Na de verkoop van de e21 ging het alweer snel kriebelen en moest er weer een oldtimer komen. Maar ja...wat is betaalbaar, mooi, en biedt voldoende ruimte voor twee kinders achterin? Van alles overwogen, van een grotere BMW klassieker tot iets Amerikaans. Tijdens het zoeken kwam ik ook wel eens iets Engels tegen maar die klikte ik altijd meteen weg met als reden, ik wil ook rijden en niet alléén sleutelen aan een stuk Engelse troep!
Maar ja...ik bleef toch wel erg mooi Engels spul tegenkomen, waaronder Jaguar XJ's. Voldoende ruim, goed betaalbaar, en (imho) prachtige lijnen. Maar ja...Engelse troep hè...moet je daar nu wel aan beginnen? Uiteindelijk toch maar eens een paar auto's bekeken. Zoals meestal bleek al snel dat je vooral de beste moet kopen die je kunt betalen om een hoop ellende naderhand te voorkomen.
Op een gegeven moment vond ik een zilvergrijze XJ6 van 1982 met de 4.2 liter XK motor met injectie. Het bleek een Zwitserse import auto met een superharde carrosserie, waarschijnlijk alleen gebruikt als zomerauto want roesten kunnen deze XJ6-en erg goed. Leuk detail, een handgeschakelde 5-bak, zeer zeldzaam op de XJ6. De spong in het diepe maar genomen en de auto gekocht.
De eerste paar maanden hebben we heerlijk gereden met de auto, wat een comfort voor een 30 jaar oude auto! Midden juni samen met een maatje naar Le Mans en de heenreis zonder problemen afgelegd. Daar aangekomen maar eens olie gepeild want ja, Engelse troep he!

Aan het einde van de pijlstok was geen olie te vinden....kurkdroog

De volgende ochtend wilde we in de omgeving van het circuit wat rondtoeren, wat ook prima ging. Maar dan wel met een rookgordijn achter de auto waar de gemiddelde veldslag jaloers op zou zijn! Omdat er ter plekke weinig aan te doen was hebben we ons zo de rest van het weekeinde tussen de camping en het circuit verplaatst, en de auto heeft ons uiteindelijk zelfs thuis gebracht hoewel dat wel een paar jerrycans olie heeft gekost...
Thuis de zaak maar eens nader onderzocht en al snel bleek dat de voorste cilinder nagenoeg geen compressie meer had. De andere vertoonden wel prima waarden. De koelvloeistof was gewoon schoon, geen chocolademelk. Na wat navraag bij experts van dit type motorblok was de waarschijnlijke diagnose dat de koppakking was doorgeslagen tussen de voorste cilinder en de ruimte waarin de distributie-ketting draait. De olie die daarlangs loopt kan dan worden opgezogen wat het hoge olieverbruik en roken zou verklaren.
Nu ben ik niet vies van wat sleutelen (getuige dit project van mij: http://www.944-20v.nl) dus het vervangen van de pakking, dat zouden we wel even doen. Voor aan de klus te beginnen eerst maar eens wat ingelezen op een aantal Jaguar forums en websites.
Wat ik daar vond....daar wordt je niet vrolijk van. Hoewel bejubeld bij menig Jaguar liefhebber is het XK motorblok sinds de introductie in 1949 maar minimaal gewjzigd. Er blijkt o.a. dat bij (alleen) de 4.2 de cilinderkop met draadeinden vast zit welke (nat) in de koelvloeistof staan. Door roestvorming zit de kop meestal muurvast en moet deze met kunst en vliegwerk van het onderblok geperst worden. Verder was er een legio aan 'design flaws' van dit type motorblok te lezen waardoor de betrouwbaarheid van een gerepareerd motorblok ook "questionable" zou zijn. Lekker dan....

En zo rezen er snode plannen om deze auto uit te rusten met moderne(re) techniek. De Porsche/Audi motorombouw die ik eerder deed voldoet tot op heden naar alle tevredenheid. Dat moet met een Jaguar XJ6 toch ook kunnen?
Maar ja....het 'verminken' van zo'n klassieker dat wordt natuurlijk als heiligschennis bestempeld, zeker als de vervangende motor buiten de familie wordt gehaald. En de waarde van de auto is daarmee ook meteen tot het nulpunt gedaald uiteraard. Boeien!! Auto de garage in en aan het werk dus. Nu, een paar maanden later, rijdt de auto weer. De betrouwbaarheid blijft afwachten, er zit nog steeds een hoop Jaguar omheen dus het blijft Engelse troep!

Ik laat het (op onderstaande foto na) hierbij voor nu. Laat ik nog zeggen dat de merken Range Rover en Rolls Royce mij ooit voor gingen, dus zo gek is het misschien ook weer niet. De 100 pk vermogens winst en gedaald verbruik zijn bijzaak natuurlijk