Bugatti Veyron

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bugatti Veyron

Bericht door Wouter81 » 17 apr 2007, 08:50

Mooi stukje uit het AD:
Bij Hessing’s Autobedrijven in Utrecht, bekend van exclusieve automerken als Rolls-Royce en Bentley, zijn ze wel wat gewend. Maar zoiets als de Bugatti Veyron, dat hadden ze zelfs bij Hessing nog nooit meegemaakt. ,,Heel apart”, zegt Paul van de Brul, de verkoper van de duurste auto ter wereld.

,,Het is een heel gek merk en eerlijk gezegd makkelijk te verkopen. De Bugatti kent geen concurrentie en de meeste potentiële kopers melden zich zelf. Het zijn extreem rijke mensen die al minimaal tien dure auto’s bezitten. Een van mijn klanten nam er meteen ook maar een nieuwe Rolls-Royce en een Bentley bij. Ik hoef ook helemaal niet te onderhandelen over eventuele accessoires, want die zijn er niet. De uitrusting van deze auto is compleet.”

Een proefrit behoort wel tot de mogelijkheden. ,,Maar dat is meer een feestje”, bekent Van den Brul. ,,Iedere koper heeft er tot nu toe gebruik van gemaakt.” De proefrit vindt plaats bij de fabriek van Bugatti in Frankrijk.

,,Vaak hoef ik het vervoer niet eens te regelen. De klant biedt dan aan om met zijn privévliegtuig te gaan. Of hij stelt voor om met een paar van zijn Ferrari’s erheen te rijden. Ik zeg dan natuurlijk geen nee.”

Eenmaal in Frankrijk aangekomen, volgt een twee- of zelfs driedaags spektakel. ,,Een schoolreis, echt een uitje, zo moet je dat zien. We bezoeken de fabriek. Eten uitgebreid in de tuin van het kasteel van de familie Bugatti. Bij de proefrit rijdt de klant eerst mee met een voormalig Formule 1-coureur, die in dienst is van de fabriek. Daarna mag hij zelf achter het stuur. Nog nooit meegemaakt dat dat tegenviel. Iedereen is diep onder de indruk. De Bugatti mag dan met 1001 pk de sterkste personenauto ter wereld zijn, hij laat zich verbazingwekkend makkelijk berijden.”

Wie vervolgens tot de koop besluit, krijgt te maken met, wat Van den Brul zelf noemt, ‘een tamelijk arrogant’contract. ,,Eerst moet je 300.000 euro aanbetalen. Korting is onbespreekbaar. Ook het inruilen van een andere auto is onmogelijk. En nadat je de Bugatti hebt gekocht, mag je hem een jaar lang niet doorverkopen.”

Het is een publiek geheim dat Michel Perridon (computerbedrijf Trust) en Jan Stuivenberg (rijk geworden in de koeltechniek) twee van de vijf Nederlandse kopers zijn.,,Ik hoop uiteindelijk op acht uit te komen”, zegt Van den Brul. ,,Dat is een mooi aantal als je bedenkt dat er slechts 300 auto’s voor de hele wereld worden gemaakt.”

Het afleveren van de auto vindt niet in Utrecht plaats, maar bij de fabriek. ,,Ja, dan is het weer een feestje. De mensen die de sleutels van deze auto overhandigd krijgen zijn net zo nerveus en opgewonden als iemand die een nieuwe Seat koopt”, ervaart Van den Brul.

,,Begrijpelijk, want vanaf het moment dat je de trotse eigenaar bent, maakt je deel uit van de exclusieve club van Bugatti-bezitters. Je wordt uitgenodigd voor allerlei internationale evenementen waar die auto ook staat. En je mag op een circuit in Duitsland met je eigen auto de 400 km/u barrière te doorbreken. Slaag je daarin, dan word je lid van de Club van 400. Het betekent dat jouw auto met zijn chassisnummer in het officiële Bugatti-register wordt opgenomen. Alle Nederlanders die de auto tot nu toe hebben gekocht, zullen hier zeker aan deelnemen.”

Van den Brul over zijn klanten: ,,Het zijn stuk voor stuk pure liefhebbers en levensgenieters, op het allerhoogste niveau. Ze houden van lekker eten, reizen, kunst en antiek. En geloof me, als ze voor het eerst bij de Bugatti staan, zijn ze als een kind zo blij. Bellen ze meteen, uitgelaten als een schooljongen, hun vriendjes op: je raadt nooit wat ik aan het doen ben! Hoor je dat motorgeluid?”
Als ik toch eens geld had... 8)

HansD

Bericht door HansD » 17 apr 2007, 09:08

Leuk stukje maar ondanks de geweldige prestatie die de Veyron is doet het me weinig. Super dat hij 400 km/h haalt maar het is mijn auto niet, ik voel er helemaal niets bij.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 apr 2007, 12:45

Prachtig stukje :)

Had het er net met Michel over bij de Ferrari lunch op de Brink in Deventer. Als je geld hebt en autoliefhebber bent, kun je leuke dingen doen het hele jaar.

:)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 17 apr 2007, 13:01

de Club van 400 8) :lol:

club400.driving-fun.com :lol:

WhiteRallye

Re: Bugatti Veyron

Bericht door WhiteRallye » 17 apr 2007, 17:40

Wouter81 schreef:Mooi stukje uit het AD:
...Een van mijn klanten nam er meteen ook maar een nieuwe Rolls-Royce en een Bentley bij....

Ach ja, waarom ook niet...

Joop

Bericht door Joop » 17 apr 2007, 18:17

Een RR of een Bentley is dan een koopje ten opzichte van een Bugatti.

Heb verder helemaal niets met de Veyron, maar dat motorgeluid is echt prachtig. Heb het mogen beluisteren op de Salo'n d'Automobile in Parijs (2003), maar werkelijk prachtig.
Vorig jaar stond die Veyron op de Volkswagen stand op de technoclassica Essen op aanraakafstand (zonder afrastering). Wat een hebberige mensen zijn op deze aardkloot, vingerafdrukken zaten op de hele auto. Dit jaar maar achter een glazen afscheiding geplaatst.

Hoop voor Volkswagen wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn iedere auto kost netto 4 miljoen Euro, terwijl ze er maar 1 miljoen netto voor vragen: hoezoe egotripperij?

Corvette

Bericht door Corvette » 17 apr 2007, 22:23

Bij dit forum is een cluppie van 400+ dan wel niet mogelijk, trouwens waar wel :?: maar wel 1 van 300+.

Is toch ook aardig :?:

Mazzel

Corvette

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 17 apr 2007, 22:27

Ach.. het is een beetje behelpen he? :lol:

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 17 apr 2007, 23:10

Goed artikel, maar ik heb er ook niks mee. Komt misschien ook omdat 't zo onbereikbaar is, maar dat is niet het enige. Een van de andere factoren is dat ik niet zo hou van gereanimeerde merken. Dood is dood. Maar dat is mijn mening.

Ik kan me echter wel voorstellen dat je er een koopt als je alles al hebt.

Plaats reactie