Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door dvh » 15 mar 2013, 14:24

Mkay.
Hoef dus niet te vragen of het bij jullie ook bagger is.

Al denk ik wel/heb ik hoop dat wanneer het langer dan 2 weken mooi weer is de commerciele zon weer een beetje gaat schijnen.

Mensen komen de deur gewoon niet uit op het moment.

RVV

Bericht door RVV » 15 mar 2013, 16:20

Gek genoeg doe ik deze week hele goede zaken, maar ja 1 zwaluw maakt... je kent het wel. Bij mij is het verschil tussen een k*tdag en een superdag soms ook maar 1 klant. Maar je moet diep gaan hoor. Het is soms de handel voor de heldeuren weghalen.

Joy

Bericht door Joy » 15 mar 2013, 18:06

Ik kan er nog niks van merken eigenlijk. Het zal wel te maken hebben met die nieuwe 6% regeling maar elke dag heb ik wel nieuwe aanvragen in de mailbox liggen voor offertes. Zo slecht hebben mensen het nog niet.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 15 mar 2013, 19:33

Wij hebben het nog nooit zo druk gehad als nu. Ben bijna fulltime offertes aan het maken...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 mar 2013, 00:10

Ik gun iedereen meer dan gewoon handel maar.... faillissementen zijn nog nooit zo hoog geweest.....winkelstraten worden met de week leger....tig mensen her en der er weer uit....en dit is nog maar het begin.......maar er zijn nog zat mensen idd die het nog heel goed hebben...alleen word die groep ook steeds kleiner....

Tom

Bericht door Tom » 16 mar 2013, 00:20

Ja winkeliers is ander verhaal. ICT gaat volgens mij prima. Wij komen niet eens aan personeel.
Bij ons dus gekkenhuis... als ze nu bij ons aankloppen zijn ze over een half jaar aan de beurt. En de projecten zelf zijn ook groter dan ooit.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mar 2013, 00:29

benieuwd idd waar dat naar toe gaat...

ondertussen gaat Cyprus straks 17 miljard krijgen, iets zo zeggen ze, wat ze nooit terug kunnen betalen...
verder schijnt daar veel Russisch 'zwart' geld te staan wat weer problemen oplevert oid als je de boel zou laten ploffen?
dus wordt er wel op een bepaalde manier betaald, de balans is her en der goed zoek...

ErikS

Bericht door ErikS » 16 mar 2013, 07:41

Het is gewoon weer hetzelfde verhaal als in November, richting kerst.

De mensen houden nu 2/3 weken hand op de knip om daarna weer een TOP omzet met pasen neer te zetten.
Verder is het hier nog steeds prima. Hard werken en creatief blijven denken. Actief zijn in de handel, dat werkt ook enorm goed @ the moment.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 mar 2013, 08:18

ErikS schreef:Het is gewoon weer hetzelfde verhaal als in November, richting kerst.

De mensen houden nu 2/3 weken hand op de knip om daarna weer een TOP omzet met pasen neer te zetten.
Verder is het hier nog steeds prima. Hard werken en creatief blijven denken. Actief zijn in de handel, dat werkt ook enorm goed @ the moment.
+100

Een troosteloze week qua weersomstandigheden die zeer en zeer slecht begon en eergisteren en gisteren gewoon druk in de winkel en goede verkopen.

dvh

Bericht door dvh » 16 mar 2013, 08:35

Apart dat dat landelijk toch hetzelfde patroon geeft. Zelfs in verschillende branche.
Hier hetzelfde namelijk.

Robin

Bericht door Robin » 16 mar 2013, 09:51

Sprak zojuist met één van Scheer en Foppen(witgoed TV keten etc in 't Noorden) . Dramatisch.

Voorjaar moet komen en gauw.

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2013, 09:59

Maar goed je moet ook je stinkende best doen.. Met achter over leunen en alleen de prijs noemen kom je er niet meer mee weg als verkoper. (Waar ik wel weer garen bij spin in mijn branche).

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 mar 2013, 10:03

Gelukkig zijn er ook voorbeelden dat het gewoon goed gaat in branches maar heel veel gaat het slecht erg slecht...en het merendeel van de NL huishoudens kan gewoon niet meer uitgeven of komen te kort!

ICT in bepaalde richtingen gaat het gewoon goed ook....maar wel grappig om te lezen dat het bij de DF-ers allemaal goed gaat......

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2013, 10:08

Oh oh bij mij gaat het zeker minder hoor. Ik schreef al 1 zwaluw maakt geen zomer. Maar je hebt ondanks de crisis toch uitschieters. Ook erg belangrijk voor het moraal natuurlijk. Als je 2 dagen geen klanten in je winkel krijgt vraag je je soms af weten ze nog wel dat ik besta.. En dan een dag erna zo druk (ook qau omzet) dat je de lul uit broek aan het rennen bent. Dan ben je weer blij dat je op de kaart staat.

Luco

Bericht door Luco » 16 mar 2013, 10:25

Ik denk dat in de ict de klap nog moet komen, komende jaren gaan de grote banken daar iig flink op bezuinigen als je het allemaal zo hoort.

350 Z

Bericht door 350 Z » 16 mar 2013, 10:30

duifjes.com schreef:Gelukkig zijn er ook voorbeelden dat het gewoon goed gaat in branches maar heel veel gaat het slecht erg slecht...en het merendeel van de NL huishoudens kan gewoon niet meer uitgeven of komen te kort!

ICT in bepaalde richtingen gaat het gewoon goed ook....maar wel grappig om te lezen dat het bij de DF-ers allemaal goed gaat......
Tja ik verbaas me hier ook enorm over. Overal waar ik kom willen de mensen wel geld uitgeven maar ze hebben het simpelweg niet. Een enkeling daargelaten natuurlijk. Hier staan echt veel huizen te koop die men aan de straatstenen niet kwijt kan, ( sommige hebben inmiddels een onderwaterhypotheek) vele banen staan op de tocht, verschillende mensen die ik ken hebben geen werk meer en hier op DF is er weinig aan de hand :roll:
Tuurlijk.

Robin

Bericht door Robin » 16 mar 2013, 10:46

350 Z schreef:
duifjes.com schreef:Gelukkig zijn er ook voorbeelden dat het gewoon goed gaat in branches maar heel veel gaat het slecht erg slecht...en het merendeel van de NL huishoudens kan gewoon niet meer uitgeven of komen te kort!

Tja ik verbaas me hier ook enorm over. Overal waar ik kom willen de mensen wel geld uitgeven maar ze hebben het simpelweg niet. Een enkeling daargelaten natuurlijk. Hier staan echt veel huizen te koop die men aan de straatstenen niet kwijt kan, ( sommige hebben inmiddels een onderwaterhypotheek) vele banen staan op de tocht, verschillende mensen die ik ken hebben geen werk meer en hier op DF is er weinig aan de hand :roll:
Tuurlijk.
Nou ik merk 't 't laatste jaar ook serieus. Minder druk in de winkel, minder te besteden. Harder rennen voor minder onder de streep...... marges onder druk etc etc.
A1 locatie. Maar toch doordeweeks lege straten.

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2013, 10:49

Je hebt 2 groepen mensen, de eerste groep wil het wel uitgeven maar heeft geen geld. De tweede groep heeft genoeg geld maar willen het maar mondjesmaat uitgeven. Het feit dat er nog nooit zoveel geld op de spaarrekening heeft gestaan bij groep twee geeft aan dat er er nog economische rek is. Maar die tweede groep is ook erg voorzichtig, terughoudend en aftastend. Inspelen op de juiste sentimenten en aanbieden van gepaste kwaliteiten en service is waar je je mee moet onderscheiden. Helaas is dat ook niet altijd de juiste garantie.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mar 2013, 11:00

als de 2de groep zeg de mensen die nog geld zat hebben, vol zitten qua eten en of aankopen, dan ist ook logisch dat ze niet nog meer kopen/eten or what-ever.

probleem lijkt me ook overdag, de meesten werken en dus komen sowieso niet snel in de winkels overdag en diegenen die niet werken oid, hebben bijna geen geld om wat extra;s aan te schaffen en dus stellen zolang mogelijk uit of gaan 2de hands aanschaffen.
sommige van die groep (doch veel minder dan voorheen) gaan wellicht nog wel eens de stad oid in, doch dan ist meer kijken en rondslenteren e.d. doch niet of weinig kopen, terwijl de winkels wel met personeel zitten e.d. en gewoon open zijn en klaar voor tig mensen...
dus veel onkosten hebben, bv personeel en huur e.d. doch steeds minder inkomsten krijgen, althans vele soorten winkels.

Kreeg zelfs laatst nog zo'n vragen ding (voor Almelo) waar ook vragen gesteld werden daaromtrent, met andere woorden in bv Almelo merken de winkeliers het donders goed dat er steeds minder mensen in de stad komen en steeds minder daar kopen...
ook vragen als bv, wel kijken in de stad en laten voorlichten doch dan datgene via Internet bv goedkoper aanschaffen...hm, das ook niet leuk voor die winkel eigenaren e.d.
doch ergens wel logisch dat regelmatig zo gaat.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 mar 2013, 11:02

Hier op DF hebben een aantal ondernemers ook allemaal hun 500 PK mobielen weg gedaan en rijden nu wat kleiners. Niet iets wat ik vandaag verzin maar wat me al langer opvalt.

Denk dat er een hoop takken zijn welke de crisis wel voelen maar welke zich wel gewoon overeind kunnen houden. Dan koop je maar geen Audi A8 bij wijze van spreken maar een nieuwe A4 of een Golf.

ICT bedrijven draaien volgens mij sowieso wel redelijk. Krijg meer het idee dat het vooral de retail business is welke slecht draait op dit moment en de sectoren gerelateerd aan de huizenmarkt, bouw etc. Horeca is ook niet overal denderend maar ik denk dat je daar ook gradaties in hebt. Een lokale kroeg bijvoorbeeld heeft er minder last van als de kwalitatief betere restaurants.

Luco

Bericht door Luco » 16 mar 2013, 11:28

RVV schreef: Het feit dat er nog nooit zoveel geld op de spaarrekening heeft gestaan bij groep twee geeft aan dat er er nog economische rek is..

Ten eerste wordt die groep steeds kleiner.
Ten tweede doen die mensen dit omdat de vooruitzichten nog niet best zijn.
Ten derde doet een gedeelte van deze groep dat omdat ze nu al minder inkomsten genereren.

Dus om te concluderen dat er rek in de economie zit omdat er mensen zijn die spaargeld hebben is echt onzin.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 mar 2013, 11:32

Ik kan bij mijn baantjes er helaas niet over oordelen of het nu minder of beter gaat dan voor de crisis. Heb op het moment 3 baantjes, 2 baantjes ben ik tijdens de crisis mee begonnen, dus geen idee hoe het in die sectoren ging voor de crisis. Bij m'n andere werk ben ik tijdens de crisis overgeplaatst naar een nieuw filiaal, dus daar kan ik ook geen vergelijking bij maken. Maar ik merk bij de klanten bij de alle 3 de baantjes wel dat het crisis is. Mensen geven minder uit aan boodschappen, minder vraag naar nieuwe trainingen om personeel op te leiden en meer mensen met schulden en de mensen met veel vermogen beleggen met meer terughoudendheid en stellen de grotere uitgaven vaak langer uit. Mijn persoonlijke financiële situatie is tijdens de crisis niet significant veranderd. M'n inkomen is wel gestegen, maar eerst had ik 1 baan en nu 3. Nu besef ik wel dat ik ontzettend mazzel heb gehad qua banen vinden. Maar juist in dit soort tijden moet je je onderscheiden en durven te investeren. (Val buiten de categorie van de meeste DF'ers, student, zzp'er en werk ook nog in loondienst en ben ook niet erg representatief voor de gemiddelde jongere, zie om me heen ook genoeg vrienden die geen werk kunnen vinden en het financieel zwaar hebben)

ErikS

Bericht door ErikS » 16 mar 2013, 11:44

Ik ben gewoon blij dat we 3 jaar geleden de toko gewoon hebben verbouwd.
Dat 'betaald' zich nu uit.

Ja tuurlijk, het gewone stukje hollandse kaas gaat minder over de toonbank, maar als je dat ergens anders weer recht trekt........... Actief bezig blijven en gaten blijven zien.......

RVV

Bericht door RVV » 16 mar 2013, 12:09

Dat bedoel ik.

Tom

Bericht door Tom » 16 mar 2013, 12:21

Luco schreef:Ik denk dat in de ict de klap nog moet komen, komende jaren gaan de grote banken daar iig flink op bezuinigen als je het allemaal zo hoort.
Dat betwijfel ik.
ICT = automatiseren = mensen overbodig maken.
Wij werken voor woningcorporaties en die hebben het momenteel ook zwaar. Daar zijn er een aantal ongezond (rotte appels), ze schrappen nieuwbouw- en renovatieprojecten, overheidsregels pakken niet goed voor ze uit etc... hoef ik jou niet te vertellen want daar weet je alles van. Ze zijn ondertussen hard bezig om allerhande informatiesystemen te koppelen en te zorgen dat huurders online zelf zaken kunnen regelen. Wij hebben een aantal klanten waar de huurder via internet (website en mobiel) z'n gegevens kan wijzigen, de huur kan opzeggen, een reparatieverzoek kan indienen (waarbij sommige meldingen zonder tussenkomst van de corporatie al terecht komen bij de juiste aannemer), correspondentie kan inzien enzovoort. Dat bespaard gewoon personeel aan je balie, callcenter en op een aantal andere plekken in je organisatie. Idem voor woningzoekenden, was vroeger nog handwerk maar als er 200 man reageert op een woning komt er met één klik op de knop een lijst op de juiste volgorde uit (o.a. rekening houdend met urgenten via systeem van de gemeente) incl. brieven. Doel van automatiseren is dat het zichzelf terugverdiend door op andere plekken (meer) te besparen. En zolang dat kan is het een simpele optelsom.

Wel zijn (potentiële) klanten kritischer en terughoudender. Offerte werd bij wijze van spreken vroeger zonder te kijken ondertekend, nu wil men veel meer zekerheid en vragen ze verder door. Is alleen maar positief/gezond. Er gaat bij ons vooraf alleen veel meer tijd in zitten, en dan is het balen als je een opdracht verliest. Maar goed, dat hoort erbij.

Plaats reactie