Circuit waardig maken van een E28

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Circuit waardig maken van een E28

Bericht door WieDrDerJonge » 02 mei 2013, 08:41

M'n broer en ik willen volgende week met de M5 turbo op Assen gaan rijden bij de vrij rijden dag. Wat is nu het beste om als band te gebruiken? Semi slicks of een setje gebruikte echte slicks? Het is een straat auto dus heel snel gaat het toch niet.

Ik heb een setje Federal FZ 201's gezien en die voldoen wel goed bij de meeste.
Laatst gewijzigd door WieDrDerJonge op 10 mei 2013, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door ErikS » 02 mei 2013, 10:29

Semi's die niet te snel gaan smeren...........

M5 turbo.... :shock:

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Jurrian » 02 mei 2013, 11:13

Voor slicks, achter semi's :P

M5 turbo typen en geen foto plaatsen in een topic is verboden volgens de policy dacht ik.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 11:45

Jurrian schreef:Voor slicks, achter semi's :P

M5 turbo typen en geen foto plaatsen in een topic is verboden volgens de policy dacht ik.
M5 turbo? Kan natuurlijk ook gewoon het nieuwe type M5 zijn :D Vertel eens wat meer over die auto landgenoot. Wordt het z'n circuitdoop? Zijn de remmen wel op een circuit berekend?

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Jurrian » 02 mei 2013, 11:48

Hielke schreef:
Jurrian schreef:Voor slicks, achter semi's :P

M5 turbo typen en geen foto plaatsen in een topic is verboden volgens de policy dacht ik.
M5 turbo? Kan natuurlijk ook gewoon het nieuwe type M5 zijn :D Vertel eens wat meer over die auto landgenoot. Wordt het z'n circuitdoop? Zijn de remmen wel op een circuit berekend?
Dôh, vorige week nog in gereden. Maar die is twin turbo om precies te zijn.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 12:06

Turbo is turbo, al zitten er vier van die dingen op.

Maar iets zegt me dat we hier met iets anders te maken hebben :wink:

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 02 mei 2013, 12:49

Ja dit wordt z'n eerste keer op het circuit maar het is geen echte circuit auto hoor. Daar is een E28 niet echt geschikt voor. De auto heeft gewoon een kenteken en is APK gekeurd.

Het is dus een E28 met de volgende specs:

Aandrijving:

S38B36 geboord naar 3.7l
JE zuigers met dikke bodem
Gebalanceerd draaiend deel
South Bend koppeling
E34 M5 6 bak
"210" diff met 40% sper
zelf gemaakt uitlaatspruitstuk
KKK K27 turbo met ander in en uitlaat deel
3,5" RVS uitlaat
580pk en 875Nm

Onderstel:

Apex veren
Bilstein B8 dempers
25mm /18mm stabi's

Remmen voor;

348mm schijven
4 pots Brembo klauwen van een 2006 Dodge Viper
Zelf gemaakte adapters
RVS remslangen

Remmen achter:
E34 M5 geventileerd

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 13:02

En om wat voor maat velg komen de banden te liggen? En ga je race remblokken gebruiken?

Het is in ieder geval een aparte auto. Ik ken jullie capaciteiten als rijders niet maar ik schat in dat je de grenzen van de banden niet snel langdurig gaat benaderen. Met een zelfbouwproject zit je eerder aan de grens van de techniek (er gaat in de motor/aandrijflijn iets stuk als je gaat pushen), zo eerlijk moet je durven zijn.

Persoonlijk zou ik voor zo'n eerste keer (en ik neem aan ook zonder veel circuit ervaring) voor een A-merk sportieve en goedmoedige band gaan. Een band die zich in tests heeft bewezen. Een Pirelli Zero bijvoorbeeld. Moderne sportieve banden kunnen een groot stuk misbruik heel goed aan. En Assen is relatief lief voor banden. Misschien voldoen de banden die jullie er nu onder hebben al.

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 02 mei 2013, 13:19

Race ervaring heb ik niet echt, wel veel drift ervaring. Ik heb wel geregeld vrijrijden dagen gedaan maar dan met m'n eigen E28.

Remmenblokken zijn standaard maar vooral de voorste remmen zijn aardig overkill op een auto van 1200kg.
Velgen zijn 17" trouwens.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Mathieu » 02 mei 2013, 13:25

@Hielke

Dit is zo'n beetje de snelst accelererende pkw die er rond rijdt.

Vraag maar aan André, Knot, Fabian, Dick Hoekendijk en andere die 'het' op papenburg aan het werk hebben gezien :headbang: :headbang:

En na een dagje http://www.driftdagen.nl was hij nog steeds niet stuk :thumbup:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Downforce Hans » 02 mei 2013, 13:58

Mathieu schreef:@Hielke

Dit is zo'n beetje de snelst accelererende pkw die er rond rijdt.

Vraag maar aan André, Knot, Fabian, Dick Hoekendijk en andere die 'het' op papenburg aan het werk hebben gezien :headbang: :headbang:

En na een dagje http://www.driftdagen.nl was hij nog steeds niet stuk :thumbup:
Dat kan niet, dat is die van M-bitious........ :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 14:01

Dan moet het goedkomen.

Al wordt een auto, mits serieus bereden, op een circuit thermisch zwaarder belast dan tijdens een driftsessie.

Ik ben heel benieuwd. Misschien ben ik er die dag ook wel even.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Mathieu » 02 mei 2013, 14:07

Downforce Hans schreef:
Mathieu schreef:@Hielke

Dit is zo'n beetje de snelst accelererende pkw die er rond rijdt.

Vraag maar aan André, Knot, Fabian, Dick Hoekendijk en andere die 'het' op papenburg aan het werk hebben gezien :headbang: :headbang:

En na een dagje http://www.driftdagen.nl was hij nog steeds niet stuk :thumbup:
Dat kan niet, dat is die van M-bitious........ :mrgreen:
Als er gewed moet gaan worden dan is er toch iemand geld kwijt :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Downforce Hans » 02 mei 2013, 14:09

Dat is er altijd 1 als er gewed wordt, oen........

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Mathieu » 02 mei 2013, 14:16

Ik snap dat jij dat snapt, maar ik heb niet zo'n hoge pet op van de overige DF-ers :bag:
:swinging: :mrgreen:

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 02 mei 2013, 15:42

Wat vinden jullie van de Federal 595 RS-R? Dat lijkt mij voldoende voor een E28. Ze zijn niet duur en we moeten toch andere banden. Hoe gaat een 595 RS-R op nat eigenlijk?

OT: Het volgende project beginnen we ook al mee: een E12 met S38B38 met 2 turbo's.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 15:50

Neemt iemand me hier nou in de maling?

:lol:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Mathieu » 02 mei 2013, 17:53

WieDrDerJonge schreef:Wat vinden jullie van de Federal 595 RS-R? Dat lijkt mij voldoende voor een E28. Ze zijn niet duur en we moeten toch andere banden. Hoe gaat een 595 RS-R op nat eigenlijk?

OT: Het volgende project beginnen we ook al mee: een E12 met S38B38 met 2 turbo's.
M-bitous, kom d'er maar in :zwijntje:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door Spijkerhard » 02 mei 2013, 20:59

Ik heb net de 595 onder de E39 zitten. Dinsdag op Spa hebben de banden geen krimp gegeven. Links voor heeft de band het zwaar. 235 en 255, 17", 115 Euro st excl montage.

Kan geen lange duur oordeel geven. Op de openbare weg ook prima comfort en geluidniveau. Ca. 10% minder zuinig dan de RE050, maar die waren uiteindelijk minder tegen het gewicht van de E39 bestand op het circuit.

Federale zelf waarschuwt wel dat ze snel last hebben met aqua planning, maar daar nog niet genoeg regen gehad. Met gewoon een natte weg weinig last, hoewel ik de grens dan niet opzoek. Ik weet niet of je de auto als daily gebruikt, ik wel, en de Federal is dan prima.

Ow ja wel bijzonder, hoe hard ik ook de bocht om hoek, de Ferderals piepen nagenoeg nooit.
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 07 mei 2013, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 03 mei 2013, 07:51

Ik denk dat we de 595RS-R maar eens gaan proberen! Ben ook wel benieuwd wat het doet qua grip rechtuit.

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 03 mei 2013, 08:05

Mathieu schreef:
En na een dagje http://www.driftdagen.nl was hij nog steeds niet stuk :thumbup:
Gelukkig niet maar de motor en auto zijn ook wel goed gebouwd. De motor is gebouwd door FCG engineering, de mapping van het DTA motormanagment is gedaan door NMB motoren op de testbank van Ludwig Perfomance. De motor loopt op E85 en dat heeft een veel hoger octaan getal dan benzine dus pingelen kan bijna niet gebeuren. Daarnaast is de verbranding veeeel koeler en dus ook geen koelings problemen zoals bij veel home made turbomotoren. Ik ben dus niet bang dat de techniek ons snel laat staan, mede omdat BMW motoren enorm veel vermogen kunnen verdragen, kijk maar eens naar de Scaninavische turbo kanonnen.

kamelenjager
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:48
Locatie: Drenthe

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door kamelenjager » 03 mei 2013, 12:20

WieDrDerJonge schreef:Ik denk dat we de 595RS-R maar eens gaan proberen! Ben ook wel benieuwd wat het doet qua grip rechtuit.
Ik hoor daar minder goede verhalen over op lichtere auto's (á la honda)

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 03 mei 2013, 12:58

De E28 is 1200kg, niet echt licht dus maar ook niet heel zwaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door GTRene » 03 mei 2013, 19:45

1200kg is een mooi gewicht :shock:
en dan 580pk?

damn :df:

Gebruikersavatar
WieDrDerJonge
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2011, 13:23
Locatie: Friesland

Re: semi slicks of slicks?

Bericht door WieDrDerJonge » 06 mei 2013, 11:50

Zo net de 595RS-R in 235/45-17 en 255/40-17 besteld bij de heer Klapband. Ben benieuwd wat ze doen donderdag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten