Ken ze ook niet...En van dat stof, is dat niet een van de standaard verkoopargumenten van iedere blokkenfabrikant tegenwoordig?GTRene schreef:ken ze ook niet...
maar van dat minder stof klinkt wel handig.
Remmen en soorten remsetjes
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Remmen en soorten remsetjes
- Luco
- Berichten: 29642
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Remmen en soorten remsetjes
Minder stof lijkt me logisch als de blokken harder zijn of keramisch.
Maar als je goed leest slijten dus je schijven harder, waar denk je dat dat materiaal terechtkomt
Maar als je goed leest slijten dus je schijven harder, waar denk je dat dat materiaal terechtkomt
- WieDrDerJonge
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
- Locatie: Friesland
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remmen en soorten remsetjes
ff hier heen verplaatst, verhaal op>>
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 96#p960496" onclick="window.open(this.href);return false;
past de originele CSL bracket meteen goed op de M3?
die M3 schijf is 53.5 en de csl 52.5 wat elkaar niet zoveel doet, maar als je de csl discs en brackets op de e36 M3 of Z3M wil zetten moet je dacht ik iets van 5 of 6mm van de bracket af frezen dacht ik?
Ik hem mijn brackets nu klaar voor de lichte (3.2kg) E38 4-pots Brembo en 345 CSL schijven, wil eigenlijk ook wat setjes uit 1 blok laten frezen, maar eerst een vragen wat dat kost..., in theorie kunnen die dan ook gebruikt worden voor de E46 set-up maar dan moet er dus die zeg 6mm pacer/plaat bij achter.
je kan ook wat Porsche brembo's erop zetten met speciale brackets, doch wel vrij prijzig. zoiets>
http://www.rallyroad.net/content/e46-m3 ... r-brackets" onclick="window.open(this.href);return false;
ow, zit me te bedenken dat ik in Jeroens verkoop draadje zit, mag anders verplaats worden naar het remmen draadje, no problem.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 96#p960496" onclick="window.open(this.href);return false;
past de originele CSL bracket meteen goed op de M3?
die M3 schijf is 53.5 en de csl 52.5 wat elkaar niet zoveel doet, maar als je de csl discs en brackets op de e36 M3 of Z3M wil zetten moet je dacht ik iets van 5 of 6mm van de bracket af frezen dacht ik?
Ik hem mijn brackets nu klaar voor de lichte (3.2kg) E38 4-pots Brembo en 345 CSL schijven, wil eigenlijk ook wat setjes uit 1 blok laten frezen, maar eerst een vragen wat dat kost..., in theorie kunnen die dan ook gebruikt worden voor de E46 set-up maar dan moet er dus die zeg 6mm pacer/plaat bij achter.
je kan ook wat Porsche brembo's erop zetten met speciale brackets, doch wel vrij prijzig. zoiets>
http://www.rallyroad.net/content/e46-m3 ... r-brackets" onclick="window.open(this.href);return false;
ow, zit me te bedenken dat ik in Jeroens verkoop draadje zit, mag anders verplaats worden naar het remmen draadje, no problem.
-
Robin
- Berichten: 56357
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Remmen en soorten remsetjes
Vraag die misschien al eens eerder is gesteld:
Waarom zit (van opzij gezien) bij de ene sportieve auto/type op bijv. de vooras de remklauw aan de voorkant en bij de andere aan de achterkant? Is dat 'n ontwerp-punt of zit er 'n andere reden achter? Moderne wagens hebben ze aan de achterkant vaker?
CTR 2 wat ouder, voor:

Nieuwere Elfer aan de achterkant:

Waarom zit (van opzij gezien) bij de ene sportieve auto/type op bijv. de vooras de remklauw aan de voorkant en bij de andere aan de achterkant? Is dat 'n ontwerp-punt of zit er 'n andere reden achter? Moderne wagens hebben ze aan de achterkant vaker?
CTR 2 wat ouder, voor:
Nieuwere Elfer aan de achterkant:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remmen en soorten remsetjes
klopt, achter is beter (voorkant)
in theorie als je ze voor hebt, heb je, én meer gewicht voor de as (bij 911 wel oke
)
maar dan gaat ie in theorie eerder/meer duiken, hij wil dan met de kont over de voorwielen gegooid worden zeg maar ala stok in de spaken steken
en gaat eerder duiken.
als ze achter zitten wil die hem als het ware iets uit de veren halen voor, dus in theorie en praktijk blijft de auto zo vlakker.
achter moet ie juist voor de as zitten om hem daar wat naar beneden te houden, als ie daar achter de as zou zitten wil die hem meer optillen wat dus niet gunstig is voor balans.
heb daar destijds (jaren terug) heel wat over zitten denken en dat kwam er uit
bij Porsche wisten ze dat allang natuurlijk
in theorie als je ze voor hebt, heb je, én meer gewicht voor de as (bij 911 wel oke
maar dan gaat ie in theorie eerder/meer duiken, hij wil dan met de kont over de voorwielen gegooid worden zeg maar ala stok in de spaken steken
als ze achter zitten wil die hem als het ware iets uit de veren halen voor, dus in theorie en praktijk blijft de auto zo vlakker.
achter moet ie juist voor de as zitten om hem daar wat naar beneden te houden, als ie daar achter de as zou zitten wil die hem meer optillen wat dus niet gunstig is voor balans.
heb daar destijds (jaren terug) heel wat over zitten denken en dat kwam er uit
bij Porsche wisten ze dat allang natuurlijk
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen en soorten remsetjes
De massa van de remklauwen is onafgeveerd, dus heeft m.i. geen invloed op duiken of hurken (?). Het roteren van een massa is wel gemakkelijker als die massa zich dicht bij het draaipunt bevind. In dat opzicht zou je zeggen beter de klauwen tussen de assen in.
Maar misschien dicteert de opbouw van de draagarmen wel de positie van de klauw.. of de koeling van de remmen?
Maar misschien dicteert de opbouw van de draagarmen wel de positie van de klauw.. of de koeling van de remmen?
-
Robin
- Berichten: 56357
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Remmen en soorten remsetjes
Rene, zo dacht ik ook al. En TLRS dat ook...
Nog meer ideeen?
Nog meer ideeen?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Remmen en soorten remsetjes
Rene, had je niet beter één pasklare set kunnen kopen in plaats van al die losse onderdelen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Remmen en soorten remsetjes
Brembo 4 pots klauwen van een 840i passen zo 1:1 op een E36 M3 / Z3M fusee met E46 M3 schijven, weet alleen niet uit mijn hoofd of je dan gewone of CSL schijven hebben moet. Dan hoef je niet te klooien met custom brackets etc is gewoon direct bolt on.
Lastige is alleen dat er moeilijk aan te komen is die klauwen en het geeft altijd gezeur met velgen, je moet iets ala BBS RC hebben of dikke spacers gebruiken.
Lastige is alleen dat er moeilijk aan te komen is die klauwen en het geeft altijd gezeur met velgen, je moet iets ala BBS RC hebben of dikke spacers gebruiken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remmen en soorten remsetjes
@Tom, ja wel makkelijker, ook duurder...wat ik overhoud verkoop ik weer, wel wat gedoe maar opzich best
'leuk' even uit te zoeken, je werd helemaal gestoord van wat er wel en niet op het net staat en bijna niks was echt uitgewerkt
of echt duidelijk en vol met maybe's
@Bert, klopt, dat schreef ik ook op 2 plekken dat van de E31 brembo's, zoals jij en ik al zei en ondervond met zoeken, bijna niet aan te komen en heel erg gewild...en of duur daardoor
en toch kon ik na lang zoeken en diep graven, er nieuw aankomen voor een heel vriendelijk prijsje, dus ik blij en bestellen/betalen (staat wel in het klussen draadje) belden ze later op...
was er maar 1 op voorraad en rest gaat alleen op bestelling en zeker 8 weken levertijd (rest zie dat draadje)
Die van de E34 M5 nurburg spul en e31 850 csi passen schijnbaar ook, maar 6.6kg per stuk, die zijn gietijzer, wel leuk maar blokjes te hoog en eigenlijk best zwaar...(brembo e31 en e38 bv wegen maar 3.2kg zoiets)
en ow, die E31 840ci en 850ci (niet csi) kunnen alleen met de M3 325mm die andere van de 850csi (en m5 e34 4-pots) kunnen met de csl.
en idd met bv mij hartge velgen is er net te weinig ruimte voor de brede Brembo e31 en e38...moet ik bv 3mm spacer gebruiken bij mijn
type wiel, doch met wielen en spaken op buitenkant zou het zonder kunnen, in mijn geval bv de Hartge classic 2 wielen ipv men type c.
Maar heb nog een mooie oplossing gevonden voor bv de M3 e46 remschijven, dat moet ik nog droppen in het klussen toppic.
'leuk' even uit te zoeken, je werd helemaal gestoord van wat er wel en niet op het net staat en bijna niks was echt uitgewerkt
of echt duidelijk en vol met maybe's
@Bert, klopt, dat schreef ik ook op 2 plekken dat van de E31 brembo's, zoals jij en ik al zei en ondervond met zoeken, bijna niet aan te komen en heel erg gewild...en of duur daardoor
en toch kon ik na lang zoeken en diep graven, er nieuw aankomen voor een heel vriendelijk prijsje, dus ik blij en bestellen/betalen (staat wel in het klussen draadje) belden ze later op...
was er maar 1 op voorraad en rest gaat alleen op bestelling en zeker 8 weken levertijd (rest zie dat draadje)
Die van de E34 M5 nurburg spul en e31 850 csi passen schijnbaar ook, maar 6.6kg per stuk, die zijn gietijzer, wel leuk maar blokjes te hoog en eigenlijk best zwaar...(brembo e31 en e38 bv wegen maar 3.2kg zoiets)
en ow, die E31 840ci en 850ci (niet csi) kunnen alleen met de M3 325mm die andere van de 850csi (en m5 e34 4-pots) kunnen met de csl.
en idd met bv mij hartge velgen is er net te weinig ruimte voor de brede Brembo e31 en e38...moet ik bv 3mm spacer gebruiken bij mijn
type wiel, doch met wielen en spaken op buitenkant zou het zonder kunnen, in mijn geval bv de Hartge classic 2 wielen ipv men type c.
Maar heb nog een mooie oplossing gevonden voor bv de M3 e46 remschijven, dat moet ik nog droppen in het klussen toppic.
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen en soorten remsetjes
Ja eigenlijk wel, maar hoe verwoord ik het duidelijkRobin schreef:Rene, zo dacht ik ook al. En TLRS dat ook...
Nog meer ideeen?
En ik ben nog niet helemaal mee met het in of uitveren puur afhankelijk van de plaatsing van de klauwen. Bij een motor is behalve de gewichtsverplaatsing o.a. de hoek van de voorvork die bepaald hoeveel de motor duikt. Zo zal de wielbasis bij een sportmotor bij remmen minder veranderen dan bij een chopper vanwege die hoek. Bij een naafgestuurde motor (GTS1000) kun je volgens mij wel de remkrachten gebruiken om het duiken op te heffen (als je dat zou willen) met de hoek van de arm/brug (lees: wielas scharnierpunt).
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Remmen en soorten remsetjes
Bij een auto hangt duiken vooral af van het zwaartepunt van de afgeveerde massa, casterstand, anti dive % en natuurlijk je veersterktes.
Af je remklauw nu achter of voor zit maakt daarbij volgens mij niet uit.
Kan ook gewoon een praktisch iets zijn, bijvoorbeeld vanwege de ruimte van je stuurstang. Of die voor of achter zit zeg maar.
Af je remklauw nu achter of voor zit maakt daarbij volgens mij niet uit.
Kan ook gewoon een praktisch iets zijn, bijvoorbeeld vanwege de ruimte van je stuurstang. Of die voor of achter zit zeg maar.
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen en soorten remsetjes
Caster is, denk ik, vergelijkbaar met de balhoofdhoek van een motor. So that makes sense..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remmen en soorten remsetjes
F1 remmen...ik dacht laatst al op TV hoe zit dat dan...







meer uitleg en foto's via de link, wat me ook opviel der staat ergens dat de schijven maar 28mm mogen zijn?
dat valt nog mee, maar wat een techniek
http://www.auto-motor-und-sport.de/form ... 44437.html" onclick="window.open(this.href);return false;
meer uitleg en foto's via de link, wat me ook opviel der staat ergens dat de schijven maar 28mm mogen zijn?
dat valt nog mee, maar wat een techniek
http://www.auto-motor-und-sport.de/form ... 44437.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bremsen ist in der Formel 1 wichtiger als Gas geben. Damit die 800 PS starken Autos sicher verzögern, bekommen sie Hochleistungsstopper aus Carbon verpasst. Wir zeigen Ihnen am Beispiel von Ferrari, wie die Technik-Wunderwerke funktionieren.
-
erwin20vt
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Remmen en soorten remsetjes
doen ze bij remmen ook al aan downsizing? 28mm is echt klein!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remmen en soorten remsetjes
don't know, maar 28mm dik is idd niet veel, magoed ze wegen ook weinig dat zal schelen...
las ook dat ze wel 1200 graden heet kunnen worden
wel mooi al die koel kanalen.
las ook dat ze wel 1200 graden heet kunnen worden
wel mooi al die koel kanalen.
-
OnlineWJ
- Berichten: 12037
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Remmen en soorten remsetjes
Het hoeft inderdaad niet veel te stoppen, het moet het alleen keer op keer kunnen doen. 
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Remmen en soorten remsetjes
Ik heb dit bij Pagani ooit eens gevraagd toen het me opviel als verschil tussen de Cinque en de Zonda R. Hun antwoord was toch gewichtsverdeling, en dat ze (bij de R) zoveel mogelijk massa dichter bij het draaipunt van de auto wilden krijgen.Robin schreef:Vraag die misschien al eens eerder is gesteld:
Waarom zit (van opzij gezien) bij de ene sportieve auto/type op bijv. de vooras de remklauw aan de voorkant en bij de andere aan de achterkant? Is dat 'n ontwerp-punt of zit er 'n andere reden achter? Moderne wagens hebben ze aan de achterkant vaker?
-
OnlineWJ
- Berichten: 12037
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Remmen en soorten remsetjes
Nieuwe E46 m3 schijven, zijn die ook ergens voor een leuk prijsje te vinden?
-
OnlineWJ
- Berichten: 12037
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Remmen en soorten remsetjes
Iemand een suggestie, vriend van me kreeg nu 1600e te horen voor alleen de schijven. Dus als het ergens goedkoper kan.WJ schreef:Nieuwe E46 m3 schijven, zijn die ook ergens voor een leuk prijsje te vinden?
-
Jussi
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Remmen en soorten remsetjes
Moet veel goedkoper kunnen. Was dit bij de dealer voor een setje rondom?
-
OnlineWJ
- Berichten: 12037
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Remmen en soorten remsetjes
Alleen de schijven -voor als het goed is, bij zo'n Auto Speciaalzaak (Haga / Mijn Grossier). Hij zet het er zelf onder.
Het leek mij ook wel heel erg veel.
Het leek mij ook wel heel erg veel.
-
Jussi
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Remmen en soorten remsetjes
Bel eens naar de dealer. Tomj heeft twee weken voor zijn Z3M, niet geboord wel zwevend, voor iets minder dan 500 euro.
Zelfs een setje Performance Friction kost maar een 800 euro.
Zelfs een setje Performance Friction kost maar een 800 euro.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten
