Veiligheidstopic
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Veiligheidstopic
Naar aanleiding van het topic van Dennis Cavallino:
Op het forum wordt vaak geschreven over de veiligheid van een auto. De meningen erover zijn vaak verdeeld.
De een zet zijn kind in een kinderzitje op de achterkant van een compacte auto (Aygo, UP!, Alto enz.) en de ander gaat voor jaar oude auto uit het D-segment, omdat die mogelijk veiliger is?
Ik denk erover na vind een Aygo niet veilig op de achterbank. Bij sommige ongelukken maakt het niet uit wat voor auto het is. Al is het een Audi A8.
Het gaat om de "kleinere" ongelukken en de kans dat je bij een grotere oude auto er beter van af komt.
De stelling:
Is een grotere oude auto veiliger dan een kleine auto?
Kun je beter een e36 meegeven dan een Aygo? Persoonlijk denk ik dat je met een e36 beter mee af bent in de stad dan bijvoorbeeld een Polo. In de stad zal een aanrijding aan de voorzijde waarschijnlijk niet erg veel verschillen, maar wel als je aan de achterzijde aangereden wordt. De achterruit van de genoemde polo is wel erg dichtbij de achterbank. Ik denk dat je met de e36 in zijn geheel gezien beter af bent dan de Polo in de stad, ondanks de beter actieve veiligheidsvoorzieningen bij de nieuwe Polo.
Op een provinciale weg zal het wel anders liggen door de hogere snelheden.
Op het forum wordt vaak geschreven over de veiligheid van een auto. De meningen erover zijn vaak verdeeld.
De een zet zijn kind in een kinderzitje op de achterkant van een compacte auto (Aygo, UP!, Alto enz.) en de ander gaat voor jaar oude auto uit het D-segment, omdat die mogelijk veiliger is?
Ik denk erover na vind een Aygo niet veilig op de achterbank. Bij sommige ongelukken maakt het niet uit wat voor auto het is. Al is het een Audi A8.
Het gaat om de "kleinere" ongelukken en de kans dat je bij een grotere oude auto er beter van af komt.
De stelling:
Is een grotere oude auto veiliger dan een kleine auto?
Kun je beter een e36 meegeven dan een Aygo? Persoonlijk denk ik dat je met een e36 beter mee af bent in de stad dan bijvoorbeeld een Polo. In de stad zal een aanrijding aan de voorzijde waarschijnlijk niet erg veel verschillen, maar wel als je aan de achterzijde aangereden wordt. De achterruit van de genoemde polo is wel erg dichtbij de achterbank. Ik denk dat je met de e36 in zijn geheel gezien beter af bent dan de Polo in de stad, ondanks de beter actieve veiligheidsvoorzieningen bij de nieuwe Polo.
Op een provinciale weg zal het wel anders liggen door de hogere snelheden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Veiligheidstopic
zal ook 2 kanten hebben lijkt me?
een lichte aygo drukt bv niet zo hard door dan een veel zwaardere E36 als jij bv ergens op knalt...
als iemand tegen je aygo opknalt heb je wat meer kans om weg gedrukt te worden en dus van de inkomer af dan bv als je in een zware auto zit en die dus meer incasseert als het ware en dus meer indrukt.
licht dus ook aan het soort ongeluk denk ik
een lichte aygo drukt bv niet zo hard door dan een veel zwaardere E36 als jij bv ergens op knalt...
als iemand tegen je aygo opknalt heb je wat meer kans om weg gedrukt te worden en dus van de inkomer af dan bv als je in een zware auto zit en die dus meer incasseert als het ware en dus meer indrukt.
licht dus ook aan het soort ongeluk denk ik

- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Veiligheidstopic
Ja, je zal maar achter een vrachtwagen staan te wachten in je Aygo als er iemand achterop komt die niet gezien had dat je stilstond...
- Luco
- Berichten: 29386
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheidstopic
Ja en?jaydee schreef:Ja, je zal maar achter een vrachtwagen staan te wachten in je Aygo als er iemand achterop komt die niet gezien had dat je stilstond...
Wat is het verschil met bv een e36?
Of bv een corvette?
Tis maar net wat er achterop rijdt.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Veiligheidstopic
Mja, hoe vaak kom je met je Modus op de weg nou een Volvo zonder motorblok en voorste chassisbalken tegen?
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Veiligheidstopic
Kreukelzones en airbags zijn het toverwoord bij aanrijdingen met lagere snelheden.
Ik heb ongevallen meegemaakt waarbij het letsel zwaarder was met een grote(re) oude auto dan met een moderne kleine. En ik durf bijna zeker te stellen dat een Smart dan nog wel 1 van de veiligste is!
Ik heb ongevallen meegemaakt waarbij het letsel zwaarder was met een grote(re) oude auto dan met een moderne kleine. En ik durf bijna zeker te stellen dat een Smart dan nog wel 1 van de veiligste is!
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Veiligheidstopic
Niks is een garantie op goede afloop. Toevallig is hier in de buurt een dikke maand terug nog een dodelijk ongeval geweest met zo'n Modus. Als je echt-echt pech hebt gaat het lampje toch wel uit, je hebt het soort ongeval niet voor het kiezen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Veiligheidstopic
Niet teveel over nadenken imho. Gewoon zelf voorzichtig zijn en hopen dat anderen dat ook doen.
Motor rijden en fietsen is gevaarlijk, lopen is gevaarlijk, thuis blijven is gevaarlijk.
Pas een auto met airbags omgeruild voor eentje zonder. Minder veilig, maar 100 keer meer plezier. De kwaliteit van het leven is ook wat waard imho...
Motor rijden en fietsen is gevaarlijk, lopen is gevaarlijk, thuis blijven is gevaarlijk.
Pas een auto met airbags omgeruild voor eentje zonder. Minder veilig, maar 100 keer meer plezier. De kwaliteit van het leven is ook wat waard imho...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Veiligheidstopic
vind ik ook, je moet oppassen dat de angst niet gaat regeren.
- Wout309t
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: Veiligheidstopic
Zo is het! Daarom steek ik ook altijd met mijn ogen dicht de weg over.GTRene schreef:vind ik ook, je moet oppassen dat de angst niet gaat regeren.


- 350 Z
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: Veiligheidstopic
Smart is inderdaad de veiligste, die kooi is bijna onverwoestbaar alleen kan het menselijk lichaam de plotselinge G-krachten niet aan. Dus met 100km/u tegen een boom overleef je niet in een smart maar je lichaam ziet er wel nog normaal uit voor de nabestaanden behalve je ingewanden die zijn pulp door de G-krachten.Stefan R schreef:Kreukelzones en airbags zijn het toverwoord bij aanrijdingen met lagere snelheden.
Ik heb ongevallen meegemaakt waarbij het letsel zwaarder was met een grote(re) oude auto dan met een moderne kleine. En ik durf bijna zeker te stellen dat een Smart dan nog wel 1 van de veiligste is!
350Z waarin ik rij is gelukkig ook een echt stevige auto, alleen hoop ik nooit iets mee te maken.
- Luco
- Berichten: 29386
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheidstopic
Ik meen me een ongeluk te herinneren met een smart die over de kop ging, waren toch dood omdat heel de kooiconstructie het begaf.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Veiligheidstopic
Ja en ik heb een ongeluk gezien waarbij het dak verpletterd was, maar de inzittenden hadden niets...
Zo kunnen we wel even doorgaan.
Geen enkel ongeval is hetzelfde. Je kunt geluk hebben, of pech, maar velen tarten het lot door zonder enige vorm van talent deel te nemen aan het verkeer en dan ook nog eens te gaan bellen, whatsappen, facebooken, make-uppen (liefst met spiegeltje aan de bestuurderskant zodat je niets meer ziet van het verkeer), etc etc etc. En dan heb ik het nog niet over de mensen die onder invloed zijn van drank, drugs of slaap.
Terugkomend op Ar in de openingspost. Toen ik net mijn rijbewijs had, kocht ik een Fiat Uno. Ik woonde nog thuis en ging vaak nog ff een rondje scheuren 's avonds. Mijn moeder kon toen niet slapen, totdat ik de auto op de oprit parkeerde. Daarom kocht ik een Alfa 75. Die was wat groter. Dat gaf haar meer rust.
Veiligheid zit voor een heel groot deel tussen je oren, maar ik onderschat de waarde van actieve en passieve veiligheidssystemen niet. De ontwikkelingen op dat vlak hebben niet stilgezeten en dat zie je alleen al aan de A-stijl die in veel auto's tegenwoordig zo dik is, dat het haast weer onveilig is door de blinde hoek die dat stuk staal creëert.
Zo kunnen we wel even doorgaan.

Geen enkel ongeval is hetzelfde. Je kunt geluk hebben, of pech, maar velen tarten het lot door zonder enige vorm van talent deel te nemen aan het verkeer en dan ook nog eens te gaan bellen, whatsappen, facebooken, make-uppen (liefst met spiegeltje aan de bestuurderskant zodat je niets meer ziet van het verkeer), etc etc etc. En dan heb ik het nog niet over de mensen die onder invloed zijn van drank, drugs of slaap.
Terugkomend op Ar in de openingspost. Toen ik net mijn rijbewijs had, kocht ik een Fiat Uno. Ik woonde nog thuis en ging vaak nog ff een rondje scheuren 's avonds. Mijn moeder kon toen niet slapen, totdat ik de auto op de oprit parkeerde. Daarom kocht ik een Alfa 75. Die was wat groter. Dat gaf haar meer rust.

Veiligheid zit voor een heel groot deel tussen je oren, maar ik onderschat de waarde van actieve en passieve veiligheidssystemen niet. De ontwikkelingen op dat vlak hebben niet stilgezeten en dat zie je alleen al aan de A-stijl die in veel auto's tegenwoordig zo dik is, dat het haast weer onveilig is door de blinde hoek die dat stuk staal creëert.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Veiligheidstopic
Een paar jaar geleden zou ik gelijk zeggen een grotere auto is veiliger dan een kleine auto.De stelling:
Is een grotere oude auto veiliger dan een kleine auto?
Nu weet ik het eerlijk gezegd niet. Ik tor dan nu rond in zo'n Seat Mii. Valt onder de catagorie kleine auto's (A segment) in absolute zin is de auto helemaal niet zo klein als je hem vergelijkt met kleine auto's van pak em beet 10 jaar geleden. Auto's zijn qua volume behoorlijk gegroeid afgelopen jaren. Waarschijnlijk mede vanwege allelei veiligheidsissues en aangepaste verstevigingen in de auto's http://mii.seat.nl/mii/veiligheid.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; . Moet ook zeggen dat de Mii absoluut niet onveilig aanvoelt. Nu is dat vooral een subjectieve waarneming omdat het niets zegt bij een grote klapper. Maar Seat/VAG blaast wel behoorlijk hoog van de toren als het om de veiligheid gaat van deze kleine gebaksdoos. Moet je voorlopig dan maar voor waar aannemen natuurlijk. Maar dat geld denk ik voor alle auto's.
Alles draait bij een grote klapper op de impact van de klap op het menselijk lichaam. Bomen geven nagenoeg nooit mee, elke auto die een boom raakt met een snelheid hoger dan 50 km/h vouwt zich om een boom heen. Dan een klapper met een andere auto, alles draait om de verplaatsing van de massa van beide voertuigen en waar de auto's geraakt worden. Variabelen waar je op voorhand niet zoveel over kunt zeggen, laat staan over het resultaat.
Of een BMW e36 veiliger is dan een bijvoorbeeld een Seat Mii/VW Up. Ik neem het het zomaar op voorhand aan.
- 350 Z
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: Veiligheidstopic
Smart vs muur bij 112km/u
Kooi is heel maar je zult het niet overleven

Kooi is heel maar je zult het niet overleven

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Veiligheidstopic
Dat is niet alleen bij dergelijke auto's zo hoor.
112km/u is erg hard, ook in een erg dikke bak overleef je dat niet snel.
Verder, veiligheid is relatief en ontzettend afhankelijk van alle randfactoren.
112km/u is erg hard, ook in een erg dikke bak overleef je dat niet snel.
Verder, veiligheid is relatief en ontzettend afhankelijk van alle randfactoren.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Veiligheidstopic
Ik vind dit ook een beetje sensatiefilmpjes. 112 km/h is inderdaad echt hard. Je lichaam kan dat soort krachten echt niet aan (wat wel eigenlijk???daNpy schreef:Dat is niet alleen bij dergelijke auto's zo hoor.
112km/u is erg hard, ook in een erg dikke bak overleef je dat niet snel.
Verder, veiligheid is relatief en ontzettend afhankelijk van alle randfactoren.

Maar dat een Seat Mii veiliger is dan een fiets moge duidelijk zijn. Dat een superdeluxe XC90 van de laatste generatie op zijn beurt weer veiliger is dan een Mii moge ook duidelijk zijn. Maar daar zit nog een hoop tussenin natuurlijk en een hele hele hele hoop variabelen.
Ik zag laatste een crash test filmpje van Chevrolet van een oude Bel Air frontaal tegen een nieuwe Aveo/Cruze of zoiets. Nou...die Bel Air lijkt wel een tank t.o.v. die andere auto, maar er bleef weinig van over.

-
- Berichten: 9436
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Veiligheidstopic
Tja, ik weet het ook niet. Mijn vrouw rijdt in een Suzuki Alto van 2 jaar oud, vaak met onze 2 kinderen achterin. Minder kreukelzone als een Benz van 10 jaar oud maar in die 10 jaar zijn er op autogebied ook forse stappen gemaakt qua veiligheidheid neem ik aan. Dus of die Alto nu veiliger of onveiliger is dan een oude sloep, ik heb geen idee...
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Veiligheidstopic
Als je in die Benz aangereden wordt door een vrachtwagen ben je net zo dood als in de Alto.
Rijdt je een parkeerschade van 5km/u zit er ook een deuk in.
De rest is koffiedik kijken
Rijdt je een parkeerschade van 5km/u zit er ook een deuk in.
De rest is koffiedik kijken

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Veiligheidstopic
Reacties hier heb ik niet gelezen, dus kan zijn dat het al gezegd is.
Maar dit filmpje is doorgestoken kaart, zoek maar eens op. Bij deze Volvo is de motor eruit gehaald dus de complete stevigheid is uit de neus weg, daarom kreukelt die ook zo enorm in.
Maar dit filmpje is doorgestoken kaart, zoek maar eens op. Bij deze Volvo is de motor eruit gehaald dus de complete stevigheid is uit de neus weg, daarom kreukelt die ook zo enorm in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten