Uitlijning e36
- Luc B
Uitlijning e36
Ik ben nu rustig aan mijn 325i coupe weer op aan het bouwen. Nog wat kleine dingetjes, apk, en dan weer hobbelen.
Echter moet die straks ook weer uitgelijnd worden. Nu kwam ik in het draadje van reind zn ringtool al vanalles tegen. Maar wat zijn een beetje de basis waardes waarmee ik moet gaan werken? Eventueel kan ik nog camberplates/ camberarm bij monteren.
Ik heb zelf een uitlijnbank tot mijn beschikking dus zodra ik iets heb om verder op te boorduren is dit maar half werk. Wil de auto een beetje 'speels' karakterr meegeven. Rij op 17 inch.
Alvast bedankt,.
Echter moet die straks ook weer uitgelijnd worden. Nu kwam ik in het draadje van reind zn ringtool al vanalles tegen. Maar wat zijn een beetje de basis waardes waarmee ik moet gaan werken? Eventueel kan ik nog camberplates/ camberarm bij monteren.
Ik heb zelf een uitlijnbank tot mijn beschikking dus zodra ik iets heb om verder op te boorduren is dit maar half werk. Wil de auto een beetje 'speels' karakterr meegeven. Rij op 17 inch.
Alvast bedankt,.
-
Re: Uitlijning e36
Gezien de vele reacties
lijkt het wel of je naar persoonlijke ervaringen met een vreemde geslachtsziekte vraagt.
Uitlijnen is niets engs aan en is erg afhankelijk van wat je met de auto wilt doen.
Voor de E36 hardcore racer kreeg ik de volgende waarden door,
Voorzijde ongeveer 3.5 tot 4 neg. camber (alleen te bereiken dmv camberplates),
Voorzijde sporing +/- één milimeter uitspoor.
Achterzijde ongeveer +/- 2.5 neg. camber (camber arms),
Achterzijde sporing 2-3 milimeter toespoor.
Waarschijnlijk is dit zo'n beetje de setting waar Reind en consorte mee rijden in de Ooperon-cup, mocht dit anders zijn horen we dat graag Reind.

Uitlijnen is niets engs aan en is erg afhankelijk van wat je met de auto wilt doen.
Voor de E36 hardcore racer kreeg ik de volgende waarden door,
Voorzijde ongeveer 3.5 tot 4 neg. camber (alleen te bereiken dmv camberplates),
Voorzijde sporing +/- één milimeter uitspoor.
Achterzijde ongeveer +/- 2.5 neg. camber (camber arms),
Achterzijde sporing 2-3 milimeter toespoor.
Waarschijnlijk is dit zo'n beetje de setting waar Reind en consorte mee rijden in de Ooperon-cup, mocht dit anders zijn horen we dat graag Reind.
-
@ Reind: ik neem aan dat deze setup vooral bedoeld is om zo'n neutraal mogelijke balans tussen onderstuur en overstuur te vinden in de bochten. Hoe verhoudt dat zich op hoge snelheid en oneven wegen?
Ik neem aan dat dat nogal trekt wanneer er spoorvorming is of de weg niet vlak is. Ik ben nog steeds op zoek naar een deftige setup voor mijn Z3 qp waar ik zowel straat als track mee kan doen.
Ik neem aan dat dat nogal trekt wanneer er spoorvorming is of de weg niet vlak is. Ik ben nog steeds op zoek naar een deftige setup voor mijn Z3 qp waar ik zowel straat als track mee kan doen.
- Eric-328
Instelling door Bas Roos;

- Luc B
@ Eric-328
Dat zijn de uitlijngegevens van een Sedan zo te zien , ik weet niet hoeveel dit tenopzichte van een Coupe anders is, maar om mee te beginnen misschien wel interressant.
@ Hanske
Ik denk dat ik met die gegevens verder aan de slag ga, ook even kijken tot hoeverre ik kan gaan met de rijhoogte.
Dat zijn de uitlijngegevens van een Sedan zo te zien , ik weet niet hoeveel dit tenopzichte van een Coupe anders is, maar om mee te beginnen misschien wel interressant.
@ Hanske
Ik denk dat ik met die gegevens verder aan de slag ga, ook even kijken tot hoeverre ik kan gaan met de rijhoogte.
-
Vanwaar het grote verschil in je naloop? Draagarm krom?
