1999 Z3 Coupé 2.8
- Niels
- Auto: Prius+
Re: 1999 Z3 Coupé 2.8
Ik vind de achterkant van een non-M ook mooier 

- Fabian
Ik ook... 

- Tomj
Ze hebben alltwee hun charmes 

-
Banden dinsdag besteld en vandaag al in huis. Autobandenmarkt for the win!
Ook lag er vanochtend een briefje in de bus dat de postbode is langs gekomen met de spaghetti maar ik heb niets gehoord. Door het verkeer in Antwerpen was ik net te laat bij het postkantoor.
>:( Ook nieuwe tapeindes en moertjes besteld bij BMW voor een duizelingwekkende 50 euro. 

Ook lag er vanochtend een briefje in de bus dat de postbode is langs gekomen met de spaghetti maar ik heb niets gehoord. Door het verkeer in Antwerpen was ik net te laat bij het postkantoor.

- GTRene
krijg je zekers de meer groot verpakkingen...
ik heb ook vele boutjes en dopjes e.d. reserve hier liggen

-
Bedoel je dat ze er me 100 aanrekenen terwijl ik er maar 24 nodig heb? Dat durven ze wel eens doen maar mijn maatje en tevens persoonlijke mecanieker heeft het gecontroleerd voor me:GTRene schreef:krijg je zekers de meer groot verpakkingen...
1,55/stuk tapeinde en 0,50/stuk moer = kleine 50 euro.
- GTRene
ah, dan heb je de stuk prijs idd, ik kreeg de laatste jaren vaak te horen (als ze het zelf niet op voorraad hadden) kan bv alleen per 25 of 10 ofzo besteld worden
en ach meestal zijn dat zaken van een paar cent of euro en zeg ik dan tegen mezelf, ach heb ik wat reserve.
grote voorraden hebben ze vaak niet meer, sommige zaken wat veel voorkomt nog wel, maar veel dus niet.(ook wel logisch met zoveel modellen)

en ach meestal zijn dat zaken van een paar cent of euro en zeg ik dan tegen mezelf, ach heb ik wat reserve.
grote voorraden hebben ze vaak niet meer, sommige zaken wat veel voorkomt nog wel, maar veel dus niet.(ook wel logisch met zoveel modellen)
-
Dit weekend even de Goodridge remleidingen en EBC Yellowstuff blokken gestoken. Ik was best wel teleurgesteld over de bouwkwaliteit van het spul. Die dingen hebben best nog wat geknutsel nodig alvorens je ze kan monteren. Ik ben nu nog aan het inremmen maar het is al merkelijk veel beter dan tevoren. Daar klaag ik dan ook absoluut niet over.

Ook even de spaghetti uitgepakt:

Ook even de spaghetti uitgepakt:
- Tomj
Het geile kreng zit erop. De motor heeft kort gedraaid en er kwam niets van motorstoringen of dergelijke aan het licht, mooi meegenomen !
Er kwam wel een bruut geluid uit

Er kwam wel een bruut geluid uit

- GTRene
zou mooi zijn als je een voor en na geluid hebt, was het een klere klus met aanpassingen?
-
Voorlopig zit enkel de spaghetti op zijn plek. We moeten de koppeling nog steken daar we dan geen twee keer de uitlaat er moeten afhalen. Dat zal eerdaags gebeuren en dan nog de Goodridge leidingen en EBC blokken achteraan steken.
De spaghetti was wel echt een pokkewerk om te plaatsen: je hebt echt zeer weinig plek en omdat de brug geen middensectie heeft die de motor kan liften, moesten we nog creatief zijn met een assteun om zo een motorsteun te verwijderen en het originele spruitstuk te verwijderen. Bij het nieuwe spruitstuk moesten zelfs enkele bouten met een steeksleuteltje gebeuren dus je kan je inbeelden hoe tergend lang dat duurt. Het oude spruitstuk verwijderen heeft 5 uur geduurd en het nieuwe plaatsen een kleine 4 uur.
Ik denk dat ik wel ergens een filmpje heb van toen ik hem net had. Filmpjes van net voor de modificatie hadden niet representatief geweest daar hij lekte aan een kat en dus een "helicopter" geluid maakte.
Ik zal wel een filmpje maken van voor en na en ook even laten horen hoe het klinkt met enkel de spaghetti gemonteerd.
De spaghetti was wel echt een pokkewerk om te plaatsen: je hebt echt zeer weinig plek en omdat de brug geen middensectie heeft die de motor kan liften, moesten we nog creatief zijn met een assteun om zo een motorsteun te verwijderen en het originele spruitstuk te verwijderen. Bij het nieuwe spruitstuk moesten zelfs enkele bouten met een steeksleuteltje gebeuren dus je kan je inbeelden hoe tergend lang dat duurt. Het oude spruitstuk verwijderen heeft 5 uur geduurd en het nieuwe plaatsen een kleine 4 uur.
Ik denk dat ik wel ergens een filmpje heb van toen ik hem net had. Filmpjes van net voor de modificatie hadden niet representatief geweest daar hij lekte aan een kat en dus een "helicopter" geluid maakte.
Ik zal wel een filmpje maken van voor en na en ook even laten horen hoe het klinkt met enkel de spaghetti gemonteerd.

- GTRene
ah, leuk, altijd interessant om te horen/zien
je komt er soms idd erg moeilijk bij, bij mijn spuitstukken op de Hartge ook, eigenlijk zouden sommige moertjes daar wat strakker mogen voor betere afdichting, bepaalde waar ik zo bij kon zaten behoorlijk los, je kon ook lichte sporen van 'roet' zien waar dus wat gassen langs stromen, niet veel maar toch, doch helaas erg lastig helemaal zonder brug....
wellicht dat ik dit jaar zo'n kleine brug koop (onder 2 wielen) en dan eens kijk, of ooit betere spruitstukken want de standaard e39 M5 spruitstukken zijn niet erg ruim
en dan meteen nwe pakking e.d.

je komt er soms idd erg moeilijk bij, bij mijn spuitstukken op de Hartge ook, eigenlijk zouden sommige moertjes daar wat strakker mogen voor betere afdichting, bepaalde waar ik zo bij kon zaten behoorlijk los, je kon ook lichte sporen van 'roet' zien waar dus wat gassen langs stromen, niet veel maar toch, doch helaas erg lastig helemaal zonder brug....
wellicht dat ik dit jaar zo'n kleine brug koop (onder 2 wielen) en dan eens kijk, of ooit betere spruitstukken want de standaard e39 M5 spruitstukken zijn niet erg ruim

-
Met een kleine dopsleutel 11 en verlengstuk kan je bij de meeste met wat friemelen wel bij. Je handen gaan wel bijhoorlijk in bochten wringen maar het lukt net. Zeker geen overbodige luxe om dat nog eens te proberen René.
Heeft de Hartge trouwens geen eigen spruitstukken in plaats van die van een standaard M5? Ik dacht dat dat net 1 van hun meest bekende mods voor de oudere BMW's waren.
Heeft de Hartge trouwens geen eigen spruitstukken in plaats van die van een standaard M5? Ik dacht dat dat net 1 van hun meest bekende mods voor de oudere BMW's waren.

- GTRene
de rest van de uitlaat is wel hartge eigen, doch de spruitstukken zijn gewoon die van de M5 en 540i (zelfde)
die zijn namelijk heel compact en dus ideaal voor conversie, doch die houden niet over qua vrij ademen zeg maar
kijk zo zien die er uit (laatste foto) wat opzich nog meevalt wellicht, heb ook wel eens gekeken naar die van de X5 de 4.4. en 4.6 versie (zie 5de foto) die me wel aardig leek, doch die gaat meteen van 4 naar 1 pijp
op de 4de foto kun je zien hoeveel wrijving daar op dat punt komt...
dan lijkt het M5/540i systeem toch iets beter zie laatste foto>>
terwijl het ook zou kunnen als er de ruimte voor is that is>>

of zo

die zijn namelijk heel compact en dus ideaal voor conversie, doch die houden niet over qua vrij ademen zeg maar

kijk zo zien die er uit (laatste foto) wat opzich nog meevalt wellicht, heb ook wel eens gekeken naar die van de X5 de 4.4. en 4.6 versie (zie 5de foto) die me wel aardig leek, doch die gaat meteen van 4 naar 1 pijp

op de 4de foto kun je zien hoeveel wrijving daar op dat punt komt...
dan lijkt het M5/540i systeem toch iets beter zie laatste foto>>
terwijl het ook zou kunnen als er de ruimte voor is that is>>
of zo
- Bijlagen
-
- X5 M62
- X5 = 2.jpg (46.39 KiB) 1451 keer bekeken
-
- BMW X5 4.4 en 4.6 M62
- 11627500483 bmw x5 = 4.4 en 4.6 M62.jpg (44.63 KiB) 1451 keer bekeken
-
- E39 M5 & 540i systeem
- E39 540i en M5.jpg (92.4 KiB) 1451 keer bekeken
- Knot
Lekkere upgrade hoor dat spruitstuk.
En de EBC Yellow vond ik op een zware auto al goed remmen, moet het hier helemaal goed doen.
En de EBC Yellow vond ik op een zware auto al goed remmen, moet het hier helemaal goed doen.
-
Die Schmiedmann versie ziet me er gewoon een kopie uit van de Supersprint dus dat zal wel niet slecht zijn.
Doch zijn de M5 spruitstukken al vrij ademend en zeker geen slechte keuze.
Zo zag het er echter bij mij uit. Niet bepaald een vloeiende lijn.

Doch zijn de M5 spruitstukken al vrij ademend en zeker geen slechte keuze.
Zo zag het er echter bij mij uit. Niet bepaald een vloeiende lijn.

- GTRene
das idd ook niet erg go with the flow
zo zijn idd ook die M5/540i spruitstukken ook zo ongeveer komt aardig haaks op de pijp/richting bij bepaalde uitgangen, magoed wel weer wat beter lucht verplaatsende wat verderop dan die van de X5, al zijn de meeste waardes pas echt van toepassing met grote hoeveelheden gas-stromen dus bv voluit high rpm e.d.
Schmiedmann heeft die van Supersprint (heel prijzig
) en eigen merk voor de helft daarvan, doch ook iets minder fraai en anders.
voor het type van jou hebben ze 2 soorten dacht ik...
deze..

en onderstaande combo welke anders is en het spruitsuk op die van jou lijkt?

http://www.schmiedmann.nl/Z_series/Z3/e ... .htm#18194" onclick="window.open(this.href);return false;

zo zijn idd ook die M5/540i spruitstukken ook zo ongeveer komt aardig haaks op de pijp/richting bij bepaalde uitgangen, magoed wel weer wat beter lucht verplaatsende wat verderop dan die van de X5, al zijn de meeste waardes pas echt van toepassing met grote hoeveelheden gas-stromen dus bv voluit high rpm e.d.
Schmiedmann heeft die van Supersprint (heel prijzig

voor het type van jou hebben ze 2 soorten dacht ik...
deze..
en onderstaande combo welke anders is en het spruitsuk op die van jou lijkt?
http://www.schmiedmann.nl/Z_series/Z3/e ... .htm#18194" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Dat Schmiedmann spruitstuk is alleen maar voor de Z3 met M52 tot 08/98. Ik heb een M52TU van '99 en dus een ander systeem.
Mijn spruitstuk is een replica van de onderste Supersprint. Ik heb trouwens echt niet te klagen over de pasvorm. Alles past perfect en daar had ik het meest schrik voor. Ik moet nog wel even wachten tot ik de flens op het achterste stuk uitlaat bevestig maar hoe het voorlopig gemonteerd zit, heb ik daar niet zoveel schrik voor.
Het is dus nog even afwachten maar voorlopig kan ik die eBay spruitstukken echt aanraden. Voor de prijs van 180 euro heb je gewoon een erg lekker spruitstuk in huis liggen.
Mijn spruitstuk is een replica van de onderste Supersprint. Ik heb trouwens echt niet te klagen over de pasvorm. Alles past perfect en daar had ik het meest schrik voor. Ik moet nog wel even wachten tot ik de flens op het achterste stuk uitlaat bevestig maar hoe het voorlopig gemonteerd zit, heb ik daar niet zoveel schrik voor.
Het is dus nog even afwachten maar voorlopig kan ik die eBay spruitstukken echt aanraden. Voor de prijs van 180 euro heb je gewoon een erg lekker spruitstuk in huis liggen.
- GTRene
das wel heel goedkoop 

- GTRene
Ik zie nu trouwens ook een mooi systeem wat zo te zien direct op die van mij past en nog leuk geprijst ook
Zelfde soort als standaard doch dan zeer mooi geoptimaliseerd.
http://www.ebay.nl/itm/BMW-E-39-540i-Ho ... 972wt_1010" onclick="window.open(this.href);return false;
die bewaar ik maar ff (advertentie)
scheelt ook redelijk wat vermogen en tegendruk met die betere flow.
afijn, dacht die post ik nog, nu weer verder met je Z3
weet je al wanneer jij hem gereed hebt qua complete uitlaat aansluitingen?

Zelfde soort als standaard doch dan zeer mooi geoptimaliseerd.
http://www.ebay.nl/itm/BMW-E-39-540i-Ho ... 972wt_1010" onclick="window.open(this.href);return false;
die bewaar ik maar ff (advertentie)
scheelt ook redelijk wat vermogen en tegendruk met die betere flow.
afijn, dacht die post ik nog, nu weer verder met je Z3

weet je al wanneer jij hem gereed hebt qua complete uitlaat aansluitingen?
-
Dat ziet er keurig uit en blijkbaar nog niet zo duur. Voor E39 M5 heeft mijn leverancier blijkbaar geen spruitstukken jammer genoeg.
Ik hoop tegen vrijdag alles gemonteerd te hebben samen met de nieuwe Conti's vooraan. Ik kan niet wachten om ermee te gaan rijden. Het moet allemaal wel goed zitten want maandag al naar de Ring.
Ik hoop tegen vrijdag alles gemonteerd te hebben samen met de nieuwe Conti's vooraan. Ik kan niet wachten om ermee te gaan rijden. Het moet allemaal wel goed zitten want maandag al naar de Ring.

-
Gisteren de spaghetti liggen af monteren met 2 issues: De eerste lambda van bank 1 raakt het hitteschild en de flenzen komen niet gelijk uit om op de middensectie te monteren. Vanavond gaan we daar nog een robbertje mee uitvechten!
Bak ligt er ook al af om de koppeling te monteren. We geraken er wel.

- Tomj
Jussi schreef:Gisteren de spaghetti liggen af monteren met 2 issues: De eerste lambda van bank 1 raakt het hitteschild en de flenzen komen niet gelijk uit om op de middensectie te monteren. Vanavond gaan we daar nog een robbertje mee uitvechten!
Robbertje gewonnen. Beste mod voor een M52TU ooit denk ik.
-
De sound is hemels! Binnenin klinkt het erg ///M-achtig. Lekkere metalen rasp als je op zijn staart trapt tot aan de redline, onder de 3K een iets diepere bass. Het grootste voordeel is dat je bij 120km/u op de snelweg totaal niets doorhebt.
De pasvorm aan de flenzen is wel een probleem. De linkerflens komt een centimeter korter dan de rechterflens. Voorlopig hebben we dat opgelost door er een hoop pakkingen tussen te steken. Dat is een temporary fix en ik ga een spacer laten draaien in de vorm van een flens. Op die manier zal het alsnog goed afdichten.
De pasvorm aan de flenzen is wel een probleem. De linkerflens komt een centimeter korter dan de rechterflens. Voorlopig hebben we dat opgelost door er een hoop pakkingen tussen te steken. Dat is een temporary fix en ik ga een spacer laten draaien in de vorm van een flens. Op die manier zal het alsnog goed afdichten.