E36 328i/M3 Cabrio/135i
-
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | En het is geworden...(08/05)
Gaaf! ben benieuwd hoe de SMG1 bak je bevalt 

- Petrolhead Tom
-
Klinkt als een super aanwinst, en hoe mooi kan een witte zijn... gefeliciteerd, veel plezier ermee en we blijven je volgen met 't nieuwe project!
Vind trouwens dat de 328i ook een goed huis verdient. De km stand mag in mijn ogen geen belemmering zijn maar helaas denken velen daar anders over.
Vind trouwens dat de 328i ook een goed huis verdient. De km stand mag in mijn ogen geen belemmering zijn maar helaas denken velen daar anders over.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
-
- MParallel
- Auto: BMW
Bedankt allemaal, ben er in mijn nopjes.
Auto nu even aan he wassen en eerste mod is al gedaan.
Foto's volgen, ik ga weer naar buiten...
Auto nu even aan he wassen en eerste mod is al gedaan.

Foto's volgen, ik ga weer naar buiten...
- Knot
Mooi ding, gefeliciteerd!
- dvh
Schitterend!
Gelijk mooi weer ook!
Veel plezier ermee
Gelijk mooi weer ook!
Veel plezier ermee
- ///Joost
Schitterende aanwinst! De keuze voor een E36 of E46 is puur een kwestie van smaak. Ik denk dat, gezien jij echt een E36-liefhebber bent, je nu wel het summum bonum hebt verworven. Echt een mooie bak, en wit is ook fantastisch. Ik had zelf ooit een witte E36 325is coupe en dat vind ik missschien wel de mooiste kleur op een E36/E46.
Echt top! Geniet er van!
Echt top! Geniet er van!

- Niels
- Auto: Prius+
De enige goede keuze (voor jou) imho
Lijkt me een pracht exemplaar 

- MartijnGizmo
Ik vond de plotselinge verkoop ook wat vreemd, maar ik begrijp het nu volledig. Prachtexemplaar! 

- Hitz
- Auto: KIA
Wat een plaatje zeg! Veel plezier ermee! 

- Gert-jan
Wow heerlijke wagen! Ik kan me volledig in je situatie verplaatsen aangezien ik precies hetzelfde 'dilemma' heb gehad. Wit is ook heel gaaf en hij heeft zelfs nog 20k minder gelopen dan de mijne
SMG hoop ik dat het nog jaren goed gaat, ook ik heb dezelfde keus gemaakt. En anders kun je net als ik altijd nog ombouwen
uiteraard hoop ik voor je van niet want daar kun je een hoop mods voor doen.
Veel plezier met de ///M!

SMG hoop ik dat het nog jaren goed gaat, ook ik heb dezelfde keus gemaakt. En anders kun je net als ik altijd nog ombouwen

Veel plezier met de ///M!
- ///Joost
We wachten trouwens allemaal nog op de verklaring waarom je gekozen hebt voor SMG... 

- MParallel
Omdat ik houd van "old tech". Zo simpel is het. Ik heb daar een zwak voor.///Joost schreef:We wachten trouwens allemaal nog op de verklaring waarom je gekozen hebt voor SMG...
Voor dat ik tot koop over ben gegaan, heb ik ook op meerdere fora (nederland en engels) gesproken met SMG eigenaren, die er al jaren met veel plezier in rijden. O.a. onze "eigen" wel bekende Bert. (met de rode SMG coupe), die me een hoop informatie heeft gegeven (bedankt nog Bert).
Uiteraard lees je ook alleen maar als iets fout gaat. Je gaat niet elke dag posten van "nou weer een dag probleemloos SMG gereden...".
De twee zaken die cruciaal zijn en kapot kunnen gaan zijn natuurlijk de pomp. Wat dan stuk is is de electrische pomp. BMW levert alleen een compleet nieuw SMG agregaat, waarvan de pomp maar een enkel deel is. In principe is die pomp zelf net zo makkelijk te reviseren als een startmotor.
Daarnaast de actuator op de bak zelf.
Aangezien veel toch overgaan op handbak, zijn er voldoende tweedehand pompen en actuators (en de rest) goed verkrijgbaar.
Ik zal dan ook wel zorgen dat ik een reserve pomp en actuator heb liggen, dacht mocht er iets gebeuren, je die kunt omzetten, terwijl je de andere (laat) maken.
Daarnaast kunnen er natuurlijk nog wat sensors stuk gaan, die moet je dan vervangen. Ik heb zelf een GT1 machine, dus sensors resetten en pomp laten draaien na wisselen is op zich geen probleem.
Niet te vergeten de "druk bol" die stuk kan gaan, maar dat is losschroeven en nieuwe opzetten.
Ook gezien de km-stand verwacht ik niet op korte termijn al in de problemen te komen (fingers crossed).
En dan binnekort ff een setje BMW flippers op het stuur monteren dat we lekker kunnen schaltwippen

Van het weekend sowieso de auto even uitlezen op fouten.
=============================================
Gisteren:
De tweede eigenaar (ik ben 4) hield blijkbaar van "e46 M3 look" nieren met chromen spijlen. De nieren hadden wel de juiste vorm, maar dacht toch aftermarket. Gelukkig bleken het simple kapjes te zijn, die je los kon halen. Nog wel een klein beetje kit wat ik los moet halen. (Iemand suggesties om zwarte kit los te weken?) Dit was voor het wassen, dus nevermind de vliegjes e.d.
Een kant...
Veel beter zo.
Ja dan de motor. Die was wel erg stoffig. De vorige eigenaar was niet zo'n poetser onder de kap.
Eigenlijk een groffe clean gedaan, daar waar ik bij kon, om het weer enigzins toonbaar te maken. Scheelt al een slok op een borrel. De komende tijd een voor een zaken los halen (wat bij de 328i toch wel een stuk makkelijker is

En tot mijn verbazing had ik deze tot gisterenmiddag helemaal niet zien zitten. Al zal die wel over de houdbaarheidsdatum zijn...
- ///Joost
Re: E36 328i Cabrio OEM+ | Nu M3 upd 10/05
Nice! Die zwarte grill is inderdaad 100000000000000000000000x mooier. Het bekt al weer heel anders inderdaad als je blok weer netjes is.
Wat zijn trouwens die zwarte cilinder en dat andere zwarte ding ernaast (linksvoor op de foto)? Bij mij zit hier het ruitenvloeistofreservoir. Waar zit deze bij jou?
Wat zijn trouwens die zwarte cilinder en dat andere zwarte ding ernaast (linksvoor op de foto)? Bij mij zit hier het ruitenvloeistofreservoir. Waar zit deze bij jou?
- Martijn_bmw
denk techniek van de SMG?!
- MParallel
OEM hè///Joost schreef:Nice! Die zwarte grill is inderdaad 100000000000000000000000x mooier. Het bekt al weer heel anders inderdaad als je blok weer netjes is.

Dat is dus (inderdaad Martijn) de SMG pomp en die bol is dus de accumulator. Is precies hetzelfde en werkt exact hetzelfde als dat drukvat wat (meestal) naast je CV -ketel hangt. Die vangt de drukverschillen op als er geschakeld wordt.
Het reservoir van de ruitensproeiervloeistof zit in de bumper, onder het rechter achterlicht.
De vulopening, net niet op de foto te zien, zit in de kap boven de nieren, precies onder de rechter "vanger" voor het motorkap slot.
E36 SMG systeem: (heeft dus een tweede computer die in direct contact staat met de DME).
Dit is een "oude bekende" SMG van een duitser, met E9x schaltwippen. Dik!
Laatst gewijzigd door MParallel op 10 mei 2013, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
inderdaad heel gaaf zo'n stuur en die flippers er achter 

- Gert-jan
Mooie plannen! Ik hoop dat je er lang en probleemloos mee mag rijden en genieten.
Ik heb eventueel nog wel een (aangebroken) blik smg vloeistof staan die je mag hebben, zit nog bijna vol. Ik gebruik hem toch niet meer, mochten we elkaar eens treffen.
Ik heb eventueel nog wel een (aangebroken) blik smg vloeistof staan die je mag hebben, zit nog bijna vol. Ik gebruik hem toch niet meer, mochten we elkaar eens treffen.
- MParallel
Flippers wel, stuur niet. Nou ja, het staat mooi, maar alcantara is zo kl*te om netjes te houden. Doe mij maar leer.Martijn_bmw schreef:inderdaad heel gaaf zo'n stuur en die flippers er achter
Ah top man! Kan ik altijd gebruiken.Gert-jan schreef:Mooie plannen! Ik hoop dat je er lang en probleemloos mee mag rijden en genieten.
Jij hebt toen vrij snel je SMG omgebouwd toch? Was dat uit voorzorg of had je toen al problemen?
Die onderdelen heb je zeker niet meer?
- ///Joost
Duidelijke uitleg!
Mocht er iets mis gaan, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat een goed revisiebedrijf het niet kan oplossen. ZO verfijnd kan die techniek uit de jaren 90 niet geweest zijn. Kijk naar een Vanos, dat is wel technisch zeer goed uitgedacht met allerlei oliekanaaltjes en actuatoren, maar uiteindelijk is het enige slijtagedeel een stel o-ringen. Ik kan me voorstellen (Let wel: ik heb betrekkelijk weinig kennis van SMG) dat dit met het pompcircuit van jouw bak ook zo in elkaar zit.

Mocht er iets mis gaan, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat een goed revisiebedrijf het niet kan oplossen. ZO verfijnd kan die techniek uit de jaren 90 niet geweest zijn. Kijk naar een Vanos, dat is wel technisch zeer goed uitgedacht met allerlei oliekanaaltjes en actuatoren, maar uiteindelijk is het enige slijtagedeel een stel o-ringen. Ik kan me voorstellen (Let wel: ik heb betrekkelijk weinig kennis van SMG) dat dit met het pompcircuit van jouw bak ook zo in elkaar zit.
-
gefeliciteerd met je aankoop. erg nette M3, vind de kleur echt uniek op een E36 en die velgen staan ook zeer mooi. werkt SMG op de E36 ook met flippers achter het stuur zoals de E46 M3?
- MParallel
Thx!bm-dub schreef:gefeliciteerd met je aankoop. erg nette M3, vind de kleur echt uniek op een E36 en die velgen staan ook zeer mooi. werkt SMG op de E36 ook met flippers achter het stuur zoals de E46 M3?
SMG1 heeft geen flippers aan het stuur. Ik heb nog een artikel ergens waarin staat dat BMW dit onveilig achte,omdat i.t.t. raceauto, de stuuromwentelingen veel te veel zijn.
Grappig hoe men daar toen over dacht.

- Martijn_bmw
inderdaad grappig om dat nu te lezen inmiddels worden de flippers te pas en te onpas in elke auto geprakt zelfs in een ds5 14% bijtelling schraper