Ik heb de auto sinds oktober vorig jaar. De bedoeling was om langere tijd met de auto te gaan rijden en daarom heb ik de auto direct bij aankoop voorzien van een grote beurt. Hierbij zijn de volgende zaken vervangen:
luchtfilter
bougies
olie
oliefilter
versnellingsbak olie
remolie
pollenfilter
de airco is gecheckt
lampjes allemaal vervangen
stuurbekrachtiging reservoir vervangen door een PAS relocation kit en alle olie vervangen (zwak punt bij de Fiesta ST in standaard vorm)
ruitenwissers
brandstoffilter
Nieuwe koplamp (bon aanwezig)
Nieuwe accu (bon aanwezig)
Vervolgens heb ik de volgende zaken in chronologische volgorde vervangen:
Pookknop
Oil catch can
benodigde slangen en klemmen
pookhoes
stuur en naaf
Cosworth inlaat (zorgt voor een waanzinnig geluid en een aanzienlijk soepeler lopende motor)
Remblokken en schijven
Koelslang
15 inch magnesium wielen met Yokohama parada banden. (nieuw gepoedercoat)
AP Schroefset. (1 maand oud bon uiteraard aanwezig)
Sierlijst op het rechter portier.
De auto verkeert in een sublieme staat en loopt perfect. De auto verbruikt geen olie en wordt altijd netjes warm gereden. De kilometerstand is op dit moment bijna 137.000 kilometer. Ik heb de fiesta naar mijn smaak aangepast. De onderdelen die aan vervanging toe waren zijn vervangen door uitsluitend fabrieksonderdelen.
Naast de bijzonderheden zoals de Cosworth inlaat beschikt de auto ook over de volgende opties:
Metallic lak
Stuurbekrachtiging
RVS uitlaat met Metaalkat en Sebring einddemper.
airco
sportstoelen
half leer
bekerhouders
Radio met Bluetooth.
Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Sportinterieur
Passagiers airbag
Mistlampen voor
Elektrisch bedienbare ramen voor
Heeft deze Fiesta dan helemaal geen minpunten? Ja toch een paar kleine puntjes die voor de liefhebber misschien totaal niet belangrijk zijn maar ik wil ze toch vermelden. Een auto van 8 jaar oud heeft gewoon wat gebruikssporen. Daar ontkom je denk ik niet aan. Niets bijzonders maar her en der zit wel een klein krasje of deukje. Het originele stuur heb ik er niet meer bij ( het originele stuur was niet mooi meer daarom heb ik hem vervangen door een LTEC stuur) Een nieuw stuur is eventueel te koop op de Britse Ebay. De grootste kostenpost in zo'n project is de airbag en die heb ik er wel bij. Verder heb ik de originele velgen verkocht omdat de velgen erg beschadigd waren en de Fiesta op 15 inch veel beter rijdt door het veel lagere gewicht van de wielen. Een originele set is natuurlijk te koop. Verder is er een klem van de achterbankvergrendeling kapot (Fiesta kwaal). Die zou je nieuw moeten kopen bij de dealer. Monteren is een fluitje van een cent. Daar heb ik een beschrijving voor.
Zaken die een koper bij de auto krijgt:
Het originele onderstel.
de airbag.
slotbouten van de originele velgen set.
de originele inlaat.
De 2.0 16V is een bijzonder fijne motor voor de Fiesta. Wanneer je rustig rijdt is een gemiddeld verbruik van zo'n 1 op 13 mogelijk. Wanneer je het gas iets dieper intrapt wordt het natuurlijk wat meer. Het Duratec blok in deze Fiesta werd oorspronkelijk gebruikt voor de Ford Mondeo en heeft in Engeland inmiddels een grote schare liefhebbers. Het blok wordt ondermeer door Caterham gebruikt. Er zijn tuners in Engeland die tot wel 200 pk zonder turbo uit dit blok weten te halen! Zonder dat dit de betrouwbaarheid schaadt.
Al met al niet een standaard Fiesta ST. Ben je een liefhebber van een standaard auto die volledig origineel moet zijn dan is deze Fiesta niets voor jou. Maar ben je iemand die van serieus autorijden houdt en die de totale som van deze onderdelen op waarde weet te schatten, dan ben jij misschien wel de volgende eigenaar van deze opvallende maar toch nette Ford. Ik hoef u niet uit te leggen dat er veel geld in de (veelal) preventief vervangen onderdelen is gaan zitten. De Cosworth inlaat is ook gemonteerd met in het achterhoofd dat ik deze auto langere in bezit zal houden. Er staat op dit moment een grote liefde van mij te koop. Komt er iemand voorbij die een goede prijs voor de auto wil geven mag hij weg. Gebeurt dat niet dan mag de snelle Ford gewoon blijven. Begint u alstublieft niet met leuzen als: "voor 3.000 euro kom ik hem direct halen" dat geloof ik wel. Dat zou ik zelf ook doen voor dat geld.
Mailen mag. Bellen is sneller.
Foto's:
IMG_3441 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3442 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3443 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3445 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3446 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3447 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3448 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3451 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3452 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3455 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3456 by Petrolhead Tom, on Flickr
IMG_3457 by Petrolhead Tom, on Flickr
Vraagprijs € 5.750,-