Quaife diff onder bmw (130i)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 24 mar 2013, 19:28

Iemand ervaring?

Ben met Paul Blasbom aan het mailen. Erger me op vakantie altijd dood aan het open 130i diff en heb best geld over voor een sper. Maar dan moet het wel werken.

Een ///m platendiff vind ik prima voor een 'occasional drift' op nat wegdek. Zo'n driftgod ben ik toch niet. Maar zo'n Quafi is een torsen/wokkel diff en kent vertraging bij opbouw vd sper werking. En van mn ex Subaru Impreza ken ik de vertraging van het Visco middendiff en dat wil ik dus echt.

Het liefst rijdt ik even met een beamer met een Quaife. Dan weet ik het binnen 5min. maar Paul heeft geen demo...

Mark.

Sjoerd

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Sjoerd » 24 mar 2013, 19:49

Ik ken Quaife niet; had op mijn ex F10 535i een drexler. Heerlijk maar wel oppassen want is erg direct.

markk

Bericht door markk » 24 mar 2013, 19:51

Sjoerd schreef:Ik ken Quaife niet; had op mijn ex F10 535i een drexler. Heerlijk maar wel oppassen want is erg direct.
Bij wie en quanta costa ?

Mark.

Flamman

Bericht door Flamman » 24 mar 2013, 19:54

Mark,

Ik heb een (vlasblom) Quaife onder mijn 130i en ben er erg blij mee.
Het verschil tov een platensper is dat je merkt dat hij alleen spert tijdens belasting, en er zit iets vertraging in de sperwerking maar dat is minimaal, lijkt sneller te reageren dan de torsendiff's.

Ik drift weinig met de 130i en alleen als het regent, maar het grote voordeel is toch wel dat je de hele bocht lekker kunt doorsmeren zonder dat je halverwege dood loopt op een doorslaand binnenwiel.

Dus niet twijfelen, doen !

markk

Bericht door markk » 24 mar 2013, 20:02

Flamman schreef:Mark,

Het verschil tov een platensper is dat je merkt dat hij alleen spert tijdens belasting, en er zit iets vertraging in de sperwerking maar dat is minimaal, lijkt sneller te reageren dan de torsendiff's.

Ik drift weinig met de 130i en alleen als het regent, maar het grote voordeel is toch wel dat je de hele bocht lekker kunt doorsmeren zonder dat je halverwege dood loopt op een doorslaand binnenwiel.

Hmmm, klinkt goed. Zou je een keer (als het nat is :)) met me willen afspreken? Het liefst rijdt ik dan een keer in je auto met Quaiffe.

Ik zet een auto altijd op vermogen / gas in een drift, dus nooit op teveel snelheid of zo. En en 130i met open diff doet dat gewoon niet <punt>. Driften met 130i en open diff is voor mij alleen maar mogelijk door 'em echt veels te hard grof een bocht in te hoeken en dat vind ik helemaal niets. Ik zoek een diff zoals onder een ///m waarbij je de auto gewoon een bocht in stuurt en met het gas de achterkant kan laten uitbreken...

Mark.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 24 mar 2013, 20:12

Mark,

Een Quaife zal precies doen wat je verlangt. Gewoon kopen ;)

markk schreef:
Flamman schreef:Mark,

Hmmm, klinkt goed. Zou je een keer (als het nat is :)) met me willen afspreken? Het liefst rijdt ik dan een keer in je auto met Quaiffe.

Ik zet een auto altijd op vermogen / gas in een drift, dus nooit op teveel snelheid of zo. En en 130i met open diff doet dat gewoon niet <punt>. Driften met 130i en open diff is voor mij alleen maar mogelijk door 'em echt veels te hard grof een bocht in te hoeken en dat vind ik helemaal niets. Ik zoek een diff zoals onder een ///m waarbij je de auto gewoon een bocht in stuurt en met het gas de achterkant kan laten uitbreken...

Mark.

Flamman

Bericht door Flamman » 24 mar 2013, 20:27

Dus ik moet je op je blauwe ogen geloven dat jij mijn 130i gecontroleerd dwars door de bocht jaagt ? :gek:

Heb je nog meer voorstellen ? Haha

Ik weet het goed gemaakt, als ik jou Porsche er achter aan mag driften heb je een deal !

Indien geen deal: gewoon kopen dat diff. paul verkoopt ze niet voor niets.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 mar 2013, 20:40

Ik heb een quaiffe-differentieel in mijn E30 en op nat is het echt heerlijk glijden. Er zit wel iets reactietijd in, dat klopt, en als je er op let merk je het ook. Vanwege dat zou ik zelf nog wel een keer een platensper willen proberen. Maar ik vind het desondanks nog steeds een topinvestering, de auto blijft ook op bijvoorbeeld zandondergronden tenminste de kant op gaan die ik wil dat ie op gaat. Met een open differentieel wapperde de kont rechtuit echt alle kanten op, tamelijk vervelend gedrag. Nu gaat ie lekker arrow-straight met wielspin vooruit.

Je zou er wel eens in mogen rijden maar het hok staat doorgaans in Twente, dus da's niet echt om de hoek.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 24 mar 2013, 21:08

Is via de garage gegaan; volgens mij zit de Drexler importeur in Enschede (waar mijn garage is). Kosten ruim €3000 incl nieuw diff huis.

Op m'n nieuwe komt straks ook meer een diff; denk wel Drexler. Rij nu met een leen 530d maar dat is niks zo zonder slippy diff!

markk

Bericht door markk » 24 mar 2013, 21:12

Flamman schreef:Dus ik moet je op je blauwe ogen geloven dat jij mijn 130i gecontroleerd dwars door de bocht jaagt ? :gek:

Heb je nog meer voorstellen ? Haha

Ik weet het goed gemaakt, als ik jou Porsche er achter aan mag driften heb je een deal !

Indien geen deal: gewoon kopen dat diff. paul verkoopt ze niet voor niets.
:-) Porsche heeft geen sper, moeilijk driften dus
(gaat wel beter dan 130i overigens ivm mid-engine).

Maar eh, misschien kan je het een keer voordoen...

Mark.

Turbo johan

Bericht door Turbo johan » 24 mar 2013, 22:19

Ik zou met rwd voor een platensper kiezen.
Met goede afstelling is dit beter contoleerbaar als quaife.
Ik heb Drexler klaar liggen voor mijn bmw.
Wat ik het mooiste dif vind voor voor een rwd.

Johan

Jurrian

Bericht door Jurrian » 25 mar 2013, 10:44

Als je je diff echt alleen wilt gebruiken voor een powerslide af en toe kan je indd best af met een quaife. Bijkomend voordeel tegenover een drexler is dat een quaife geen tijdelijke revisie nodig heeft.

Een nadeel van een quaife is echter wel dat je je drivetrain loss verhoogt. Zodra je spert ben je vermogen aan het verspillen aan tandwielen die langs elkaar schuren en wormwielen die tegen de buitenkant van het diffhuis schuren. Daarom worden deze units ook zo enorm heet bij te enthousiast gebruik.

Feit is wel dat een platensper je vermogen efficienter op de weg brengt. In tourwagen races zal je geen quaife of ander soort torsen tegen komen in een achterwiel aangedreven auto. Ook zal een platensper betere stabiliteit geven tijdens deceleratie en voorkomt deze shiftlock.

OS Giken maakt trouwens een platensper waar ook dat beetje vertraging in te tunen is, zoals bij een visco of een torsensper. En het OS Giken sper heeft geen revisie nodig zoals een torsen sper. Echter wel wat duurder dan een quaife. Maar niet veel in vergelijking met wat vlasblom vraagt inc inbouw van de quaife.

Een platensper naar het model wat in de E36 M3 etc gebruikt is, van het merk Titan kan ik trouwens voor een stuk minder geld aanbieden.
Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mar 2013, 10:50

Dit is Ruben z'n "ex": http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/9259018" onclick="window.open(this.href);return false; Daar zit een diff in, weet alleen niet meer welk merk. Ga je ff proefrijden :)

dannYZ

Bericht door dannYZ » 25 mar 2013, 18:10

In mijn 135i is ook een quaife sper gemonteerd door vlasblom.
Bevalt super! Meer grip, beter rijgedrag, en lekker subtiel

Voor dagelijks gebruik denk wel de beste optie.

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2013, 20:03

Als Ruben het diff er niet uit heeft gehaald kan je die toch wisselen met die auto.

Als de verkoper het niet eens weet, demotje maken van 2 uur ;)

Als de verkoper het wel weet valt er vast wel wat te regelen, een klant betaalt hem er echt niet meer voor.

Ik zou altijd een drexler nemen, we willen toch allemaal directe gasreactie, direct onderstel etc... en dan willen we wel ineens een slapend sper???

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 25 mar 2013, 20:19

Hoor nog wel eens verhalen over een 'gehorig' sper.
Maakt zo'n quaife nog een beetje herrie? Of is het aardig stil?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 mar 2013, 22:21

Bij mij speelde dezelfde afweging, maar Drexler geniet ruimschoots de voorkeur van mij iig (130i's onderling), keek altijd nog naar Drexler, zou ze gewoon even mailtje sturen.

Fernando

Bericht door Fernando » 25 mar 2013, 23:35

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2013, 23:40

Zo'n Quaife diff heeft Dick ook onder de E34 M5 dikke dame gehad op het laatst dacht ik. Sperde prima maar volgens mij was er iets als je midden in een bocht van het gas af ging en weer opnieuw op het gas, dan was ie het even kwijt in de klok ofzo.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 25 mar 2013, 23:44

quaife is wel echt stil en hoor je niet.
drexler is zoals eerder gezegd directer, sneller. heb je iets met skills voor nodig en is slijtage gevoelig.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2013, 00:05

met een quaife kom je toch ook wat makkelijker de bocht door?
bedoel wat minder onderstuur bij bv een vermogende auto

Erik dB

Bericht door Erik dB » 26 mar 2013, 00:09

Knot schreef:Als Ruben het diff er niet uit heeft gehaald kan je die toch wisselen met die auto.

Als de verkoper het niet eens weet, demotje maken van 2 uur ;)

Als de verkoper het wel weet valt er vast wel wat te regelen, een klant betaalt hem er echt niet meer voor.

Ik zou altijd een drexler nemen, we willen toch allemaal directe gasreactie, direct onderstel etc... en dan willen we wel ineens een slapend sper???
Ik ben al lang en breed bij deze verkoper geweest, maar hij had er geen zin in. Geld zat blijkbaar...

Tristan

Bericht door Tristan » 26 mar 2013, 08:54

Drexler sper zit ook onder mijn 130i racer en bevalt prima. Zelfs met warme slicks is er nog een lekkere drift mee te leggen, dus qua sperwerking zit het wel snor. :mrgreen:

Jurrian

Bericht door Jurrian » 26 mar 2013, 09:39

JoostSchouten schreef:Hoor nog wel eens verhalen over een 'gehorig' sper.
Maakt zo'n quaife nog een beetje herrie? Of is het aardig stil?
Een quaife hoort geen lawaai te maken, behalve een soort klikje(als je het al hoort) als je wormwielen geactiveerd worden. Een platensper met te veel preload (vaak weinig plaatjes en teveel voordruk om toch veel te kunnen sperren) maakt geluid. De drexler heeft in racetrim geen preload, dit heeft echter als nadeel dat je sneller aan revisie toe bent omdat plaatjes te makkelijk langs elkaar schuren. Een straat drexler heeft wel wat preload, maar zou met de juiste olie geen geluid moeten maken. OS Giken heeft een sper dat in principe een drexler is, maar met een extra optie die alleen al het verschil maakt. Want ook de straat OS Giken heeft geen preload, maar omdat dat door veertjes gebeurd hoef je je geen zorgen te maken over revisie en geluiden in het diff, of onderstuur. Je kan een OS Giken precies laten werken als een drexler, alleen andersom is onmogelijk.

Omdat een quaife onder deceleratie (dus gaslos) zal reageren als een open diff, raak je je drift kwijt zodra je je gas lost. Een platensper gaat hier door met sperren.

Ik snap dat OS Giken nog geen naam heeft in europa, maar dat gaat echt veranderen. In Japan heeft de superlock GT300 kampioenschappen gewonnen, In de VS de GT4 klasses met onder andere de Turner M3. De Thunderhill 25 hours is afgelopen jaar gewonnen met een OS Giken sper. Formule drift kampioen Daigo Saito rijd met een OS Giken sper. En ik kan nog even doorgaan zo.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 mar 2013, 09:41

OS Giken is wel bekend hoor (iig wel bij mij).

Plaats reactie