Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 19 mar 2013, 23:37

Superidee!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mar 2013, 01:29

Leuk! Die blauwe had stuurbekrachtiging en deze die ik nu heb niet. Ik heb niet echt voorkeur.


Onderstel zit eronder. Precies de hoogte die ik mooi vind, niet te laag, wel een stuk lager. Morgen ff testen, volgende week uitlijnen. Icm de remmerij moet het toch een andere auto opleveren.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 20 mar 2013, 10:39

Dennis Cavallino schreef:Die van mij had twee gebroken achterveren, remmen waren niet afgesteld na ooit gewisseld te zijn, stabi zat aan één zijde niet vast en als je er dan toch onder ligt zie je een hoop andere zaken die na 20 jaar op zijn. Maar goed, ik wilde een MX-5 opknappen, dus dat zal ik weten. :)

Ik had een A4-tje aan werkzaamheden, daarvan heb ik driekwart afgestreept en intussen een nieuw A4-tje gevuld met dingen die ik nog moet/wil doen. Wel is de auto rijdbaar, maar ik wil het eerst allemaal goed hebben voordat ik het (nieuwe stoffen) dak open gooi voor een testrit. :df:

Tsja Dennis, de basis is enorm goed .. (we staan er steeds weer van te kijken als we een 20-23 jaar oude MX demonteren hoe goed alles nog is :clap: , dat is bij de latere auto's wel anders), maar ook dit soort auto's is soms in handen gevallen van onoordeelkundig werkende prutsers of heeft het noodzakelijke minimale onderhoud niet gehad en dan gaat het ook bij een bijna onverwoestbare MX wel eens mis. :hmmm:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MartijnGizmo » 20 mar 2013, 11:28

Dennis Cavallino schreef:Leuk! Die blauwe had stuurbekrachtiging en deze die ik nu heb niet. Ik heb niet echt voorkeur.


Onderstel zit eronder. Precies de hoogte die ik mooi vind, niet te laag, wel een stuk lager. Morgen ff testen, volgende week uitlijnen. Icm de remmerij moet het toch een andere auto opleveren.
Ik neem aan dat je deze al kent, maar ik dump hem hier toch even: http://www.hummingbirds.net/alignment.html

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Niels v D » 25 mar 2013, 22:32

Mijn MaX5 racertje is bijna klaar:

Afbeelding
Zaterdag op de rollenbank geweest:
Afbeelding.
En vandaag een lifepo4 accu gemonteerd: 5,5 kg ipv +/-15 kg
Afbeelding


Nu nog een aantal kleine dingetjes: Gordelbevestiging, killswitch, uitwegen/uitlijnen, sleepogen e.d. en dan 7 april hoop ik te kunnen rijden!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 25 mar 2013, 23:00

Goed bezig, wat was resultaat op de rollenbank?
Succes met afmaken, zie je dan de 7e in de race.. in mijn spiegel hoop ik :hangloose:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 26 mar 2013, 00:02

Zojuist nieuwe KYB AGX voordempers besteld dus dan is het onderstel (na 270.000 km...) eindelijk weer enigssinds vers :df: (achter zitten ze er inmiddels een 5000 km onder).

Zo, ik heb zaterdagmiddag de voordempers er onder gefrommeld. Hoewel een duidelijke verbetering lijkt het alsof de voordempers minder ver heen waren dan de achterdempers. Vanmiddag eens een langere toerrit gaan maken om e.e.a. te beoordelen (voor zover dat met wollige wintersloffen kan).
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 01 apr 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2013, 10:34

Weet iemand of er verschil zit tussen NA6 en NA8 dempers?

Ik kan 't zo snel niet vinden, dus ik ga ervan uit dat er geen verschil is, maar ik heb een verlagingssetje afkomstig van een NA8 gemonteerd en ben er best mee in mijn nopjes. Het kan natuurlijk beter, maar ondanks dat ik mijn stabi achter nog niet heb gemonteerd (dankzij 2 afgebroken bouten, LOL, houdt 't ooit op?) stuurt 't best geinig. Nog prima qua comfort, maar een stuk strakker dan een niet-verlaagde. Veertjes zijn ook nog eens progressief volgens mij (of voelen althans als zodanig) en van Duitse ipv Chinese makelij.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mar 2013, 19:38

Nou ik ben eruit, bedankt voor de input. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 31 mar 2013, 20:13

http://forum.mx-5owners.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuurlijk kom je eruit.

Of verwachtte je een zinnig antwoord van de BMW brigade te krijgen? :wink:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 01 apr 2013, 01:23

Dennis Cavallino schreef:Nou ik ben eruit, bedankt voor de input. :lollerdelol:
7 april dus in een MAX5 race. Huurauto ? Startnummer ?
Wat verwacht je van je rondetijden ?
Hier ben je kennelijk nog niet uit ?

:coffee:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 03 apr 2013, 13:13

Dennis Cavallino schreef:Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Gaat dit nog door ?

Onder de 2.12 rijdt je in de top 10.
Onder de 2.10 in de top 8
Onder de 2.09 in de top 3

Alard Kalff draaide in augustus 2010 tijdens zijn gastoptreden niet onder de 2.12 :(

Veel plezier en succes, ook voor Niels en NSXRS

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 03 apr 2013, 13:51

MX5T schreef:
Dennis Cavallino schreef:Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Gaat dit nog door ?

Onder de 2.12 rijdt je in de top 10.
Onder de 2.10 in de top 8
Onder de 2.09 in de top 3

Alard Kalff draaide in augustus 2010 tijdens zijn gastoptreden niet onder de 2.12 :(

Veel plezier en succes, ook voor Niels en NSXRS
Thnx, wordt voor mij de eerste race na een jaar retraite en heb nauwelijks circuit gezien in die tijd, en nu met een andere auto dan voorheen, ben benieuwd.
Eerder reed ik meestal in de top 10, maar nu... afwachten :peace:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 06 apr 2013, 12:13

Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van
nr 12 Dulmen Autosport / Niels
nr 47 Smurfracing.nl 2 / Renee
nr 58 Enjoyracing / Dennis

Weersverwachtingen zijn goed dus het kan een mooie autosportdag worden.

Op wie ik mijn geld moet zetten als snelste DF-er is nog in nevelen gehuld

Renee heeft de meeste ervaring
Niels heeft het voordeel van de jeugdige overmoed
Dennis heeft de ambitie

De heren laten zich op het forum in ieder geval niet in de kaarten kijken en stellen zich in uiterst bescheiden op, geen grootspraak. ..............helaas

Correctie; ik zie juist dat in het "DNRT 2013 topic" beweging van MAX5 startnr 47 is gekomen.........geen snelle tijden te verwachten vanwege de V-bak. Mogelijke remedie; zo min mogelijk schakelen. Het hele circuit in 3 en 4 en misschien op het rechte stuk even naar 5 afhanklijk van de windrichting en -sterkte.
Laatst gewijzigd door MX5T op 06 apr 2013, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 06 apr 2013, 12:30

MX5T schreef:Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van

De heren laten zich op het forum in ieder geval niet in de kaarten kijken en stellen zich in uiterst bescheiden op, geen grootspraak. ..............helaas

Correctie; ik zie juist dat in het DNRT 2013 beweging van MAX5 startnr 47 is gekomen.........geen snelle tijden te verwachten vanwege de V-bak. Mogelijke remedie; zo min mogelijk schakelen. Het hele circuit in 3 en 4 en misschien op het rechte stuk even naar 5 afhanklijk van de windrichting en -sterkte.
PFFF, ik rijd Niels en Dennis natuurlijk helemaal zoek...

mits er niets op de baan ligt

mits de versnellingsbak het blijft doen

mits er niemand in de weg rijdt

mits ik wind mee heb op het rechte eind

mits Niels en Dennis niet sneller zijn.............

:tong: :ongeveer als: :headbang: :hosanna: :angel:

Enneh.. het probleem met de bak zit juist in knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar.... :coffee:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 06 apr 2013, 12:48

NSXRS schreef:Enneh.. het probleem met de bak zit juist in heftig knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar.... :coffee:
Dan komt het niet goed met de rondetijden.

Ik weet nog van vroeguh (2010) dat veel schakelen niet persé nodig is, tenminste voor mij niet toen. Ik kan me herinneren dat ik de 2e niet gebruikte en eigenlijk alle bochten onder 125 kmu in 3e deed. Ik schakelde in ieder geval zo in mogelijk.........allemaal tijdverlies

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NSXRS » 06 apr 2013, 13:36

MX5T schreef:
NSXRS schreef:Enneh.. het probleem met de bak zit juist in heftig knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar.... :coffee:
Dan komt het niet goed met de rondetijden.

Ik weet nog van vroeguh (2010) dat veel schakelen niet persé nodig is, tenminste voor mij niet toen. Ik kan me herinneren dat ik de 2e niet gebruikte en eigenlijk alle bochten onder 125 kmu in 3e deed. Ik schakelde in ieder geval zo in mogelijk.........allemaal tijdverlies
Tuurlijk komt dat best goed, ik ga in ieder geval voor rondetijden van onder de 2.14, hopelijk richting 2.12, we zullen wel zien.. Heb ik in ieder geval al een excuus als het eventueel wat minder snel gaat :angel: :swinging:
Tijdens de race moet je met de brullende ca MX-5 130PK's soms toch echt wel naar 2 (bijvoorbeeld als je in de Hugenholtz wat afgeknepen wordt en snelheid verliest, in 3 trekt 'ie het dan niet echt de hunserug op.).

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 06 apr 2013, 14:12

NSXRS schreef:Tijdens de race moet je met de brullende ca MX-5 130PK's soms toch echt wel naar 2 (bijvoorbeeld als je in de Hugenholtz wat afgeknepen wordt en snelheid verliest, in 3 trekt 'ie het dan niet echt de hunserug op.).
De vermogens zijn sinds 2010 dan aardig toegenomen. Ik kan me herinneren dat de auto van L@urens met 122 pk gerold werd,was zeker niet de krachtigste (was toen 126 pk meen ik)

2.14 met een rotte bak is niet verkeerd................als je de finish maar haalt :(

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 08 apr 2013, 10:53

MX5T schreef:Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van
nr 12 Dulmen Autosport / Niels
nr 47 Smurfracing.nl 2 / Renee
nr 58 Enjoyracing / Dennis

Weersverwachtingen zijn goed dus het kan een mooie autosportdag worden.
En dan volgen de cijfertjes / resultaten

Snelste ronde 2.07,4 voor zover ik kon nagaan, neergezet in de kwalificatie door de winnaar
Dit geeft aan dat de rijomstandigheden optimaal waren en ca 1,5 sekonden sneller als in de laatste races in 2012.

Naam - Startnr / Kwal. tijd - plaats / Race 1 tijd-plaats / Race 2 tijd-plaats / Eindresultaat

Renee - 47 / 2.10,8 - 12 / 2.10,7 - 13 / 2.10,8 - 12 / 9
Dennis - 58 / 2.12,0 - 16 / 2.11,4 - 14 / 2.11,7 - 14 / 10
Niels - 12 / 2.19,9 - 28 / 2.19,7 - 27 / 2.19,6 - 26 / 28

Conclusies:
Renee heeft na een jaar afwezigheid het tempo met een half gare V-bak er weer goed inzitten en in zijn snelste tijden zit slechts 0,1 sek verschil.

Dennis heeft gezien zijn afwezige race-ervaring (?) en een onbekende auto (tenminste op racesnelheid) een mooi resultaat neergezet. Ook constant in de snelste tijden.

Niels is gelukkig nog jong en heeft daardoor tijd om aan zijn progressie te werken, tenminste als de financien het toelaten want dat is de beperkende factor voor velen. (daar weet ik helaas alles van)

Gefeliciteerd

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 08 apr 2013, 11:41

2.10 en 2.11, uitstekende tijden. Goed gedaan mannen.

Maar een 2.07,4 voor de snelste? En dat bij een strengere controle van het motormanagement? Da's geen zuivere koffie die tijd. Of zijn er andere reglementswijzigingen die deze tijd rechtvaardigen. Wat zijn de tijden van de nrs. 2 en 3?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 08 apr 2013, 11:59

Hielke schreef:Maar een 2.07,4 voor de snelste? En dat bij een strengere controle van het motormanagement? Da's geen zuivere koffie die tijd. Of zijn er andere reglementswijzigingen die deze tijd rechtvaardigen. Wat zijn de tijden van de nrs. 2 en 3?
MX5T schreef:Dit geeft aan dat de rijomstandigheden optimaal waren en ca 1,5 sekonden sneller als in de laatste races in 2012.
nr 2 = 2.07,7 nr 3 = 2.07,8

De omstandigheden waren gewoon optimaal, zoals Renee ook al schreef in het DNRT 2013 - topic en dat resulteert in snellere rondetijden van ca 1,5 sekonden.
Onder gemiddelde omstandigheden zou Dennis rond de 2.13 geklokt hebben en Renee rond de 2.12

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 08 apr 2013, 12:07

Ok, duidelijk, Want 2.07's met 125 pk aan boord zijn bliksemse tijden.

Nu is het in de basis natuurijk een magnifieke volbloed sportscar, maar da's logisch :wink:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 08 apr 2013, 12:41

Hielke schreef:Ok, duidelijk, Want 2.07's met 125 pk aan boord zijn bliksemse tijden.
Nu is het in de basis natuurijk een magnifieke volbloed sportscar, maar da's logisch :wink:
Nou niet overdrijven. Het spul weegt met rijder ook maar 960 kg dus zonder rond de 880 kg

Ik las recent in een of ander topic, Timeattack denk ik, dat Luco met zijn "R5" met 840 kg en 160 pk op slicks rond ging in iets van 2.01,5 CORRECTIE 2.02. Het gewichtsvoordeel schatt ik in op 0,5 sek. Het vermogensvoordeel op 2,25 sek. Het bandenvoordeel op 2 sek. De rijomstandigheden zijn misschien ook nog geeneeens vergelijkbaar maar worden in deze niet meegenomen.
Dat betekent dat de R5 dus nog bijna 1 sek sneller is dan een MAX5.(onder ideale omstandigheden).............niet zo'n volbloed sportscar dan.

Uiteindelijk ben jij nu niet meer zo objectief
Laatst gewijzigd door MX5T op 08 apr 2013, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 08 apr 2013, 12:53

Luco met de R5 in theorie sneller dan de snelste MX-5-jes?

Als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen ja! :lol:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 08 apr 2013, 13:07

Hielke schreef:Luco met de R5 in theorie sneller dan de snelste MX-5-jes?
Luco
Berichttitel: Re: Time Attack NL
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 7:50 pm

Ik zat op 2.02 met 160 pk en 840 kilo (op slicks) zit denk ik ook nog wel wat in.
2.02 + 0,5 + 2,25 + 2,0 = 2.06,75 (< 2.07,4)

Uitgangspunten
> de opgave van Luco is juist
> mijn aannames van de invloed van gewicht, vermogen en banden moeten voldoende accuraat zijn

Het probleem voor jou Hielke zit hem natuurlijk in de uitgangspunten.
Ik weet niet of de R5 dit jaar nog op de baan komt, zo ja dan zul je zeker verrast worden door het ding (en rijder) :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast