Vervolgens rijd ik via Woubrugge naar de A4, maar net voor dat gehucht staat een enorme file. Raar. Gebeurt anders nooit 's ochtends om 7 uur. Het was duidelijk dat de brug open stond, maar wel langer dan normaal. Omrijden had geen zin, dus ik heb samen met die kleine liedjes gezongen.

Vlak daarna zien we aan de horizon een aardig jacht boven de huizen uitsteken die achteruit door een sleepboot het kanaal door wordt getrokken. De tijd tikt lekker door en na een paar minuten komt onze file op gang.
Enfin. Bij de afslag op de A4 naar de bloemenroute zie ik dat het erg druk is, dus ik besluit om via De Lier te rijden, want dan zal het bij de veiling en in Naaldwijk ook wel druk zijn. Gebeurt wel vaker, vandaar dat ik die omrijroute regelmatig neem. Het is één afrit verder en dan rijd ik om alle ellende heen. Maar vanaf dat moment wordt het verhaal bizar.
Aangekomen bij de volgende afrit wilde ik bij het kruispunt linksaf slaan naar De Lier, de N223 op, maar opeens komen er wat agenten aan en sluiten het kruispunt af. Ik had meteen het vermoeden dat het ging om een ongeluk ivm laagstaande zon ofzo, dus daar blijven wachten tot de weg weer open zou gaan had geen zin. Dus ik weer terug naar de bloemenroute via de A4.
Op de weg naar Hoek van Holland sla ik normaal gesproken altijd linksaf naar de Bloemenroute, maar die was nu retedruk. Dus ik had het vermoeden dat heel het Westland intussen vast zou staan bij Naaldwijk en De Lier. Dus ik koos voor optie 3: via Poeldijk.28-03-2013 | 07:47
WESTLAND - Bij een zwaar ongeluk op de N223 in De Lier zijn donderdagmorgen twee doden gevallen. Het ongeluk vond omstreeks half acht plaats.
De slachtoffers zouden een man en een vrouw zijn. Bij het ongeluk waren nog vier mensen betrokken, van wie drie zwaargewond. Hulpverleners waren met groot materieel ter plaatse. De N223 is de weg tussen Westland en Delft.
De aanrijding had plaats in de buurt van De Lier. Bij het ongeluk is een grote ravage ontstaan, zo meldt correspondent Ricardo Bonsang van de website Regio15. Een van de gewonden is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Twee auto's en een vrachtwagen zijn betrokken bij het ongeluk.
De weg is afgesloten.
Ligt er op een kruispunt een Ambulancemotor op z'n kant tegen een verkeerslicht... Nou ja, dat zal dan wel een ambulancebroeder zijn geweest die op weg was naar De Lier, bedenk ik me ter plekke. Terwijl ik wil oversteken komt er nog even een vrouwelijke Nono door rood knallen die ik maar net kon ontwijken....
Dus ik rij via Poeldijk naar mijn schoonouders, waar ik anderhalf uur nadat ik ben vertrokken arriveer. Tijd voor een bakkie! Mijn dochter had zich al die tijd echt keurig gedragen in de auto. Geen kik gegeven. Wel veel lachen en zingen.

Maar goed, nu komt het hele bizarre. Ik rij vervolgens weer via de Bloemenroute naar de A4. Op de A4 haal ik een oprijwagen in met daarop een gekreukte auto én die ambulancemotor en op dat moment sms't mijn schoonpa mij dat het in De Lier een ongeluk met twee dodelijke slachtoffers betrof dat rond 7.30 uur had plaatsgevonden .
Ik weet dat je zo niet moet denken, maar ik rekende het snel even uit. Reistijd huis-De Lier = ongeveer 30 minuten. Vertraging door jacht = 10 minuten. Toeval? Engel op mijn schouders? Ik geloof daar allemaal niet in, maar ik heb toch maar even een extra driftje gelegd om te voelen dat ik leef!