- Eric-328
Is van een coupe
-
Alleen de rechter ofzo? Vanwaar het verschil, daar ben ik wel benieuwd naar.
- Reind
Hanske geeft eigenlijk een goede setting weer. Het is natuurlijk persoonlijk maar uitspoor voor geeft wel minder onderstuur. Maar rij je er mee op de openbare weg zou ik het niet doen aangezien hij gevoeliger stuurt.
Je hebt meer last van zijwind en oneffenheden.
Achter camber is afhankelijk van wagen hoogte. Hoe lager de auto hoe meer camber mogelijk. Achter altijd toespoor.
Je hebt meer last van zijwind en oneffenheden.
Achter camber is afhankelijk van wagen hoogte. Hoe lager de auto hoe meer camber mogelijk. Achter altijd toespoor.
-
misschien een onnodige up ? of een leuke aanvulling,
maar wat is fijn op een e36 kwa een leuke neutrale racer waar niet perse dagelijks mee gereden word,
kwa rijhoogte en stukheid ? uitgaande slag stug of minder stug aan de voor/achter zijde ?
maar wat is fijn op een e36 kwa een leuke neutrale racer waar niet perse dagelijks mee gereden word,
kwa rijhoogte en stukheid ? uitgaande slag stug of minder stug aan de voor/achter zijde ?
- witje
Ik heb 'm vanochtend laten uitlijnen, met name de vanwege
nieuwe rubbers in de achterwielophanging
Camber voor 3.20 negatief
Sporing voor 0.00
Sporing achter 0.10 (toespoor)
Camper achter zat rond de 2.3 dacht ik
De settings voor M-onderstel als basis genomen. De auto moet ook prettig op de Autobahn rijden.
nieuwe rubbers in de achterwielophanging
Camber voor 3.20 negatief
Sporing voor 0.00
Sporing achter 0.10 (toespoor)
Camper achter zat rond de 2.3 dacht ik
De settings voor M-onderstel als basis genomen. De auto moet ook prettig op de Autobahn rijden.
- GTRene
met 0 sporing vor zal die redelijk nerveus zijn of scherp insturen denk?
best wat camber voor met 3.2, ik ga niet verder dan 1.75 tot max 2 graden
best wat camber voor met 3.2, ik ga niet verder dan 1.75 tot max 2 graden

- Knot
Volgens mij heeft Bas Roos mijn E46 ook op sporing 0 gezet voor. Ik vind m wel lekker insturen maar rechtuit zoekt hij me nog iets teveel.
- witje
Door meer camper zou hij stabieler moeten worden.
Nadeel is wel het mindere remvermogen omdat het oppervlak van de band niet optimaal wordt benut.
Alles is uiteindelijk een compromis.
Nadeel is wel het mindere remvermogen omdat het oppervlak van de band niet optimaal wordt benut.
Alles is uiteindelijk een compromis.
- Bert ///M3
Ik heb de sporing voor ook op nul staan. Uitspoor geeft wel iets minder onderstuur maar als je te veel zet dan kan hij in de snellere bochten weer gaan ondersturen.
Camber is afhankelijk van de band.
Straatbanden -2 tot -2,5
Semi slicks -2,5 tot -3,5
Slicks rond -4 tot -5
Camber achter meestal ca 0,5-1,0 minder als voor.
Camber is afhankelijk van de band.
Straatbanden -2 tot -2,5
Semi slicks -2,5 tot -3,5
Slicks rond -4 tot -5
Camber achter meestal ca 0,5-1,0 minder als voor.
- yorick
Door de temperatuur te meten op drie punten op de band kun je bepalen of de camber instelling goed is voor een bepaald circuit. Althans zo is het mij verteld.
- Jan-Willem
Mijn straat e36 heb ik laten uitlijnen nadat ik nieuwe spoorstangen en toplagers heb gemonteerd.
Voor de tijd stuurde die strak en ging netjes rechtuit.
Nu stuurd de auto vrij nerveus en trekt die naar rechts.
Gelukkig wil de uitlijner het netjes oplossen en morgen middag mag ik langs komen voor een her uitlijning.
Heeft iemand nog tips?
Dit is het raport zoals die nu is.

Voor de tijd stuurde die strak en ging netjes rechtuit.
Nu stuurd de auto vrij nerveus en trekt die naar rechts.
Gelukkig wil de uitlijner het netjes oplossen en morgen middag mag ik langs komen voor een her uitlijning.
Heeft iemand nog tips?
Dit is het raport zoals die nu is.
- Bert ///M3
Er zit bij jou iets niet goed in je toplagers, of draagarmen, of chassis etc.
Je hebt aan 1 kant bijna een graad meer KPI, daardoor heb je aan 1 kant ook een graad meer camber.
Weet niet of je verstelbare rijhoogtes hebt maar als 1 kant veel hoger staan kan je ook op dat soort verschillen komen.
Je hebt aan 1 kant bijna een graad meer KPI, daardoor heb je aan 1 kant ook een graad meer camber.
Weet niet of je verstelbare rijhoogtes hebt maar als 1 kant veel hoger staan kan je ook op dat soort verschillen komen.
- witje
Versleten schokdemper? Wellicht hebben ze een testbank om dat uit te sluiten
- GTRene
wanneer stuurt ie naar rechts, alleen als je gas geeft of ook bij het uitrollen zeg maar.
heb je verder niks veranderd nadat die nog goed spoorde? voor en na die tijd? alleen de spoorstangen en de toplagers?
heb je verder niks veranderd nadat die nog goed spoorde? voor en na die tijd? alleen de spoorstangen en de toplagers?
- Jan-Willem
Bedankt voor de reacties!
Ik voelde dat er iets klapperde in de ophanging als ik over een drempel reed.
Verder reed het prima en was het bijna tijd voor de apk.
Tijdens de apk kwam naar voren dat de binnenste stuurkogel 0,5mm speling had.
Later bleek dat er die gewoon los in het stuurhuis zat, het lipje van de borgplaat was afgebroken!
Niet verkeerd dus om is te controleren en altijd vervangen samen met de spoorstangen.
Moest er trouwens 25 bestellen als iemand nog wat nodig heeft stuur maar een pm
Ik heb dus nieuwe toplagers, veerschotels, borgplaten, stabi linkjes en spoorstangen gehaald.
Alles gedemonteerd, de sachs schokdempers voelen nog goed aan.
Alles weer netjes gemaakt en weer terug gebouwd zoals het zat.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog ergens een fout in de montage zit.
Daarna dus laten uitlijnen, helaas heb ik dus vaste toplagers en kan het camber niet versteld worden.
De auto heeft 3ton gelopen dus misschien dat de carrosserie iets krom is?
Er zit een veerpoot brug op en er zit weinig spelling in de gaten dus daar kan ook niet veel gespeeld mee worden.
Kan verder geen sporen van schade ontdekken, de vorige eigenaar heeft nieuwe draagarmen gemonteerd en heb zelf 3jaar goed rond kunnen rijden.
Ook heeft de vorige eigenaar een gereviseerd stuurhuis gemonteerd met een nieuwe kruiskoppeling.
Er zit een vaste verlaging onder en de auto staat optisch recht.
Voor de tijd zelfs met die losse stuurkogel liep die wel fijn rechtuit.
Ik voelde dat er iets klapperde in de ophanging als ik over een drempel reed.
Verder reed het prima en was het bijna tijd voor de apk.
Tijdens de apk kwam naar voren dat de binnenste stuurkogel 0,5mm speling had.
Later bleek dat er die gewoon los in het stuurhuis zat, het lipje van de borgplaat was afgebroken!
Niet verkeerd dus om is te controleren en altijd vervangen samen met de spoorstangen.
Moest er trouwens 25 bestellen als iemand nog wat nodig heeft stuur maar een pm

Ik heb dus nieuwe toplagers, veerschotels, borgplaten, stabi linkjes en spoorstangen gehaald.
Alles gedemonteerd, de sachs schokdempers voelen nog goed aan.
Alles weer netjes gemaakt en weer terug gebouwd zoals het zat.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog ergens een fout in de montage zit.
Daarna dus laten uitlijnen, helaas heb ik dus vaste toplagers en kan het camber niet versteld worden.
De auto heeft 3ton gelopen dus misschien dat de carrosserie iets krom is?
Er zit een veerpoot brug op en er zit weinig spelling in de gaten dus daar kan ook niet veel gespeeld mee worden.
Kan verder geen sporen van schade ontdekken, de vorige eigenaar heeft nieuwe draagarmen gemonteerd en heb zelf 3jaar goed rond kunnen rijden.
Ook heeft de vorige eigenaar een gereviseerd stuurhuis gemonteerd met een nieuwe kruiskoppeling.
Er zit een vaste verlaging onder en de auto staat optisch recht.
Voor de tijd zelfs met die losse stuurkogel liep die wel fijn rechtuit.
- Bert ///M3
Nee maar hoe betrouwbaar was je vorige uitlijning? Had je ook een rapport van de vorige eigenaar?
Als je links meer camber hebt dan krijgt het geheel de neiging om naar rechts te sturen bij rechtuit loop.
Dit kan veel oorzaken hebben maar doordat het verschil in KPI en camber bijna gelijk is gok ik dat het in het laterale vlak zit. Kan betekenen dat je subframe uit lijn zit, misschien inderdaad als gevolg van een schade. Reden waarom ik dat ook denk is dat camber aan de andere kant relatief laag is.
Om 1 graad camber verschil te krijgen moet je de top van de schokbreker echt een heel eind opschuiven.
Rijhoek 0.02 suggereert alleen dat hij op zich redelijk recht is. Het kan ook gewoon een fusee zijn die iets krom is.
Als de vorige eigenaar 1 van de spoorstangen gewoon een slag meer of minder gegeven heeft dan was het misschien al opgelost alleen stond de sporing dan verkeerd.
Verder is er nog een kleine kans dat uitlijnen op zich verkeerd gegaan is. Hij moet op een losse ondergrond staan, op turn plates. En waterpas. Als ze hem opkrikken verstellen en weer neer zetten kan je een afwijking krijgen als dat niet het geval is. Dan zakt hij niet naar rijhoogte, en veranderd je sporing dus op het moment dat je van de brug af rijd. Dus mocht je er niet uit komen kan je hem ook na laten meten bij een ander bedrijf. Maar dit zouden ze direct moeten zien als ze hem er weer op rijden en weer nameten.
Overigens is een verschil in camber wel te corrigeren, mogelijk met een excentrische bout of camber rechts wat verhogen met shims tussen de fusee en de schokbreker zodat ze gelijk zijn.
Als je links meer camber hebt dan krijgt het geheel de neiging om naar rechts te sturen bij rechtuit loop.
Dit kan veel oorzaken hebben maar doordat het verschil in KPI en camber bijna gelijk is gok ik dat het in het laterale vlak zit. Kan betekenen dat je subframe uit lijn zit, misschien inderdaad als gevolg van een schade. Reden waarom ik dat ook denk is dat camber aan de andere kant relatief laag is.
Om 1 graad camber verschil te krijgen moet je de top van de schokbreker echt een heel eind opschuiven.
Rijhoek 0.02 suggereert alleen dat hij op zich redelijk recht is. Het kan ook gewoon een fusee zijn die iets krom is.
Als de vorige eigenaar 1 van de spoorstangen gewoon een slag meer of minder gegeven heeft dan was het misschien al opgelost alleen stond de sporing dan verkeerd.
Verder is er nog een kleine kans dat uitlijnen op zich verkeerd gegaan is. Hij moet op een losse ondergrond staan, op turn plates. En waterpas. Als ze hem opkrikken verstellen en weer neer zetten kan je een afwijking krijgen als dat niet het geval is. Dan zakt hij niet naar rijhoogte, en veranderd je sporing dus op het moment dat je van de brug af rijd. Dus mocht je er niet uit komen kan je hem ook na laten meten bij een ander bedrijf. Maar dit zouden ze direct moeten zien als ze hem er weer op rijden en weer nameten.
Overigens is een verschil in camber wel te corrigeren, mogelijk met een excentrische bout of camber rechts wat verhogen met shims tussen de fusee en de schokbreker zodat ze gelijk zijn.
- Jan-Willem
Ik had een raport van de vorige eigenaar, helaas heb ik geen idee meer waar die is en of ik die nog heb.
De auto stuurde goed toen ik de auto kocht, dus verder eigenlijk nooit naar gekeken.
Aan de banden die er onder zaten en die ik er nieuw onder heb gezet is geen raar slijtage patroon te zien.
Het verschil in camber is inderdaad heel groot en zoals jij het uitlegt klinkt het ook wel logisch dat die naar rechts zou trekken.
Ik hoop dat ze het iets kunnen corrigeren met de sporing, ik vind het jammer om sleuven te maken in de veerpoten.
Ook past de veerpoot brug dan niet meer
http://www.motorsportparts.nl/bmw-e30/o ... aar-street" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoiets zou wel mooi zijn, toch het comfort van de normale toplagers maar wel de mogelijkheid om het camber te verstellen.
Als het camber versteld kan worden heeft dit dan ook invloed op het caster?
Natuurlijk kan het wel zijn dat de auto een keer een goede klap op het wiel heeft gehad en dat van de carrosserie optisch alleen het zijscherm beschadigd was.
De auto stuurde goed toen ik de auto kocht, dus verder eigenlijk nooit naar gekeken.
Aan de banden die er onder zaten en die ik er nieuw onder heb gezet is geen raar slijtage patroon te zien.
Het verschil in camber is inderdaad heel groot en zoals jij het uitlegt klinkt het ook wel logisch dat die naar rechts zou trekken.
Ik hoop dat ze het iets kunnen corrigeren met de sporing, ik vind het jammer om sleuven te maken in de veerpoten.
Ook past de veerpoot brug dan niet meer
http://www.motorsportparts.nl/bmw-e30/o ... aar-street" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoiets zou wel mooi zijn, toch het comfort van de normale toplagers maar wel de mogelijkheid om het camber te verstellen.
Als het camber versteld kan worden heeft dit dan ook invloed op het caster?
Natuurlijk kan het wel zijn dat de auto een keer een goede klap op het wiel heeft gehad en dat van de carrosserie optisch alleen het zijscherm beschadigd was.
- GTRene
wel apart dan dat die eerst wel goed stuurde
misschien dat de speling op de kogel het verkeerde goed maakte
je hebt nu nu in elk geval spelingsvrij, wel apart dat die dan na de uitlijning naar rechts trekt,
maar de vraag, doet ie dat ook met gas los? of alleen als je gas geeft en dus accelereert?
Camber kan je idd wel iets verhelpen zoals Bert opsomde, maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
die losse verstelbare camberplaten zijn vaak wel vrij prijzig, dan is het prettig als je een set hebt waar
die dingen bij zitten, zoals bv zo'n BC racing setje
wat sleuven maken zou ik ook niet snel doen, kan je daar trouwens wel genoeg mee winnen met de originele
veerpoten? bedoel dat zit dacht ik toch een beetje 'vast' in de veertoren qua ruimte? anders dan coilover zeg maar, of valt dat mee.

misschien dat de speling op de kogel het verkeerde goed maakte

je hebt nu nu in elk geval spelingsvrij, wel apart dat die dan na de uitlijning naar rechts trekt,
maar de vraag, doet ie dat ook met gas los? of alleen als je gas geeft en dus accelereert?
Camber kan je idd wel iets verhelpen zoals Bert opsomde, maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
die losse verstelbare camberplaten zijn vaak wel vrij prijzig, dan is het prettig als je een set hebt waar
die dingen bij zitten, zoals bv zo'n BC racing setje

wat sleuven maken zou ik ook niet snel doen, kan je daar trouwens wel genoeg mee winnen met de originele
veerpoten? bedoel dat zit dacht ik toch een beetje 'vast' in de veertoren qua ruimte? anders dan coilover zeg maar, of valt dat mee.
- Jan-Willem
Nu ik er over nadenk, ik heb altijd wel is het gevoel gehad dat die makkelijker rechts een bocht door ging dan naar links.
Maar verder nooit echt bij stil gestaan, sinds ik de auto heb zijn er ook geen gekke dingen mee gebeurd grote kans dat dit al zo was.
Je zou denken dat de computer de waardes corrigeert inderdaad.
Dat de auto uit eindelijk wel rechtdoor loopt.
Het is ook minimaal hoor maar toch vind ik het wel irritant, het stuur staat daar door ook iets scheef.
Het scheelt dat het geen racer is, als het camber gecorrigeerd kan worden naar originele/sportieve waarden is het natuurlijk mooi.
Dus denk dat er wel genoeg ruimte is.
Maar verder nooit echt bij stil gestaan, sinds ik de auto heb zijn er ook geen gekke dingen mee gebeurd grote kans dat dit al zo was.
Je zou denken dat de computer de waardes corrigeert inderdaad.
Dat de auto uit eindelijk wel rechtdoor loopt.
Het is ook minimaal hoor maar toch vind ik het wel irritant, het stuur staat daar door ook iets scheef.
Het scheelt dat het geen racer is, als het camber gecorrigeerd kan worden naar originele/sportieve waarden is het natuurlijk mooi.
Dus denk dat er wel genoeg ruimte is.