30 jaar oud blijvend belastingvrij...??
- Snipe
Re: 30 jaar oud blijvend belastingvrij...??
Van die vrijstelling werd al vanaf het eerste moment gezegd dat het een tijdelijke vrijstelling was, dus daar kan niemand verbaasd over zijn. Dat is dus een verschil met de MRB-vrijstelling voor klassiekers.
-
OnlineLuco
Ja en grijs kenteken was ook tijdelijk 

- Snipe
Dat grijs kenteken ben ik te jong voor, Luco 
Maar van die 'groene' autootjes werd vanaf het eerste moment gezegd: om de verkoop te bevorderen omdat dat zo geweldig voor het milieu is, doen we dit van datum X tot datum Y. Dat is dus heel anders dan bij de oldtimers, waarbij geen einddatum werd genoemd. Ik snap de verontwaardiging ook nog wel, want de huidige regeling bestaat pas heel kort: je auto werd eerst MRB-vrij na 25 jaar, in 2012 werd dit verhoogd tot 30 jaar (met overgangsregeling voor auto's die tussen de 25 en 30 jaar oud zijn).
Voor mij maakt het verder geen verschil trouwens, mijn 525 (op benzine) is 35 jaar oud en mijn 306 16 jaar; als 'ie ooit de 30 haalt, haalt 'ie de 40 ook wel...

Maar van die 'groene' autootjes werd vanaf het eerste moment gezegd: om de verkoop te bevorderen omdat dat zo geweldig voor het milieu is, doen we dit van datum X tot datum Y. Dat is dus heel anders dan bij de oldtimers, waarbij geen einddatum werd genoemd. Ik snap de verontwaardiging ook nog wel, want de huidige regeling bestaat pas heel kort: je auto werd eerst MRB-vrij na 25 jaar, in 2012 werd dit verhoogd tot 30 jaar (met overgangsregeling voor auto's die tussen de 25 en 30 jaar oud zijn).
Voor mij maakt het verder geen verschil trouwens, mijn 525 (op benzine) is 35 jaar oud en mijn 306 16 jaar; als 'ie ooit de 30 haalt, haalt 'ie de 40 ook wel...
-
OnlineMartijn_bmw
Das niet waar Snipe, ook voor die ECO auto's was niet van begin af aan bekend dat de vrijstelling weer opgeheven zou worden!
- Snipe
Die MRB-vrijstelling voor zuinige auto's werd ingevoerd met het Belastingplan 2010. Ik quote even uit een nieuwsbericht hierover: "De mrb voor zeer zuinige auto’s gaat naar nul. Dit was was dit jaar al teruggebracht naar een kwart van het normale tarief. Zeer zuinige auto’s hebben een CO2-uitstoot van maximaal 110 gr/km (benzine) of 95 gr/km (diesel). De definitie van zeer zuinige auto’s wordt periodiek herzien."
Als je weet dat auto's door Europese regels steeds zuiniger moeten worden én je weet dat die definitie periodiek herzien wordt, dan is het toch duidelijk dat je MRB-vrijstelling eindig is?
Als je weet dat auto's door Europese regels steeds zuiniger moeten worden én je weet dat die definitie periodiek herzien wordt, dan is het toch duidelijk dat je MRB-vrijstelling eindig is?
-
OnlineMartijn_bmw
De uitstootgrens wordt niet herzien zoals daar staat vermeld (bijv. naar < 100gr voor benzine, noem maar een dwarsstraat
) maar wordt gewoon volledig afgeschaft...

- Snipe
Ik zit niet zo in de groene auto's, maar is het niet zo dat het met ingang van 2014 herzien wordt (MRB-vrijstelling bij CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) en per 1 januari 2015 afgeschaft? Hoe dan ook, het was te voorzien dat een auto die in 2011 als zeer zuinig gold, dat op een later moment waarschijnlijk (relatief) niet meer zou zijn.
- PD power
Perry, het was de laatste jaren ook te voorzien dat de huidige MRB vrijstelling voor oldtimers niet houdbaar was, kijk alleen maar hoe vaak het hier op DF al ter sprake kwam.
- Snipe
Als je kijkt naar het aantal keren dat het ter sprake kwam wel, dat klopt. Maar de overheid heeft het Planbureau voor de Leefomgeving een onderzoek laten doen en als je naar dat onderzoek kijkt, valt het allemaal wel mee - ook met het aantal kilometers dat met diesels uit '85 en '86 gereden wordt bijvoorbeeld.
Bovendien ís de regeling net aangepast, want de leeftijd waarop auto's MRB-vrijstelling krijgen is opgetrokken van 25 naar 30 jaar. Dat is zo kort geleden dat we nu nog in de overgangsregeling zitten.
Bovendien ís de regeling net aangepast, want de leeftijd waarop auto's MRB-vrijstelling krijgen is opgetrokken van 25 naar 30 jaar. Dat is zo kort geleden dat we nu nog in de overgangsregeling zitten.
- PD power
Sorry Perry, maar ze weten helemaal niet hoeveel km er gereden wordt, dat weten ze zelfs nog niet van moderne auto's, want die meterstanden, worden ook regelmatig verdraait..
Maar kijk om je heen, dan zie je dagelijkse toch veel "oldtimers" op de weg, ja daar wordt nu een beetje de angel uitgehaald, de echte liefhebber, zal z'n hobby niet voor een paar honderd euro laten bepalen, want als je die niet kunt betalen, kun je zo'n auto ook niet onderhouden.
Daarnaast, zolang je niet rijdt hoef je nog steeds niet betalen.
Ben het ook volledig met Luco eens, je hoort nu met name de handelaren en mensen die in diesels en LPG bakken rijden.
Je zou ook blij kunnen zijn met het voordeel wat je gehad hebt, wat nu wat minder wordt.
Want hoe leg je aan henk en ingrid uit, dat zei ruim duizend euro wegenbelasting moeten betalen voor hun opel astra van 10 jaar oud, die 1 op 17 rijdt en iemand die met een dikke V8 van 30 jaar oud, die 1 op 3 rijdt niks hoef te betalen.... en misschien is henk wel veel meer liefhebber dan die man met die V8.
Maar kijk om je heen, dan zie je dagelijkse toch veel "oldtimers" op de weg, ja daar wordt nu een beetje de angel uitgehaald, de echte liefhebber, zal z'n hobby niet voor een paar honderd euro laten bepalen, want als je die niet kunt betalen, kun je zo'n auto ook niet onderhouden.
Daarnaast, zolang je niet rijdt hoef je nog steeds niet betalen.
Ben het ook volledig met Luco eens, je hoort nu met name de handelaren en mensen die in diesels en LPG bakken rijden.
Je zou ook blij kunnen zijn met het voordeel wat je gehad hebt, wat nu wat minder wordt.
Want hoe leg je aan henk en ingrid uit, dat zei ruim duizend euro wegenbelasting moeten betalen voor hun opel astra van 10 jaar oud, die 1 op 17 rijdt en iemand die met een dikke V8 van 30 jaar oud, die 1 op 3 rijdt niks hoef te betalen.... en misschien is henk wel veel meer liefhebber dan die man met die V8.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Als Henk 30.000 kilometer per jaar rijdt met Ingrid moet Henk misschien wat rekenlesjes gaan doen voordat je hem wat gaat proberen uit te leggen.
- PD power
Nu mag ik zeker raden wat je bedoelt......zerotolerance schreef:Als Henk 30.000 kilometer per jaar rijdt met Ingrid moet Henk misschien wat rekenlesjes gaan doen voordat je hem wat gaat proberen uit te leggen.
Volgens mij heb ik het helemaal niet over km's in dit voorbeeld.
-
OnlineLuco
Hij zal wel Henk hetenPD power schreef:Nu mag ik zeker raden wat je bedoelt......zerotolerance schreef:Als Henk 30.000 kilometer per jaar rijdt met Ingrid moet Henk misschien wat rekenlesjes gaan doen voordat je hem wat gaat proberen uit te leggen.
Volgens mij heb ik het helemaal niet over km's in dit voorbeeld.

- PD power
- EvdP
Mijn gedachtengang:
Henk wordt geacht 1000 euro te betalen voor een diesel die 1 op 17 rijdt. Dat wil Henk niet want Henk vind betalen niet leuk. Henk krijgt een briljant idee, een wegenbelastingvrije auto. Dat bespaart wegenbelasting, geen 1000 euro lappen dus! Ja, dat is wat Henk wil. Henk koopt een dikke V8, want die is belastingvrij. Maar ja, die rijdt 1 op 3. Oh, geeft niets. Hij rijdt op LPG.
Alleen gebruikt Henk zijn auto dagelijks en rijdt hij 30.000 kilometer per jaar. Geeft niets, Henk betaald geen wegenbelasting.
En toen kwam het rekenlesje...Moet iemand Henk wat gaan wat gaan uitleggen of moet Henk gaan kijken wat het aan brandstof kost?
Een belastingvrij oldtimer die 1 op 3 rijdt kan heel voordelig zijn. Maar het hoeft niet. En nu denk je, wat een ulverhaal typt ie nu. Maar helaas redeneren een heleboel mensen wel zo. Geen wegenbelasting is gratis rijden. Maar die vlieger gaat niet op. Er is niet één uitleg. Het is helaas niet zwart wit, alleen wil dat er nog niet in bij onze overheid anders waren ze niet met de enigzins irreele voorstellen gekomen zoals ze er nu liggen.
Henk wordt geacht 1000 euro te betalen voor een diesel die 1 op 17 rijdt. Dat wil Henk niet want Henk vind betalen niet leuk. Henk krijgt een briljant idee, een wegenbelastingvrije auto. Dat bespaart wegenbelasting, geen 1000 euro lappen dus! Ja, dat is wat Henk wil. Henk koopt een dikke V8, want die is belastingvrij. Maar ja, die rijdt 1 op 3. Oh, geeft niets. Hij rijdt op LPG.
Alleen gebruikt Henk zijn auto dagelijks en rijdt hij 30.000 kilometer per jaar. Geeft niets, Henk betaald geen wegenbelasting.
En toen kwam het rekenlesje...Moet iemand Henk wat gaan wat gaan uitleggen of moet Henk gaan kijken wat het aan brandstof kost?
Een belastingvrij oldtimer die 1 op 3 rijdt kan heel voordelig zijn. Maar het hoeft niet. En nu denk je, wat een ulverhaal typt ie nu. Maar helaas redeneren een heleboel mensen wel zo. Geen wegenbelasting is gratis rijden. Maar die vlieger gaat niet op. Er is niet één uitleg. Het is helaas niet zwart wit, alleen wil dat er nog niet in bij onze overheid anders waren ze niet met de enigzins irreele voorstellen gekomen zoals ze er nu liggen.
- PD power
Moet zeggen, je hebt wel een rijke fantasie, maar mis nog steeds het argument waarom die V8 van 30 jaar oud belasting vrij moet zijn en die Astra niet?
Milieu technisch -> nee
Minder slijtage weg -> nee
Minder ruimte nodig op de weg-> nou nee niet echt.
Minder lawaai -> nee
Ben ik geen rekenmachine voor nodig en Henk ook niet.
Milieu technisch -> nee
Minder slijtage weg -> nee
Minder ruimte nodig op de weg-> nou nee niet echt.
Minder lawaai -> nee
Ben ik geen rekenmachine voor nodig en Henk ook niet.

- EvdP
Vandaar mijn aanname.Want hoe leg je aan henk en ingrid uit, dat zei ruim duizend euro wegenbelasting moeten betalen voor hun opel astra van 10 jaar oud, die 1 op 17 rijdt en iemand die met een dikke V8 van 30 jaar oud, die 1 op 3 rijdt niks hoef te betalen
Maar ja, ik heb een rijke fantasie. Ik kan zo de politiek in en wetsvoorstellen aan de tweede kamer geven. het gaat niet om het milieu, de belasting van de weg en het lawaai. Het gaat om euro's. Alleen wat hiervoor ook al werd gezegd (of was het ergens anders), het woord milieu wordt gebruikt om geld uit je zak te kloppen. Als het echt om het milieu ging dan zou je voor LPG auto's ook niet de volle mep hoeven te betalen tot 40 jaar. Want LPG is schoner dan benzine. maar daar zitten minder accijns op en dat schaad de staatskas. Dus belasten die handel.
- Snipe
Of dat onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving klopt is weer een tweede, maar het is wel de basis voor de maatregelen die de regering neemt.PD power schreef:Sorry Perry, maar ze weten helemaal niet hoeveel km er gereden wordt, dat weten ze zelfs nog niet van moderne auto's, want die meterstanden, worden ook regelmatig verdraait..
Het is ook niet zo dat ik per se tegen het veranderen van de regels ben. Wat me stoort is dat het wordt gepresenteerd als een milieumaatregel terwijl het milieu natuurlijk niks opschiet van wat extra belastinggeld. Wat me in de tweede plaats stoort is dat die MRB-vrijstelling nu wéér wordt aangepast terwijl we nog in de overgangsregeling van de vorige aanpassing (per 1 januari 2012) zitten. Wat me in de derde plaats stoort is dat een leeftijd van 30 jaar in vrijwel heel Europa de norm is en dat Nederland dan weer met 40 jaar moet komen; één Europa, behalve als het even niet uitkomt.
-
OnlineLuco
Dat ben ik dan weer met je eens, maar dat is natuurlijk niks nieuws, wij hebben ook bpm als enigste land in Europa, en zo zijn er wel meer dingen waar we een uitzondering zijn, dat ene Europa is allemaal bullshit.Snipe schreef:Of dat onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving klopt is weer een tweede, maar het is wel de basis voor de maatregelen die de regering neemt.PD power schreef:Sorry Perry, maar ze weten helemaal niet hoeveel km er gereden wordt, dat weten ze zelfs nog niet van moderne auto's, want die meterstanden, worden ook regelmatig verdraait..
Het is ook niet zo dat ik per se tegen het veranderen van de regels ben. Wat me stoort is dat het wordt gepresenteerd als een milieumaatregel terwijl het milieu natuurlijk niks opschiet van wat extra belastinggeld. Wat me in de tweede plaats stoort is dat die MRB-vrijstelling nu wéér wordt aangepast terwijl we nog in de overgangsregeling van de vorige aanpassing (per 1 januari 2012) zitten. Wat me in de derde plaats stoort is dat een leeftijd van 30 jaar in vrijwel heel Europa de norm is en dat Nederland dan weer met 40 jaar moet komen; één Europa, behalve als het even niet uitkomt.
- GTRene
idd...dus mee eens, bovendien wordt de markt daardoor erg onrustig en sommige mensen ook.Snipe schreef: Of dat onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving klopt is weer een tweede, maar het is wel de basis voor de maatregelen die de regering neemt.
magoed wie weet is het over een paar maand weer anders

- PD power
Maarja , de bijtellings voordelen en MRB vrijstelling voor schrapers is ook op basis van milieu, zoals heel veel dingen, terwijl je hier dwars doorheen kunt prikken.
Mijn benadering is van de andere kant, dus waarom zou er vrijstelling moeten zijn, net als bij die schrapers, daarvoor mis ik argumenten, nu nog steeds.
Mijn benadering is van de andere kant, dus waarom zou er vrijstelling moeten zijn, net als bij die schrapers, daarvoor mis ik argumenten, nu nog steeds.
- GTRene
daarbij als die schrapers zo zuinig zijn hebben ze al veel voordeel ook aan de pomp ivm met minder accijns omdat ze meer km per L doen.
magoed het was destijds ook een stimulerings- maatregel die als het goed is in 2014 veranderd, benieuwd hoe en wat.
magoed het was destijds ook een stimulerings- maatregel die als het goed is in 2014 veranderd, benieuwd hoe en wat.