Mijn ervaring met DSG
- RVV
Hielke BMW heeft bewust gekozen voor die ruige klappen. wil je ze niet dan heb je nog 5 andere schakelprogramma's te kiezen. de keuze is reuze
SMGII is ook alweer een 2001 verhaal SMGIII werkt al weer veel vloeiender. maar ook gelijk minder betrokkenheid. Hoe beter de systemen des te minder de beleving ben ik bang. ach SMG is mij niet heilig maar ik vind het wel gaaf. het zat er nu eenmaal op. en het bevalt me. dat laatste geld voor alle systemen.

-
@Rebel, duidelijk verhaal maar waar haal je in godsnaam de wijsheid vandaan dat de auto van Edwin geen goede afspiegeling is van DSG? Ik heb ook met de Leon DSG gereden toen hij nog standaard was.
De bak is precies hetzelfde, dus het verhaal slaat echt totaal nergens op.
Reken er maar op dat de getunde DSG van Edwin net zo rijdt al jou TT.
De bak is precies hetzelfde, dus het verhaal slaat echt totaal nergens op.
Reken er maar op dat de getunde DSG van Edwin net zo rijdt al jou TT.
- kris
ook effe mijn 2 fankskes toevoegen...
ben zeer tevreden over SMGII.
Bak schakel zelf af als je echt te laag in toeren zit, maar hij schakelt nooit zelf op, dus je kan hem gerust tegen de red Line houden...
ik moet wel zeggen dat het echt een leerproces is, de eerste maanden heb ik dikwijls m'n twijfels gehad... maar eens je begrijpt hoe je er moet mee rijden... is ie zooo fantastisch.(rij altijd S5 of S6, nooit in sport mode, da's de meest idiote knop in de wereld imho)
tuurlijk zijn er situaties waar een handbak meer kan, zie bv. voor ad-truukjes, maar door de band genomen (99% van MIJN rijtijd) is ie perfect.
SMGIII in de M6 is al een stuks vriendelijker voor de aandrijflijn, en eerlijk, ik miste echt de S6 klappen...
Bak schakel zelf af als je echt te laag in toeren zit, maar hij schakelt nooit zelf op, dus je kan hem gerust tegen de red Line houden...
ik moet wel zeggen dat het echt een leerproces is, de eerste maanden heb ik dikwijls m'n twijfels gehad... maar eens je begrijpt hoe je er moet mee rijden... is ie zooo fantastisch.(rij altijd S5 of S6, nooit in sport mode, da's de meest idiote knop in de wereld imho)
tuurlijk zijn er situaties waar een handbak meer kan, zie bv. voor ad-truukjes, maar door de band genomen (99% van MIJN rijtijd) is ie perfect.
SMGIII in de M6 is al een stuks vriendelijker voor de aandrijflijn, en eerlijk, ik miste echt de S6 klappen...
- wjn
Helaas werkt dat niet bij VAG met electronisch gaspedaal. Tijdens remmen kun je gasgeven wat je wilt, de motor reageert daar niet op.markk schreef:> Nog even een opmerking over het linkerbeen, deze gebruik in nu om te remmen, daardoor kan ik sneller remmen en weer sneller op het gas.
Grappig truukje. Denk je dat dat echt sneller is ? Bij turbo motoren werd / wordt het meen ik in de rally veel toegepast want dan hou je druk op de turbo maar bij een atmo zie ik het nut / voordeel te opzichte van heel-and-toe niet zo. Remmen doseren met de bal van je voet en met je hak het gas doseren lijkt me hetzelfde resultaat te geven.
Mark.
- Wilbert
DSG is de beste niet handbak die ik ooit heb gereden. Ik zou hem in mijn volgende auto ook direct bijbestellen maar ok ik rij erg veel kilometers.
Ik heb zaterdag even in de auto van edwin gereden ik vind het een super auto en de dsg werkt top (ook nadat de auto is gechipt) Zelf schakelen werkt prima. En dat hij uit zich zelf terug schakeld heb ik niet gemerkt en dat hij in zijn toerenbegrenser zelf schakeld is toch niet het probleem je toeren zijn dan toch al op en het is een turbo dus daar valt toch geen winst meer te halen (in mijn ogen). Wat ik een groot voordeel vind is dat je gewoon met twee handen aan het stuur door de bocht kan hoeken zeker met de aangepaste TC door JD echt top.
Ik heb zaterdag even in de auto van edwin gereden ik vind het een super auto en de dsg werkt top (ook nadat de auto is gechipt) Zelf schakelen werkt prima. En dat hij uit zich zelf terug schakeld heb ik niet gemerkt en dat hij in zijn toerenbegrenser zelf schakeld is toch niet het probleem je toeren zijn dan toch al op en het is een turbo dus daar valt toch geen winst meer te halen (in mijn ogen). Wat ik een groot voordeel vind is dat je gewoon met twee handen aan het stuur door de bocht kan hoeken zeker met de aangepaste TC door JD echt top.
- Maik
Is wel sneller Mark, je kan met je linkervoet boven het rempedaal hangen om zo tijdens het lossen van je gas al op de rem te gaan staan bij aanremmen van een bocht. Het scheelt dus wat tijd in vergelijking met het optillen en verplaatsen van je rechtervoet van gas- naar rempedaal. Het scheelt niet veel maar ECHTE 8) racers schijnen het zo te doen (in alle F1 wagens werkt het ook zo, 1 pedaal per pootmarkk schreef:> Nog even een opmerking over het linkerbeen, deze gebruik in nu om te remmen, daardoor kan ik sneller remmen en weer sneller op het gas.
Grappig truukje. Denk je dat dat echt sneller is ? Bij turbo motoren werd / wordt het meen ik in de rally veel toegepast want dan hou je druk op de turbo maar bij een atmo zie ik het nut / voordeel te opzichte van heel-and-toe niet zo. Remmen doseren met de bal van je voet en met je hak het gas doseren lijkt me hetzelfde resultaat te geven.
Mark.

Je praat over 1/100sten zo niet 1/1000sten winst, maar het is er wel

- RVV
-
kris schreef:ook effe mijn 2 fankskes toevoegen...
Mooi verhaal Kris. Ik denk als jij of Rico met een DSG-bak rijden dat jullie beide ook vol lof zullen zijn.
Met name het extra laat terugschakelen voor een bocht, omdat het nu eenmaal veel sneller gaat als een handbak, vind ik soms zeer prettig.
Het soepele schakelen, zorgt ervoor dat je juist meer beleving hebt, ondanks de flippers perfect zijn op bochtige wegen, vind ik het ook heerlijk om met de pook te schakelen.
Combinatie schakel-snelheid en de heerlijke tussengas ploffen geven mij een extra belevings gevoel, ook met "normale" snelheden en acties.
DSG schakelt inderdaad door als hij in het rood komt (waar ik geen problemen mee heb en de levensduur alleen ten goede komt)
In de manual is geen kick-down-effect , mocht dit wel zijn, dan dien je terug te gaan naar je dealer, want dan is er duidelijk iets mis met de DSG-software. Ik ben al twee jaar lid van een engels forum, waar meer dan 150 DSG rijders tussen zitten. En heb genoeg verhalen gelezen van mensen die van alles geprobeerd en meegemaakt hebben met DSG. Ik hoop dat ik hiermee ook Kees zijn vraag beantwoord hebt.
Verder was het eens goed om over en weer te discussieren over dit onderwerp, het is zoals Kris zegt, je moet het systeem leren begrijpen, en dat lukt nu eenmaal niet met een testrit, of in een auto waar de DSG software is aangepast aan een (te) hoog vermogen.
270hp tov 200 hp is niet niks.... Er is in diverse persberichten (waaronder jongstleden de introductie van de S3) benadrukt door Audi.AG dat de huidige DSG nog niet geschikt is voor vermogens boven de 250hp.
Dat deze er wel zal komen dat blijkt wel uit het feit, dat de Buggati Veyron zelfs met een DSG 7-gear's rondrijdt.
Ik sta zowel met mijn werk, als in het dagelijkse leven altijd open voor noviteiten, vandaar dat ik voor Magnetic Ride en DSG gekozen heb.
En ik kan niet wachten dat ik weer naar de Ring kan gaan, en kan genieten van beide nieuwe technologieen.

-
OnlineTristan
-
Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring posten. Ik heb met 2 auto's met DSG gereden tot nu toe. Een Seat Altea 2.0TDI DSG en een Seat Leon 2.0 Tfsi DSG. Deze auto's heb ik zowel geheel standaard als getuned gereden.Rebel schreef: In de manual is geen kick-down-effect , mocht dit wel zijn, dan dien je terug te gaan naar je dealer, want dan is er duidelijk iets mis met de DSG-software. Ik ben al twee jaar lid van een engels forum, waar meer dan 150 DSG rijders tussen zitten. En heb genoeg verhalen gelezen van mensen die van alles geprobeerd en meegemaakt hebben met DSG. Ik hoop dat ik hiermee ook Kees zijn vraag beantwoord hebt.
Beide auto's schakelen in de M-stand gewoon terug door de kick-down. Bij Volkswagen is dit ook het geval, zijn de woorden van JD.
Misschien is het zo dat dit bij Audi niet zo is, daar kan ik niet over oordelen. Maar bij VW en Seat schakelt de bak gewoon terug. Je kan dan terug gaan naar je dealer, maar dat heeft geen zin zo is de bak gewoon.
-
Rico wat doe je als je door de bomen het bos niet meer ziet?
Je begint gewoon met de eerste rij bomen om te kappen....
Ik hoorde ook ooit iemand vertellen dat op een SEAT het ESP niet uitschakelbaar is, en altijd actief blijft op de achtergrond.
Heb bijna 300 rondjes ring gereden zonder ESP ( en zelfs 2 keer achterstevoren en tot stilstand gekomen in het gras ) dus ik zal heus wel merken of het uit staat ja of nee. Zeker op een "weg" als de ring.
Maar ook in de sneeuw of in de regen kun je eht vrij gemakkelijk testen.
Ik heb dit ook al in een ander draadje proberen uit te leggen, maar seat rijders willen niet geloven dat dit zo is.
Immers een Audi TT is niks anders als een platgeslagen Leon.
In de nieuwe TT kun je TC apart uitzetten, of TC en ESP uitzetten.
En wederom grijpt niks in, zelfs niet als het misgaat.
Maar bij Seat schijnt dit dus niet zo te zijn volgens Fransico, die ook een Leon rijdt.
Maar in de volksmond word golf, leon, a3, en TT als een auto genoemd.
Maar het begint al bij het chasis/bodemplaat die bij een TT van aluminium is en de rest van staal. Maar volgens volgens de seat-insiders is de rest allemaal precies hetzelfde
Ik vind het prima, beestje kan maar een naam hebben.
Je begint gewoon met de eerste rij bomen om te kappen....

Ik hoorde ook ooit iemand vertellen dat op een SEAT het ESP niet uitschakelbaar is, en altijd actief blijft op de achtergrond.
Heb bijna 300 rondjes ring gereden zonder ESP ( en zelfs 2 keer achterstevoren en tot stilstand gekomen in het gras ) dus ik zal heus wel merken of het uit staat ja of nee. Zeker op een "weg" als de ring.
Maar ook in de sneeuw of in de regen kun je eht vrij gemakkelijk testen.
Ik heb dit ook al in een ander draadje proberen uit te leggen, maar seat rijders willen niet geloven dat dit zo is.
Immers een Audi TT is niks anders als een platgeslagen Leon.
In de nieuwe TT kun je TC apart uitzetten, of TC en ESP uitzetten.
En wederom grijpt niks in, zelfs niet als het misgaat.
Maar bij Seat schijnt dit dus niet zo te zijn volgens Fransico, die ook een Leon rijdt.
Maar in de volksmond word golf, leon, a3, en TT als een auto genoemd.
Maar het begint al bij het chasis/bodemplaat die bij een TT van aluminium is en de rest van staal. Maar volgens volgens de seat-insiders is de rest allemaal precies hetzelfde

Ik vind het prima, beestje kan maar een naam hebben.
- Erik
- Auto: BMW ///M
In mijn A3 kon ik ESP iig niet uitzetten
Het stond wel uit, maar als je echt ging klooien en flicken dan hoppa daar was het weer (levensgevaarlijk bij drifthoeken van 90 graden)
Mn Seat heeft geeneens ESP, perfect want als ik met 160 neutraal driftend een afrit pak wil ik echt geen onbalans door flinstone electronica
Over DSG
Ik heb 30 minuten gereden in de Demo van Ed, en ik vond het skitterend. Supersnel gewend en zolang je je gas 1cm van de vloermat houd geen ingrepen in de M stand (dat moet ff opnieuw geprogrammeerd worden, of je moet ff die bout in de vloer omhoog draaien dat je niet per ongeluk opschakeld doordat je te diep trapt) Ikzelf zou het willen rijden omdat het voor mij de ultieme combi is tussen aut en handbak en computerspelletje.
Nee dat DSG (met JD soft erin) daar kan ik wel aan wennen hoor
E
Het stond wel uit, maar als je echt ging klooien en flicken dan hoppa daar was het weer (levensgevaarlijk bij drifthoeken van 90 graden)
Mn Seat heeft geeneens ESP, perfect want als ik met 160 neutraal driftend een afrit pak wil ik echt geen onbalans door flinstone electronica

Over DSG
Ik heb 30 minuten gereden in de Demo van Ed, en ik vond het skitterend. Supersnel gewend en zolang je je gas 1cm van de vloermat houd geen ingrepen in de M stand (dat moet ff opnieuw geprogrammeerd worden, of je moet ff die bout in de vloer omhoog draaien dat je niet per ongeluk opschakeld doordat je te diep trapt) Ikzelf zou het willen rijden omdat het voor mij de ultieme combi is tussen aut en handbak en computerspelletje.
Nee dat DSG (met JD soft erin) daar kan ik wel aan wennen hoor

E
- Hielke
Afgelopen donderdag op het Gummen Zandvoort evenement de kans gekregen met Edwin's Leon met DSG bak wat rondjes te rijden.
Helaas kwamen mijn verwachtingen tav de werking van de bak op een circuit volledig uit. Net voor bepaalde aanrempunten, Gerlach, Audi-S en Kumhobocht, besluit de bak zelfstandig op te schakelen. Door dat opschakelmoment zet ie dan ook nog de volgende hogere versnelling klaar. Als je dan het commando geeft om terug te schakelen duurt het vrij lang. Het laatste, zwaarder te activeren, stukje van het gaspedaal activeert een lagere versnelling als het toerental dit toestaat. Of je dat nou wil of niet. In een circuitsituatie met de vele G-krachten is het ontzettend moeilijk om die laatste weerstand van het gaspedaal niet af en toe te activeren. Mij lukte het in ieder geval nog niet. Het resultaat was vaak dat ik er geen notie meer van had in welke versnelling ik me bevond. Tot het moment dat softwarematige programmering van de bak door tuners of leken mogelijk wordt wijs ik DSG voor circuitgebruik af.
Aan de Leon FR Van der Velden edition heeft het voorts niet gelegen. Motor, onderstel, banden, stuurgevoel, remmen, alles was verder top en de auto heeft 3 cuprace-afstanden zonder greintje pijn en in grootse stijl doorstaan. Ik had ruim 7 jaar niet op Zandvoort gereden maar in m'n 3e rondje reed ik al een 2.11 en dat was inclusief passagier. Edwin zelf in dit geval. Gezien de kleine reserve die ik in acht hield is een sub 2.10 absoluut mogelijk.
Helaas kwamen mijn verwachtingen tav de werking van de bak op een circuit volledig uit. Net voor bepaalde aanrempunten, Gerlach, Audi-S en Kumhobocht, besluit de bak zelfstandig op te schakelen. Door dat opschakelmoment zet ie dan ook nog de volgende hogere versnelling klaar. Als je dan het commando geeft om terug te schakelen duurt het vrij lang. Het laatste, zwaarder te activeren, stukje van het gaspedaal activeert een lagere versnelling als het toerental dit toestaat. Of je dat nou wil of niet. In een circuitsituatie met de vele G-krachten is het ontzettend moeilijk om die laatste weerstand van het gaspedaal niet af en toe te activeren. Mij lukte het in ieder geval nog niet. Het resultaat was vaak dat ik er geen notie meer van had in welke versnelling ik me bevond. Tot het moment dat softwarematige programmering van de bak door tuners of leken mogelijk wordt wijs ik DSG voor circuitgebruik af.
Aan de Leon FR Van der Velden edition heeft het voorts niet gelegen. Motor, onderstel, banden, stuurgevoel, remmen, alles was verder top en de auto heeft 3 cuprace-afstanden zonder greintje pijn en in grootse stijl doorstaan. Ik had ruim 7 jaar niet op Zandvoort gereden maar in m'n 3e rondje reed ik al een 2.11 en dat was inclusief passagier. Edwin zelf in dit geval. Gezien de kleine reserve die ik in acht hield is een sub 2.10 absoluut mogelijk.
-
Hielke ik had dit al eens eerder aangehaald, dat je niet zo maar met DSG vlot kan rijden zonder enige kennis. En geloof me, dit leer je niet op een dag.
Het is hetzelfde als leren autorijden met een koppeling.
Met je gaspedaal kun je de versnellingsbak sturen. Dit gebeurd echter met gevoel. Dus de eerste beste die in de auto stapt, geeft gewoon gas zoals hij dat gewend is en ondekt dan jouw ervaringen.
Het doortrappen gebeurd uiterst zelden, en daar voel je een grote weerstand waar je dan door heen trapt. Maar als beginneling ben je gewend te "vloeren"
Vloeren of geleidelijk zoveel gas geven als dat de motor op dat moment aan kan is hetzelfde.
Je kunt bij 50 in zijn 3 wel vloeren, maar dat zal niet veel sneller gaan dan als je precies aanvoelt hoeveel je gas je moet geven om de maximale versnelling eruit te halen.
Ik durf nu na 5 maanden pas te zeggen dat ik iemand probleemloos DSG kan demonstreren. Omdat ik de nu de techniek beter begrijp.
Zoiets lukt niet op een paar dagen.
Daarnaast heb jij gereden in een getunede versie. Zowel de motor als de DSG-bak is getuned door JD, en kan je niet meer spreken over originele software gemaakt door de fabrikant.
Misschien dat daardoor ook het terugschakelen sneller kwam als gebruikelijk.
Verder vind ik het schakelen op het stuur juist een plus.
In lange doordraaiers waar je in de bocht doortrekt kun je met een simpele "klik" opschakelen zonder je handen van het stuur te halen.
De schakelsnelheid is sneller dan dat je het woordje "KLIK" kunt uitspreken. Die weddenschap durf ik met je aan
Maar ook op het allerlaatste moment terugschakelen voor een langzamere bocht, kun je nu veel later doen, omdat het dermate snel gaat. En beide handen blijven aan het stuur.
Het langszaam terug schakelen waar jij over spreekt heb ik nog nooit ondervonden. En de schakelsnelheden c/q versnellingen tijdens en na het schakelen zijn niet te vergelijken met een handbak. Ook daar ligt tijdwinst en pak je meters.
Ik had ook niet verwacht dat je na een aantal rondjes sturen vol lof zou zijn. Ik weet hoe kritisch je bent. Wat dan weer wel jammer is, is dat Edwin niet de vaardigheid bezit om jouw een perfecte DSG demonstratie te geven. Gemiste kans.
Overigens kan Macboy beamen dat DSG geen probleem gaf op de Ring, en hij zeer onder de indruk was van het geheel.
Maar tof dat je DSG weer in de schijnwerper zet Hielke, Thx
Het is hetzelfde als leren autorijden met een koppeling.
Met je gaspedaal kun je de versnellingsbak sturen. Dit gebeurd echter met gevoel. Dus de eerste beste die in de auto stapt, geeft gewoon gas zoals hij dat gewend is en ondekt dan jouw ervaringen.
Het doortrappen gebeurd uiterst zelden, en daar voel je een grote weerstand waar je dan door heen trapt. Maar als beginneling ben je gewend te "vloeren"
Vloeren of geleidelijk zoveel gas geven als dat de motor op dat moment aan kan is hetzelfde.
Je kunt bij 50 in zijn 3 wel vloeren, maar dat zal niet veel sneller gaan dan als je precies aanvoelt hoeveel je gas je moet geven om de maximale versnelling eruit te halen.
Ik durf nu na 5 maanden pas te zeggen dat ik iemand probleemloos DSG kan demonstreren. Omdat ik de nu de techniek beter begrijp.
Zoiets lukt niet op een paar dagen.
Daarnaast heb jij gereden in een getunede versie. Zowel de motor als de DSG-bak is getuned door JD, en kan je niet meer spreken over originele software gemaakt door de fabrikant.
Misschien dat daardoor ook het terugschakelen sneller kwam als gebruikelijk.
Verder vind ik het schakelen op het stuur juist een plus.
In lange doordraaiers waar je in de bocht doortrekt kun je met een simpele "klik" opschakelen zonder je handen van het stuur te halen.
De schakelsnelheid is sneller dan dat je het woordje "KLIK" kunt uitspreken. Die weddenschap durf ik met je aan

Maar ook op het allerlaatste moment terugschakelen voor een langzamere bocht, kun je nu veel later doen, omdat het dermate snel gaat. En beide handen blijven aan het stuur.
Het langszaam terug schakelen waar jij over spreekt heb ik nog nooit ondervonden. En de schakelsnelheden c/q versnellingen tijdens en na het schakelen zijn niet te vergelijken met een handbak. Ook daar ligt tijdwinst en pak je meters.
Ik had ook niet verwacht dat je na een aantal rondjes sturen vol lof zou zijn. Ik weet hoe kritisch je bent. Wat dan weer wel jammer is, is dat Edwin niet de vaardigheid bezit om jouw een perfecte DSG demonstratie te geven. Gemiste kans.
Overigens kan Macboy beamen dat DSG geen probleem gaf op de Ring, en hij zeer onder de indruk was van het geheel.

Laatst gewijzigd door Rebel op 21 apr 2007, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Edwin van der Velden
8)Rebel schreef: Ik had ook niet verwacht dat je na een aantal rondjes sturen vol lof zou zijn. Ik weet hoe kritisch je bent. Wat dan weer wel jammer is, is dat Edwin niet de vaardigheid bezit om jouw een perfecte DSG demonstratie te geven. Gemiste kans.
Hielke wilde gewoon niet luisteren.
- Hielke
Jij snapte er volgens mij net zoveel als mij van EdwinEdwin van der Velden schreef:8)Rebel schreef: Ik had ook niet verwacht dat je na een aantal rondjes sturen vol lof zou zijn. Ik weet hoe kritisch je bent. Wat dan weer wel jammer is, is dat Edwin niet de vaardigheid bezit om jouw een perfecte DSG demonstratie te geven. Gemiste kans.
Hielke wilde gewoon niet luisteren.

Rob, ook al is jouw voet van het zijdezachte type en weet jij maximaal gebruik te maken van de veerdruk op het laatst van het gaspedaal, dan nog zul je het automatische opschakelen bij het bereiken van rpm-max. niet weten te omzeilen. Tenzij de bak van Audi niet automatisch opschakelt en de motor tegen de begrenzer blijft zitten.
Ik ben niet negatief over het gebruik van DSG op de openbare weg.