definitie van een sportauto, supercar of hypercar...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Roy RS

definitie van een sportauto, supercar of hypercar...

Bericht door Roy RS » 21 mar 2013, 12:06

FF een borreltopic omdat het kan...

Ik ben benieuwd wat men hier verstaat onder een supercar, hypercar, sportwagen enz. Ik vraag me ook af of er officiele richtlijnen zijn over wanneer iets een supercar of hypercar wordt. Wat zijn de voorwaarden en waar ga je een stapje hoger in de rangorde, heeft het te maken met:
- Prijs
- Topsnelheid
- Acceleratie
- Productieaantallen

Noem maar eens auto’s die ergens wel of niet horen, ik zal een voorbeeldje geven.
Een Porsche 911 Carrera 2 is een sportauto…een Carrera GT een supercar of een hypercar, maar is een 911 GT2 een supercar?
Een Pagani is duidelijk een hypercar, kost een vermogen, is heel exclusief qua aantallen, is erg snel op alle gebieden, maar wat is een Atom dan, die blijft het snelste spul van Lamborghini voor tot de 200, wordt in kleine aantallen met de hand gebouwd, maar is weer niet al te duur. Is dit dan onder te verdelen in 1 van die groepen of noemen we het gewoon een trackday special. En een Atom V8 dan, die is wel kostbaar en er worden niets dan exclusieve materialen gebruikt, daarbij had hij bij TopGear het ronderecord tot de Huayra roet in het eten gooide…(nee Hans, het is en blijft geen kit car)

Of een ander mooi voorbeeld is een GT-R, wordt gewoon op de lopende band geproduceerd met behoorlijke aantallen, is qua prijs niet te vergelijken met een supercar, maar rijdt wel vrijwel alles los…

Een Enzo is een hypercar want erg duur, weinig aantallen en snel…maar wat is een 458 dan, die is ook niet goedkoop, blijkt op het circuit net zo snel of sneller en je vindt ze nou ook weer niet op elke hoek.

Nog wat auto’s:
M3, M3 GTS, Aston Vantage V8 en V12, Aston Vanquish, KTM X-Bow, Hartge Z3, Golf R36

Zo'n topic doet het altijd leuk op saaie feestjes...

Shakes

Re: definitie van een sportauto, supercar of hypercar...

Bericht door Shakes » 21 mar 2013, 12:12

Een Atom? Kitcar :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 21 mar 2013, 12:14

Hypercar is voor mij het paradepaardje wat onbereikbaar is voor zo'n beetje iedereen.
In mijn ogen stoppen ze hier alle nieuwste techniek in, om te laten zien wat een bedrijf kan.

Alleen max oplages en prijzen van 400.000+ minimaal.

Een 'aventador' valt hier dus bijvoorbeeld al buiten, want hij is gewoon bestelbaar. Een Pagani huayra geval ook, bestelbaar dus hij valt er buiten. Een one-off zonda R met 760pk en een volledig speciale body valt er voor mij wel weer in.

Wat ook een belangrijk feit is dat ze zéér prijsvast moeten zijn, vrijwel niet afschrijven.

Een LP670 is alweer aardig gezakt, een 458 zakt ook gewoon, etc etc.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 mar 2013, 12:29

zelfde is ook met een Viper en Corvette het verhaal.

Vallen deze nu onder Supercar, sportscar of misschien wel Musclecar?

Toen de auto uitkwam denk ik dat het een supercar was geweest, maar is dat nu dan nog het geval? Maakt mij verder niets uit, maar moeilijk om er een indeling in te maken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 mar 2013, 12:30

Vrijwel alles schrijft af als een motherfucker in die catergorieen Erik. Kijk naar de Koenigsegg's ik zag er laatst op een veiling één voorbij komen met een paar duizend kilometer op de teller voor een kwart van de nieuwprijs. Is een auto met 1000+ pk dan ineens geen hypercar meer? Een Veyron is in mijn ogen de ultieme hypercar. Wat een bizar ding! Moet je zien hoe hard die afschrijven.

Ik denk dat alles wat Erik zegt klopt behalve het afschrijf gedeelte. Veel pk's kleine oplage bizarre prijs.

RVV

Bericht door RVV » 21 mar 2013, 12:31

Een Ariel Atom valt buiten elke catagorie. Het is een auto omdat die 4 wielen heeft en een rond stuur, maar dan houden ook alle overeenkomsten met een zo'n beetje alle andere auto's die rondrijden op (uitgezonderd vergelijkbaren "klonen"). Ik vind een Ariel Atom eigenlijk een soort motor op 4 wielen, als het aankomt op acceleratie en mischien ook wel snelheidssensatie.

Als ik een Ariel Atom zie, heb ik zeker niet het gevoel een sportauto, supercar of hypercar te zien. Dat gevoel heb ik ook niet als ik een snelle sportmotor zie. Terwijl zoals je al aangeeft een Ariel Atom en ook een snelle sportmotor super en hypercars tot 200 km/h te snel af zijn. Dat is voor een Ariel Atom rijder een leuke wetenswaardigheid, maar van nul en generlei waarde. Een Ariel Atom is vooral een vrijtetijds speeltje waar je even lekker mee kunt uitwaaien, straat, circuit maakt niet uit, ontberingen neem je net als op een snelle motor voor lief. HEt gaat maar om 1 ding, snelheidssensatie en bochtsnelheden.

Verder overeenkomsten of vergelijk zoeken met een sport/super/hypercar is eigenlijk zinloos.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 mar 2013, 12:31

Bijna alles boven de 400 pk vind ik dat weer supercar.

ookal is het geen raszuiver paardje of whatever.

vette, GTR, viper, audi R8. allemaal supercar wat mij betreft.

Sportauto vind ik dan weer M3's. De basis is en blijft een 320D, maar ze hebben er wat leuks van weten te maken......

ErikS

Bericht door ErikS » 21 mar 2013, 12:32

Petrolhead Tom schreef:Vrijwel alles schrijft af als een motherfucker in die catergorieen Erik. Kijk naar de Koenigsegg's ik zag er laatst op een veiling één voorbij komen met een paar duizend kilometer op de teller voor een kwart van de nieuwprijs. Is een auto met 1000+ pk dan ineens geen hypercar meer? Een Veyron is in mijn ogen de ultieme hypercar. Wat een bizar ding! Moet je zien hoe hard die afschrijven.

Ik denk dat alles wat Erik zegt klopt behalve het afschrijf gedeelte. Veel pk's kleine oplage bizarre prijs.
Koeningsegg vind ik geen hypercar......
Meer een uit de hand gelopen projectje....

RVV

Bericht door RVV » 21 mar 2013, 12:33

Maar goed mijn ex M5 had 507 pk maar vond ik alles behalve een supercar.

Snipe

Bericht door Snipe » 21 mar 2013, 12:34

Petrolhead Tom schreef:Een Veyron is in mijn ogen de ultieme hypercar.
Geestig, ik denk bij een hypercar eerder aan iets als de Lamborghini Sesto Elemento - zo'n beetje het tegenovergestelde van een Veyron.

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 21 mar 2013, 12:34

En een M3 vind ik weer geen sportauto. Zelfs de GTS niet.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2013, 12:36

Shakes schreef:Een Atom? Kitcar :mrgreen:
:rolling: :roflol:

ErikS

Bericht door ErikS » 21 mar 2013, 12:37

RVV schreef:Maar goed mijn ex M5 had 507 pk maar vond ik alles behalve een supercar.
Zelfde verhaal als de M3. De basis is geen M5, de basis is een 520.
Een 911 word anders gebouwd, vind ik een supercar.

Een cayman word weer gebouwd als sportwagen in mijn ogen.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 mar 2013, 12:39

Alles boven de 1250 kg is 'n boot.:)

RVV

Bericht door RVV » 21 mar 2013, 12:40

Zo makkelijk....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sportwagen" onclick="window.open(this.href);return false;

slotje!

Snipe

Bericht door Snipe » 21 mar 2013, 12:46

ErikS schreef:
RVV schreef:Maar goed mijn ex M5 had 507 pk maar vond ik alles behalve een supercar.
Zelfde verhaal als de M3. De basis is geen M5, de basis is een 520.
Een 911 word anders gebouwd, vind ik een supercar.

Een cayman word weer gebouwd als sportwagen in mijn ogen.....
Aan de andere kant, een E30 M3 is gebouwd voor de autosport en een Cayman is gebouwd omdat de marketingafdeling het een goed idee vond. Of is dat geen argument?

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 mar 2013, 12:53

Tja wat maakt een sport auto, supercar en hypercar?

sportauto rolt in mij ogen van de band af (M3/GTR/AMG/RS/Vette/Viper) en niet duurder dan 2ton
Supercar alles boven de 2 ton, wat niet volledig aan de lopende band word gemaakt
Hypercar alle topmodellen van de exclusieve merken (geen M3GTS ofzo) maar denk aan een Enzo/Reventon/P1/Laferrari/Koenigsegg/pagani, eigenlijk alles wat met handjesmate word gemaakt.

Dat is mijn beleving!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 21 mar 2013, 13:07

RVV schreef:Zo makkelijk....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sportwagen" onclick="window.open(this.href);return false;

slotje!
nee want je spreekt je hier tegen...Atom toch een sportwagen volgens deze wikipedia wijsheid! :tong:

Leuke discussie krijg je zo wel, want ik had niet aan zien komen dat er iémand zou zijn die zou gaan zeggen dat een Pagani en een Koenigigsegg géén hypercars zouden zijn! Dat zijn in mijn beleving de aller aller grootste Hypercar, daarbij vind ik de Veyron of een SLR zelfs supercar worden...

Daarbij vind ik een M3 én een GTS een sportwagen, net als een standaard instap 911, dat baseer ik op exclusiviteit, beetje prijs en performance. Als de GTS geen sportwagen is, waarom zijn ze op de ring dan heer en meester (over het algemeen)
Supercar vind ik alles van de exotische merken, vanaf 2 ton euro's zo'n beetje, een Vantage V8 vind ik een sportauto, maar een V12 vind ik echt een supercar!
Hypercar is alles waarvoor je, ondanks de afschrijving, niet voor hoeft te gaan sparen als de gewone man...
Een Vantage V12, of misschien eerder een DB9 is te betalen op den duur (zeg voor 50-55k), dan is ie op leeftijd, maar je kunt het vaak redden als je het echt als doel stelt en je de pleuris spaart. (DB7 koop je nu ook voor 35k)
Een one-77 daarentegen, die zal evengoed afschrijven, qua euro's zelfs best veel, maar ik zal hem nooit en te nimmer kunnen bekostigen met werken alleen. Dan is het voor mij een Hypercar...net als het eitje en de alle Pagani's.

Een Atom is naar mijn idee in de basis een trackday special en voor mij persoonlijk vooral een betaalbaar speleding waarmee ik de sensaties van de Hypercars zoveel mogelijk kan benaderen, júist de consessies die je doet op comfort onderstrepen die ervaring...met wind in je smoel lijkt alles 2x zo snel te gaan in het begin.
Ik vind het geenszins een supercar, laat staan een hypercar, maar op een verjaardag was er iemand zo enthousiast over de performance dat hij het absoluut een hypercar vond...in de zin van "als je een bugatti (zo goed als) bij kunt blijven en betere spec van 0-100 als een Enzo hebt, dan is het er 1....ben ik het niet mee eens en dat resulteerd in een topic als deze.

