lineaire schokdempers

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

lineaire schokdempers

Bericht door Mathieu » 19 apr 2007, 09:23

Gascoyne: "Nieuwe Spyker meer een grote update"
"De achterkant, de versnellingsbak, de radiator, het bodywork, enzovoort, het is allemaal nieuw", vervolgde de Brit. "Aerodynamisch gezien zal het een enorme stap vooruit zijn en ook in de stabiliteit van de achterkant van de auto zal het een grote verbetering zijn. We stappen nu over op lineaire schokdempers in plaats van roterende. Toen ik nog bij Toyota werkte, kwamen we erachter dat dat een grote stap vooruit was als het gaat om de controle over de achterkant van de auto. We hebben er dus veel vertrouwen in dat we progressie zullen boeken."
Maar wat zijn lineaire schokdempers en wat zijn roterende schokbrekers?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2007, 10:17

Volgens mij is linear wat wij allemaal op onze auto's hebben, verticale buis met zuigers & doorlaat.

Bij roterend heb je een ronde kamer met 2 vaste schotten, met daarin een as waaraan 2 schotten met kleppen zitten. Aan die as zit aan de buitenkant een arm die aan je vering zit. Die arm beweegt omhoog en omlaag met je vering, en de doorlaat van de kleppen op de as bepaalt je demping.

Het is een beetje hetzelfde idee als een schottenpomp. Ik dacht dat dit type meer gebruikt werd in industriele toepassingen, treinen enzovoort.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 19 apr 2007, 19:20

roterende schokdempers worden toegepast waar heel weinig ruimte beschikbaar is, ferrari had zo ook in de F1.

er schijnt wel een probleem met afdichting en hoge drukken te zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 1 gast