Joy schreef:Dit soort dingen heb ik vrij geregeld met offertes. Klanten waar je ontzettend veel tijd in steekt om tot een offerte te komen. Een tuinontwerp, tuinplan, een 1e offerte, aanpassing aan de offerte, nog eens terug voor een herziening etc. En dan na een uur of 10 erin te hebben gestoken mij doodleuk laten stikken. Ze hebben nog niet eens het fatsoen om contact op te nemen of mij te berichten wat de reden is van het afhaken. Vaak doen ze vervolgens helemaal niks aan de tuin, dat is nog het ergste.
Dat moet je niet te vaak hebben want dan krijg je een ongezond wantrouwen in nieuwe potentiële klanten...
Ik kan je vertellen dat dat niet alleen door particulieren gedaan wordt hoor, ik kwam wel eens bij corporaties binnen met een achterstand in het planmatig onderhoud, ging je alles uitzoeken, kwam je projecten tegen met bv een budget van 2,5 miljoen, vond je gewoon 6 offertes van meer dan een jaar oud, zonder ook maar even netjes een briefje te schrijven naar de aannemers met afwijzingen of uitleg dat het project werd opgeschoven.
En vervolgens raar kijken als de aannemer niet meer mee wil doen met een offerteronde

.
Ik heb altijd de stelregel voor mezelf dat als de aannemers 6 weken de tijd krijgen om te rekenen ze ook binnen diezelfde termijn van mij een bericht op papier krijgen, of het nu een afwijzing, opdracht of uitstel is, dat maakt niks uit, is gewoon een kwestie van fatsoen.