
1999 Z3 Coupé 2.8
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Pasvorm dus toch niet helemaal "je van het". Wel lekker een beetje meer "M sound" 

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Gisteren op de N/S geweest:

Ik hoorde gisteren wel de wielen tegen de voorste modderkuipen schrapen in de bochten. Alles is origineel en fris aan het onderstel behalve de H&R veren. Ik heb hen dan ook een mail gestuurd om te vragen hoe we dat kunnen oplossen. Ik vind het wel een beetje frappant dat je al aanloopissues krijgt met een setje veren op een verder OEM auto.
Ik hoorde gisteren wel de wielen tegen de voorste modderkuipen schrapen in de bochten. Alles is origineel en fris aan het onderstel behalve de H&R veren. Ik heb hen dan ook een mail gestuurd om te vragen hoe we dat kunnen oplossen. Ik vind het wel een beetje frappant dat je al aanloopissues krijgt met een setje veren op een verder OEM auto.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
heeft de Z3 toch snel last van als je hem behoorlijk verlaagt en breed rubber hebt...
als de kar dan ook nog iets inveert terwijl je de bocht instuurt kan ie het plastic binnengedeelte raken, helemaal bij een M uitvoering ivm 1cm langere wielbasis.
Je kan het plastic wel wat vervormen met hitte gun warm maken en wat aandrukken en koel blazen terwijl je het daar houd, kan je iets ruimte winnen.
ik heb laatst men kar 1cm verhoogd (om een andere reden) voor en nu geen last meer, men banden conti 5P waren net iets te breed en plastic verder naar binnen was ook uitgewerkt
nu dus
maar opzich dus niet zo'n probleem, en je kan er iets aan doen, zit vanaf nieuw wat ruimte nog achter dat plastic dus je kan wat winnen door het op die raak plekken wat naar achter te drukken/vormen.
als de kar dan ook nog iets inveert terwijl je de bocht instuurt kan ie het plastic binnengedeelte raken, helemaal bij een M uitvoering ivm 1cm langere wielbasis.
Je kan het plastic wel wat vervormen met hitte gun warm maken en wat aandrukken en koel blazen terwijl je het daar houd, kan je iets ruimte winnen.
ik heb laatst men kar 1cm verhoogd (om een andere reden) voor en nu geen last meer, men banden conti 5P waren net iets te breed en plastic verder naar binnen was ook uitgewerkt

nu dus

maar opzich dus niet zo'n probleem, en je kan er iets aan doen, zit vanaf nieuw wat ruimte nog achter dat plastic dus je kan wat winnen door het op die raak plekken wat naar achter te drukken/vormen.
- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Ja, je ontkomt er niet aan.
De mijne liep ook aan op de RIng, op de weg krijg je het nagenoeg niet voorelkaar. Maar de RIng is natuurlijk ook wel enigszins uitzonderlijk qua omstandigheden en uitgeoefende krachten.....
De mijne liep aan met EIbach, maar ook met de KW3. Nu iets verhoogd, ik hoop dat het nu over is.
De mijne liep ook aan op de RIng, op de weg krijg je het nagenoeg niet voorelkaar. Maar de RIng is natuurlijk ook wel enigszins uitzonderlijk qua omstandigheden en uitgeoefende krachten.....
De mijne liep aan met EIbach, maar ook met de KW3. Nu iets verhoogd, ik hoop dat het nu over is.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Je hebt ook spacers zitten voor die KW en Mov'It remmen zeker? Zal de zaak ook niet in het voordeel brengen.Fabian schreef:Ja, je ontkomt er niet aan.
De mijne liep ook aan op de RIng, op de weg krijg je het nagenoeg niet voorelkaar. Maar de RIng is natuurlijk ook wel enigszins uitzonderlijk qua omstandigheden en uitgeoefende krachten.....
De mijne liep aan met EIbach, maar ook met de KW3. Nu iets verhoogd, ik hoop dat het nu over is.
Is het camber een graad verstellen of H&R antiroll bars een oplossing, denken jullie?
- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Nu wel spacers aan de voorzijde inderdaad met de Mov'its, maar met de Style-32 17-inch en Eibach liep het ook aan. Daar gebruikte ik geen spacers bij.Jussi schreef:Je hebt ook spacers zitten voor die KW en Mov'It remmen zeker? Zal de zaak ook niet in het voordeel brengen.Fabian schreef:Ja, je ontkomt er niet aan.
De mijne liep ook aan op de RIng, op de weg krijg je het nagenoeg niet voorelkaar. Maar de RIng is natuurlijk ook wel enigszins uitzonderlijk qua omstandigheden en uitgeoefende krachten.....
De mijne liep aan met EIbach, maar ook met de KW3. Nu iets verhoogd, ik hoop dat het nu over is.
Is het camber een graad verstellen of H&R antiroll bars een oplossing, denken jullie?
Camber verstellen doet niet veel voor het aanlopen denk ik. Rolbars misschien wel enigzins.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
je kan een kleinere band voor nemen, wel zelfde breedte maar dan bv van 40 naar 30 gaan.
ik zat destijds wel eens te kijken bij die van mij, 235/35/19
en ja daar kan je bv wel een 235 (heb ik echt nodig) 30/19 voor vinden, doch alleen van Michelin en ping ping ping
toen dacht ik, je kan ook voor naar 18inch gaan en dan gewoon 235/35/18, heb nog wrel ergens de theorie berekening...ah >>

ik zat destijds wel eens te kijken bij die van mij, 235/35/19
en ja daar kan je bv wel een 235 (heb ik echt nodig) 30/19 voor vinden, doch alleen van Michelin en ping ping ping

toen dacht ik, je kan ook voor naar 18inch gaan en dan gewoon 235/35/18, heb nog wrel ergens de theorie berekening...ah >>
zo zie je dat die in 18 inch set-up doch wel zo breed (235) je bijna op de standaard af fabriek setting komt en dus vrij veel ruimte bespaart met indraaien van betreffend wiel en spatschermM coupe Z3 bv = 235/35/19 = 647mm hoog 8J en ET35 = minimaal 12.5 mm meer uitslag dan OEM af fabriek uitslag/straal naar scherm.
orig M = 225/45/17 = 634mm hoog 7.5J en ET41 = totaal - 6 mm (verder naar binnen) en - 6.5mm (minder hoog) = - 12.5 mm uitslag.
Oplossing bv 235/30/19 = 625mm hoog = 11 mm minder ver naar buiten/spatscherm Hartge set-up en plus + 1.5 mm op OEM
Of voor 18" 235/35/18 = 621mm hoog = 13 mm minder ver dan bij M coupe set-up en min - 0.5 mm op OEM

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Maar ik wil niet van de originele wielen en Continental banden wijken. 

- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Vette platen Jussi! 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
continentals 5P zijn erg breed heb ik ook gemerkt...Jussi schreef:Maar ik wil niet van de originele wielen en Continental banden wijken.
zeker 1 cm breder dan van dezelfde maat als bv dunlops of michelin of falken...
die banden komen dus bv 0.5mm verder naar buiten bv, wellicht kun je het kunstof waar het raakt iets met heatgun warm maken en op die plek naar binnen drukken en dan afkoelen (blijven drukken dan)
trouwens, wat voor bandenmaat heb je er nu op? wellicht kan je als deze op zijn dezelfde breedte wel maar dan van bv 40 hoog naar 35 of 30 zeg maar, dat scheelt weer wat doch auto komt dan voor ook ietsie lager ofcorse...en anders als het maar af en toe is en licht dan ist niet zo'n probleem, slijt wel door daar (plastic)

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Het zijn de 5's moest dat iets schelen. Per ronde was ik er al centimeters van plastiek stukjes aan het aftrekken. Donderdag ga ik eens op inspectie of dat nog enigzins te verhelpen is.GTRene schreef:continentals 5P zijn erg breed heb ik ook gemerkt...Jussi schreef:Maar ik wil niet van de originele wielen en Continental banden wijken.
zeker 1 cm breder dan van dezelfde maat als bv dunlops of michelin of falken...
die banden komen dus bv 0.5mm verder naar buiten bv, wellicht kun je het kunstof waar het raakt iets met heatgun warm maken en op die plek naar binnen drukken en dan afkoelen (blijven drukken dan)
trouwens, wat voor bandenmaat heb je er nu op? wellicht kan je als deze op zijn dezelfde breedte wel maar dan van bv 40 hoog naar 35 of 30 zeg maar, dat scheelt weer wat doch auto komt dan voor ook ietsie lager ofcorse...en anders als het maar af en toe is en licht dan ist niet zo'n probleem, slijt wel door daar (plastic)
De spaghetti heeft door de trip trouwens alle kleuren van de regenboog gekregen.

Bedankt Menrik!
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Hier een fotootje van het schuren:

Ik heb inmiddels al contact opgenomen het H&R en wacht hun antwoord af. Ze hadden gevraagd of ik de nummers op de veren wilde controleren.
Ik heb inmiddels al contact opgenomen het H&R en wacht hun antwoord af. Ze hadden gevraagd of ik de nummers op de veren wilde controleren.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
huh...daar?
is dat zeg maar de bovenkant/zijkant?
ik dacht dat je bedoelde voorkant binnenkant, zeg maar als je dan indraait wordt de straal groter en kan ie in bepaalde situaties het spatscherm raken (maar dan voor zeg maar achter de koplampen)
is dat zeg maar de bovenkant/zijkant?
ik dacht dat je bedoelde voorkant binnenkant, zeg maar als je dan indraait wordt de straal groter en kan ie in bepaalde situaties het spatscherm raken (maar dan voor zeg maar achter de koplampen)
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Inderdaad de bovenkant. Het komt voor in lange, snelle bochten op de Ring.GTRene schreef:huh...daar?
is dat zeg maar de bovenkant/zijkant?
ik dacht dat je bedoelde voorkant binnenkant, zeg maar als je dan indraait wordt de straal groter en kan ie in bepaalde situaties het spatscherm raken (maar dan voor zeg maar achter de koplampen)
Ik heb het niet over foute ET-waarde schuren.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

wel raar, dat wat jij hebt heb ik nog nooit gehad met geen enkele M coupe dacht ik dus

op de Ring gaat het natuurlijk ook wel wat verder/dieper, zal waarschijnlijk daar aan liggen of iets stugger maken voor als je daarheen gaat

benieuwd wat ze zeggen daar.
- Bram
- Berichten: 16623
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Porno kar Jussi



- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Zoals gezegd, ik had het ook met de Eibach veren op de Ring met de standaard 17-inch velgen. Weinig aan te doen denk ik!
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Nou dat gele monster loopt daar anders al aan als ik van de oprit afdraaiGTRene schreef: wel raar, dat wat jij hebt heb ik nog nooit gehad met geen enkele M coupe dacht ik dus.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
op dat bovenste/hoge punt of daar waar de uitstulping zit binnenscherm bij koplamp/bumpersteun?
of rijd je achteruit de oprit af al draaiend?
dat doe ik namelijk niet, altijd vooruit men garage uit en dat soort dingen vrij rustig dus geen heftige carros inveringen ten opzichte van de banden zeg maar.
of rijd je achteruit de oprit af al draaiend?
dat doe ik namelijk niet, altijd vooruit men garage uit en dat soort dingen vrij rustig dus geen heftige carros inveringen ten opzichte van de banden zeg maar.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Niet zo pessimistisch zijn, Fabian.Fabian schreef:Zoals gezegd, ik had het ook met de Eibach veren op de Ring met de standaard 17-inch velgen. Weinig aan te doen denk ik!

Dear Mathieu,
Thanks for the info, it´s very helpful.
So the spring numbers are correct for a Z3 Coupé 6-cylinder (not for the M-Coupé).
They are only slightly stronger than the OE springs, made for normal street use only, definitely not for track use
(especially as the forces on the Nürburgring are extreme). The springs might get overstressed on the track.
The high amount of lowering can be claimed (warranty on our parts is 2 years from the date of purchase) by
sending one OE front and one OE rear spring (not the H&R one) with an original purchase copy to the
dealer you bought the springs from and filled out claim forms. You can also include a copy of our e-mail-
conversation if you like.
They will forward them to us for further measurements (you will get them back safely) and finding a solution.
Claims can only be done through the dealer the parts were purchased at, not directly with us.
Warranty is 2 years, if the claim is within this period, a copy of the purchase invoice is essentially.
Best regards
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Ofwel, nieuwe/ 2e hands modderkuipen kopen voor als je door deze heen geschuurd bent....
Oplossing wordt anders of hoger of stugger.
Oplossing wordt anders of hoger of stugger.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Een tijdje geleden toen de wagen op de brug stond, zag ik een ventiel bij de reservewielbak zitten. Wanneer ik er op drukte, kwam er ook lucht uit.
Dient dit om het reservewiel op druk te houden of waarvoor dient dit eigenlijk?
Dient dit om het reservewiel op druk te houden of waarvoor dient dit eigenlijk?
- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Ja, is je ventiel voor het reservewiel 

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Lollig!Fabian schreef:Ja, is je ventiel voor het reservewiel
Dat hebben ze nog best goed bedacht.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], zegmaarboris en 5 gasten