Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door GTRene » 26 mar 2013, 17:34

:mrgreen: tea time

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2013, 21:50

Slecht nieuws:

Als één van de weinigen stijgen loonkosten in NL niet:
http://www.nuzakelijk.nl/economie/33812 ... -hoog.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat hebben we voor de interne economie wel nodig.

Goed nieuws:
Crisis en herstelwet wordt permanent: http://www.nu.nl/economie/3381228/crisi ... anent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 26 mar 2013, 21:55

dvh schreef:Programma ook gezien. Maar dat is toch gewoon zo nep als het maar zijn kan ?
Allemaal in scene gezet.
Is door discovery zelfs nog een making of tegenaan gegooid, omdat echt niemand pikte dat een stelletje mooiboys met het gezamelijk IQ van een amoebe geen acteurs zouden zijn.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 mar 2013, 23:30

Luco schreef:
Bram schreef:Niets, dat beweer ik ook niet.

Alleen 1 of 2 procent belasting heffen over honderden miljoenen winst vind ik gewoon fout. Het hoeven er echt geen 30, 40 of 50 te zijn zoals we voor particulieren in Nederland kennen, maar zo belachelijk laag als je met regelmaat voorbij ziet komen is gewoon niet te verkopen.
Denk ook niet dat die 1,5% in nederland is, een bv betaald ook gewoon 42,5 dacht ik.

1.9% is het Luco....filmpje ff kijken wat hier staat...meer dan de moeite waard om een leuk inzicht te krijgen hoe het werkt :)

Peric

Bericht door Peric » 27 mar 2013, 08:54

GTRene schreef::mrgreen: tea time
Nee, Bea-time.. :blink:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2013, 12:33

hoezo crisis... :shock:

Nederlands pensioenvermogen meer dan 1 biljoen euro

afgelopen jaar een stijging van 130 miljard euro :shocking:

Afbeelding
De gezamenlijke Nederlandse pensioenfondsen hebben afgelopen jaar hun vermogen zien stijgen met ruim 130 miljard euro, tot 1.007 miljard euro. Ruim 1 biljoen euro!

Dat blijkt uit statistieken van De Nederlandsche Bank over 2012. Het saldo is per 31 december. Het reusachtige bedrag is overigens maar net genoeg om alle verplichtingen op de lange termijn te kunnen betalen. De gemiddelde dekkingsgraad staat momenteel rond de 100%.
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... n-euro.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mar 2013, 12:36

Nu maar hopen dat dit op termijn voor wat verbeterde koopkracht bij de ouderen gaat zorgen, wat er in 't verleden ook al was.

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2013, 12:41

Rene, je vergeet even deze zin

Het reusachtige bedrag is overigens maar net genoeg om alle verplichtingen op de lange termijn te kunnen betalen. De gemiddelde dekkingsgraad staat momenteel rond de 100%.
[/b]

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mar 2013, 13:04

Voor de crisis zaten ze op 105/6 % toch?

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2013, 13:07

Er komen steeds meer ouderen, dus zal het vermogen wel moeten groeien willen ze zometeen iedereen een fatsoenlijk pensioen kunnen geven.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2013, 13:25

ik vergat dat niet, doch hoever in de toekomst (lange termijn) willen ze dat zogenaamd bezien...
dat wisten ze destijds ook al doch hadden toen heel wat minder centen in kas...

ze stellen gewoon elke keer nwe regels zo het hun uitkomt neem ik aan...

over 10 jaar gaat de hele regel weer op de schop want dan bv velen dood oid en dan is er ineens weer een overschot waar dan bepaalde zakken/bedrijven of wat ook mee gevuld gaan worden, tis een beetje een schimmige zaak...

Rupie

Bericht door Rupie » 27 mar 2013, 13:29

We trekken boven de 75 gewoon de stekker uit de gezondheidszorg :)

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 27 mar 2013, 13:39

Robin schreef:Voor de crisis zaten ze op 105/6 % toch?
Zelfs iets van 170 ofzo, voordat balkenende X in de honingpot ging graaien.

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2013, 14:01

Feit is dat de dekkingsgraad nu veel te laag is en ze dus eigenlijk te weinig geld hebben, je kan achter alles wel complottheorien zoeken of alles als schimmig bestempelen, maar er zal toch vermogen moeten zijn om pensioenen uit te betalen.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2013, 14:09

de grafiek is meer een Feit :coffee:

verandering van spelregels en de gedachten daarachter ook...

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mar 2013, 14:12

Nee geen complot of schimmig... ze kunnen gewoon niet rekenen ondanks ( :ongeveer als: ) hun enorme overheadkosten.

Ze gaven het zelf toe. Ze móesten wel beleggen, ze moesten in vastgoed, ze moesten het geld wel ergens parkeren (hopelijk niet al teveel op Cyprus). Die lui zitten tegen een torenhoog tarief op een enorme buidel geld.

Daar word je verdomd lui van als je steeds opnieuw moet uitrekenen dat de mens ouder wordt en je dus steeds langer geld zult moeten uitkeren. Vroegah gingen mensen nog gewoon dood, nu moeten ze zo nodig gezond leven, niet roken en met 276 by-passes, continu-dotterend en bestralend door 't leven om het potje maar zo lang mogelijk leeg te trekken. Tja, dan denk je als pensioenfonds ook: stik er maar lekker in, zo kan ik mijn werk toch niet doen?!

:lollerdelol: satire

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 mar 2013, 14:14

Tussen 1950 en nu is het aantal gepensioneerden gegroeid met meer dan 200%. Hou er daarbij rekening mee dat er steeds meer 2 verdieners komen, waar vroeger veel gezinnen 1 verdieners waren. Tel er een beetje inflatie bij op en voila, meer geld nodig in de pensioenfondsen om iedereen fatsoenlijk uit te kunnen betalen. Doorwerken tot je 70ste dan maar?

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2013, 14:15

De pensioenfondsen veranderen de regels niet hoor, dat heeft een bak ellende gedaan.
En uit 1 grafiek kan je niks opmaken, ja dat het vermogen is gegroeid, pas als je de grafiek van uit te betalen pensioenen en aantallen pensioengerechtigden die in de nabije toekomst verwacht worden er tegenover zet kan je pas iets zinnigs zeggen over de werkelijke vermogens en reserves.

Verder moesten ze inderdaad beleggen, of denk je dat als je in 40 jaar zeg een ton inlegt dat het zomaar ineens 2 ton wordt, want die ton is na 4 jaar uitkeren wel op hoor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mar 2013, 14:23

De mensen die nu worden geboren, die worden gemiddeld straks 150 jaar oud. Hun kroost misschien wel 200.

Gelul over werken tot 67 is niet realistisch. We moeten als huidige aardklootbewoner accepteren dat we veel langer moeten, zullen en wíllen (?) doorwerken dan we zouden willen.

Ik heb al een aantal keer geopperd dat we de mensen keuzevrijheid moeten geven.
Dus ik werk na mijn AOW-gerechtigde leeftijd gewoon door, maar dan betaal ik in die jaren na mijn 65e geen AOW-premie meer. Kortom, dan houd ik netto meer geld over. Dat geld stop ik snel in een potje/fonds/bv van mijn kleinkind whatever en dat is mijn aanvullend pensioen, naast mijn AOW en Pensioen/spaargeld dat ik al heb opgebouwd. Mensen die op de AOW-gerechtigde leeftijd (en die mag voor bouwvakkers, docenten en verpleegsters best wat lager liggen dan die van directeuren, managers en andere nietsnutten) besluiten om achter de geraniums te gaan zitten die hebben die voordelen uiteraard niet. Die moeten 't gewoon doen met hun AOW, pensioen en eventueel afgeloste woning (grote kans dat iedereen die nu een huis koopt over 30 jaar zijn huis al heeft afbetaald...).

De crux zit hem in de prikkel. De prikkel om door te wíllen werken. Dat wordt nu vaak bestraft. En de huidige generatie die dichtbij de AOW leeftijd zit, die wil niet opeens allerlei veranderingen. Maar mensen die nog 20 jaar of langer te gaan hebben, die hoeven we niet te ontzien. Die hebben tijd zat om hun leven daarop aan te passen.

Lijkt mij veel eerlijker en effectiever dan alles en iedereen maar over één kam scheren. Ik ken een vent van 80 die nog gewoon werkt. Die hoeft 't voor de centen echt niet te doen. Die vindt werken gewoon leuk en heeft een heel groot klantenbestand wat langzaam uitdunt door natuurlijk verloop. Tot die tijd bedient 'ie ze, zolang hij kan.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2013, 14:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:

edit: @Dennis, klinkt opzich aannemelijk/goed.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 mar 2013, 15:11

Even uit mijn hoofd, corrigeer maar indien nodig;

De pensioenpot is geen echte pot, het is een overslag systeem; dat houdt in dat het geld wat werkenden nu aan pensioenpremies betalen, direct weer wordt uitgekeerd aan de pensioen gerechtigde.
Hence de discussie dat als iemand vroegtijdig ( voor de pensioengerechtigde leeftijd ) komt te overlijden dat ie dan voor niets betaald zou hebben, das dus niet waar, want het deel wat is afgedragen, is ook direct weer uitgekeerd.

Het aantal werkenden daalt, het aantal pensionado`s stijgt, een kind kan zien dat dat niet langer op te brengen valt.

Langer werken is een optie, eigen regelingen treffen ook, dan maar hopen dat je gespaarde deel niet door Distelbloem wordt afgeroomd :tooth:

SteV6

Bericht door SteV6 » 27 mar 2013, 20:34

En is die stijging tot boven de 1000 miljard berekend met of zonder de verhoogde rekenrente?

Leuk hoor, dat pensioenfondsen met 4% mogen rekenen terwijl je huidige redement op maximaal zo'n 2% zit. Dat zijn papieren "zekerheden" die over 10 jaar gewoon uitkomen op meer dan 50% tekorten. Fijn hoor voor de komende generaties.

:devil:

Je zal maar in loondienst zitten met een verplichte pensioenregeling ... Ik ben blij dat ik het in eigen hand heb.

alt

Bericht door alt » 27 mar 2013, 23:03

Heb zelf de gepensioneerde leeftijd behaald, maar als je weet hoeveel van mijn bekende leeftijdgenoten dood zijn, dat wil niet weten.
Als ik naar mijn bijna 400 jarige stamboom kijk, zijn de mannen overleden tussen +70 en -80, met een paar uitzonderingen.
Dat er meer ouderen zijn is logisch v.w. de babyboom na de 2e wereldoorlog, maar dat zijn voor het grootste gedeelte mannen.
Bij mij in de klas zaten 15 meisjes en 30 jongens.
De jongens gingen werken, de meisjes werkten enkele jaren, trouwden werden huisvrouw.
Nu is de verhouding 50/50 jongens/meisjes.
Beiden gaan werken, dan moet er volgens mij meer geld worden verdient per volwassen.
Vroeger 2/3 werkte, nu 100 %, de mensen met een uitkering was volgens mij vroeger lager.
Ook de sociale lasten zijn hoger dan vroeger.
Maar als ik dat zo op de achterkant van een sigarendoos uitreken moet de Roverheid veel meer ontvangen dan zeg 30 jaar geleden.
Volgens mij is dit bangmakerij voor het volk, om nog meer te kunnen graaien.

Even een ander onderwerp,
Dijsselbloem heeft ons gewaarschuwd at er gaat gebeuren.
Hij hield zich niet aan de politiek code: wanneer liegt een politicus, als de politicus praat.
Maar Dijsselbloem heeft wel laten weten dat regels standepee kunnen wijzigen als de regenten geld tekort komen.
Dijsselbloem, die v.w. zijn stijging op de ladder macht, dacht dat begrijpen die domme burgers toch niet.
Reken maar, mijn generatie heeft de start van deze welvaart, die de zich de regenten zich toe eigenen en niet niet kunnen loslaten.
De regenten waren kundig in het maken van micro economieën, maar dat waren allemaal economieën op dienstverlening, niet op produceren.
Kijk naar de opkomende landen en Duitsland, die produceren, dat kan je verkopen, levert geld op.
Dit is Europa probleem.
De zuid Europeesche landen hebben laten zien wat je krijgt als je niets te verkopen hebt.
De corruptie is volgens mij in Europa overal even groot, enkel in het zuiden is het openlijker.

HansD

Bericht door HansD » 27 mar 2013, 23:27

De pensioenpot is geen echte pot, het is een overslag systeem
Nee, pensioen is een spaarsysteem. AOW werkt met een omslagstelsel.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 mar 2013, 20:24

^ My bad idd, je hebt volledig gelijk.

Intussen;

http://webofdebt.wordpress.com/2013/03/ ... epositors/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie