Gietvloer
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Gietvloer
Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de bouw van ons nieuwe huis. Planning voor oplevering is oktober. Wij willen ons huis dan voorzien van een gietvloer. Om meerdere redenen eigenlijk. Gebruiksgemak i.v.m. hygiëne en schoonmaken, rendement van de vloerverwarming en de elasticiteit van de vloer. Maar natuurlijk ook vanwege de looks omdat deze gewoon erg goed aansluiten bij onze wensen en alle overige zaken in onze woning.
Op dit moment oriënteren wij ons op leveranciers en de juiste kleur (is nog best lastig).
Zijn er hier ook mensen die een gietvloer hebben?
Zo ja, hoe bevalt dit en door wie is deze gelegd?
Wellicht leuk om hier een foto te delen om ons een beeld te geven?
Op dit moment oriënteren wij ons op leveranciers en de juiste kleur (is nog best lastig).
Zijn er hier ook mensen die een gietvloer hebben?
Zo ja, hoe bevalt dit en door wie is deze gelegd?
Wellicht leuk om hier een foto te delen om ons een beeld te geven?
-
Re: Gietvloer
Geen gietvloer, destijds wel een antracietkleurige overwogen.
Wel van kennissen te horen gekregen dat je ieder vuiltje direct zag liggen. Bewijs lag er eigenlijk al, gezien ik m'n schoenen daar nooit uit hoefde te doen.
Scheelt misschien als je een lichtere kleur wilt?
Wel van kennissen te horen gekregen dat je ieder vuiltje direct zag liggen. Bewijs lag er eigenlijk al, gezien ik m'n schoenen daar nooit uit hoefde te doen.
Scheelt misschien als je een lichtere kleur wilt?
- Joop
Een gietvloer is op zich hartstikke mooi (ben zelf ook wel fan van strakke interieurs); maar hou er wel rekening mee dat bij een nieuwbouw woning zoals in jou geval de onderconstructie nog niet geheel vrij zal zijn van werking. Kans op scheuren in een gietvloer zijn daarmee wel aanwezig. Als er iets storender is bij een vlakke vloer zijn het wel scheuren in je gietvloer. Een collega bij mij op het werk had ook een vloer laten gieten, maar zit inmiddels vol scheuren (te snel geweest met aanleggen door veel te korte tijd tussen opleveren en overhuizen). Het mooie is daar serieus vanaf, aangezien de scheuren precies in de looplijn liggen.
Laat je vooral niet direct van alles wijsmaken door de verkopers van de diverse vloeren.
Daarnaast heb je twee keuzes: Epoxy of PU vloer. Een epoxy gietvloer biedt veel meer mogelijkheden qua kleur en design. Van glitter, 3D-effecten tot en met mee laten gieten van foto’s of voorwerpen. Epoxy is daarmee ideaal voor het bereiken van diverse effecten, echter ook harder en stijver dan polyurethaan. Daarmee is deze vloer daardoor iets gevoeliger voor scheuren. Een polyurethaan gietvloer is de beste keuze voor als je ‘gewoon’ een mooie en praktische vloer wil. Polyurethaan is overigens ook gewoon verkrijgbaar in diverse en uiteenlopende kleurschakeringen. Gunstige eigenschap van een PU-gietvloer is dat deze comfortabeler in gebruik is: de vloer voelt warmer aan en is stiller (contactgeluidremmend) dan een epoxy gietvloer.
Laat je vooral niet direct van alles wijsmaken door de verkopers van de diverse vloeren.
Daarnaast heb je twee keuzes: Epoxy of PU vloer. Een epoxy gietvloer biedt veel meer mogelijkheden qua kleur en design. Van glitter, 3D-effecten tot en met mee laten gieten van foto’s of voorwerpen. Epoxy is daarmee ideaal voor het bereiken van diverse effecten, echter ook harder en stijver dan polyurethaan. Daarmee is deze vloer daardoor iets gevoeliger voor scheuren. Een polyurethaan gietvloer is de beste keuze voor als je ‘gewoon’ een mooie en praktische vloer wil. Polyurethaan is overigens ook gewoon verkrijgbaar in diverse en uiteenlopende kleurschakeringen. Gunstige eigenschap van een PU-gietvloer is dat deze comfortabeler in gebruik is: de vloer voelt warmer aan en is stiller (contactgeluidremmend) dan een epoxy gietvloer.
- Mark Nauta
Bedankt Joop.
Qua werking ondervloer, zijn we ons van bewust. We zullen daar zo lang als mogelijk tussen laten, Er wordt toch eerst nog een en andere aan elektra gedaan en er wordt nog gestuukt voor die tijd, dus een paar weken zitten er wel tussen. Daarnaast zullen we een programma volgen om de vloerverwarming op te stoken zodat die al een groot deel van z'n werking op de vloer kan doen. Met de elasticiteit die dan nog in de (onder)vloer zit, denk ik dat het gewoon moet kunnen op die wijze. Heeft jouw collega dat ook zo gedaan?
Wat betreft de beide soorten, daar hadden we direct al een keuze in gemaakt. Geen twijfel, dat wordt een PU. Inderdaad i.v.m. het softere karakter, maar met name de beter kleurvastheid (epoxy verkleurt) en flexibiliteit.
@ Allen. Wij willen wel een grijstint, maar niet een hele donkere (ook geen lichte trouwens). We zijn op zoek naar een grijs met een wat warmer gevoel, dus een soort bruin, taupe of beige tint erdoorheen. kleur van de vloer willen we wel effen houden trouwens. Je ziet ook vaak gietvloeren met van die 'waves' erin, dat willen we niet doen.
Qua werking ondervloer, zijn we ons van bewust. We zullen daar zo lang als mogelijk tussen laten, Er wordt toch eerst nog een en andere aan elektra gedaan en er wordt nog gestuukt voor die tijd, dus een paar weken zitten er wel tussen. Daarnaast zullen we een programma volgen om de vloerverwarming op te stoken zodat die al een groot deel van z'n werking op de vloer kan doen. Met de elasticiteit die dan nog in de (onder)vloer zit, denk ik dat het gewoon moet kunnen op die wijze. Heeft jouw collega dat ook zo gedaan?
Wat betreft de beide soorten, daar hadden we direct al een keuze in gemaakt. Geen twijfel, dat wordt een PU. Inderdaad i.v.m. het softere karakter, maar met name de beter kleurvastheid (epoxy verkleurt) en flexibiliteit.
@ Allen. Wij willen wel een grijstint, maar niet een hele donkere (ook geen lichte trouwens). We zijn op zoek naar een grijs met een wat warmer gevoel, dus een soort bruin, taupe of beige tint erdoorheen. kleur van de vloer willen we wel effen houden trouwens. Je ziet ook vaak gietvloeren met van die 'waves' erin, dat willen we niet doen.
-
Een huis zet zich niet in een paar weken of 2 maanden Mark. Misschien eerst waardeloos goedkoop tapijt leggen dat je later kunt vervangen?
- Luco
Minimaal 1 tot 1,5 jaar wachten tot al het vocht (dus werken) eruit is.Mark Nauta schreef:Bedankt Joop.
Ligt ook aan de ondervloer, is het een zand cement, of een gietvloer.
Laatst gewijzigd door Luco op 11 mei 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Heb het niet gedaan omdat er veel slechte ervaringen zijn.
Buurman wel en dat ziet er goed uit. Was iets van 60 de m2
Buurman wel en dat ziet er goed uit. Was iets van 60 de m2
- Joop
Qua handelwijze voor het leggen hebben ze ongeveer hetzelfde schema gevolgd. Alleen is uiteindelijk toch te kort geweest blijkbaar.
Belangrijk is wel om eerst zoveel mogelijk vocht uit het huis te krijgen zonder te stoken, daarna inderdaad langzaam de temperatuur in de diverse vertrekken gelijkmatig opwarmen. Volgens mij krijg je het huis (even op de foto's op FB afgaande) rond het eind van het jaar opgeleverd, ofwel net in de natste periode.
Met het 'droogstoken' kun je snel een half jaartje verder zijn wil je het goed doen (afh. van de hoeveelheid water en de periode van wind- en waterdicht maken van de woning in combinatie met de gekozen (natte of droge) vloer- en wandafwerkingen) en dan heb je grootste zettingen al wel te pakken, maar je bent nog niet geheel verschonden van werkingen (maar dat kan de vloer als het goed is wel oppakken).
Weet niet hoeveel haast je hebt met het betrekken van de woning, maar probeer in ieder geval de aanleg van de gietvloer zo ver mogelijk naar achteren te schuiven voor het mooiste resultaat.
Belangrijk is wel om eerst zoveel mogelijk vocht uit het huis te krijgen zonder te stoken, daarna inderdaad langzaam de temperatuur in de diverse vertrekken gelijkmatig opwarmen. Volgens mij krijg je het huis (even op de foto's op FB afgaande) rond het eind van het jaar opgeleverd, ofwel net in de natste periode.
Met het 'droogstoken' kun je snel een half jaartje verder zijn wil je het goed doen (afh. van de hoeveelheid water en de periode van wind- en waterdicht maken van de woning in combinatie met de gekozen (natte of droge) vloer- en wandafwerkingen) en dan heb je grootste zettingen al wel te pakken, maar je bent nog niet geheel verschonden van werkingen (maar dat kan de vloer als het goed is wel oppakken).
Weet niet hoeveel haast je hebt met het betrekken van de woning, maar probeer in ieder geval de aanleg van de gietvloer zo ver mogelijk naar achteren te schuiven voor het mooiste resultaat.
- Luco
@Joop
Hardstikke mooi advies hoor, maar jij weet net zo goed als ik dat het eigenlijk niet kan.
Het is hetzelfde als structuurwerk op wanden en dergelijke.
Er werd en wordt nog steeds geadviseerd om 1 tot 1,5 jaar te wachten met definitieve wand- en vloerafwerkingen in verband met het vocht wat nog uit de woning moet.
Bouwbehang was er niet voor niks.
Er kan zon 4000 tot 8000 liter vocht in je woning zitten (afhankelijk van het volume en gekozen materialen en werkwijze).
Hardstikke mooi advies hoor, maar jij weet net zo goed als ik dat het eigenlijk niet kan.
Het is hetzelfde als structuurwerk op wanden en dergelijke.
Er werd en wordt nog steeds geadviseerd om 1 tot 1,5 jaar te wachten met definitieve wand- en vloerafwerkingen in verband met het vocht wat nog uit de woning moet.
Bouwbehang was er niet voor niks.
Er kan zon 4000 tot 8000 liter vocht in je woning zitten (afhankelijk van het volume en gekozen materialen en werkwijze).
- Elmar

Gelul over bouwvocht en wandafwerking.
Als men gewoon 1 soort materiaal zou gebruiken voor alle wanden. Doet men niet dus er is in lengte van dagen nog steeds kans op scheurvorming, zeker daar waar 2 verschillende soorten bij een komen, door verschil in uitzetting bij temperatuurschommelingen.
- Luco
@Elmar, dat is logisch.
Ook al gebruikt men dezelfde materialen bij hoekaansluitingen dan nog scheurt het (of je moet vertanden), gewoon netjes lossnijden op de hoeken en je krijgt geen scheuren.
Ik heb het over het bouwvocht in wanden, vloeren en plafonds.
Vaak genoeg gezien dat mensen mooie afgewerkte wanden binnen een week na oplevering aanbrachten terwijl er nog teveel bouwvocht aanwezig was, prachtig mooi die gele vlekken in je net afgewerkte muur
Ook al gebruikt men dezelfde materialen bij hoekaansluitingen dan nog scheurt het (of je moet vertanden), gewoon netjes lossnijden op de hoeken en je krijgt geen scheuren.
Ik heb het over het bouwvocht in wanden, vloeren en plafonds.
Vaak genoeg gezien dat mensen mooie afgewerkte wanden binnen een week na oplevering aanbrachten terwijl er nog teveel bouwvocht aanwezig was, prachtig mooi die gele vlekken in je net afgewerkte muur

- JP
Stomme vraag, maar geeft een bedrijf geen soort van garantie op het geleverde werk?
- Joop
@Luco: klopt zeker, om zo lang mogelijk met de uiteindelijke afwerking te wachten. Er zijn immers (te) veel factoren die van invloed zijn.
En ook als je maar één afwerking zou hebben zou je nog dezelfde problemen kunnen houden. Je bent daarvoor te veel afhankelijk van de ondergronden en de mogelijke verschillende materialen van de ondergrond. Netjes lossnijden lost al een hoop ellende op, maar bij een nieuwbouwwoning ook niet altijd de garantie dat mooi blijft.
Probleem zit´m ook vaak in het feit dat men zo snel mogelijk naar het eindresultaat wil werken; zit me eigenlijk af te vragen wanneer ik voor het laatst een woning met bouwbehang heb gezien...
En ook als je maar één afwerking zou hebben zou je nog dezelfde problemen kunnen houden. Je bent daarvoor te veel afhankelijk van de ondergronden en de mogelijke verschillende materialen van de ondergrond. Netjes lossnijden lost al een hoop ellende op, maar bij een nieuwbouwwoning ook niet altijd de garantie dat mooi blijft.
Probleem zit´m ook vaak in het feit dat men zo snel mogelijk naar het eindresultaat wil werken; zit me eigenlijk af te vragen wanneer ik voor het laatst een woning met bouwbehang heb gezien...

- Luco
Bij corporaties zie je het weer een beetje terugkomen.Joop schreef:
@JP, ja je hebt garantie op de gietvloer, maar als die scheurt wijzen ze naar de bouwer en de ondervloer, vervolgens wijst de bouwer weer naar de gietvloerenlegger of naar de eigenaar dat er te vroeg gelegd is.
- Femme
Ik heb metallic gietvloeren van Zilly Designvloeren in Doetinchem. Het is een PU-vloer met betonachtige vleugen en een metallic-effect waardoor het leuke dingen doet met lichtinval. De vloer op mijn toekomstig werkkamer onder de lichtstraat is bij vol zonlicht bijna zilverkleurig en in de schaduw donkerbruin. De vloer voelt warm aan en is een beetje elastisch. Ik vind 'm wel redelijk krasgevoelig.

- Niels
- Auto: Prius+
Wel mooi Femme
Vrienden van ons hebben een giet vloer in een nieuw huis en dat ging verre van soepel. Ook zijn er hier en daar scheurtjes te zien.

Vrienden van ons hebben een giet vloer in een nieuw huis en dat ging verre van soepel. Ook zijn er hier en daar scheurtjes te zien.
- Roy RS
wij willen op de badkamer zo''n gietvloer laten maken over de bestaande tegels, kan dit zonder problemen en waar moet ik aan denken qua kosten? Is dat gewoon een meterprijs all in?
Dit willen om "makkelijk" een nieuwe look te creëren zonder te moeten kappen in de bestaande vloer.
Dit willen om "makkelijk" een nieuwe look te creëren zonder te moeten kappen in de bestaande vloer.
-
Roy, mijn mening is ALTIJD de oude vloer eruit. Je hebt straks een huis in een huis in een huis in een huis. Als het nu een tegelvloer is, dan ram je die er zelf ook met gemak uit.
- Niels
- Auto: Prius+
Nou........ Als je het over tering klussen hebt want echt gemakkelijk ging dat bij ons nietallen schreef: Als het nu een tegelvloer is, dan ram je die er zelf ook met gemak uit.

-
En dan zit je ook weer met stof.
Meerdere kennissen die al bezig zijn met de derde gietvloer. Top hoor. Vooral als het bedrijf na poging 2 failliet gaat.
Meerdere kennissen die al bezig zijn met de derde gietvloer. Top hoor. Vooral als het bedrijf na poging 2 failliet gaat.
- Roy RS
Ik heb zo'n hekel aan dat geklus in huis, als ik dit al lees is de zin al over en lijkt de huidige vloer met de seconde mooier
- RVV
Gaatvloer?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... hilit=Giet" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... hilit=Giet" onclick="window.open(this.href);return false;

- HarryC
Goede keuze! een keer aan leggen en je leven lang een mooie onderhoudsvrije vloer.
Bijna 8 jaar geleden heb ik op de zaak verschillende gietvloeren laten leggen.
in de entre een witte vloer met hologrammen erin die als sterretjes oplichten in het haloheen licht, lastig te zien op iphone foto...

Na een jaar hebben we het looppad erop laten gieten ivm de besmettelijkheid van de witte vloer...

Je kunt er dus ook op schrijven met een tube gietspul....

in de toiletten hebben we voor een groen vloer gekozen, dit paste goed bij de toenmalige tegels, hier zitten verschillende kleuren flakes in.

En van dichtbij...

in de fitnessruimte gekozen voor een 2 kleuren rood gemêleerde vloer, door twee kleuren rood te gebruiken zou vuile en vlekken minder snel opvallen, het kleurverschil vond ik achteraf wel klein maar dan ligt er al 600m2 dus wat doe je dan......ja laten liggen dus...

En van dichtbij....

in de kleedkamers gekozen voor een dicht gesmeerde korrelvloer met anti sliplaag in een zwart antraciete kleur.

En van dichtbij...

In de hal naar het terras gekozen voor een open korrelvloer.

En van dichtbij...

In de squashruimte gekozen voor leuke kleuren die elk naar een baan leiden.

De afscheiding tussen de kleuren wederom gedaan met een tube zwart die je er overheen doet, terwijl het nat is.

Wij zijn gevestigd in Deurne, als je ooit in de buurt bent of wilt komen dan ben je van harte welkom, ik zal de facturen eens opzoeken. Dan kan ik je ook vertellen wat de verschillende materialen zijn en de bijbehorende prijzen!
Ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad, er komen dagelijks enkele honderden gasten over de vloeren en allemaal zien ze er nog uit als nieuw!
Gr. Harry
Bijna 8 jaar geleden heb ik op de zaak verschillende gietvloeren laten leggen.
in de entre een witte vloer met hologrammen erin die als sterretjes oplichten in het haloheen licht, lastig te zien op iphone foto...
Na een jaar hebben we het looppad erop laten gieten ivm de besmettelijkheid van de witte vloer...
Je kunt er dus ook op schrijven met een tube gietspul....
in de toiletten hebben we voor een groen vloer gekozen, dit paste goed bij de toenmalige tegels, hier zitten verschillende kleuren flakes in.
En van dichtbij...
in de fitnessruimte gekozen voor een 2 kleuren rood gemêleerde vloer, door twee kleuren rood te gebruiken zou vuile en vlekken minder snel opvallen, het kleurverschil vond ik achteraf wel klein maar dan ligt er al 600m2 dus wat doe je dan......ja laten liggen dus...
En van dichtbij....
in de kleedkamers gekozen voor een dicht gesmeerde korrelvloer met anti sliplaag in een zwart antraciete kleur.
En van dichtbij...
In de hal naar het terras gekozen voor een open korrelvloer.
En van dichtbij...
In de squashruimte gekozen voor leuke kleuren die elk naar een baan leiden.
De afscheiding tussen de kleuren wederom gedaan met een tube zwart die je er overheen doet, terwijl het nat is.
Wij zijn gevestigd in Deurne, als je ooit in de buurt bent of wilt komen dan ben je van harte welkom, ik zal de facturen eens opzoeken. Dan kan ik je ook vertellen wat de verschillende materialen zijn en de bijbehorende prijzen!
Ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad, er komen dagelijks enkele honderden gasten over de vloeren en allemaal zien ze er nog uit als nieuw!
Gr. Harry
- Roy RS
Ziet er top uit harry!
Ik zit in Helmond, door wie heb je t laten doen?
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar n prijsidee, daar vind ik nergens iets over.
Ik zit in Helmond, door wie heb je t laten doen?
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar n prijsidee, daar vind ik nergens iets over.
- Mark Nauta
Is een zand cement vloer Luco.Luco schreef:Minimaal 1 tot 1,5 jaar wachten tot al het vocht (dus werken) eruit is.Mark Nauta schreef:Bedankt Joop.
Ligt ook aan de ondervloer, is het een zand cement, of een gietvloer.
Je snapt zelf natuurlijk ook dat je als je net een mooi huis gebouwd hebt, alles ook direct mooi wilt maken, dus direct mooie gestuukte wanden en een mooie gietvloer. Het kan een keuze zijn om het dan pas later te doen, maar eigenlijk wil je dat niet omdat je het direct goed wilt doen. Dat daar dan enkele 'risico's' aan verbonden zijn moet je uiteraard wel in acht nemen. Het blijft lastig...
@Roy.
Er zijn verschillende aanbieders waar je online een offerte aan kan vragen en die er dan een systeem achter hebben waardoor je binnen 1 minuut een mail hebt met een geautomatiseerde offerte om je een idee te geven.
@Harry.
Dat ziet er netjes uit! Wie heeft dit destijds bij jullie gedaan? En wat voor ondergrond ligt hieronder. Is dit snel na bouw gedaan en was dit ook nieuwbouw, of bestaande bouw? Geen scheurtjes?
@ Femme.
Dat ziet er erg fraai uit! Komt het krasgevoelige bij jou door de finish, of bedoel je dat in z'n algemeenheid. Wellicht komt het ook omdat je nog aan het bouwen bent en daarmee wellicht wat meer zand in en uitloopt?
Hoe lang na het leggen van de vloer heb je de gietvloer laten leggen?
Ben in algemene zin gewoon benieuwd naar gebruikerservaringen.