3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Gisteren heb ik het filmpje van Chris Harris gekeken die wat rondjes rijdt in de nieuwe Porsche 918 en hij verwoordt in dat stukje exact wat ik ook denk...
De nieuw Porsche heeft alle nieuwste en duurste technieken aan boord om de auto zo licht mogelijk te maken en zou daardoor zonder batterijen zo'n 1100kg wegen, hij heeft een 600+ motor aan boord en door de batterijen en elektromotor gaat het gewicht naar 1600+ en het vermogen naar 800+.
Klinkt allemaal prachtig, maar waarom niet de batterijen in een andere auto stoppen zoals een Prius en de snelste, lichtste en coolste Hypercar van het merk lekker met 1100kg zonder batterijen bad ass met 600+ pk rond laten knallen? Hij wordt er veel lichtvoetiger van en zal zeker zo snel zijn, zeker in bochten.
Ik sta best soort van achter het principe om het milieu te sparen en dus hybrides of electrische auto's te maken om te compenseren, maar die 918 hypercars en een handvol McLaren's en LaFerrari's zullen het verschil niet maken en die zijn er uiteindelijk gewoon om de snelste, de coolste en de mooiste te zijn.
De nieuw Porsche heeft alle nieuwste en duurste technieken aan boord om de auto zo licht mogelijk te maken en zou daardoor zonder batterijen zo'n 1100kg wegen, hij heeft een 600+ motor aan boord en door de batterijen en elektromotor gaat het gewicht naar 1600+ en het vermogen naar 800+.
Klinkt allemaal prachtig, maar waarom niet de batterijen in een andere auto stoppen zoals een Prius en de snelste, lichtste en coolste Hypercar van het merk lekker met 1100kg zonder batterijen bad ass met 600+ pk rond laten knallen? Hij wordt er veel lichtvoetiger van en zal zeker zo snel zijn, zeker in bochten.
Ik sta best soort van achter het principe om het milieu te sparen en dus hybrides of electrische auto's te maken om te compenseren, maar die 918 hypercars en een handvol McLaren's en LaFerrari's zullen het verschil niet maken en die zijn er uiteindelijk gewoon om de snelste, de coolste en de mooiste te zijn.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Volgensmij moeten ze wel?
-
- Berichten: 1833
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Ik denk dat ze hiermee hybride een beetje 'sexy' willen maken, zodat een 4 cilinder 911 + elektromotor over een tijdje ook gewon gekocht zal worden.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
+1.KoenM schreef:Ik denk dat ze hiermee hybride een beetje 'sexy' willen maken, zodat een 4 cilinder 911 + elektromotor over een tijdje ook gewon gekocht zal worden.
Ik deel de mening van Harris volledig: waarom niet 1100 kilo zonder de electro zooi en een racy V8 met genoeg vermogen?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Denk dat je de batterijen snel vergeet als je erin rijdt. Is enigzins jammer m.b.t. het gewicht maar is wel de toekomst gezien de steeds strengere emissie-eisen. Dus als het op deze manier opgelost kan worden, mijn stem hebben ze.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Voor 9 van de 10 kopers zullen die elektromotoren een voordeel zijn. Stel, je hebt een 918 en gaat op Zandvoort rijden. Met je 911 zit je dan altijd in de verkeerde versnelling als je de Hugenholtz uitkomt, of je zit net op de verkeerde lijn of weet ik veel wat. In je 918 geef je gas en sleuren de elektromotoren met oneindig koppel je in noodtempo naar de Slotemaker.Tristan schreef:Denk dat je de batterijen snel vergeet als je erin rijdt. Is enigzins jammer m.b.t. het gewicht maar is wel de toekomst gezien de steeds strengere emissie-eisen. Dus als het op deze manier opgelost kan worden, mijn stem hebben ze.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Deze ontwikkeling stuurt mij wederom richting oudere supercars, niet dat ik er 1 zou gaan kopen, maar als dat ooit weer komt, dan zou ik nooit een batterypack opgepompte variant kopen...
Verder denk ik dat Snipe het bij het verkeerde eind heeft deze keer, om de volgende redenen:
-9,5 van de 10 kopers zullen hem niet gaan gebruiken op de baan...zeker niet op Zandvoort
-als je in beschouwing neemt hoeveel dit caliber auto's stilstaat lijkt me dat de accu's, als je ze dan een keer nodig hebt, het niet meer doen! En dan is de auto alleen nog maar zwaar.
-die fractie van een seconde waar je dat koppel nodig hebt, overleven we ook wel zonder, plus ik denk met de platte koppelkromme en de beul van een motor dat je dat niet moet vergelijken met een tamme 911...die mist overal vermogen
-accu's en een elektromotor in je supercar is gewoon mega gay (persoonlijke visie en niet wetenschappelijk onderbouwt)
Milieueisen...kom op man, doe dat in een segmentje lager, deze kopers willen het beste op automotive gebied en een waardige opvolger van de Carrera GT, geen high end Prius met overgewicht.
Verder denk ik dat Snipe het bij het verkeerde eind heeft deze keer, om de volgende redenen:
-9,5 van de 10 kopers zullen hem niet gaan gebruiken op de baan...zeker niet op Zandvoort

-als je in beschouwing neemt hoeveel dit caliber auto's stilstaat lijkt me dat de accu's, als je ze dan een keer nodig hebt, het niet meer doen! En dan is de auto alleen nog maar zwaar.
-die fractie van een seconde waar je dat koppel nodig hebt, overleven we ook wel zonder, plus ik denk met de platte koppelkromme en de beul van een motor dat je dat niet moet vergelijken met een tamme 911...die mist overal vermogen

-accu's en een elektromotor in je supercar is gewoon mega gay (persoonlijke visie en niet wetenschappelijk onderbouwt)
Milieueisen...kom op man, doe dat in een segmentje lager, deze kopers willen het beste op automotive gebied en een waardige opvolger van de Carrera GT, geen high end Prius met overgewicht.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Voor de duidelijkheid, ik zou ook liever iets lichts zien. Ik zat alleen even hardop te denken over de gemiddelde 918-rijder, voor zover die bestaat. Dat lijkt me niet per definitie een topcoureur en als (ik zeg: áls) hij ermee een circuit op zou gaan zou de bochtsnelheid vrij laag liggen, maar met dank aan de elektromotoren die op ieder moment hun volle vermogen kunnen leveren kom je dan toch vrij snel weer op snelheid. Of dat leuk is en of je er voldoening uit haalt is natuurlijk weer een tweede...
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Vind de 918 weergaloos , de LaFerrari nog weergalozer en de P1 best leuk, maar de club van de P1Roy RS schreef:De nieuw Porsche heeft alle nieuwste en duurste technieken aan boord om de auto zo licht mogelijk te maken en zou daardoor zonder batterijen zo'n 1100kg wegen, hij heeft een 600+ motor aan boord en door de batterijen en elektromotor gaat het gewicht naar 1600+ en het vermogen naar 800+.
Klinkt allemaal prachtig, maar waarom niet de batterijen in een andere auto stoppen zoals een Prius en de snelste, lichtste en coolste Hypercar van het merk lekker met 1100kg zonder batterijen bad ass met 600+ pk rond laten knallen? Hij wordt er veel lichtvoetiger van en zal zeker zo snel zijn, zeker in bochten.
had sinds 1992 al 'n kar die is en doet wat ik dikgedrukt gequote heb:
1992: 1100kg en 600+ atmo pk. Wat wil je nog meer?
Exactly!Roy RS schreef:Deze ontwikkeling stuurt mij wederom richting oudere supercars, niet dat ik er 1 zou gaan kopen, maar als dat ooit weer komt, dan zou ik nooit een batterypack opgepompte variant kopen...
Verder denk ik dat Snipe het bij het verkeerde eind heeft deze keer, om de volgende redenen:
-9,5 van de 10 kopers zullen hem niet gaan gebruiken op de baan...zeker niet op Zandvoort![]()
-als je in beschouwing neemt hoeveel dit caliber auto's stilstaat lijkt me dat de accu's, als je ze dan een keer nodig hebt, het niet meer doen! En dan is de auto alleen nog maar zwaar.
-die fractie van een seconde waar je dat koppel nodig hebt, overleven we ook wel zonder, plus ik denk met de platte koppelkromme en de beul van een motor dat je dat niet moet vergelijken met een tamme 911...die mist overal vermogen![]()
-accu's en een elektromotor in je supercar is gewoon mega gay (persoonlijke visie en niet wetenschappelijk onderbouwt)
Milieueisen...kom op man, doe dat in een segmentje lager, deze kopers willen het beste op automotive gebied en een waardige opvolger van de Carrera GT, geen high end Prius met overgewicht.

Carrera GT , goed voorbeeld.
- smiley
- Berichten: 9590
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Dit ding is niet bedoeld om te verkopen, maar om te laten zien wat ze kunnen.Roy RS schreef:-9,5 van de 10 kopers
Die paar gekken die het ding kopen is leuk meegenomen, maar zeker niet plan A.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Precies Smiley. Als Porsche een 1.100 kg 600 pk versie op de markt had gebracht was het eigenlijk toch weer meer van hetzelfde. Er zijn al genoeg voorbeelden van supercars die dit kunstje hebben laten zien.
De hybride techniek maakt de 918 nu net uniek. Zonder pioniers ook geen vooruitgang.
De hybride techniek maakt de 918 nu net uniek. Zonder pioniers ook geen vooruitgang.
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Is m'n sarcasmemeter kapot ofzo?:)Joy schreef:Precies Smiley. Als Porsche een 1.100 kg 600 pk versie op de markt had gebracht was het eigenlijk toch weer meer van hetzelfde. Er zijn al genoeg voorbeelden van supercars die dit kunstje hebben laten zien.
De hybride techniek maakt de 918 nu net uniek. Zonder pioniers ook geen vooruitgang.
Ik ken er eigenlijk maar één, de bovengenoemde F1.
En met die hybride techniek hebben we dus ook de LaFerrari en de P1.
Staat in Sportauto Nr 5 (dus de één na laatste) een enorm groot artikel over alle drie.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Robin en ik zijn het in ieder geval roerend eens, precies de McLaren F1 en de Carerra GT zijn échte dreamcars voor échte autogekken...als ik ooit veel geld heb ga ik zeker voor zoiets en niet voor een 918 Ultimate Prius edition.
Hoewel ik alledrie de auto's erg bruut vind ogen en waarschijnlijk straks ook vind klinken en dergelijk, staat het principe me gewoon tegen.
Ik vind ook dat het wel wat zegt als een gerenommeerde autojournalist als Chris Harris al bij de introductie met twijfels praat over wat nu echt hot zou moeten zijn...Hij denkt er net als ik over, wat is het nut? Ze maken de auto heel licht om er vervolgens 400kg aan batterijen in te stoppen en precies hetzelfde resultaat te bereiken als voordat ze die erin stopten....hoe is dat groen? 1 grote farce als je het mij vraagt!
Hoewel ik alledrie de auto's erg bruut vind ogen en waarschijnlijk straks ook vind klinken en dergelijk, staat het principe me gewoon tegen.
Ik vind ook dat het wel wat zegt als een gerenommeerde autojournalist als Chris Harris al bij de introductie met twijfels praat over wat nu echt hot zou moeten zijn...Hij denkt er net als ik over, wat is het nut? Ze maken de auto heel licht om er vervolgens 400kg aan batterijen in te stoppen en precies hetzelfde resultaat te bereiken als voordat ze die erin stopten....hoe is dat groen? 1 grote farce als je het mij vraagt!
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Inderdaad Roy.
CGT weegt 1380 trouwens:)
CGT weegt 1380 trouwens:)
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Robin schreef:Inderdaad Roy.
CGT weegt 1380 trouwens:)
Maar dat compenseert hij ruimschoots met de lekkerste huil die automotive wereld ooit gekend heeft! Dat ding klinkt echt pornografisch in het kwadraat!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Hypercars met batterijen zijn er om een pad te effenen. ofwel de acceptatiegrens verlagen voor de toekomstige kopers van de "normale" sportauto modellen. Over een paar jaar koopt men gewoon een 911 hybride. Of een Cayman hybride.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
yep, zag trouwens laatst zo'n programma op disc over energie en dan met name de cold-fusion oid?
ze kunnen, als ze dat toe zouden staan en op de markt zouden/mogen brengen?, bv een auto met maar weinig? energie erin gestopt, wellicht zijn hele auto leven op kunnen draaien doordat die zelf energie opwekt oid
ah, kijk ff wat van opgezocht, zoiets>>
http://www.extremetech.com/extreme/1430 ... ig-science" onclick="window.open(this.href);return false;
ze kunnen, als ze dat toe zouden staan en op de markt zouden/mogen brengen?, bv een auto met maar weinig? energie erin gestopt, wellicht zijn hele auto leven op kunnen draaien doordat die zelf energie opwekt oid

ah, kijk ff wat van opgezocht, zoiets>>
http://www.extremetech.com/extreme/1490 ... -and-plane" onclick="window.open(this.href);return false;NASA is developing cheap, clean, low-energy nuclear reaction (LENR) technology that could eventually see cars, planes, and homes powered by small, safe nuclear reactors.
http://www.extremetech.com/extreme/1430 ... ig-science" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Dit. Inderdaad.RVV schreef:Hypercars met batterijen zijn er om een pad te effenen. ofwel de acceptatiegrens verlagen voor de toekomstige kopers van de "normale" sportauto modellen. Over een paar jaar koopt men gewoon een 911 hybride. Of een Cayman hybride.
Ik had ergens in 1980 al 'n hypercar op batterijen, deze:)
(Let op de livery

-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Uiteindelijk willen ze allemaal een Prius. Ik liep weer tien jaar voor.
Een LaFerrari is geen naam voor een auto dus die valt af. De Porsche is geen carrera Gt dus lama, De Mclaren is dan wel geen F1 maar die me die maar.
Een LaFerrari is geen naam voor een auto dus die valt af. De Porsche is geen carrera Gt dus lama, De Mclaren is dan wel geen F1 maar die me die maar.
-
- Berichten: 22288
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Ik was er tot voor kort nog van overtuigd dat supercars wel zouden ontkomen aan die groene hype. Laat 99% van de mensen maar (vrijwillig) in opgepimpte brommobielen met turbo's en accu's rijden, dan kunnen die paar speciale en sportieve auto's wel blijven. Dat ze bij BMW met een sneue 114i komen en Porsche met hybride Panamera's is prima, als die hoogtoerige M motoren en GT3's maar blijven. Maargoed, dat is dus niet zo. Natuurlijk kopen sommige mensen zoiets voor de pats maar ik denk dat er genoeg liefhebbers zijn met centen die het beste van het beste willen. Een accupack van 400kg in de kofferbak is een grote concessie. Het kan veel beter zijn. Denk er hetzelfde over als Chris Harris.. en ook al koop je die auto (ongetwijfeld een geweldige auto), dat gevoel blijf je houden.. hoe zou het voelen met 600pk en 1100kg. En uiteindelijk verkopen ze die hokken in China en Dubai.. landen waar ze zich wel het minst druk om het milieu maken.
-
- Berichten: 4400
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Het gaat er waarschijnlijk van komen dat het "tunen" van zulke wagens zal bestaan uit het eruit slopen van de elektromotoren en accu's... 

- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
+10. Nog steeds ongeëvenaard. Alhoewel, Pagani Zonda?Roy RS schreef:Robin schreef:Inderdaad Roy.
CGT weegt 1380 trouwens:)
Maar dat compenseert hij ruimschoots met de lekkerste huil die automotive wereld ooit gekend heeft! Dat ding klinkt echt pornografisch in het kwadraat!
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Gaat Porsche er 918 verkopen denk je?
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Sperdy schreef:+10. Nog steeds ongeëvenaard. Alhoewel, Pagani Zonda?Roy RS schreef:Robin schreef:Inderdaad Roy.
CGT weegt 1380 trouwens:)
Maar dat compenseert hij ruimschoots met de lekkerste huil die automotive wereld ooit gekend heeft! Dat ding klinkt echt pornografisch in het kwadraat!
inderdaad de Zonda is ook een eigen league...
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 3 Hypercars met batterijen, goed idee of toch niet?
Daar twijfel ik geen moment aan.Shakes schreef:Gaat Porsche er 918 verkopen denk je?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten