E91 vs E60

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Reind

E91 vs E60

Bericht door Reind » 19 apr 2013, 09:44

Met nr 2 op komst is de touring wellicht wat te klein straks. Nu ben ik zeer content me de E91en gek op zijn goede rijeigenschappen maar om nou te zeggen dat ik daar dan elke dag gebruik van maak? Ik reis veel en dan is comfort eigenlijk belangrijker. Ik heb veel dagen dat ik zo 600km op een dag rij en dan ook nog fris en fruitig moet zijn.

Ik kijk dan ook steeds vaker met een knipoog naar de e60 sedan. Liefst de 530d. Nu heb ik welleens wat kilometers gemaakt met een 535d, maar niet genoeg om er een uitgesproken mening over te hebben.

Info omtrent:
- Comfort
- Verbruik
- Ruimte (ik wil het liefst een sedan)
- Onderhoudskosten
- Schakel vs automaat
- Valt er mee te knallen?

Ik kijk trouwens ook naar een e39. Altijd al een keer willen hebben en daarnaast weinig afschrijving. Met een nette kun je prima zakelijk voor de dag komen.

ben inmmiddels 3.0

Martijn_bmw

Re: E91 vs E60

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2013, 10:10

Voor verbruik indicatie zou ik op spritmonitor kijken dat vind ik zelf altijd een goede en realistische inschatting als je daar gewoon het gemiddelde van alle gebruikers pakt.

Verder benieuwd naar het verloop van dit draadje... een E60 sedan vind ik ook altijd nog een erg dikke auto en wil ik misschien tzt ook 1 hebben...

*en ja ik ben dit jaar ook 3.0 geworden :kikker: *

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 19 apr 2013, 10:24

Reind schreef:Met nr 2 op komst is de touring wellicht wat te klein straks.
Zo zie je maar weer, kinderen zullen er altijd voor zorgen dat je van iets leuks naar minder moet.... genoeg reden voor mij om ze niet te nemen :attentie:

Daarbij is een E60 erg mooi in de juiste kleur en "bodykit"

Tristan

Bericht door Tristan » 19 apr 2013, 10:31

Jeroen K. schreef:
Zo zie je maar weer, kinderen zullen er altijd voor zorgen dat je van iets leuks naar minder moet.... genoeg reden voor mij om ze niet te nemen :attentie:
Zal ik 'm inkoppen? :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 19 apr 2013, 10:33

Tristan schreef:
Jeroen K. schreef:
Weet niet, hij is wel érg makkelijk.. :mrgreen:

///Martin

Bericht door ///Martin » 19 apr 2013, 10:36

Reind schreef:Met nr 2 op komst is de touring wellicht wat te klein straks. Nu ben ik zeer content me de E91en gek op zijn goede rijeigenschappen maar om nou te zeggen dat ik daar dan elke dag gebruik van maak? Ik reis veel en dan is comfort eigenlijk belangrijker. Ik heb veel dagen dat ik zo 600km op een dag rij en dan ook nog fris en fruitig moet zijn.

Ik kijk dan ook steeds vaker met een knipoog naar de e60 sedan. Liefst de 530d. Nu heb ik welleens wat kilometers gemaakt met een 535d, maar niet genoeg om er een uitgesproken mening over te hebben.

Info omtrent:
- Comfort
- Verbruik
- Onderhoudskosten
- Schakel vs automaat

Ik kijk trouwens ook naar een e39. Altijd al een keer willen hebben en daarnaast weinig afschrijving. Met een nette kun je prima zakelijk voor de dag komen.

ben inmmiddels 3.0
Zelf heb ik bijna tien jaar lang een E39 sedan gehad, ook naast de E91. Van een E91 naar een sedan i.v.m. 2 kinderen kan ik -ook uit ervaring- niet rijmen. De kinderwagen gaat dat jaartje in de meeste auto's wel erbij passen. De kofferruimte van je touring is praktischer. Comfort is wel wat hoger, maar als ik mij het goed herinner is je touring ook verlaagd, dus niet helemaal een goede vergelijking. De neiging om te "knallen" zal je in ieder geval in mindere mate hebben.

///Martin

Bericht door ///Martin » 19 apr 2013, 10:39

Jeroen K. schreef:

Ja man, kinderen zijn hinderen, nooit aan beginnen! En een E60 met een dikke vette bodykit is cool!

Tristan

Bericht door Tristan » 19 apr 2013, 10:43

Robin Hartog schreef:
Tristan schreef:
Jeroen K. schreef:
Weet niet, hij is wel érg makkelijk.. :mrgreen:
Komt 'ie:

Lijkt mij ook geen goed plan om je voort te planten....

Reind

Bericht door Reind » 19 apr 2013, 10:44

///Martin schreef:
Reind schreef:Met nr 2 op komst is de touring wellicht wat te klein straks. Nu ben ik zeer content me de E91en gek op zijn goede rijeigenschappen maar om nou te zeggen dat ik daar dan elke dag gebruik van maak? Ik reis veel en dan is comfort eigenlijk belangrijker. Ik heb veel dagen dat ik zo 600km op een dag rij en dan ook nog fris en fruitig moet zijn.

Info omtrent:
- Comfort
- Verbruik
- Onderhoudskosten
- Schakel vs automaat

ben inmmiddels 3.0
Zelf heb ik bijna tien jaar lang een E39 sedan gehad, ook naast de E91. Van een E91 naar een sedan i.v.m. 2 kinderen kan ik -ook uit ervaring- niet rijmen. De kinderwagen gaat dat jaartje in de meeste auto's wel erbij passen. De kofferruimte van je touring is praktischer. Comfort is wel wat hoger, maar als ik mij het goed herinner is je touring ook verlaagd, dus niet helemaal een goede vergelijking. De neiging om te "knallen" zal je in ieder geval in mindere mate hebben.

Dus station is ook voor 5 the way to go? Ik vind ze alleen iets minder mooi.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 apr 2013, 10:47

Jeroen K. schreef:

Dankjewel!

dvh

Bericht door dvh » 19 apr 2013, 10:55

Reind

Persoonlijk ben ik van mening dat een station enkel toegevoegde waarde heeft als je zowel kinderen als een hond, of honden hebt. Als je dan op vakantie gaat wordt het wel erg krap zonder de extra ruimte.

Met onze station gaan wij regelmatig op vakantie en dan gaat , en ging , alles mee. Destijds een dubbele kinderwagen. De hond, Een berg materiaal alsof je ging emigreren. Dat ging allemaal prima, zelfs zonder dakkoffer.

Als je geen hond hebt, denk ik dan je met een E39 sedan vrijwel geen problemen hebt. En je kan altijd nog een dakkoffer erop schroeven voor eventuele extra bagage tijdens vakanties.

Maar ja.. de station is ruimer.
Gewoon een afweging maken.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 apr 2013, 11:04

Goeie tip hierboven. De mogelijkheid van een dakkoffer vind ik zelf ook een uitkomst.

dvh

Bericht door dvh » 19 apr 2013, 11:06

Geen 530, maar een 520 , en benzine.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... serie.html" onclick="window.open(this.href);return false;?

Maar zoiets wil ik eigenlijk wel een keer als familieauto.
Blijft een schitterend model. Zeker gewoon in een niet-sjonniemode.

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2013, 11:45

Ervaringsdeskundige meld zich, :D

Ik heb een e91 330i gehad, en een e60 M5, nu rij ik in een e90 325i. 3 kiddos thuis in de leeftijd van 4, 7 en 9 jaar. Vooropgesteld is een e90 sedan in deze leeftijdsklasse ruim maar dan ook ruim genoeg voor de kiddos achterin de auto. Ze zijn nu wel uit de stoeltjes, maar ook toen ze nog wel in de stoeltjes zaten kon ik prima 3 kiddos op de achterbank kwijt. (ook indertijd met de e90 sedan 325i), waarom ik toen dacht dat ik een e91 nodig had met een derde op komst en daarvoor mijn M3 CS weg deed :'( snap ik tot op heden ook nog steeds niet. Want ik had me ook toen prima kunnen redden met een e90 325i sedan.

Time moves.. en nu 5 jaar later wederom een e90 325i sedan, en nooit geen ruimte te kort. De e91 vind ik IRL ook nauwelijks extra praktische ruimte bieden. Stapelen boven de taillelijn van de auto geeft weinig winst en beperkt zich in de praktijk tot wat jassen ed. De kofferbak van een e90 is 460 liter en na 2 vakanties en volgende week de derde (2,5 week met de auto weg naar zo'n centerparcs gebeuren heeft mij geleerd dat ik alles maar dan ook alles kan meenemen, Maar goed de eerlijkheid is natuurlijk dat mij kiddos uit de buggys en wagentjes zijn. Maar ook daarvoor zijn ruimte besparende buggys/kinderwagens te koop. En het is over het algemeen goedkoper om de buggy op de auto aan te passen dan de auto op de buggy.

Waar blijft de e60 in dit verhaal? Oke dan. Een e60 is een stuk ruimer, maar die winst is eigenlijk alleen voor pubers en volwassenen aanwezig. Kofferbak van een e60 sedan vind ik niet significant groter als van een e90 sedan. Voor alle dag heb je hem iig niet nodig. Qau rijdynamiek staat een e90 en in mindere mate een e91 lichtjaren hoger dan een non M e60. Sterker nog een e90 rijdt een stuk "sportiever" dan een e60 M5, en helemaal een e61. Een e60 5 serie voelt wel een beetje als een spreekwoordelijke boot aan. Een e90 serie trek je als een handschoen aan en een e60 trek je als een overjas aan. Ja lekker ruim maar zit qua rijden ook een beetje in de weg. Dessalnietemin rijd een e60 natuurlijk wel erg goed. In verhouding tot de grote en afmeting zijn ze zelfs licht te noemen.

Je moet een e60 of e61 kopen als je het een mooie auto vind als hij je aanspreekt op basis van het gebodene want hij biedt zeker zijn voordelen tov een e90 reeks. Maar kinderen (2e of 3e op komst) hoeft niet de reden te zijn om er eentje aan te schaffen. Een en ander wel afhankelijk van je eigen postuur. Ben je 2 meter lang en de stoel moet ver naar achteren dan is een e90 wel erg krap voor de kiddos achterin. Ben jezelf tot 180/185 cm dan is de ruimte voldoende op de achterbank en voor de benen.

Een e61 vind ik trouwens wel een stuk minder mooi dan een strakke e91 touring. En de e60 sedan begint nu 10 jaar na dato wel wat belegen over te komen. Een e90/e91 vind ik tov de huidige nieuwe BMW's zoals de 5 serie en 3 serie veel frisser aandoen als een e60/e61.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 apr 2013, 11:54

Ik reed regelmatig met een E60 545i; andere motor, dus niet helemaal eerlijk te vergelijken met de versies die jij noemt. In mijn beleving was de E60 echter veel gevoeliger voor zijwind en spoorvorming dan de E9x, op het onprettige af. Daarbij is hij, zoals Rico ook al zegt, aanzienlijk groter, lomper en zwaarder.

Er van uitgaande dat er niet direct pubers gebaard zullen worden, zou ik voor een E60 niet snel een E91 de deur uit doen.

k33z

Bericht door k33z » 19 apr 2013, 12:06

Ik rij nu al 2 jaar in een E91, met een tweeling (inmiddels 2, maar E91 in bezit vanaf de geboorte). Meer ruimte dan een E91 biedt heb je echt niet nodig met 2 kinderen. Mij werd ook gewaarschuwd dat een 3-serie te klein was, etc etc. Het is gewoon onzin.

Kwa rijden is een 3-serie gewoon vele malen leuker dan een 5-serie. Ook al weegt een E91 bijna hetzelfde als een E60, het voelt gewoon veel meer als een sportieve auto.

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2013, 12:08

Overigens is dit wel een nette e60 530i met handbak. http://www.autotekoop.nl/occasion/bmw-5 ... 74/details" onclick="window.open(this.href);return false;

///Martin

Bericht door ///Martin » 19 apr 2013, 12:23

RVV schreef:Overigens is dit wel een nette e60 530i met handbak. http://www.autotekoop.nl/occasion/bmw-5 ... 74/details" onclick="window.open(this.href);return false;
Goed voor de Freebees van Reind ja...

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2013, 12:29

Ja snap ik, hij zoekt een diesel, was ook meer om een nette 5 serie handbak onder de aandacht te brengen :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 apr 2013, 12:36

Destijds hebben wij een V70 aangeschaft omdat we dachten de ruimte nodig te hebben. Goed een V70 is geen vergelijk met een E60 maar onze conclusie was dat je vooral een zwaardere auto rijdt die meer verbruikt op 95% van de momenten dat je het eigenlijk niet eens nodig hebt (wat natuurlijk ook redenen zijn om te zoeken omdat zo'n auto niet bevalt wellicht :mrgreen: ). Met jouw kilometers zou ik voor de vrouw een dikke gezinscontainer kopen en zelf lekker met de 320D door blijven tokkelen. In ons geval rijdt de vrouw met de 320D Touring wat nu zelfs met twee kleintjes echt prima gaat. Voor vakantie e.d. schroef ik er wel een dakkoffer op :wink:

///Martin

Bericht door ///Martin » 19 apr 2013, 12:43

RVV schreef:Ja snap ik, hij zoekt een diesel, was ook meer om een nette 5 serie handbak onder de aandacht te brengen :wink:
Netjes..... ? Alles kan, maar zo'n wagen op imitatie wielen zetten met merk Tuinslang banden? Gezien het grote aanbod zou het dan direct niet mijn eerste keuze zijn.

Hij heeft wel als kers op de taart de fraaie optie: "electische stoel". Dat dan weer wel ;-)

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2013, 12:51

Ach handelaarspraat kijk ik wel doorheen. Die velgen met die hankietankie banden zitten ook niet bij die auto. Probeert ie er bij te verpatsen (staat ook in de advertentie). Buiten dat om op basis van wat ik zie lijkt het me een nette auto. En als je een handbak zoekt in een 530i dan is er eigenlijk helemaal geen aanbod. 98% van wat te koop staat is automaat. Bij een BMW dealer staat een vergelijkbare automaat te koop voor rond de 25K. (zelfde bouwjaar).

ErikS

Bericht door ErikS » 19 apr 2013, 13:54

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 00&asrc=st

Anders weet ik nog een veel dikkere automaat te koop. :angel:

Prijs is nog zat aan te doen.

Woppa
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Bericht door Woppa » 19 apr 2013, 15:31

Ik heb inmiddels in een jaar tijd ongeveer 50k km's gereden in een 535d. Voor ons was een eis dat de auto 2 ton kan trekken en ruimte bied aan 4, heel soms 5 volwassenen. Voor een grote wagen vind ik de E61 best goed sturen. Wij hadden hiervoor een A6 C5, en het verschil is gigantisch. Ik heb zelf gelest in een E39 en vond deze ook prima sturen. Wat wellicht mee kan hebben gespeeld is dat de E39 een lesauto was en daarom niet meer zo fris stuurde als de E61 waar ik nu in rijd. Het is best een vlotte wagen, zeker als je in ogenschouw neemt dat hij met 4 volwassenen snel over de 2 ton gaat. Wat ik persoonlijk wel een minpunt vind is het dashboard, ik vind dat van een E39 mooier.

Kofferbak is niet gigantisch, maar met 4 man redelijk OK voor een vakantie, 4 mensen van 1,90+ gaan ook prima in een E61. Wij hebben wel de comfort stoelen, deze zijn iets dikker dan de standaard stoelen voor zover ik weet. Automaat is prima, zeker omdat ik 50K per jaar in die auto rijd hoef ik niet zo nodig een handbak.

Als afschrijving een punt is dan zou ik voor een E39 gaan, de E61 zal vast nog wel iets gaan afschrijven.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 apr 2013, 16:04

Lekker doorknallen met die E91. Perfect mooie auto en lijkt me toch ruim zat.

Plaats reactie