Voor Hans, als ze hem als bouwpakket zouden leveren zou ik het ook een kitcar vinden, want buiten dat het er feitelijk geen is (want niet in kitvorm leverbaar) zou ik het in de basis ook het meest daarmee vergelijken.
Ondanks dat er een heel groot verschil zit in fabrieksondersteuning en fabrieksgebouwde auto's, voor een leek als Hans :devil: op dit gebied, snap ik dat je dat zo noemt.

Nog een leuk voorbeeld, is een Ultima GTR een supercar? Dat is namelijk écht een kitkar...
Laatst gewijzigd door Roy RS op 21 mar 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mar 2013, 13:08

:mrgreen: ik dacht daar ook aan toen ik het las.

past niet in genoemde categorieën.

evenals bv de X-bow e.d. denk...
tenminste persoonlijk zou ik die nooit in zo'n categorie plaatsen, best apart eigenlijk nu ik daar over nadenk :D

Robin

Bericht door Robin » 21 mar 2013, 13:10

Minimaal 'n V8:)

En minimaal rwd.

:coffee:

Snipe

Bericht door Snipe » 21 mar 2013, 13:13

Sportauto: alles wat gebouwd is voor de sport, van 911 tot homologatiespecials
Supercar: alles wat sportief is en tweedehands meer kost dan nieuw
Hypercar: alles wat in theorie supersnel is op de Ring of een ander circuit maar er in de praktijk nooit komt

Roy RS

Bericht door Roy RS » 21 mar 2013, 13:15

GTRene schreef:
:mrgreen: ik dacht daar ook aan toen ik het las.

past niet in genoemde categorieën.

evenals bv de X-bow e.d. denk...
tenminste persoonlijk zou ik die nooit in zo'n categorie plaatsen, best apart eigenlijk nu ik daar over nadenk :D

wellicht is trackday special of lightweight heaven een goede groep...

daar valt veel onder: Caterham, vrijwel alle Lotussen, X-bow

alhoewel, een trackday special is dan toch meer toebedeeld aan de Atom, sportievere varianten van de Caterham met en R erbij, Lotus vooral de 2-11 en in mindere mate R340

Robin

Bericht door Robin » 21 mar 2013, 13:16

Sportauto: alles wat gebouwd is voor de sport, van sjoelbakken tot tafeltennistafels vervoeren.
Supercar: alles wat gebouwd is voor naar de supermarkt.
Hypercar: alles waar je naartoe loopt, in gaat zitten en na 15 jaar bezit 1000km op de teller heeft, en waar NASA je voor wil oppakken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 mar 2013, 13:19

ErikS schreef:
Petrolhead Tom schreef:Vrijwel alles schrijft af als een motherfucker in die catergorieen Erik. Kijk naar de Koenigsegg's ik zag er laatst op een veiling één voorbij komen met een paar duizend kilometer op de teller voor een kwart van de nieuwprijs. Is een auto met 1000+ pk dan ineens geen hypercar meer? Een Veyron is in mijn ogen de ultieme hypercar. Wat een bizar ding! Moet je zien hoe hard die afschrijven.

Koeningsegg vind ik geen hypercar......
Meer een uit de hand gelopen projectje....
Dan zou ik je willen adviseren om de serie over Koenigsegg op Drive eens te kijken. Ik denk dat je dan met andere ogen naar het merk zult kijken. Het heeft misschien niet de charme van Pagani maar wat een auto's bouwen die mannen zeg!

Snipe

Bericht door Snipe » 21 mar 2013, 13:23

Robin schreef:Sportauto: alles wat gebouwd is voor de sport, van sjoelbakken tot tafeltennistafels vervoeren.
Supercar: alles wat gebouwd is voor naar de supermarkt.
Hypercar: alles waar je naartoe loopt, in gaat zitten en na 15 jaar bezit 1000km op de teller heeft, en waar NASA je voor wil oppakken.
Die laatste is dus bijzonder treffend ;-)

Plaats reactie