Geflitst in Belgie. Wat nu? Gewoon betalen?
- cooldragon
Geflitst in Belgie. Wat nu? Gewoon betalen?
Even een vraagje voor de deskundigen:
In december is mijn vrouwtje geflitst in Belgie op de snelweg net voorbij Antwerpen.
Na correctie was dit ca 7km/u te hard. Nu hebben wij vorige week een schrijven
ontvangen van de Belgische politie, een nogal vage verklaring dat er een strafbaar feit
(te hard rijden) was gepleegd met de auto met ons kenteken en de hoeveelheid te hard
gereden km's. Er stond verder (zoals in NL dus wel) geen bedrag bij en in het tweede blad
van het schrijven stond een verklaring die wij moeten tekenen of wij akkoord gaan met
de verklaring die ons is toegestuurd en of wij akkoord gaan met een schikking. Indien wij binnen 15 dagen niet zouden reageren zouden wij automatisch akkoord gaan en volgt (denk ik) de boete met bedrag die bij deze overtreding hoort.
Nu las ik een tijdje in de krant dat wegens het niet delen van wageninformatie tussen Belgische en Nederlandse politie, je als Nederlander niet verplicht was de boete te betalen? Is dit in dit geval zo?
Ik ben niet te beroerd om (waarschijnlijk een paar tientjes) te betalen, want het feit is dat zij te hard had gereden. Echter als ik niet verplicht ben om dit te doen vanwege het gebrek aan samenwerking tussen beide polities, tsja, dan liever niet. Weet iemand dan toevallig wat ik nu moet doen? Een bezwaar indienen of ontkennen dat ik dat was of helemaal niks doen? Volgens het schrijven is: zwijgen is toestemmen en de boete accepteren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
In december is mijn vrouwtje geflitst in Belgie op de snelweg net voorbij Antwerpen.
Na correctie was dit ca 7km/u te hard. Nu hebben wij vorige week een schrijven
ontvangen van de Belgische politie, een nogal vage verklaring dat er een strafbaar feit
(te hard rijden) was gepleegd met de auto met ons kenteken en de hoeveelheid te hard
gereden km's. Er stond verder (zoals in NL dus wel) geen bedrag bij en in het tweede blad
van het schrijven stond een verklaring die wij moeten tekenen of wij akkoord gaan met
de verklaring die ons is toegestuurd en of wij akkoord gaan met een schikking. Indien wij binnen 15 dagen niet zouden reageren zouden wij automatisch akkoord gaan en volgt (denk ik) de boete met bedrag die bij deze overtreding hoort.
Nu las ik een tijdje in de krant dat wegens het niet delen van wageninformatie tussen Belgische en Nederlandse politie, je als Nederlander niet verplicht was de boete te betalen? Is dit in dit geval zo?
Ik ben niet te beroerd om (waarschijnlijk een paar tientjes) te betalen, want het feit is dat zij te hard had gereden. Echter als ik niet verplicht ben om dit te doen vanwege het gebrek aan samenwerking tussen beide polities, tsja, dan liever niet. Weet iemand dan toevallig wat ik nu moet doen? Een bezwaar indienen of ontkennen dat ik dat was of helemaal niks doen? Volgens het schrijven is: zwijgen is toestemmen en de boete accepteren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Geflitst in Belgie. Wat nu? Gewoon betalen?
Oeh, ik rijd als sinds de eerste berichten dat die system niet gekoppeld zijn vet te hard in belgie. (1.5 jaar)
Het feit dat ze je aangeschreven hebben is nog meest verontrusted. (dat ze je adres hebben, want dat kan alleen via een Nederlandse instantie)

Het feit dat ze je aangeschreven hebben is nog meest verontrusted. (dat ze je adres hebben, want dat kan alleen via een Nederlandse instantie)
- cooldragon
Ja, ze hebben de gegevens n.a.v. het kenteken weten op te sporen, zij het 4 maanden na dato.
de flitser was overigens nieuw. In de middenberm ergens thv tankstation Nazaret.
de flitser was overigens nieuw. In de middenberm ergens thv tankstation Nazaret.
-
30% van de boetes opgelopen door Belgische chauffeurs worden niet eens betaald. Ze zeggen op het nieuws wel eens dat ze er harder tegen gaan optreden maar dat wil ik nog wel eens zien.
- PjV
Ik heb er ook één gehad, voor 22kmh (niet op de snelweg
)
Ik heb de brief netjes ingevuld; ze hebben mijn gegevens, dus je mag aannemen dat de systemen weer gekoppeld zijn.
Bij mij leek niet terugsturen te resulteren in een oproep van een rechtbank ipv acceptatie van een schikking.
Rechtbank --> willekeur --> vermijden.

Ik heb de brief netjes ingevuld; ze hebben mijn gegevens, dus je mag aannemen dat de systemen weer gekoppeld zijn.
Bij mij leek niet terugsturen te resulteren in een oproep van een rechtbank ipv acceptatie van een schikking.
- mrbbs
Ik zou sowieso wachten op een herinnering, als je die krijgt gewoon de brieven invullen en de minnelijke schikking maar betalen.
- Jurriuit
Ik heb ook ooit een dergelijke brief gehad uit België: 121 waar ik 90 mocht. Tweede pagina netjes ingevuld en opgestuurd. Een jaar later kreeg ik bericht dat de zaak geseponeerd was wegens personeelstekort.
Dat liep dus met een sisser af
Dat liep dus met een sisser af

- Eric-328
De systemen van Nederland en Belgie zijn op dit moment niet gekoppeld. MAAR, de belgische politie kan (en gebeurt vrij vaak in grensgemeenten) een rechtshulpverzoek (opvragen van naw bestuurder) bij de Nederlandse politie indienen.
Die 7 km zou ik altijd afrekenen. Beter dan dat je iedere keer wanneer je de grens passeert in je spiegel kijkt of er niks blauws achter je knippert wegens een openstaande boete.
Die 7 km zou ik altijd afrekenen. Beter dan dat je iedere keer wanneer je de grens passeert in je spiegel kijkt of er niks blauws achter je knippert wegens een openstaande boete.
- ///Joost
Dit. Niet zeuren, gewoon betalen.Eric-328 schreef:De systemen van Nederland en Belgie zijn op dit moment niet gekoppeld. MAAR, de belgische politie kan (en gebeurt vrij vaak in grensgemeenten) een rechtshulpverzoek (opvragen van naw bestuurder) bij de Nederlandse politie indienen.
Of geef je zelf ook niks om die buitenlandse hardrijders (lees: Polen) in NL die gewoon als mafkezen rijden waar en wanneer ze maar willen? Want dan kun je natuurlijk ook gewoon die brief weggooien en doen of er niks aan de hand is.
- Arjan B
Makkelijkste is gewoon wachten tot je een herrinnering krijgt.
Een vriend van me heeft dit ook gedaan, vorig jaar en nog niks gehoord.
Een paar km te hard, dat kan iedereen overkomen.
Een vriend van me heeft dit ook gedaan, vorig jaar en nog niks gehoord.
Een paar km te hard, dat kan iedereen overkomen.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Jeses!cooldragon schreef:de flitser was overigens nieuw. In de middenberm ergens thv tankstation Nazaret.

Afwachten niks doen betalen
Tja wij waren in juli 2010 in Florence en ik heb zoekende naar 'n parking in 't centrum 2x(!) zonder het te weten in 5 minuten een bus/vrachtwagensbaan gebruikt.
Kreeg ik dus 2 boetes voor hetzelfde nét 11 maanden nadien in de bus. In het Nederlands met uitleg en alles 'keurig'waarom. Geen speld tussen te krijgen. Macboy nog gemaild daarover. Gegoogled. Vele toeristen zijn daar de pineut. Maar betalen zal je ivm vervolging als je de volgende keer in Italie komt.Bangmakerij? Met bijkomende administratiekosten was ik totaal bijna 500 euro armer. Ongeveer 'n 5 minuten wat Berlusconi met dat Marokkaanse mokkeltje uitvoerde zegmaar:)
Non c' e 'di che Silvio....

- RVV
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ik had voortaan een ander vakantieland genomen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dit dus

cooldragon schreef:of helemaal niks doen? Volgens het schrijven is: zwijgen is toestemmen en de boete accepteren.
-
OnlineMartijn_bmw
Ja dat heb je veel in Italië ook van die milieuzones met camera bewaking en 1 lullig niks zeggend bordje als je die mist als toerist ligt er ook een boete van 300EUR op de mat keurig in NL geschreven en betalen zal je want ze zetten gewoon een incasso bureau in als je niet betaald

- PjV
Dit weekend heb ik het schikkingsvoorstel ontvangen: 90 euro.PjV schreef:Ik heb er ook één gehad, voor 22kmh (niet op de snelweg)
Ik heb het direct over gemaakt, vond het een mooi voorstel voor 22kmh

Dus, allemaal naar .be om lekker door te rijden

-
OnlineMartijn_bmw

maar inmiddels kost 22km/h te hard in NL dus ruim het dubbele van Belgie

-
Kom je goed weg want de tarieven zijn per 1/03/13 de lucht ingegaan.
http://www.auto55.be/pg/11217-Boetetarieven
Jouw boete had dus 160,- geweest als je na 1/03 was geflitst.
http://www.auto55.be/pg/11217-Boetetarieven
Jouw boete had dus 160,- geweest als je na 1/03 was geflitst.
- GTRene
dus ook behoorlijk duurder geworden...
- Hans
Jaja, alles voor de verkeersveiligheid. Proest!!!!! 

- Luc B
da word dokken mien jong
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Rijden in grote Italiaanse steden is een ramp. In Florence hadden we een hotel net buiten het centrum, dus konden we lopen, maar in Verona moesten we met de auto. Ook een paar keer bijna zo'n milieuzone ingereden. In Ravenna ook bijna. Daar stond ineens een bord van milieuzone, terwijl je er nergens af kon. Dus toen moesten we keren.....Robin schreef:Jeses!cooldragon schreef:de flitser was overigens nieuw. In de middenberm ergens thv tankstation Nazaret.![]()
Afwachten niks doen betalen
Tja wij waren in juli 2010 in Florence en ik heb zoekende naar 'n parking in 't centrum 2x(!) zonder het te weten in 5 minuten een bus/vrachtwagensbaan gebruikt.
Kreeg ik dus 2 boetes voor hetzelfde nét 11 maanden nadien in de bus. In het Nederlands met uitleg en alles 'keurig'waarom. Geen speld tussen te krijgen. Macboy nog gemaild daarover. Gegoogled. Vele toeristen zijn daar de pineut. Maar betalen zal je ivm vervolging als je de volgende keer in Italie komt.Bangmakerij? Met bijkomende administratiekosten was ik totaal bijna 500 euro armer. Ongeveer 'n 5 minuten wat Berlusconi met dat Marokkaanse mokkeltje uitvoerde zegmaar:)
Non c' e 'di che Silvio....
- cooldragon
Boete is uiteindelijk 70 euro geworden..............voor 7 km/u te hard.....
-
OnlineMartijn_bmw
zo das duur
vind NL al gek maar dit is nog ff meer...
in NL is 7km te hard 40EUR + adm. kosten...

in NL is 7km te hard 40EUR + adm. kosten...