buismateriaal rolkooi.
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
buismateriaal rolkooi.
Ha die DF-ers.
ik ga maar weer eens aan de auto werken, met dit maal de rolkooi.
ik zoek een adres waar ik koudgetrokken buis kan halen, regio Amsterdam.
ik heb al meerdere bedrijven gemaild en heb volgens mij heel googel al doorzocht.
misschien dat hier nog mensen met connecties zijn in de regio.
Hoor het graag.
Greetzz bas
ik ga maar weer eens aan de auto werken, met dit maal de rolkooi.
ik zoek een adres waar ik koudgetrokken buis kan halen, regio Amsterdam.
ik heb al meerdere bedrijven gemaild en heb volgens mij heel googel al doorzocht.
misschien dat hier nog mensen met connecties zijn in de regio.
Hoor het graag.
Greetzz bas
- Snob
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24 dec 2012, 21:28
- Locatie: Delft
Re: buismateriaal rolkooi.
Staalmarkt levert dat wel (hele MCB assortiment als het goed is). Zitten o.a. in Almere en Alkmaar.
http://mcb.nl/smallcms/index.php?templa ... 510010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mcb.nl/smallcms/index.php?templa ... 510010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
bedankt voor de snelle reactie.
ik had hun ook al gevonden, maar ik kom niet uit hun prijslijsten
nog een vraag voor mensen die zelf al eens een kooi hebben gebouwd, hoe maken jullie de zaagverzetten in de buizen?
Greetzz
ik had hun ook al gevonden, maar ik kom niet uit hun prijslijsten

nog een vraag voor mensen die zelf al eens een kooi hebben gebouwd, hoe maken jullie de zaagverzetten in de buizen?
Greetzz
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: buismateriaal rolkooi.
Die prijslijsten zou ik niet teveel op afgaan: meeste staalleveranciers werken met dagprijzen. Gewoon even bellen met de specificaties die je nodig hebt.
Ik heb een klem gemaakt waarin ik een buis kan klemmen, en een gatenzaag op een lange as, via een lagerbus gemonteerd op een draaischijf. Je boort dan gewoon door de buis heen, werkt vrij goed.
Een andere optie is een schuurband. Zorg dan dat de band over een rol loopt iets kleiner dan de buisdiameter.
Ik heb een klem gemaakt waarin ik een buis kan klemmen, en een gatenzaag op een lange as, via een lagerbus gemonteerd op een draaischijf. Je boort dan gewoon door de buis heen, werkt vrij goed.
Een andere optie is een schuurband. Zorg dan dat de band over een rol loopt iets kleiner dan de buisdiameter.
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
ok, ik ga volgende week ff bellen.
als het niet te veel moeite is, zou je misschien een foto kunnen plaatsen van de gatenzaag met klem?
Greetzz
als het niet te veel moeite is, zou je misschien een foto kunnen plaatsen van de gatenzaag met klem?
Greetzz
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
Waarom niet gewoon kiezen voor een rolkooibouwer?
Ik zou een zelfgemaakte kooi niet vertrouwen, ook al wordt het juiste materiaal gebruikt, juist de lassen en passingen daarvan zijn cruciaal.
Ik zou een zelfgemaakte kooi niet vertrouwen, ook al wordt het juiste materiaal gebruikt, juist de lassen en passingen daarvan zijn cruciaal.
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
ik wist dat deze vraag gesteld zou worden, dus heb ik ook een andwoord.
een rolkooibouwer of een kant en klare rolkooi zijn te duur.
ik ben ook maar een student!!
ik heb zelf de kennis om het te doen, omdat ik zelf lasser ben geweest.
en omdat ik een opleiding autotechniek doe, heb ik de kooi in solidworks gemaakt en ga deze over een weekje doorrekenen op sterkte.
ik heb al eens een bullbar en een deelse rolkooi voor n dodge ram gemaakt (het is nie te vergelijken maar toch)
ook krijg k hulp van een oud collega die al een paar x een rolkooi heeft gemaakt
een rolkooibouwer of een kant en klare rolkooi zijn te duur.
ik ben ook maar een student!!
ik heb zelf de kennis om het te doen, omdat ik zelf lasser ben geweest.
en omdat ik een opleiding autotechniek doe, heb ik de kooi in solidworks gemaakt en ga deze over een weekje doorrekenen op sterkte.
ik heb al eens een bullbar en een deelse rolkooi voor n dodge ram gemaakt (het is nie te vergelijken maar toch)
ook krijg k hulp van een oud collega die al een paar x een rolkooi heeft gemaakt
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
Ok duidelijk, ben benieuwd hoeveel je nu uiteindelijk bespaard ten opzichte van een kant en klare of een van een rolkooibouwer.
- Vdub
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
- Locatie: Vorden
Re: buismateriaal rolkooi.
Buizen:
http://www.25crmo4.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.25crmo4.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 02 nov 2012, 11:45
Re: buismateriaal rolkooi.
ook mooi gereedschap om buizen uit te hoeken, om op elkaar aan te laten sluiten
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: buismateriaal rolkooi.
Rolkooibuis heb ik gekocht bij the autosport company. Op maat maken incl onder hoeken aansluiten op een andere buis heb ik allemaal met de hand gedaan.
Het programmaatje tubemitter is wel erg handig als je geen 40mm frees of schuurband hebt.
Het programmaatje tubemitter is wel erg handig als je geen 40mm frees of schuurband hebt.
- Snob
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24 dec 2012, 21:28
- Locatie: Delft
Re: buismateriaal rolkooi.
Misschien een beetje offtopic, maar chroom molybdeen (iig 25crmo4) geldt als een gelegeerd staal, wat volgens de FIA-eisen niet toegestaan is als materiaal voor een rolkooi..
Qua gewicht scheelt het ook niet veel en je zit toch aan de FIA-eisen voor minimale afmetingen vast..Cold drawn seamless unalloyed carbon steel (see below) containing a maximum of 0.3 % of carbon
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
Fia en de Knaf zijn ook soms prutsers hoor
Maatje van me heeft de oude alpine v6 turbo van Jan Lammers waarmee in het voorprogramma van de F1 destijds cupraces werden gereden.
Zit een aluminium kooi in, was destijds speciaal ontwikkeld voor die Alpine, nou je raad het al, Fia en Knaf vinden dat een alu kooi niet meer kan, dus moet er een andere kooi in, maar ook de steunplaten waren volgens hun niet goed, die mogen niet aan de zijkant gelast zijn maar moeten op de bodem gelast zijn, hee sukkels de bodem is van kunststof
Maar goed na veel overleg moeten de steunplaten aangepast worden, terwijl als je voor het alpine model daarvoor een officiele kooi koopt zit die gewoon in de kunststof bodem gebout, ja das vast beter dan een originele alu ontwikkelde kooi

Maatje van me heeft de oude alpine v6 turbo van Jan Lammers waarmee in het voorprogramma van de F1 destijds cupraces werden gereden.
Zit een aluminium kooi in, was destijds speciaal ontwikkeld voor die Alpine, nou je raad het al, Fia en Knaf vinden dat een alu kooi niet meer kan, dus moet er een andere kooi in, maar ook de steunplaten waren volgens hun niet goed, die mogen niet aan de zijkant gelast zijn maar moeten op de bodem gelast zijn, hee sukkels de bodem is van kunststof


Maar goed na veel overleg moeten de steunplaten aangepast worden, terwijl als je voor het alpine model daarvoor een officiele kooi koopt zit die gewoon in de kunststof bodem gebout, ja das vast beter dan een originele alu ontwikkelde kooi

- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: buismateriaal rolkooi.
Vind ik altijd zo grappig. Toen de kooi in de auto gezet is was 'ie vast berekend op de massa van de auto en de snelheid die 'ie kon bereiken. Waarom is dat nu ineens niet goed meer?
Wij hebben ook onlangs een kooi gemaakt in de crossauto. En de zaagverzetten heb ik met een afbraamschijf gemaakt. Het hoeft allemaal niet zo precies te passen hoor. Beetje oneffenheden las je wel dicht.
Wij hebben ook onlangs een kooi gemaakt in de crossauto. En de zaagverzetten heb ik met een afbraamschijf gemaakt. Het hoeft allemaal niet zo precies te passen hoor. Beetje oneffenheden las je wel dicht.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: buismateriaal rolkooi.
Oneffen heden dichtlassen kan wel maar het is wel slecht voor de stijfheid van de kooi.
Verder mag je volgens FIA wel CrMo buis gebruiken mits het kooi ontwerp een FIA goedkeuring heeft. Koop je bijvoorbeeld een Sparco of OMP laskooi voor een E36 M3 dat zijn CrMo buizen. Ga je er alleen zelf een kooi in bakken volgens de normale ann. J eisen dan moet het weer gewoon staal zijn.
Verder mag je volgens FIA wel CrMo buis gebruiken mits het kooi ontwerp een FIA goedkeuring heeft. Koop je bijvoorbeeld een Sparco of OMP laskooi voor een E36 M3 dat zijn CrMo buizen. Ga je er alleen zelf een kooi in bakken volgens de normale ann. J eisen dan moet het weer gewoon staal zijn.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
Dat niet alleen, nu is ook de originaliteit van de auto half verneukt.Peric schreef:Vind ik altijd zo grappig. Toen de kooi in de auto gezet is was 'ie vast berekend op de massa van de auto en de snelheid die 'ie kon bereiken. Waarom is dat nu ineens niet goed meer?
Zeker als je weet hoeveel tijd en zoekwerk er in is gaan zitten om maar een voorbeeld te noemen de originele turbo van toen te pakken te krijgen en de turbodrukmeter die in deze auto destijds gemonteerd waren, allemaal gelukt, dus auto is 100% zoals toen, zelfs de spuiter die destijds de auto gespoten heeft, heeft deze nu ook weer gespoten.
En dan wordt je gewoon genaaid door de FIA en KNAF.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: buismateriaal rolkooi.
Ik heb diverse verbindingen gezien qua lassen, en als er iets gescheurd was, was het bijna altijd net naast de las. Zeker als je iets dichtlast is de las extra dik.Bert ///M3 schreef:Oneffenheden dichtlassen kan wel maar het is wel slecht voor de stijfheid van de kooi.
Dus dat het slecht voor de stijfheid zou zijn geloof ik niks van.
Zorg er alleen wél voor dat het materiaal wat je last schoon is.
En dan nog wat Luco. Als ik een auto zou hebben die zó origineel zou zijn zouden de FIA en de KNAF van mij een HEULE dikke vinger kunnen krijgen. Dan maar niet er officieel mee racen. Ik zou 'm origineel laten.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
@Peric, hij wil meedoen aan classic Le Man ofzo, en ja dan moet je een goedgekeurde kooi hebben.
Denk dat die de alu kooi wel bewaard
Denk dat die de alu kooi wel bewaard

- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
bedankt voor alle reacties (vondt dat verhaal van de alpina wel leuk om te horen, zonde dat ie eruit moest)
ik had die 25crmo4 buizen ook al gevonden, alleen ben ik niet bereid om 16 euro per meter te betalen.
ik had die 25crmo4 buizen ook al gevonden, alleen ben ik niet bereid om 16 euro per meter te betalen.
wat zijn ann. j eisen???Oneffen heden dichtlassen kan wel maar het is wel slecht voor de stijfheid van de kooi.
Verder mag je volgens FIA wel CrMo buis gebruiken mits het kooi ontwerp een FIA goedkeuring heeft. Koop je bijvoorbeeld een Sparco of OMP laskooi voor een E36 M3 dat zijn CrMo buizen. Ga je er alleen zelf een kooi in bakken volgens de normale ann. J eisen dan moet het weer gewoon staal zijn.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: buismateriaal rolkooi.
Alpine
een fantastische Franse auto
Alpina is een slap duits aftreksel, een bmw met wat frutsels enzo


Alpina is een slap duits aftreksel, een bmw met wat frutsels enzo

- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
oeps
dit is schelden in de kerk
had wel door dat t geen alpina was maar dacht dat je t hetzelfde schreef
i swear, it isn't going to happen again


had wel door dat t geen alpina was maar dacht dat je t hetzelfde schreef

i swear, it isn't going to happen again

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: buismateriaal rolkooi.
€ 16,- per meter is geen gekke prijs hoor.
Je kan het goedkoper krijgen bij Wiechers in Duitsland maar dan moet je het zelf ophalen
Je kan het goedkoper krijgen bij Wiechers in Duitsland maar dan moet je het zelf ophalen

- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: buismateriaal rolkooi.
ik vindt het een hele hoop geld hoor.
maar wat is het merkbare verschil tussen 25crmo4 en koudgewalste buis?
is er een verschil qua sterkte of is het alleen het verschil tussen productiemethode en naadloos of niet
maar wat is het merkbare verschil tussen 25crmo4 en koudgewalste buis?
is er een verschil qua sterkte of is het alleen het verschil tussen productiemethode en naadloos of niet
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: buismateriaal rolkooi.
Alpine ? Dat zijn toch autoradio's ? http://www.alpine-europe.com/" onclick="window.open(this.href);return false;Luco schreef:Alpineeen fantastische Franse auto
![]()
Alpina is een slap duits aftreksel, een bmw met wat frutsels enzo
Of gehoor bescherming http://www.alpine.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; moeten ze bij jou thuis toch weten.

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: buismateriaal rolkooi.
Dan zet je er geen rolkooi in dan hoef je ook geen geld uit te gevendecl00ne schreef:ik vindt het een hele hoop geld hoor.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast