Remvloeistof DOT3 DOT4
- Ar
- Auto: Prius
Remvloeistof DOT3 DOT4
Op het reservoir staat aangegeven dat er alleen maar DOT3 in mag. DOT4 is dan niet mogelijk? Ik dacht dat het zo'n beetje hetzelfde is.
- ///Joost
Re: Remvloeistof DOT3 DOT4
DOT 4 heeft een hoger kookpunt dan DOT 3. Zijn gewoon compatible hoor, net zoals DOT 5.1. Voordat iemand anders het zegt: DOT 5 mag er dan weer niet in.Ar schreef:Op het reservoir staat aangegeven dat er alleen maar DOT3 in mag. DOT4 is dan niet mogelijk? Ik dacht dat het zo'n beetje hetzelfde is.
Zie ook: http://www.advancepetro.com/differentbrakefluid.htm
- Ar
@Joost
Na wat googlen had ik dat gevonden ja. Wat mij niet duidelijk is waarom "DOT3 only" op het reservoir staat.
Wat maakt het uit als er 4 ingaat?Lijkt me alleen maar beter. Zou de reden het verschil in viscositeit zijn? Of een andere onderhoudsinterval?
Komdit tegen:
Na wat googlen had ik dat gevonden ja. Wat mij niet duidelijk is waarom "DOT3 only" op het reservoir staat.
Wat maakt het uit als er 4 ingaat?Lijkt me alleen maar beter. Zou de reden het verschil in viscositeit zijn? Of een andere onderhoudsinterval?
Komdit tegen:
Maar weet dat bij de Suzuki modellen wel DOT 3 gebruikt moet worden in verband met het opzwellen van de cups (hebben tegen mij een keer verteld, of het waar is weet ik niet).
Wij hebben "gewoon" Dot4, is eigenlijk het enigste wat we gebruiken, incidenteel Dot 3 voor auto's waar dat nodig is.
- GTRene
voor wat voor auto en welk bj is dat dan?
wellicht een oudje en de tijd van opname of leverancier oid?
en het wellicht zo kan die DOT4 , normaal gesproken moet dat kunnen maja met zo'n tekst er op ga je wel ff twijfelen idd
wellicht een oudje en de tijd van opname of leverancier oid?
en het wellicht zo kan die DOT4 , normaal gesproken moet dat kunnen maja met zo'n tekst er op ga je wel ff twijfelen idd

- Arthur
- Auto: Nr.51
^^^ Met zo'n tekst iig wel

- ///Joost
Welke auto is idd wel een vitaal puntje van informaite in deze.
Corvette? Bij de C6 geeft het boekje namelijk aan DOT 3 voor remmen en DOT 4 voor koppeling.
Raar natuurlijk.
Ik heb nog NOOT gehoord van een rem/koppeling systeem waar DOT 4 niet gebruikt kan worden ipv DOT 3. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is wel onaannemelijk. Het enige wat ik me kan indenken is dat het met de viscositeit te maken heeft, maar ik denk eerlijk gezegd dat het meer een 'wettelijke indekking' van de betreffende autofabrikant is dan een daadwerkelijke mechanische/functionele reden.

Ik heb nog NOOT gehoord van een rem/koppeling systeem waar DOT 4 niet gebruikt kan worden ipv DOT 3. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is wel onaannemelijk. Het enige wat ik me kan indenken is dat het met de viscositeit te maken heeft, maar ik denk eerlijk gezegd dat het meer een 'wettelijke indekking' van de betreffende autofabrikant is dan een daadwerkelijke mechanische/functionele reden.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 05 apr 2013, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ar
Zowel op mijn Avalanche als op de Corvette C5 van mijn broer staat het. Beide Chevrolet USA zoals jullie weten.
- ///Joost
LOL...goede gok.Ar schreef:Zowel op mijn Avalanche als op de Corvette C5 van mijn broer staat het. Beide Chevrolet USA zoals jullie weten.
- Ar
De rest van de wereld gebruikt DOT4, behalve een aantal Amerikanen.
http://www.jeepforum.nl/topic/12737-rem ... t-3-dot-4/" onclick="window.open(this.href);return false;DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.
Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.
Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing
Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.
Toepassing DOT-3: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Toepassing DOT-4: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Deze remvloeistof is uitermate geschikt, daar waar rekening moet worden gehouden met hoge remsysteem temperaturen en daar waar lage temperaturen voor komen in combinatie met ABS-systemen.
Er zijn kleinere merken die een siliconen toevoeging in de Brake Fluid mengen om het zodoende te verkopen als DOT-5 maar blijf hier vanaf want met siliconen krijg je absoluut problemen.
Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.
ps
gebruik zelf gewoon DOT 4 en er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad