschillende S2000's in de Ardennen was puur genieten, de S is gemaakt voor dat soort wegen.
De S2000 is eigenlijk de eerste auto waarbij ik niet direct een opvolger op het oog heb. Weinig auto's kunnen in deze prijsklasse hetzelfde bieden, het is een mooie combinatie van sportiviteit, comfort, snelheid en beleving, bovendien aangevuld met uitstekende betrouwbaarheid. Ik zou op dit moment niet weten wat ik als opvolger zou moeten kiezen die meer biedt...
Inmiddels ook wat kleine aanpassingen gedaan:
- Pioneer radio met unit om de dashcontrols te kunnen gebruiken
- K&N cold air intake voor een betere soundtrack (vooral in VTEC zeer verslavend)
- Uitlaat aan laten passen voor wat sportiever geluid
Verder geen grote plannen. De softtop zal dit jaar of volgend jaar nog wel vervangen worden, maar verder wil ik hem redelijk standaard houden. De auto voldoet aan al mijn wensen en is snel genoeg, zeker in vergelijking met mijn daily leasewagen (Peugeot 508 SW 1.6 eHDI). Bovendien loop ik met plannen om er in de toekomst een tracktool bij te kopen in de vorm van een 205je ofzo... Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde!