Het grote MX-5 topic op DF
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Superidee!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Leuk! Die blauwe had stuurbekrachtiging en deze die ik nu heb niet. Ik heb niet echt voorkeur.
Onderstel zit eronder. Precies de hoogte die ik mooi vind, niet te laag, wel een stuk lager. Morgen ff testen, volgende week uitlijnen. Icm de remmerij moet het toch een andere auto opleveren.
Onderstel zit eronder. Precies de hoogte die ik mooi vind, niet te laag, wel een stuk lager. Morgen ff testen, volgende week uitlijnen. Icm de remmerij moet het toch een andere auto opleveren.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Dennis Cavallino schreef:Die van mij had twee gebroken achterveren, remmen waren niet afgesteld na ooit gewisseld te zijn, stabi zat aan één zijde niet vast en als je er dan toch onder ligt zie je een hoop andere zaken die na 20 jaar op zijn. Maar goed, ik wilde een MX-5 opknappen, dus dat zal ik weten.
Ik had een A4-tje aan werkzaamheden, daarvan heb ik driekwart afgestreept en intussen een nieuw A4-tje gevuld met dingen die ik nog moet/wil doen. Wel is de auto rijdbaar, maar ik wil het eerst allemaal goed hebben voordat ik het (nieuwe stoffen) dak open gooi voor een testrit.
Tsja Dennis, de basis is enorm goed .. (we staan er steeds weer van te kijken als we een 20-23 jaar oude MX demonteren hoe goed alles nog is


- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ik neem aan dat je deze al kent, maar ik dump hem hier toch even: http://www.hummingbirds.net/alignment.htmlDennis Cavallino schreef:Leuk! Die blauwe had stuurbekrachtiging en deze die ik nu heb niet. Ik heb niet echt voorkeur.
Onderstel zit eronder. Precies de hoogte die ik mooi vind, niet te laag, wel een stuk lager. Morgen ff testen, volgende week uitlijnen. Icm de remmerij moet het toch een andere auto opleveren.
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Mijn MaX5 racertje is bijna klaar:

Zaterdag op de rollenbank geweest:
.
En vandaag een lifepo4 accu gemonteerd: 5,5 kg ipv +/-15 kg

Nu nog een aantal kleine dingetjes: Gordelbevestiging, killswitch, uitwegen/uitlijnen, sleepogen e.d. en dan 7 april hoop ik te kunnen rijden!
Zaterdag op de rollenbank geweest:
En vandaag een lifepo4 accu gemonteerd: 5,5 kg ipv +/-15 kg
Nu nog een aantal kleine dingetjes: Gordelbevestiging, killswitch, uitwegen/uitlijnen, sleepogen e.d. en dan 7 april hoop ik te kunnen rijden!
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Goed bezig, wat was resultaat op de rollenbank?
Succes met afmaken, zie je dan de 7e in de race.. in mijn spiegel hoop ik
Succes met afmaken, zie je dan de 7e in de race.. in mijn spiegel hoop ik

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Zojuist nieuwe KYB AGX voordempers besteld dus dan is het onderstel (na 270.000 km...) eindelijk weer enigssinds vers
(achter zitten ze er inmiddels een 5000 km onder).
Zo, ik heb zaterdagmiddag de voordempers er onder gefrommeld. Hoewel een duidelijke verbetering lijkt het alsof de voordempers minder ver heen waren dan de achterdempers. Vanmiddag eens een langere toerrit gaan maken om e.e.a. te beoordelen (voor zover dat met wollige wintersloffen kan).

Zo, ik heb zaterdagmiddag de voordempers er onder gefrommeld. Hoewel een duidelijke verbetering lijkt het alsof de voordempers minder ver heen waren dan de achterdempers. Vanmiddag eens een langere toerrit gaan maken om e.e.a. te beoordelen (voor zover dat met wollige wintersloffen kan).
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 01 apr 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Weet iemand of er verschil zit tussen NA6 en NA8 dempers?
Ik kan 't zo snel niet vinden, dus ik ga ervan uit dat er geen verschil is, maar ik heb een verlagingssetje afkomstig van een NA8 gemonteerd en ben er best mee in mijn nopjes. Het kan natuurlijk beter, maar ondanks dat ik mijn stabi achter nog niet heb gemonteerd (dankzij 2 afgebroken bouten, LOL, houdt 't ooit op?) stuurt 't best geinig. Nog prima qua comfort, maar een stuk strakker dan een niet-verlaagde. Veertjes zijn ook nog eens progressief volgens mij (of voelen althans als zodanig) en van Duitse ipv Chinese makelij.
Ik kan 't zo snel niet vinden, dus ik ga ervan uit dat er geen verschil is, maar ik heb een verlagingssetje afkomstig van een NA8 gemonteerd en ben er best mee in mijn nopjes. Het kan natuurlijk beter, maar ondanks dat ik mijn stabi achter nog niet heb gemonteerd (dankzij 2 afgebroken bouten, LOL, houdt 't ooit op?) stuurt 't best geinig. Nog prima qua comfort, maar een stuk strakker dan een niet-verlaagde. Veertjes zijn ook nog eens progressief volgens mij (of voelen althans als zodanig) en van Duitse ipv Chinese makelij.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Nou ik ben eruit, bedankt voor de input. 

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote MX-5 topic op DF
http://forum.mx-5owners.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuurlijk kom je eruit.
Of verwachtte je een zinnig antwoord van de BMW brigade te krijgen?
Tuurlijk kom je eruit.
Of verwachtte je een zinnig antwoord van de BMW brigade te krijgen?

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Dennis Cavallino schreef:Nou ik ben eruit, bedankt voor de input.
Hier ben je kennelijk nog niet uit ?7 april dus in een MAX5 race. Huurauto ? Startnummer ?
Wat verwacht je van je rondetijden ?

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Gaat dit nog door ?Dennis Cavallino schreef:Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Onder de 2.12 rijdt je in de top 10.
Onder de 2.10 in de top 8
Onder de 2.09 in de top 3
Alard Kalff draaide in augustus 2010 tijdens zijn gastoptreden niet onder de 2.12

Veel plezier en succes, ook voor Niels en NSXRS
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Thnx, wordt voor mij de eerste race na een jaar retraite en heb nauwelijks circuit gezien in die tijd, en nu met een andere auto dan voorheen, ben benieuwd.MX5T schreef:Gaat dit nog door ?Dennis Cavallino schreef:Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Onder de 2.12 rijdt je in de top 10.
Onder de 2.10 in de top 8
Onder de 2.09 in de top 3
Alard Kalff draaide in augustus 2010 tijdens zijn gastoptreden niet onder de 2.12![]()
Veel plezier en succes, ook voor Niels en NSXRS
Eerder reed ik meestal in de top 10, maar nu... afwachten

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van
nr 12 Dulmen Autosport / Niels
nr 47 Smurfracing.nl 2 / Renee
nr 58 Enjoyracing / Dennis
Weersverwachtingen zijn goed dus het kan een mooie autosportdag worden.
Op wie ik mijn geld moet zetten als snelste DF-er is nog in nevelen gehuld
Renee heeft de meeste ervaring
Niels heeft het voordeel van de jeugdige overmoed
Dennis heeft de ambitie
De heren laten zich op het forum in ieder geval niet in de kaarten kijken en stellen zich in uiterst bescheiden op, geen grootspraak. ..............helaas
Correctie; ik zie juist dat in het "DNRT 2013 topic" beweging van MAX5 startnr 47 is gekomen.........geen snelle tijden te verwachten vanwege de V-bak. Mogelijke remedie; zo min mogelijk schakelen. Het hele circuit in 3 en 4 en misschien op het rechte stuk even naar 5 afhanklijk van de windrichting en -sterkte.
nr 12 Dulmen Autosport / Niels
nr 47 Smurfracing.nl 2 / Renee
nr 58 Enjoyracing / Dennis
Weersverwachtingen zijn goed dus het kan een mooie autosportdag worden.
Op wie ik mijn geld moet zetten als snelste DF-er is nog in nevelen gehuld
Renee heeft de meeste ervaring
Niels heeft het voordeel van de jeugdige overmoed
Dennis heeft de ambitie
De heren laten zich op het forum in ieder geval niet in de kaarten kijken en stellen zich in uiterst bescheiden op, geen grootspraak. ..............helaas
Correctie; ik zie juist dat in het "DNRT 2013 topic" beweging van MAX5 startnr 47 is gekomen.........geen snelle tijden te verwachten vanwege de V-bak. Mogelijke remedie; zo min mogelijk schakelen. Het hele circuit in 3 en 4 en misschien op het rechte stuk even naar 5 afhanklijk van de windrichting en -sterkte.
Laatst gewijzigd door MX5T op 06 apr 2013, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
PFFF, ik rijd Niels en Dennis natuurlijk helemaal zoek...MX5T schreef:Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van
De heren laten zich op het forum in ieder geval niet in de kaarten kijken en stellen zich in uiterst bescheiden op, geen grootspraak. ..............helaas
Correctie; ik zie juist dat in het DNRT 2013 beweging van MAX5 startnr 47 is gekomen.........geen snelle tijden te verwachten vanwege de V-bak. Mogelijke remedie; zo min mogelijk schakelen. Het hele circuit in 3 en 4 en misschien op het rechte stuk even naar 5 afhanklijk van de windrichting en -sterkte.
mits er niets op de baan ligt
mits de versnellingsbak het blijft doen
mits er niemand in de weg rijdt
mits ik wind mee heb op het rechte eind
mits Niels en Dennis niet sneller zijn.............





Enneh.. het probleem met de bak zit juist in knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar....

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Dan komt het niet goed met de rondetijden.NSXRS schreef:Enneh.. het probleem met de bak zit juist in heftig knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar....
Ik weet nog van vroeguh (2010) dat veel schakelen niet persé nodig is, tenminste voor mij niet toen. Ik kan me herinneren dat ik de 2e niet gebruikte en eigenlijk alle bochten onder 125 kmu in 3e deed. Ik schakelde in ieder geval zo in mogelijk.........allemaal tijdverlies
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Tuurlijk komt dat best goed, ik ga in ieder geval voor rondetijden van onder de 2.14, hopelijk richting 2.12, we zullen wel zien.. Heb ik in ieder geval al een excuus als het eventueel wat minder snel gaatMX5T schreef:Dan komt het niet goed met de rondetijden.NSXRS schreef:Enneh.. het probleem met de bak zit juist in heftig knarsende en schakelweerstand gevende synchro's van 2-3 en 3-4, zoveel mogelijk in 5 rijden dus maar....
Ik weet nog van vroeguh (2010) dat veel schakelen niet persé nodig is, tenminste voor mij niet toen. Ik kan me herinneren dat ik de 2e niet gebruikte en eigenlijk alle bochten onder 125 kmu in 3e deed. Ik schakelde in ieder geval zo in mogelijk.........allemaal tijdverlies


Tijdens de race moet je met de brullende ca MX-5 130PK's soms toch echt wel naar 2 (bijvoorbeeld als je in de Hugenholtz wat afgeknepen wordt en snelheid verliest, in 3 trekt 'ie het dan niet echt de hunserug op.).
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De vermogens zijn sinds 2010 dan aardig toegenomen. Ik kan me herinneren dat de auto van L@urens met 122 pk gerold werd,was zeker niet de krachtigste (was toen 126 pk meen ik)NSXRS schreef:Tijdens de race moet je met de brullende ca MX-5 130PK's soms toch echt wel naar 2 (bijvoorbeeld als je in de Hugenholtz wat afgeknepen wordt en snelheid verliest, in 3 trekt 'ie het dan niet echt de hunserug op.).
2.14 met een rotte bak is niet verkeerd................als je de finish maar haalt

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
En dan volgen de cijfertjes / resultatenMX5T schreef:Morgen op mylaps.com even de verrichtingen volgen van
nr 12 Dulmen Autosport / Niels
nr 47 Smurfracing.nl 2 / Renee
nr 58 Enjoyracing / Dennis
Weersverwachtingen zijn goed dus het kan een mooie autosportdag worden.
Snelste ronde 2.07,4 voor zover ik kon nagaan, neergezet in de kwalificatie door de winnaar
Dit geeft aan dat de rijomstandigheden optimaal waren en ca 1,5 sekonden sneller als in de laatste races in 2012.
Naam - Startnr / Kwal. tijd - plaats / Race 1 tijd-plaats / Race 2 tijd-plaats / Eindresultaat
Renee - 47 / 2.10,8 - 12 / 2.10,7 - 13 / 2.10,8 - 12 / 9
Dennis - 58 / 2.12,0 - 16 / 2.11,4 - 14 / 2.11,7 - 14 / 10
Niels - 12 / 2.19,9 - 28 / 2.19,7 - 27 / 2.19,6 - 26 / 28
Conclusies:
Renee heeft na een jaar afwezigheid het tempo met een half gare V-bak er weer goed inzitten en in zijn snelste tijden zit slechts 0,1 sek verschil.
Dennis heeft gezien zijn afwezige race-ervaring (?) en een onbekende auto (tenminste op racesnelheid) een mooi resultaat neergezet. Ook constant in de snelste tijden.
Niels is gelukkig nog jong en heeft daardoor tijd om aan zijn progressie te werken, tenminste als de financien het toelaten want dat is de beperkende factor voor velen. (daar weet ik helaas alles van)
Gefeliciteerd
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote MX-5 topic op DF
2.10 en 2.11, uitstekende tijden. Goed gedaan mannen.
Maar een 2.07,4 voor de snelste? En dat bij een strengere controle van het motormanagement? Da's geen zuivere koffie die tijd. Of zijn er andere reglementswijzigingen die deze tijd rechtvaardigen. Wat zijn de tijden van de nrs. 2 en 3?
Maar een 2.07,4 voor de snelste? En dat bij een strengere controle van het motormanagement? Da's geen zuivere koffie die tijd. Of zijn er andere reglementswijzigingen die deze tijd rechtvaardigen. Wat zijn de tijden van de nrs. 2 en 3?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Hielke schreef:Maar een 2.07,4 voor de snelste? En dat bij een strengere controle van het motormanagement? Da's geen zuivere koffie die tijd. Of zijn er andere reglementswijzigingen die deze tijd rechtvaardigen. Wat zijn de tijden van de nrs. 2 en 3?
nr 2 = 2.07,7 nr 3 = 2.07,8MX5T schreef:Dit geeft aan dat de rijomstandigheden optimaal waren en ca 1,5 sekonden sneller als in de laatste races in 2012.
De omstandigheden waren gewoon optimaal, zoals Renee ook al schreef in het DNRT 2013 - topic en dat resulteert in snellere rondetijden van ca 1,5 sekonden.
Onder gemiddelde omstandigheden zou Dennis rond de 2.13 geklokt hebben en Renee rond de 2.12
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ok, duidelijk, Want 2.07's met 125 pk aan boord zijn bliksemse tijden.
Nu is het in de basis natuurijk een magnifieke volbloed sportscar, maar da's logisch
Nu is het in de basis natuurijk een magnifieke volbloed sportscar, maar da's logisch

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Nou niet overdrijven. Het spul weegt met rijder ook maar 960 kg dus zonder rond de 880 kgHielke schreef:Ok, duidelijk, Want 2.07's met 125 pk aan boord zijn bliksemse tijden.
Nu is het in de basis natuurijk een magnifieke volbloed sportscar, maar da's logisch
Ik las recent in een of ander topic, Timeattack denk ik, dat Luco met zijn "R5" met 840 kg en 160 pk op slicks rond ging in iets van 2.01,5 CORRECTIE 2.02. Het gewichtsvoordeel schatt ik in op 0,5 sek. Het vermogensvoordeel op 2,25 sek. Het bandenvoordeel op 2 sek. De rijomstandigheden zijn misschien ook nog geeneeens vergelijkbaar maar worden in deze niet meegenomen.
Dat betekent dat de R5 dus nog bijna 1 sek sneller is dan een MAX5.(onder ideale omstandigheden).............niet zo'n volbloed sportscar dan.
Uiteindelijk ben jij nu niet meer zo objectief
Laatst gewijzigd door MX5T op 08 apr 2013, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Luco met de R5 in theorie sneller dan de snelste MX-5-jes?
Als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen ja!
Als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen ja!

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Hielke schreef:Luco met de R5 in theorie sneller dan de snelste MX-5-jes?
2.02 + 0,5 + 2,25 + 2,0 = 2.06,75 (< 2.07,4)Luco
Berichttitel: Re: Time Attack NL
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 7:50 pm
Ik zat op 2.02 met 160 pk en 840 kilo (op slicks) zit denk ik ook nog wel wat in.
Uitgangspunten
> de opgave van Luco is juist
> mijn aannames van de invloed van gewicht, vermogen en banden moeten voldoende accuraat zijn
Het probleem voor jou Hielke zit hem natuurlijk in de uitgangspunten.
Ik weet niet of de R5 dit jaar nog op de baan komt, zo ja dan zul je zeker verrast worden door het ding (en rijder)

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast