BMW M5 F10 - Eindresultaten!!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: BMW M5 F10 - Eindresultaten!!

Bericht door Robin » 13 mei 2013, 22:34

sitechris schreef:En het is op hoge snelheid wat moeilijker om iemand hard los te rijden omdat de eigen acceleratie natuurlijk minder snel is vanaf die hoge snelheid.
:hmmm:

Aan de hand van die vele M5board sprintfilmpjes die ik heb gezien zou 200pk en aardig wat Nm naar mijn idee toch meer verschil moeten maken dan wat het filmpje laat zien en wat jij nu suggereert...imo.

Luco

Bericht door Luco » 13 mei 2013, 22:43

Robin schreef:
sitechris schreef:En het is op hoge snelheid wat moeilijker om iemand hard los te rijden omdat de eigen acceleratie natuurlijk minder snel is vanaf die hoge snelheid.

Aan de hand van die vele M5board sprintfilmpjes die ik heb gezien zou 200pk en aardig wat Nm naar mijn idee toch meer verschil moeten maken dan wat het filmpje laat zien en wat jij nu suggereert...imo.

490 tegen 646 is geen 200 verschil.
cw waardes zeggen niet alles over luchtweerstand, frontaaloppervlak telt ook mee.
En dan nog het gewicht.
En hij pakt toch een paar autolengtes.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 13 mei 2013, 22:55

Frank hoeft zich geen zorgen te maken want volgens mij liep ie met 4 man in zijn auto weg bij deze in het filmpje :thumbup: ...

Ben

Robin

Bericht door Robin » 13 mei 2013, 22:56

Luco schreef:
Robin schreef:

490 tegen 646 is geen 200 verschil.
cw waardes zeggen niet alles over luchtweerstand, frontaaloppervlak telt ook mee.
En dan nog het gewicht.
En hij pakt toch een paar autolengtes.
490 tov 710pk= 220pk toch?

De rest zal wel. Viel me gewoon op.

Er valt me in deze draad nog wel meer op. Ik zal wel paranoide zijn. :P

M-bitious

Bericht door M-bitious » 13 mei 2013, 22:58

Mannen het wegdek was nat tijdens die opname en dan krijg je het vermogen niet op de straat. Hun M6 met hetzelfde stage 4 pakket heeft dit weekend in Zweden verslagen: Porsche turbo s, 430, Italia, RS6 MTM en meer.

Ben net terug en moe, dus morgen een reactie op de visies hier. Maar rustig aan mannen, de schuld ligt niet bij Manhart.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 mei 2013, 23:56

Baal ik dat ik niet dat 'sprintje' tegen die matzwarte E60 M5 heb opgenomen. :lol:

Ben benieuwd naar de verhalen Frank!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2013, 07:26

Ben ook wel benieuwd naar het uitstapje naar de Koeniggseg (of zoiets) fabriek, lijkt me erg leuk om daar eens te kijken........

Robin

Bericht door Robin » 14 mei 2013, 08:17

Ja doe dan graag wat footage van Koenigsegg aub. :thumbup: :df:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 14 mei 2013, 09:16

Ben ik nou gek of zijn jullie niet vlug tevreden? 220pk extra is allemaal leuk, maar we hebben het hier over een zwaardere auto waar je met een heel gezin en de hond mee naar Italië kan rijden zonder vermoeid te raken en deze rijdt weg van een Ferrari...ik vind dat toch wel een prestatie op zich...

het topic zal best hier en daar aangedikt worden, maar dit is toch gewoon heftig cool...

Ik hoef jullie toch niet uit te leggen dat het om de pk/gewichtsverhouding gaat en dan nog de luchtweerstand. Frank heeft 400pk meer dan ik, is ie dan ook sneller naar de 100 soms?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 mei 2013, 09:33

Roy RS schreef:Ben ik nou gek of zijn jullie niet vlug tevreden? 220pk extra is allemaal leuk, maar we hebben het hier over een zwaardere auto waar je met een heel gezin en de hond mee naar Italië kan rijden zonder vermoeid te raken en deze rijdt weg van een Ferrari...ik vind dat toch wel een prestatie op zich...

het topic zal best hier en daar aangedikt worden, maar dit is toch gewoon heftig cool...

Ik hoef jullie toch niet uit te leggen dat het om de pk/gewichtsverhouding gaat en dan nog de luchtweerstand. Frank heeft 400pk meer dan ik, is ie dan ook sneller naar de 100 soms?
Tot nu toe is het enige dat aangedikt worden, zijn de reacties. ;)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 14 mei 2013, 09:36

Roy RS schreef: Ik hoef jullie toch niet uit te leggen dat het om de pk/gewichtsverhouding gaat en dan nog de luchtweerstand. Frank heeft 400pk meer dan ik, is ie dan ook sneller naar de 100 soms?

En de toerentallen waarop het vermogen en het koppel beschikbaar is. Leuk als je een vermogen van 700 pk is maar als je vermogensgrafiek lijkt op de AEX in plaats van de tafelberg dan heb je er nog niets aan.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 09:39

Een BMW M5 heeft launch control en die mag je zelfs van BMW niet onbeperkt gebruiken, en zo geeft Manhart ook een beperking in garantie. LC mag, maar gaat er wat stuk dan moet je het zelf vervangen. Ik heb veel M's gehad en LC gebruikte ik eigenlijk nooit. Boeit me ook niet en werkt veel te omslachtig. Maar als BMW het gebruik beperkt, kan ik niet verlangen dat Manhart met zoveel meer vermogen het wel garandeert. Verder mag ik doen wat ik wil, ook knallen vanuit stilstand. Bovendien hebben zij de BMW garantie overgenomen dus lijkt me dat een uitstekende deal. Dat doet bijna niemand of ze hebben een financiële limiet (zoals Schnitzer). Dat ik misschien wat voorzichtig ben is mijn eigen keuze. Ik hoef ook niet 24/7 voluit te gaan. Ik gebruik de auto ook gewoon voor 120 km/h ritjes in comfort.

Als je eerdere posts hebt gevolgd dan kon je lezen dat ik regelmatig volgas ga om tegen andere auto's of motoren te sprinten. Manhart heeft 2 tanks leeg gereden tijdens het testen met steeds accelereren van 120 tot 320 km/h. Ook in Zweden ben ik op de snelweg regelmatig op het gas gegaan. Het lijkt er nu echter op dat als er meer dan 2 personen in de auto zitten, bij lange runs, de auto in het noodprogramma springt. En in Zweden had ik een volle kofferbak en een cameraman met apparatuur aan boord. De schuldige lijkt voorlopig toch de brandstofpomp te zijn. Een onderdeel waar BMW vaker meer worstelt. De 335i kent dat probleem, de E60 en zo ook de F10. De M6 demo had dit probleem al bij 1200 km terwijl de auto origineel was.

In het midden oosten en Azië zijn ca. 10 Manhart MH5S-en geleverd, en die lopen probleemvrij. Dit lijkt vooral te komen doordat men daar nauwelijks boven de 200 km/h komt, en dit probleem doet zich voor vanaf 220 km/h. De Manhart demo M5 en M6 gaan ook goed. Franz heeft ca. 25 runs gedaan op de airstrip van 50-310 km/h en zonder probleem. Ik heb dus een gevalletje stomme pech. Kan het zijn dat de tuning extra bijdraagt aan mijn brandstofprobleem? Ja dat zou kunnen, maar er is geen bewijs voor. Het lijkt er op dat de brandstofpomp in de tank het niet altijd kan bijsloffen. Of er moet nog iets anders aan de hand zijn, dus dat gaat men uiteraard onderzoeken.

Franz had ter plaatse aangeboden om de foutcodes te wissen, want na een herstart werkt alles weer normaal. Maar na 2 runs en 2x noodprogramma was ik niet meer zo in een jippie-juich stemming en baalde ik dat uitgerekend op deze dag het probleem terugkwam. Verder had ik ook geen zin om op video telkens een noodprogramma waarschuwing te krijgen, want dan moet ik mijn beroep maken van dit soort verhalen schrijven. Ik leg het hier uit omdat ik vele van jullie persoonlijk ken.

Ik was teleurgesteld omdat Stockholm 1.650km rijden is, en ik maar 1 leuke run heb, maar ik ben niet boos op Manhart. Bovendien wacht ik altijd eerst het onderzoek af. Er rijden nu 12 MH5S-en rond en alleen ik heb dit probleem. Dan kan het bijna niet aan Manhart liggen. Maar uiteraard gaat de auto naar Wuppertal om het op te lossen. Men laat onder andere voor mijn auto (omdat hij toch krachtiger is dan de andere Manharts) bij Bosch een sterkere pomp maken. Misschien is het dan weg. Tot die tijd krijg ik hun M6 mee als leenauto. Nette service.

Ik ben van plan om in september terug te gaan naar Stockholm om de schade in te halen. We zullen zien en ik hou jullie op de hoogte.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 14 mei 2013, 09:47

Is het niet eenvoudiger om jouw benzinepomp om te wisselen met het exemplaar uit hun "demo" m5 of m6?
Als bij jou het probleem weg is en het probleem bij hun auto boven komt, heb je gelijk 100% de oorzaak gevonden.
Of zijn die demo's ook minder krachtig dan de jouwe?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 14 mei 2013, 09:49

:thumbup:

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 09:52

Dan even nog wat Zweden info.
Wat was er echt niet bij te houden voor de Manhart M6?
- de MacLaren
- De GTR P800.
Uiteraard heeft hij niet tegen alles gereden, maar er waren een Veyron, een 1200PK GTR, een 1500pk Gallardo en een extreme Ford GT40. Grootste probleem was het vermogen vanaf 50 km/h op straat te krijgen en werd het voor Franz steeds een inhaalrace. Wel grappig dat de BMW S1000RR de GTR niet kon bijhouden.

De race tussen de 1000pk Veyron en de 1040pk Koenigsegg heb ik niet mogen zien, want men was kennelijk bang dat het resultaat direct op Internet zou staan. Die tijd heb ik doorgebracht in de fabriek en bovendien nog even met Koenigsegg zelf gesproken. Toegankelijke kerel. Op gtboard zullen alle filmpjes verschijnen. Uiteraard weet ik wie heeft gewonnen, maar de eer zal Gustav als trotse Zweed :wink: toekomen.
Als het goed is krijg ik het filmpje van mijn auto tegen de AMG vandaag, die zal ik dan uploaden.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 09:54

JeroenT schreef:Is het niet eenvoudiger om jouw benzinepomp om te wisselen met het exemplaar uit hun "demo" m5 of m6?
Als bij jou het probleem weg is en het probleem bij hun auto boven komt, heb je gelijk 100% de oorzaak gevonden.
Precies. En men wil de auto ook direct van A tot Z nakijken.Ik vind dat best. Het is een hobby auto en ik kan hem makkelijk een tijdje missen, als het nu maar echt wordt opgelost.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 14 mei 2013, 10:01

M-bitious schreef:
JeroenT schreef:Is het niet eenvoudiger om jouw benzinepomp om te wisselen met het exemplaar uit hun "demo" m5 of m6?
Precies. En men wil de auto ook direct van A tot Z nakijken.Ik vind dat best. Het is een hobby auto en ik kan hem makkelijk een tijdje missen, als het nu maar echt wordt opgelost.

zeker als je een M6 meekrijgt....ook niet verkeerd om even mee te spelen dacht ik zo!

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 10:04

Inderdaad, ik ben nogal gevoelig voor hoe men met problemen omgaat en met de klant en dat is bij Manhart echt top notch. Men vindt dit echt heel vervelend, en ze laten dat duidelijk merken en zijn betrokken. Ik mag de auto brengen wanneer ik wil en ze gaan er direct mee aan de slag.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 14 mei 2013, 10:16

Wat is de opbrengst van je pomp? (l/h)

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 10:20

Die info heb ik niet. Ik weet alleen dat hij op 200bar staat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 mei 2013, 10:21

Goede en leuke info. Blijf wel vinden dat je er behoorlijk koeltjes onder blijft maar dat kan ook liggen aan het feit dat we achter een toetsenbord zitten... En je hebt een probleem natuurlijk, daarom ga je hier MH niet afbranden. En gelijk heb je, weg is dan de soepelheid waarmee ze je nu tegemoet komen. Uiteindelijk zal het allemaal best goed komen maar kan me zo voorstellen dat steeds de auto terugbrengen en weer ophalen niet echt leuk is. Ook al is de leenauto een M6. Hoop voor je dat ze het nu wel gaan vinden en dat je ook een tijdje echt kunt genieten van de auto. Mezelf kennende, met voor auto dan ook, zou ik wel lichtelijk geïrriteerd zijn.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 10:21

Hierbij de Koenigsegg. Productie nummer 100 met 24 karaat bladgoud.

Afbeelding

M-bitious

Bericht door M-bitious » 14 mei 2013, 10:25

Arthur schreef:Goede en leuke info. Blijf wel vinden dat je er behoorlijk koeltjes onder blijft maar dat kan ook liggen aan het feit dat we achter een toetsenbord zitten... En je hebt een probleem natuurlijk, daarom ga je hier MH niet afbranden. En gelijk heb je, weg is dan de soepelheid waarmee ze je nu tegemoet komen. Uiteindelijk zal het allemaal best goed komen maar kan me zo voorstellen dat steeds de auto terugbrengen en weer ophalen niet echt leuk is. Ook al is de leenauto een M6. Hoop voor je dat ze het nu wel gaan vinden en dat je ook een tijdje echt kunt genieten van de auto. Mezelf kennende, met voor auto dan ook, zou ik wel lichtelijk geïrriteerd zijn.
Uiteraard was ik geïrriteerd toen ik moest afhaken. Maar ja, dan sta je in Zweden op een prachtig event en daags daarna bij Koenigsegg, en dan wil ik er het beste van maken. En dat is gelukt. Het brengen en halen maakt me niet echt uit. Maar ik wil wel probleemloos kunnen rijden. Je wilt niet denken: Zal het wegblijven als ik straks gas geef. Daar word je ongemakkelijk van.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2013, 10:34

Goed verhaal Frank, balen dat het zo gelopen is.
Je zit er niet op te wachten maar toch een nette service van Manhart dat je die leenwagen krijgt.
Better chance next time zullen we maar zeggen. :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 14 mei 2013, 19:47

M-bitious schreef:Die info heb ik niet. Ik weet alleen dat hij op 200bar staat.
Zwaar balen Frank,keek al een beetje uit naar je filmpjes....hopen dat t netjes opgelost wordt.

Maar even over je benzinepomp...200 bar is dat niet een beetje veel?

Meestal als je een zware motor hebt zit dat rond de 8 bar @ 450l/h

De beste pomp die je op dit moment aftermarket kan krijgen is een Pierburg EL3M t kleinere broertje van de Pierburg pomp die in de Veyron zit.

Maar goed , laat Manhart het maar beoordelen,denk dat zij er net ff wat meer verstand van hebben.. :lol:

Gesloten