E36 M3 3.2 welke benzine tanken jullie?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Roy RS

Re: E36 M3 3.2 welke benzine tanken jullie?

Bericht door Roy RS » 24 mei 2013, 11:29

WieDrDerJonge schreef:Ik ken iemand die een pomp station heeft met 95 en 98. Vorig jaar zei de leverancier dat ze ophielden met 98. De pomp houder wou graag 98 behouden waarop de leverancier zei, gooi die 98 tank maar gewoon vol met 95, dat deden ze overal, ook bij andere merken! Niemand die dat merkt zeiden ze! De pomphouder doet aan motor cross en moet dus echt 98 hebben, vandaar dat hij er specifiek naar vroeg.

Lekker dit dus! Ik tank altijd gewoon 95 met m'n S38B38 en die heeft geen klop sensoren.

Ik geloof er niet in, mijn vorige auto, de mini met hayabusa motor had geen klopsensor en was gemapped op 98, als daar 95 in gaat dan loopt ie gewoon stuk...dat houdt je dus nooit lang vol.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 mei 2013, 11:38

Heel raar verhaal. Kan een leuke aansprakelijkheid uit voort komen aan het adres van de leverancier. Lijkt me dus hoogstonwaarschijnlijk.

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mei 2013, 19:05

De DME van de S38B38 is gemapped op RON95; dus dat gaat zonder klopsensoren helemaal goed. Op RON98 loopt ie alleen beter en mooier (_+geen bio-troep)

jos_br

Bericht door jos_br » 25 mei 2013, 19:31

Misschien zitten er hier wel mensen die bij iets van een brandstof gerelateerd bedrijf werken en die uit kan leggen dat het er op lijkt dat er eigenlijk helemaal geen ron 98 meer bestaat (al betaal je daar wel voor) in Nederland. Er is iets wat je bijna bij alle motoren die we loggen ziet, de motoren regelen (klopsensor) giga terug. Dit duidt op een belabberde brandstofkwaliteit. Zelfs BP ultimate is niet meer wat het geweest is, het is zelfs meetbaar op de vermogenstestbank. Nog vreemder is dat de brandstof in de omliggende landen veel beter is.

Jos.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2013, 19:36

you scare me :shock:

zou er weer een schandaal in NL liggen?

Ik begrijp ook echt niet waarom DLD wel goed spul heeft en wij niet, EU? waar...

jos_br

Bericht door jos_br » 25 mei 2013, 20:46

GTRene schreef: Ik begrijp ook echt niet waarom DLD wel goed spul heeft en wij niet, EU? waar...

Geld???

Jos.

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mei 2013, 21:47

GTRene schreef:Ik begrijp ook echt niet waarom DLD wel goed spul heeft en wij niet, EU? waar...
Ach rene, Gronau ligt om de hoek, en daarmee V-Power Racing 100RON ook. En even voorbij Osnabruck kan je op de A30 ook BP Ultimate 102RON tanken.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2013, 22:51

:D al ff gekeken, stel Gronau die shell, heen en terug zo'n 85km
met dat kleine tankje wat in een M coupe zit schiet dat niet echt op als je zeg bij 240km ofzo weer moet :mrgreen:

die in Enter is iets van 15km, ligt eraan welke weg je neemt, daar is Gulf Challenger met als het goed is?
iets van Ron100, dat scheelt weer km, of je moet net in DLD zijn natuurlijk, maar kom bijna nergens de laatste jaren, dus maak weinig km :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 mei 2013, 23:00

Te veel mensen, ook hier, die brandstofkwaliteit en octaangetal compleet met elkaar verwarren...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 mei 2013, 04:39

Nou, zou ik zeggen, vertel!

raymondw

Bericht door raymondw » 26 mei 2013, 06:57

///Joost schreef:Te veel mensen, ook hier, die brandstofkwaliteit en octaangetal compleet met elkaar verwarren...
Daar moet je mee uitkijken i.d.d; maar premium brandstoffen behoren geen bio-bestandsdelen te bevatten, en die hebben i.d.r een hoger octaan gehalte. Of het moet de door marketing-overwegingen complete oerwoud aan marktbenamingen zijn waarin je tussen de bomen het bos niet meer ziet.

Esso Supreme, Shell V Power, BP Ultimate .......... Texaco Excillium.......

Daarom beperk ik mij i.d.r tot merkbenzine van Shell en BP.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 26 mei 2013, 13:52

^^

Octaan getal Raymon, niet gehalte :wink:

jos_br

Bericht door jos_br » 26 mei 2013, 14:14

///Joost schreef:Te veel mensen, ook hier, die brandstofkwaliteit en octaangetal compleet met elkaar verwarren...
Mooi, leg jij het verder uit. Of het nu aan het octaangehalte of de brandstofkwaliteit ligt zal me mijn reet roesten. Feit is dat de auto's er met de nederlandse brandstof slechter op lopen.

Jos.

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 mei 2013, 09:26

Het ging er mij meer om dat er vaak wordt gesproken over octaangetal icm brandstofkwaliteit. Men denkt vaak dat hoe hoger het octaangetal, hoe beter de kwaliteit. Maar octaangetal wil alleen zeggen mate van klopvastheid. Je wilt met je compressieslag eigenlijk zo dicht mogelijk bij spontane ontbranding zitten, zonder dat het daadwerkelijk gebeurt.

Een blok met hoge compressie (of turbo) vraagt in de regel om een brandstof met een hogere mate van klopvastheid, dus een hoger octaangetal, bijvoorbeeld 98 of 100. De kans op zelfontbranding is anders te groot.

Een blok met een lagere compressie behoeft geen brandstof met een hogere klopvastheid, maar bijv 93 of 95 volstaat. Sterker nog, een brandstof met een lager octaangetal zal in de regel beter werken, omdat een betere en efficientere verbranding teweeg kan worden gebracht. Deze 95 kan wel degelijk een hogere 'kwaliteit' (= mate van zuiverheid) hebben dan die RON100 van hierboven.

Bovenstaand is natuurlijk slechts een algemene regel. Tegenwoordig wordt met klopsensoren alles mooi afgeregeld en wordt de ontsteking automatisch versteld. Je zult dit ook merken in vermogen en het is dan ook logisch dat de ene brandstof beter werkt dan de andere. Tegenworodig proberen de autofabrikanten echter zo veel mogelijk vermogen te halen uit een zo klein mogelijke cilinderinhoud (hogere cv, hogere inlaatdruk = hoger rendement), dus wellicht dat een brandstof met hoger octaangetal beter zal werken, ondanks dat het blok op 95 ook goed (genoeg) loopt. Maar ook dit heeft weer niets met de brandstofkwaliteit te maken.

Heb je het over marketingmisleiding, wat ook Raymond aanhaalde...tsja, dat is weer een heel ander verhaal.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 mei 2013, 09:35

Ik ga met de S2000 ook experimenteren. Eerst een tank Nederlandse v power. Dan een keer een tank 100 uit Duitsland en dan misschien nog een keer 98 van een witte pomp of zo. Kijken of ik verschil merk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mei 2013, 10:19

Als je zoiets wilt testen dan moet je dat al in een lab doen, of op een dyno op dezelfde dag, of met iets anders welke een objectieve waarde geeft, onstekingstiming via live data bijvoorbeeld.

Anders is het doorgaans onzin en alleen een beetje subjectief, te veel andere factoren die het beeld vertroebelen.

Ga maar eens rijden op een gure dag bij 10 graden en een mooie zomerdag bij 25 graden. Op de 25 graden dag voelt alles beter, de dempers van je auto zijn wat flexibeler, wegdek en banden hebben wat meer grip, lekker weertje dus je hebt zelf ook wat meer zin dus trapt automatisch wat harder enz enz.

Heb je een zwaar opgefokt turboblok dan kan het wat schelen maar bij normale standaard motoren denk ik niet dat je er veel erg in hebt, premium 98, Vpower 97 of witte pomp 98.

Beetje net als met het olieverhaal. Iedereen vind dat zijn motor mooi en goed loopt op zijn olie maar zonder een olietest weet je eigenlijk weinig.

PvdH

Bericht door PvdH » 02 jul 2013, 11:29

Wel aan de andere kant van de plas... maar goed:

Anders kan je ook naar de Gulf Challenger benzine kijken.. RON min. 99 :)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 jul 2013, 13:23

Laatst de bij de lokale Gulf geweest. Ja hoor, verkoopt geen Challenger. :x

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2013, 15:28

:mrgreen: zijn er idd niet zo heel veel...

hier een overzicht voor de challenger benzine

http://www.gulf.nl/tankstations/" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel325i

Bericht door Michel325i » 18 jul 2013, 10:30

Guys,

Ik werk bij een oliehandelaar. Voor zover de vragen die jullie stellen kan ik heel concreet zijn, de grote maatschappijen in Nederland werken niet met Euro 98, alleen 95. Waarom niet? Euro 98 wordt in Belgie geraffineerd, en ligt in Belgische opslagen(hier in Nederland is de vraag te beperkt!).
De dichtsbijzijnde opslagdepots zijn in Herentals en Antwerpen. Dus wil een Nederlandse pomphouder Euro 98 dan moet je het per vrachtwagen daar halen. Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop van alle brandstoffen hier, en moet dus continu naar optimale kijken tussen de klantbehoeften(wat wil men aan de pomp, en waar kan ik wat krijgen, transport etc). Wij rijden 1x per week met 1 volle tankauto naar Belgie, en melken de liters dan uit over alle stations waar wij zelf Euro 98 hebben liggen. Mbt de vraag Shell V-Power/Texaco Euro XL/ Blue one 95/ Total Excellium/ BP Ultimate. Dit zijn allemaal standaard Euro 95 met additieven die toegevoegd worden, alsook bio-ethanol(moet mbt de Nederlandse regelgeving 4,8% biobrandstof toegevoegd worden). Deze ethanol zorgt ook nog eens voor extra oxidatie van je draaiende delen in je motor. In Euro 98 zit dat dus niet. Mbt die oxidatie zijn hier andere die daar meer verstand van hebben.

Hieronder per deel van het land een paar handelaren, check wel goed even op internet welke stations wel/niet;

Regio Rotterdam; Berkman Tankstations
Tilburg; ABC Olie
Oosten/Noorden; Firezone

Michel325i

Bericht door Michel325i » 18 jul 2013, 10:30

.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 10:45

ow?
maareuh dus de Firezone is wel 'echte' Ron98 (zit er toevallig 1 niet ver van mij)

maar wellicht die Tango 98 niet? (zit ook niet ver van mij)

echter die Firezone heeft elke keer problemen met die pinpas installatie en werkt die niet of half , erg klote.
die Tango installatie/pin werkt perfect, maja als dat met die toevoeging is sla ik die over als de Firezone weer problems heeft.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 18 jul 2013, 10:54

GTRene schreef:ow?
maareuh dus de Firezone is wel 'echte' Ron98 (zit er toevallig 1 niet ver van mij)

echter die Firezone heeft elke keer problemen met die pinpas installatie en werkt die niet of half , erg klote.
die Tango installatie/pin werkt perfect, maja als dat met die toevoeging is sla ik die over als de Firezone weer problems heeft.

wat bedoel je nou René? Bij de Tango staat er 98 op, dus dan mag ik hopen dat dat er ook inzit, ik geloof gewoon niet dat dat niet zo zou zijn, dan krijgen ze vroeg of laat toch een megaclaim?!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jul 2013, 10:55

das ook lekker van die bio troep... dus je hebt niet eens meer de keuze om het niet te tanken?

en ik in frankrijk steevast de E10 overslaan maar kan ik eigenlijk net zo goed wel tanken omdat ik in NL eigenlijk ook al altijd E5 tank zonder het te weten....

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 11:01

Roy RS schreef:
GTRene schreef:ow?

wat bedoel je nou René? Bij de Tango staat er 98 op, dus dan mag ik hopen dat dat er ook inzit, ik geloof gewoon niet dat dat niet zo zou zijn, dan krijgen ze vroeg of laat toch een megaclaim?!
idd bij de Tango staat gewoon Ron98 op de pomp net als bij de Firezone, nu hoef ik niet vaak te tanken omdat ik niet veel rijd, maar als de firezone Ron98 meer echt is en of beter voor men knor dan toch maar meer richten op die firezone.

maar als ze het niet goed vermelden zou idd geen beste zaak zijn...

Plaats reactie