30 jaar oud blijvend belastingvrij...??

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HarryC

30 jaar oud blijvend belastingvrij...??

Bericht door HarryC » 02 apr 2013, 14:36

Naar aanleiding van het Race Ranger Topic van siegerdehaan ben ik me eens gaan verdiepen in de oldtimer wet. Nu is er een wetsvoorstel...bla bla bla. Daar zijn autobonden ed tegen gaan ageren en nu is schijnbaar de verwachting dat er een dezer dagen iets meer bekend wordt over de nieuwste wet, dit omdat er dan op Prinsjesdag met de miljoenennota mee gepresenteerd wordt.
Dit zal allemaal wel en dit vind ik op zich nog niet zo spannend.....maar nu zijn er autobedrijven die Range Rovers en G-klasses aanbieden die ouder zijn dan 30 jaar en in de advertenties schrijven zij al dat deze auto blijvend belastingvrij zijn en blijven, klopt dit wel en is dit al bekend en definitief??
Beetje lullig als je voor je 2,5 ton, op gas rijdende, dure oldtimer wegenbelasting moet gaan betalen...

Iemand die weet hoe dit zit??

Gr. Harry

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: 30 jaar oud blijvend belastingvrij...??

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 14:58

Er is nog niets duidelijk. Ik kom ook veel adverteerders tegen die zeggen dat het allemaal "blijvend" is, maar ik heb nog niemand vanuit de politiek horen zeggen dat dit zo is.

Met andere woorden, ze lullen maar wat. Zolang er geen nieuws is, is alles nog belastingvrij. Ik rij een iets minder zwaar belastingvrij vehikel. Ik zie het wel.

HarryC

Bericht door HarryC » 02 apr 2013, 15:05

Ja heb zelf ook nog een Peugeotje 205 Dimma die oldtimer is en daar maak ik me ook niet druk over maar zo'n dikke Range Rover of G-Klasse op gas is wel andere koek....

Vraag me ook af of die vraagprijzen van 20K+ stand blijven houden als het belastingvoordeel eraf gaat....

EvdP

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 15:08

Bepaalde auto's blijven hun geld wel opleveren. Bepaalde type auto's zakken al een aardige tijd flink in prijs. Bepaalde BMW's en Mercedesen zijn geen stuiver meer waard sinds het beruchte zinnetje.. En dat zal wel zo blijven totdat er meer duidelijkheid is.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2013, 15:13

ik denk dat ze het zo gaan doen dat je een deel wegenbelasting gaat betalen...dat van bv de benzine deel blijft vrij, doch het gas of diesel deel moet je dan wel betalen, dus opzich vrij reeel lijkt me.

dus stel auto van 2.500kg in Drenthe

op benzine = 1.772,-euro per jaar
op diesel = 2.992,-euro
op gas = 3.124,-euro
op G3 en aardgas = 2.716,-euro

je betaald dan 1.772,-euro minder per jaar dan wat je zou moeten betalen als je niet dat voordeel had zoals bv met en jongere auto met dat gewicht.

dus een aardig voordeel hou je dan, echter betaal je dan nog wel gemiddeld zo'n 100,-euro per maand

dat gaat misbruik een beetje tegen denk ik.

EvdP

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 15:30

G3 gaat je nooit lukken.

Maar over dat hele "misbruik". Dat is eigenlijk dikke onzin. Even preken voor eigen parochie. Ik rij al sinds 2006 "belastingvrij". Even als voorbeeld, mijn eerste oldtimer was met een BMW 730 uit 1977. Die heb ik voor een boven modaal maandsalaris laten lassen en spuiten. Vervolgens voor nieuwe uitlaat laten monteren en LPG er in. Ben je weer een bovenmodaal maandsalaris verder. Het verbruik was 1 op 5.5 op de snelweg bij 120. Die reed ik als "dagelijks". Dat heb ik 20.000 kilometer gedaan om vervolgens over te stappen op belastingvrij hobby auto's. Waar zit de besparing? Bij mij nergens. Ik betaal meer aan onderhoud en brandstofkosten. De "winst" zit hem in de belastingvrijstelling. Dat is misschien 1000 euro per jaar. Nou, als het daar al om gaat dan moet je geen oldtimer gaan rijden.

Mijn huidige 745i heeft afgelopen jaar een paar duizend kilometer gereden, maar het afgelopen jaar heb ik wel een X aantal euro's aan de auto verspijkert. Wil je goedkoop? Koop een Up!

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2013, 15:47

Dagelijks rijden is dus "misbruik" , want daar was de regeling niet voor.

EvdP

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 15:52

Nee, daar is het niet voor bedoeld, maar het is niet verboden. In tegenstelling tot een heleboel anderen was ik wel normaal verzekerd en had ik geen oldtimer verzekering.

HarryC

Bericht door HarryC » 02 apr 2013, 16:20

Bij je oldtimer verzekering kun je ook aangeven dat je 20 of 30 K per jaar rijd en daar wordt je polis op aangepast dus geen oldtimer verzekering is niet nodig.....

EvdP

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 16:25

Ik heb nog geen maatschappij gezien die een oldtimer voor pak em beet 100 euro per jaar wil verzekeren bij een kilometrage van 20k.

Maar hoe dan ook, de staat gaat zijn (of haar) geld toch wel binnenhalen.

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2013, 16:25

Huidige regeling

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting: algemene grens van 30 jaar

Personenauto's die ten minste 30 jaar geleden in gebruik zijn genomen zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. De belastingdienst hanteert de datum 1e toelating voor de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen. De vrijstelling beperkt zich tot het basisbedrag van de motorrijtuigenbelasting (en de provinciale opcenten) en geldt niet voor een eventuele brandstoftoeslag (diesel of LPG toeslag).

Overgangsregeling

Is uw voertuig nog geen 30 jaar oud dan kunt u mogelijk vrijstelling krijgen op basis van de overgangsregeling:

Voor voertuigen die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn en op grond van de oude regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking kwamen, is een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto's nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
Daarnaast is een overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de oude 25-jaarsgrens al eerder in aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Eventueel verschuldigde brandstoftoeslag moet in deze situaties wel worden betaald.
Voor voertuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van 30 jaar van toepassing.
Automatisch bericht van de vrijstelling

Als u een personenauto heeft aangeschaft die aan de vrijstelling voldoet, dan krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van de vrijstelling. Krijgt u niet automatisch bericht en denkt u dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling? Dien dan een verzoek in bij de Belastingdienst/Centrale administratie waarin u aantoont dat de personenauto aan de voorwaarden voldoet. Bent u van mening dat de datum 1e toelating op het kentekenbewijs niet juist is? Neem dan contact op met de RDW om de gegevens aan de passen. Nadat de gegevens in het kentekenregister zijn aangepast, kan de Belastingdienst daarmee rekening houden.

Als u geen gebruik kunt maken van de vrijstelling dan moet u, vanaf het moment dat u het kentekenbewijs van de personenauto op uw naam is gezet, motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met de auto gebruikmaakt van de openbare weg of alleen van prive-terrein. Meer informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u vinden op de site van de Belastingdienst.
Dus ook 30 jaar of ouder moet de extra brandstoftoeslag betaald worden.
Dus wat Rene zegt is de huidige regeling.

HarryC

Bericht door HarryC » 02 apr 2013, 16:28

zerotolerance schreef:Ik heb nog geen maatschappij gezien die een oldtimer voor pak em beet 100 euro per jaar wil verzekeren bij een kilometrage van 20k.

Maar hoe dan ook, de staat gaat zijn (of haar) geld toch wel binnenhalen.
Ben vergeten hoe die heet maar ik stuur je wel even een pb'tje, ik betaal 300 per jaar, €20K all-risk verzekerd met 20 duizend kilometer per jaar.

Emiel

Bericht door Emiel » 02 apr 2013, 16:31

Waarom moet de overheid mensen belonen die dagelijks in een oude auto rijden ?

Dat die rot is/was en dat men dat heeft moeten laten lassen is de eigenaar zijn/haar keuze, diegene had ook een moderne auto kunnen kopen ? ;)

Nu ben ik liefhebber van klassieke auto's, dus ik snap het standpunt, maar persoonlijk vind ik het niet kloppen.

Mensen moeten voor klassieke auto's de keuze krijgen, of bijv. een 60 dagen kaart of volledige belasting.
Dan kan men alsnog hun hobby uit oefenen en diegene die dagelijks willen rijden worden niet voorzien van voordeeltjes die er eigenlijk niet toe doen.

Als ze dan de wegenbelasting bij de benzine/diesel/gas prijs optellen kunnen ze die malle wegenbelasting afschaffen en weer 20 ambtenaren inzetten voor iets nuttigers.

EvdP

Bericht door EvdP » 02 apr 2013, 16:41

Ik maakte gebruik van de regeling, net als dat alle o% bijtellingsrijders dat doen en vele andere eco broezers die geen wegenbelasting hoeven te betalen.

Maar ik snap je punt, waar het mij om gaat is dat heel veel mensen aannemen dat "belastingvrij" rijden goedkoop is. En ik kan je uit ervaring vertellen dat geen wegenbelasting bij een oldtimer echt niet garant staat voor goedkoop autorijden.

De huidige regelgeving vind ik trouwens prima. Als het echt "eerlijk" willen maken dan moet je betalen naar gebruik en niet naar bezit. Maar helaas werkt dat hier in Nederland niet zo. Een auto bezitten is volledig betalen. Of je nu 100 of 100.000 kilometer per jaar rijdt.

We zullen zien wat de heren in Den Haag besluiten.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 apr 2013, 17:19

Luco schreef:Dagelijks rijden is dus "misbruik" , want daar was de regeling niet voor.
In de regeling staat niet waar 'ie voor bedoeld is. Bij de hybrides is dat overigens wel zo, die regeling is bedoeld om milieuvriendelijke auto's te stimuleren. Laat ze daar liever eens werk van maken, dat zijn heel andere aantallen dan die paar oldtimers.

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2013, 18:45

Snipe schreef:
Luco schreef:Dagelijks rijden is dus "misbruik" , want daar was de regeling niet voor.
In de regeling staat niet waar 'ie voor bedoeld is. Bij de hybrides is dat overigens wel zo, die regeling is bedoeld om milieuvriendelijke auto's te stimuleren. Laat ze daar liever eens werk van maken, dat zijn heel andere aantallen dan die paar oldtimers.
Goed zoeken Snipe, dan vind je vanzelf waar de regeling wel voor bedoeld was.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 apr 2013, 16:27

zerotolerance schreef:Als het echt "eerlijk" willen maken dan moet je betalen naar gebruik en niet naar bezit.
Dit dus. Gewoon die km-heffing invoeren waar idereen zo op tegen was. De gebruiker betaalt. Naar gelang het diesel/benzine/gas is kan het bedrag/km aangepast worden. Dit is gewoon het eerlijkst voor iedereen.

Wegenbelasting afschaffen en in de brandstofprijs verwerken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 apr 2013, 16:31

///Joost schreef:
zerotolerance schreef:Als het echt "eerlijk" willen maken dan moet je betalen naar gebruik en niet naar bezit.
Dit dus. Gewoon die km-heffing invoeren waar idereen zo op tegen was. De gebruiker betaalt. Naar gelang het diesel/benzine/gas is kan het bedrag/km aangepast worden. Dit is gewoon het eerlijkst voor iedereen.

Wegenbelasting afschaffen en in de brandstofprijs verwerken.
Inderdaad. Plus 1.

Het is te gek dat 'n F12Berlinetta met 'n jaarkilometrage van >5000km in NL zoveel meer kost dan in Duitsland.
En dat 'n [voorbeeld]Polo/koffiemolen /TDI/Belastingontduikbakje etc. met 20/30/40 50/60k /jaar 'bijna vrijuit' gaat.

Gelijk monniken, gelijke kappen in autoland aub. Utopie I know.
Je kunt 't gooien op 'liefhebber' tot aan 'gierigaard', we willen allemaal hetzelfde.
Maar de een betaalt relatief (veel) teveel tov de ander.

Nivellering, waar begint dat in dit land dan meneer Spekman cs?

*Boekt enkele reis Holland-Amerika lijn incl 1M* :kikker:

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 apr 2013, 22:30

Iemand idee wanneer het wetsvoorstel wordt gepresenteerd?

GTRene

Bericht door GTRene » 03 apr 2013, 22:58

wellicht na KoninginFatimadag? :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 03 apr 2013, 23:29

Luco schreef:
Snipe schreef:
Goed zoeken Snipe, dan vind je vanzelf waar de regeling wel voor bedoeld was.
Ik geloof niet dat hier iets bij staat over het doel van de vrijstelling. Of vind je dat defensie, politie en brandweer ook misbruik van de regeling maken als ze regelmatig gebruikmaken van een auto?
Artikel 72

1. Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:

a. [vervallen;]

b. die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, en die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;

c. die uitsluitend worden gebruikt voor defensie of door de politie;

d. die uitsluitend worden gebruikt door de brandweer en als zodanig uiterlijk herkenbaar zijn;

e. [vervallen;]

f. [vervallen;]

g. [vervallen;]

h. die zijn ingericht en uitsluitend worden gebruikt als vuilniswagen, kolkenzuiger of straatveegwagen;

i. [vervallen;]

j. die zijn ingericht en uitsluitend worden gebruikt voor de aanleg en het onderhoud van wegen;

k. [vervallen;]

l. waarmee gewoonlijk slechts over een geringe afstand gebruik van de weg wordt gemaakt;

m. waarmee met het oog op een ingevolge hoofdstuk V van de Wegenverkeerswet 1994 te verrichten keuring van het motorrijtuig tijdens een voor het motorrijtuig geldende schorsing gebruik van de weg wordt gemaakt op de dag waarop dat motorrijtuig naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsbewijs aan een keuring wordt onderworpen; of

n. die blijkens een ingevolge de Wet personenvervoer 2000 geldige vergunning, dan wel voorzover afgegeven een vergunningbewijs, zijn bestemd om daarmee als personenauto openbaar vervoer of taxivervoer te verrichten en daarvoor geheel of nagenoeg geheel worden gebruikt.

Luco

Bericht door Luco » 03 apr 2013, 23:31

Dat zijn de algemene regels Snipe :lol:

Gewoon verder zoeken, je bent op de goede weg :P

Snipe

Bericht door Snipe » 03 apr 2013, 23:45

Er zijn veel mensen die er van alles bij hebben verzonnen over het doel van die regeling of die veronderstellen dat dagelijks gebruik van een oldtimer 'misbruik' zou zijn. Dat staat echter nergens. Als er een verdere bedoeling geweest zou zijn, hadden ze dat makkelijk kunnen vastleggen in een nadere bepaling. Zo heb je voor een rijdende winkel (een SRV-wagen dus) ook vrijstelling, maar daarvoor is bepaald dat je er niet de snelweg mee op mag.

Luco

Bericht door Luco » 03 apr 2013, 23:58

Voor het behoud van het mobiele erfgoed, ook van ná 1986, pleiten we voor terugkeer naar een “rollende vrijstellingsgrens”. Dan weet iedereen waar hij / zij aan toe is, en blijft het bezit én behoud van een voertuig om liefhebbersredenen mogelijk. Omdat we internationaal, in het kader van onze koepelorganisatie FIVA, ter definiëring van historische voertuigen een leeftijdsgrens van 30 jaar hanteren,
De eerste wet van 1966 voorzag hier al in, historisch erfgoed, in de latere wetten is dat ineens verdwenen, maar dat was waarom gewone "historische" personenvoertuigen minder (60 dagen kaart) of daarna geen houderschapsbelasting betaalden.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 apr 2013, 01:03

De grondslag voor de belasting veranderde in 1994 van 'gebruik van de weg' naar 'bezit van een motorrijtuig'. Daarbij zijn voor een aantal voertuigen vrijstellingen ingevoerd, waaronder dus politieauto's, ambulances en oldtimers.

Omdat er verder geen bedoeling of voorwaarde geformuleerd is, kun je dus ook niet zeggen dat mensen misbruik van die wet maken. Er zijn mensen die hun auto dagelijks gebruiken. Ja, en er zijn ook mensen die 365 dagen per jaar in een rijksmonument wonen.

Plaats reactie