
'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Schitterend hoe je 'm onderhoud, Joost! 

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Prachtig hoe nauwgezet, helder en duidelijk je alles uitvoert en hier deelt
Niet overdadig veel theoretisch geleuter erbij, gewoon een compacte hoeveelheid informatie die precies is wat iemand nodig heeft. Schoot de levering van mijn bestelde onderdelen maar eens op dan konden we het DTM duo een keer naast elkaar zetten.

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Haha..thanks, ik wacht rustig af. Hij gaat nergens heen hoor.InjectTheVenom schreef:Prachtig hoe nauwgezet, helder en duidelijk je alles uitvoert en hier deeltNiet overdadig veel theoretisch geleuter erbij, gewoon een compacte hoeveelheid informatie die precies is wat iemand nodig heeft. Schoot de levering van mijn bestelde onderdelen maar eens op dan konden we het DTM duo een keer naast elkaar zetten.

- frank de jonge
- Berichten: 9945
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Weet je wat het is vandaag schijnt er een prachtig zonnetje en daar wordt het ongeduld niet minder van om hem dit seizoen zo vroeg mogelijk weer de weg op te krijgen///Joost schreef:Haha..thanks, ik wacht rustig af. Hij gaat nergens heen hoor.InjectTheVenom schreef:Prachtig hoe nauwgezet, helder en duidelijk je alles uitvoert en hier deeltNiet overdadig veel theoretisch geleuter erbij, gewoon een compacte hoeveelheid informatie die precies is wat iemand nodig heeft. Schoot de levering van mijn bestelde onderdelen maar eens op dan konden we het DTM duo een keer naast elkaar zetten.

- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Zo in deze kleur is het toch zeker wel een droomwagen. Zeker een die ik ooit nog eens naast een e39 m5 moet bezitten. Of het een 3.0 of 3.2 is is mij om het even.
Echt een briljant mooie bak.
Echt een briljant mooie bak.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Mooi rood is niet lelijk!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Ging vandaag in de stad bij Umami uiteten, zie ik daar een mooie E36 M3 staan. Dichterbij kijken, glimmende wielen. Kan er maar 1 zijn. 
Mooi exemplaar Joost.

Mooi exemplaar Joost.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Alsof hij net van de band komt rollen. Supermooi///Joost schreef:Zo, vandaag de ///M even goed verwend met een flinke poetsbeurt. Nog wat leuke complimenten gekregen van een gozer bij de wasstraat. Altijd leuk natuurlijk.![]()
En omdat het mijn topic is ga ik nog even h**ren met wat foto's...gewoon, omdat het kan.![]()
Heb je ook foto,s van het interieur?
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Jammer dat de tunerboy generatie die spiegels zo verneukt heeft. Of althans de look ervan.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Haha...indeed. Leuk om te horen! Iedereen z'n reactie trouwens!indobesar schreef:Ging vandaag in de stad bij Umami uiteten, zie ik daar een mooie E36 M3 staan. Dichterbij kijken, glimmende wielen. Kan er maar 1 zijn.
Mooi exemplaar Joost.
Hoe was Umami? Die is net een paar weken open, maar ik ben er nog niet geweest.
@Reind, jazeker ik zal morgen even kijken. Ik heb een alcantara interieur.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Oké, ben benieuwd. Ik ben altijd meer fan van alcantara geweest dan leer. Die laatste ziet er na 5 jaar gewoon heel erg 2de hands uit.///Joost schreef:Haha...indeed. Leuk om te horen! Iedereen z'n reactie trouwens!indobesar schreef:Ging vandaag in de stad bij Umami uiteten, zie ik daar een mooie E36 M3 staan. Dichterbij kijken, glimmende wielen. Kan er maar 1 zijn.
Mooi exemplaar Joost.
Hoe was Umami? Die is net een paar weken open, maar ik ben er nog niet geweest.
@Reind, jazeker ik zal morgen even kijken. Ik heb een alcantara interieur.
Ik ben geen fan van rood maar op de een of andere manier klopt de kleur op jouw auto.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Umami was goed. Leuke gerechten, mooie smaken en een prima prijs.
Niet bang voor parkeerdeuken daar?
Niet bang voor parkeerdeuken daar?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Jawel, maar weinig andere keus...Ik heb het leren accepteren. Ik parkeer redelijk strategisch voor zover dat kan, omdat ik weet welke auto's van bewoners zijn. Ik zit er wel aan te denken om wellicht komende winter een stalling te zoeken voor de 'zoutmaanden'.indobesar schreef:Umami was goed. Leuke gerechten, mooie smaken en een prima prijs.
Niet bang voor parkeerdeuken daar?
Het interieur is redelijk netjes. Enige minpuntjes zijn 2 brandgaatjes op de achterbank, van waarschijnlijk een of andere minkukel met een sigaret. En aan de rijderskant zit er een slijtageplek van het uitstappen op het tapijt, zie foto 2. Je zou daar normaliter automatisch je hak neerzetten om af te zetten, omdat de auto zo laag is. Ik probeer die plek dus zoveel mogelijk te mijden, om het niet erger te maken. Ik moet hiervoor nog een keer langs een reparateur (Cools?) omdat het toch jammer is in een verder 98% perfect interieur.
- Tristan
- Berichten: 13423
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Heerlijk om een onverkrachte E36 M3 te zien. 

- matthyssie
- Berichten: 6214
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Na wikken en wegen denk ik dat ik toch niet zelf een synchroonmeter ga aanschaffen om de gasklephuizen te stellen. Wie o wie helpt me uit de brand met een leen-exemplaar? Mag een model met 4 of 6 vacuummeters zijn.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Ghetto tool maken kan ook: klck
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Nou, ik meld me ook weer eens een keer na lange tijd...Veel te weinig tijd om op het forum te pennen.
Gisteravond ben ik bezig geweest met het vervangen van beide lambdasondes. Dit is eigenlijk nog het enige echte slijtagedeel in inlaat t/m uitlaat wat nog vervangen moest worden. Nu is het complete traject gewoon perfect nagekeken en zijn alle onderdelen vervangen.
Ik heb de laatste maanden zorgvuldig onderzoek gedaan naar het vergelijken en cross reference-en van OEM nummers en artikelnummers, om het verschil te kunnen achterhalen tussen de 2 lambdasondes. De ene website zei dat het 2 dezelfde waren en de andere weer niet. Nu blijkt dat 1 van de sondes een model is wat op meerdere BMW's gebruikt wordt, en de andere is een specifieke voor de M3 3.0...helaas pindakaas dus. Dat wordt flappen neerleggen.
Uiteindelijk voor een 'redelijke' prijs 2 Bosch sensoren op the Bay gescoord en deze heb ik gisteren dus vervangen. Je kon er absoluut niet bij met een normale steeksleutel en ik had geen open ringsleutel voorhanden (achteraf zouden ze ook te vast hebben gezeten daarvoor). Dus toch maar besloten om de complete middenpijp er onder vandaan te toveren.
Eenmaal eraf was het eenvoudig om de sensoren los te tikken. Het grotere werk was echter dat er onverwacht gelast moest worden. Er zaten meerdere plekken die gewoon dun of niet helemaal gasdicht meer waren. Dus zijn we tot 's avonds laat met het lasapparaat aan de gang geweest. Echter nu zou alles weer 100% moeten zijn! We zullen zien...vandaag APK'tje...vorige keer was het kiele kiele met de emissietest. Maar ik zou nu dus niet weten wat er mis zou moeten zijn, mocht ie het niet redden. Echt ALLES is nu gereinigd of vervangen.
Hier is de middenpijp er eindelijk af. De moeren en bouten gingen redelijk goed los met WD40. Het was alleen even vissen met een steeksleutel onder een moeilijke hoek bij enkele van die krengen.

Beetje donkere foto, maar duidelijk zijn nog de originele sensoren te zien met wat roest hier en daar op de middenpijp.

De oude lamdasondes die eruit kwamen zaten bijna dicht...zo vies van de roet.

Let op het verschil tussen beide onderdeelnummers. Bij Bosch zijn de kabels even lang, maar de stekkers verschillen wel degelijk. De bruine stekker zit op de rechterpijp, de zwarte stekker op de linkerpijp.

En de nieuwe delen:

Ik heb verder geen foto's van het laswerk of het terugbouwen, want het liep tegen middernacht en ik moest vandaag gewoon weer werken. Maar goed, alles zit er weer onder en het zou nu goed moeten zijn.

Gisteravond ben ik bezig geweest met het vervangen van beide lambdasondes. Dit is eigenlijk nog het enige echte slijtagedeel in inlaat t/m uitlaat wat nog vervangen moest worden. Nu is het complete traject gewoon perfect nagekeken en zijn alle onderdelen vervangen.
Ik heb de laatste maanden zorgvuldig onderzoek gedaan naar het vergelijken en cross reference-en van OEM nummers en artikelnummers, om het verschil te kunnen achterhalen tussen de 2 lambdasondes. De ene website zei dat het 2 dezelfde waren en de andere weer niet. Nu blijkt dat 1 van de sondes een model is wat op meerdere BMW's gebruikt wordt, en de andere is een specifieke voor de M3 3.0...helaas pindakaas dus. Dat wordt flappen neerleggen.
Uiteindelijk voor een 'redelijke' prijs 2 Bosch sensoren op the Bay gescoord en deze heb ik gisteren dus vervangen. Je kon er absoluut niet bij met een normale steeksleutel en ik had geen open ringsleutel voorhanden (achteraf zouden ze ook te vast hebben gezeten daarvoor). Dus toch maar besloten om de complete middenpijp er onder vandaan te toveren.
Eenmaal eraf was het eenvoudig om de sensoren los te tikken. Het grotere werk was echter dat er onverwacht gelast moest worden. Er zaten meerdere plekken die gewoon dun of niet helemaal gasdicht meer waren. Dus zijn we tot 's avonds laat met het lasapparaat aan de gang geweest. Echter nu zou alles weer 100% moeten zijn! We zullen zien...vandaag APK'tje...vorige keer was het kiele kiele met de emissietest. Maar ik zou nu dus niet weten wat er mis zou moeten zijn, mocht ie het niet redden. Echt ALLES is nu gereinigd of vervangen.
Hier is de middenpijp er eindelijk af. De moeren en bouten gingen redelijk goed los met WD40. Het was alleen even vissen met een steeksleutel onder een moeilijke hoek bij enkele van die krengen.
Beetje donkere foto, maar duidelijk zijn nog de originele sensoren te zien met wat roest hier en daar op de middenpijp.
De oude lamdasondes die eruit kwamen zaten bijna dicht...zo vies van de roet.
Let op het verschil tussen beide onderdeelnummers. Bij Bosch zijn de kabels even lang, maar de stekkers verschillen wel degelijk. De bruine stekker zit op de rechterpijp, de zwarte stekker op de linkerpijp.
En de nieuwe delen:
Ik heb verder geen foto's van het laswerk of het terugbouwen, want het liep tegen middernacht en ik moest vandaag gewoon weer werken. Maar goed, alles zit er weer onder en het zou nu goed moeten zijn.

- frank de jonge
- Berichten: 9945
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Jij bent echt goed bezig! Behoud van een icoon.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Ik mistte je al! 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Ik weet het...het is er een beetje bij in geschoten.Vlokmans schreef:Ik mistte je al!

Afijn, we zijn weer goedgekeurd zonder aanbevelingen.

-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 23 mar 2013, 09:40
- Locatie: Breda
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Netjes! Ik ben benieuwd hoe ze er bij mij dan uitzien.
Heb je het technische traject nu afgewikkeld? Of nog meer te vervangen?
Heb je het technische traject nu afgewikkeld? Of nog meer te vervangen?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed
Qua techniek ben ik inderdaad nu wel een beetje klaar. Het zit 'm nu vooral in de cosmetische restauratie. Spatbordranden achter hebben lichte roestvorming en de rode lak is een beetje flets, hier en daar parkeerdeukjes, deurbekleding is enigszins gekrompen en zou opnieuw gedaan moeten worden, etc.Michel325i schreef:Netjes! Ik ben benieuwd hoe ze er bij mij dan uitzien.
Heb je het technische traject nu afgewikkeld? Of nog meer te vervangen?
De komende tijd heb ik echter wat belangrijkere zaken op mijn lijstje staan, dus de M3 gaat even op een laag pitje. Maar goed, dat geeft ook niet. Uiteindelijk komen we er wel.
