Na een klein jaartje zoeken naar leuke ///M-power stootte ik op deze Z3 die te koop stond in hartje Rotterdam.
Dit was in augustus 2011, er stond toen een 150 000 kms op de klokken.
De eigenaar was een respectabele 40'er , een echte petrolhead. Hij reed dagelijks met een alfa

en had verder nog een mooi oud negenelfje staan.
Toen ik daar was om de wagen te inspecteren waren ze het postkantoor achter de hoek aan het overvallen, politie en helikopters overal, dat vergeet ik nooit meer , dat even terzijde.
Wel handig dat hij een brug had, een luxe als je een auto 2de hands bij een particulier koopt en al zeker in hartje Rotterdam ! Na een angstaanjagende testrit in hevig regenweer( ik snap nog altijd niet dat die verkoper mij het stuur toen in handen gaf want binnen de 10 seconden stond ik al dwars


De terugrit was mijn eerste rit in het droge met mijn clownschoen. Direct ook in de rotterdamse spits

Eens op de autstrade kon ik eens voelen wat de S50b32 in zijn mars had, ik was danig onder de indruk !
Terug in Belgenland, foto's:
specs en opties:
Type code CM91
Type M-COUPE (EUR)
Dev. series E36 (7C)
Line 3
Body type RCOUPE
Steering LL
Door count 2
Engine S50
Cubical capacity 3.20
Power 236
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour IMOLAROT 2 (405)
Upholstery LEDER WALK NAPPA/SCHWARZ (Q6SW)
Prod. date 1998-09-22
Order options
No. Description
302 ALARM SYSTEM
441 SMOKERS PACKAGE
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
530 AIR CONDITIONING
687 RADIO PREPARATION
818 MAIN BATTERY SWITCH
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
877 DELETION CROSS-OVER OPERATION
886 DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION
925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE
Series options
No. Description
209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
069 EXTRA LUGGAGE COMPARTIMENT FOR STORING HOT CHICKS
314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
423 FLOOR MATS, VELOUR
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
710 M LEATHER STEERING WHEEL
785 WHITE DIRECTION INDICATOR
Na het nodige papierwerk stond hij al snel op Belgisch kenteken.
Foto's

Fast forward naar vandaag, ondertussen heb ik al wat zaken vervangen aan mijn schoen. In augustus heb ik hem 2 jaar , de kilometerstand loopt nu tegen de 170 000 aan en hij heeft mij nog geen enkele keer echt in de steek gelaten.
Na mijn aankoop bemerkte ik toch bij nadere inspectie een paar aandachtspuntjes. Te beginnen bij een lichte "bonk" achteraan tijdens het schakelen. Dit heb ik opgelost door nieuwe tonrubbers, diffrubber en een nieuwe baksteun te steken. De ophanging was nog de originele van 1998, daar zitten nu nieuwe OEM toplagers met H&R veren en Bilstein B-ikweetnietmeerjuisthoeveel schokdempers. Een felle verbetering ! Maar toch zoek ik nog ietsje minder bodyroll, je leest veel dat de H&R stabilisatorstangen een fantastische upgrade zijn op deze wagen dus ik speel nog met het idee om deze eens te proberen. Banden zijn rond die tijd rondom ook gewisseld naar Kumho KU36.
Veder bij aanschaf een onderhoud laten doen inlusief kleppen stellen , bougies en nazicht. Volgens mijn garagist ( Performance Shop Geel) had ik nog een goed exemplaar op de kop getikt. Later heb ik nog preventief alles van riemen spanrollen samen met waterpomp en thermostaat laten vervangen. Ook het drukregelventiel aan het oliecarter lekte, een typische s50 kwaal. Verder ook nog differentieel ,bakolie en cardanflektor gewisseld en nog wel wat kleine prullaria.
Wat ben ik nog van (eventueel) van plan? Feel free to criticise here !
Na het monteren van de verlagingsveren en dempers ( nog eigenlijk geen foto's van, maar hij is dan ook niet zeer sterk verlaagd eigenlijk) heb ik de Z3 laten uitlijnen waaruit bleek dat ik met foute camber en Toewaarden zat vanachter ( zelfs met uitspoor). Dus gaat de achteras er onderuit voor wat aanpassingswerk zodat ze verstelbaar wordt. Verder wil ik preventief de lagerschalen en oliepomp wisselen, ik zou dit eventueel bij Van Kronenbrug laten doen, iemand ervaring mee? Er komen ook nog stoptech 4pots klauwen op en stoptech schijven rondom, keuze van de blokken nog nader te bepalen. Onder mijn bewind heb ik met 10w60 gereden, na veelvuldig gelezen te hebben dat dit niet de correcte olie is voor een S50 ga ik waarschijnlijk overschakelen naar 10w40 volsyntheet. Het stuurhuis zou ik nog willen wisselen voor een gereviseerd 2.8 exemplaar ( dit zou korter zijn? ) De stoelen zitten nog altijd los, een bekende Z3 kwaal. Ik heb er niet veel last van omdat mijn zetel helemaal naar achter staat, maar het moet nog aangepakt worden. Verder kan de lak onderhand een flinke opfrisbeurt gebruiken ( ik ben niet zo een poetsprincess


Werk aan de winkel dus ! maar uiteindelijk zal er altijd wel ruimte voor verbetering zijn.
Ik ga mijn best doen om de geplande werken /upgrades hier neer te pennen. Ik zal hier waarschijnlijk meer dan eens om advies vragen ook want ik heb al gemerkt dat er hier heus wel wat specialisten ter zake rondhangen
