Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Dit is ons algemene autoforum.
dvh

Re: Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Bericht door dvh » 07 mar 2013, 18:49

Ipv een 106 kan je ook voor een 107 gaan :blink:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 07 mar 2013, 18:58

Zelfde hier als hierboven een aantal malen voorkwam. Student, thuiswonend, door de week gratis OV en in het weekend met korting. Auto van m'n ouders is er altijd wel. Je blijft echter auto liefhebber, een eigen autootje is toch wat vrijer. Die neem je veel eerder even mee dan de auto van je ouders. Bovendien is het gewoon leuk om een eigen auto te hebben. Emotie. :mrgreen:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 mar 2013, 10:15

Pug 106 sport of een mg zr 105.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 08 mar 2013, 11:47

Robertdj schreef:Doorsparen en een Mx-5+stoelen halen is ook interessant, dat zou nu misschien mijn keuze zijn als de 106 plat gaat. Was vroegah altijd anti mx-5, maar die mening heb ik inmiddels flink bijgesteld.
Met een beetje lengte is een mx5 niet te doen. Heb 14 jaren een mx5 gehad / gereden (na / 1990) en met 1.91 mtr past het, maar dan is er ook alles mee gezegd. Ook andere stoelen veranderen daar niet veel aan. De metalen scharnieren van de kap hangen als een zwaard van Damocles naast je hoofd...

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2013, 11:50

Eric-328 schreef:
Robertdj schreef:Doorsparen en een Mx-5+stoelen halen is ook interessant, dat zou nu misschien mijn keuze zijn als de 106 plat gaat. Was vroegah altijd anti mx-5, maar die mening heb ik inmiddels flink bijgesteld.
Met een beetje lengte is een mx5 niet te doen. Heb 14 jaren een mx5 gehad / gereden (na / 1990) en met 1.91 mtr past het, maar dan is er ook alles mee gezegd. Ook andere stoelen veranderen daar niet veel aan. De metalen scharnieren van de kap hangen als een zwaard van Damocles naast je hoofd...

Ja Eric, dat komt omdat je als echte bmw rijder natuurlijk gewend bent om helemaal scheefonderuitgezakt met een hand sturend de auto volledig naar je wens op de weg plaatst, en natuurlijk het andere handje losjes op de pook :D
Of waren dat nu opel rijders :tooth:

Voor de zuurpruimen, dit is met een hele dikke knipoog.
Laatst gewijzigd door Luco op 08 mar 2013, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 08 mar 2013, 11:51

Heb de mogelijkheid van stoelen plus stuur toen uitgezocht voor een MX5 kwam ergens tussen de € 750 en € 1000 uit zonder de garantie dat ik lekker kon zitten (1,95m)

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 08 mar 2013, 11:52

Allen nogmaals bedankt voor de reacties. Grootste kanshebber op dit moment is een 106 Rallye, en dan Phase 2. Deze lokt mij het meeste. Niet heel prijzig, simpel, 'hot hatch', en gewoon leuk voor binnenweggetjes. (Y)

Mbt het passen; als iemand in Omgeving Goes of Tilburg woont en in het bezit is van een Rallye of iets soortgelijks, hou ik me aanbevolen eens te passen.. :hungry:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 mar 2013, 11:53

Eric-328 schreef:
Eens. Voor mij ook DE reden om na de compact niet weer een MX5 te kopen. Ik zat er gewoon niet lekker genoeg in. Ik denk dat iedereen er onder de 1,85 perfect inpast, hoe kleiner hoe beter, maar met 1,90 en meer is het gewoon niet leuk meer.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 08 mar 2013, 11:57

Tja ik zou zeggen koop iets leuks!

Je koopt een auto voor jezelf om in te rijden. Zoals hier al eerder door iemand werd aangegeven, dat ze comfortabel met vrienden moeten rijden etc vind ik volstrekte onzin, je bent geen taxi bedrijf voor je vrienden toch?

Ik zeg ga voor de DF en koop een E36 318is of als je meer wilt een 325i ;)

Tuurlijk kan ik ook zeggen doe het mijn manier en ga all out en koop een M3. Maar ik moet eerlijk zeggen elke cent die ik verdien zit in mijn auto's (vind ik overigens niet erg, iets anders zou ik er toch niet mee doen)
Laatst gewijzigd door Jeroen K. op 08 mar 2013, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 mar 2013, 11:58

Probeer ook eens een MG ZR. Serieus, die dingen sturen echt messcherp

Fedmas

Bericht door Fedmas » 08 mar 2013, 12:09

Jeroen K. schreef:Tja ik zou zeggen koop iets leuks!

Je koopt een auto voor jezelf om in te rijden. Zoals hier al eerder door iemand werd aangegeven, dat ze comfortabel met vrienden moeten rijden etc vind ik volstrekte onzin, je bent geen taxi bedrijf voor je vrienden toch?

Ik zeg ga voor de DF en koop een E36 318is of als je meer wilt een 325i ;)

Tuurlijk kan ik ook zeggen doe het mijn manier en ga all out en koop een M3. Maar ik moet eerlijk zeggen elke cent die ik verdien zit in mijn auto's (vind ik overigens niet erg, iets anders zou ik er toch niet mee doen)
Jeroen.. Ik heb geen geld voor dat soort auto's ;-). Weet je best. School enzo, arm studentje.

@Frank: zien er dik uit! Gaan we doen, thnx!

Shakes

Bericht door Shakes » 08 mar 2013, 12:10

Mosterd na de maaltijd wellicht:

Ik zou NOOIT voor iets Frans gaan maar ALTIJD voor iets zoals een leuke Honda Civic oid/MX 5/Toyota etc.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mar 2013, 12:20

denk dat (vanwege je best lang bent) je bij de 106 rallye bv, eventueel ook nog iets lagere stoelen erin kan monteren?
volgens mij zit je (dacht ik) niet standaard al bijna op de vloer toch?

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 08 mar 2013, 12:21

Fedmas schreef:Jeroen.. Ik heb geen geld voor dat soort auto's ;-). Weet je best. School enzo, arm studentje.

@Frank: zien er dik uit! Gaan we doen, thnx!
Snap ik, ik heb er dan ook altijd al voor gespaard sinds ik zakgeld kreeg en werkte (gaf nooit een cent uit, had de ilusie als ik dat niet doe kan ik op mijn 18e een oudere ferrari kopen...) En dat kwam op een leuk bedrag uit, daarvan een M# gekocht, 325i circuit auto en de nodige cursus plus vrijrijden dagen.....

Moet erbij zeggen ik woon ook nog in het huis van mn ouders dus heb verder geen onkosten en ik ben in het weekend ook altijd thuis proberend handeltjes te doen etc om mn autos rijdend te houden...

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 08 mar 2013, 12:35

@Fedmas,
Zit "pas" sinds 1996 in de Peugeots, maar wil je net als ErikS behoeden voor een 106 Rallye. Het is echt altijd wat met die dingen (op een enkele uitzondering na) en met een krap budget zou ik daar dus zeker niet voor kiezen. Natuurlijk kan er bij andere auto's ook veel stuk gaan maar die kans is een stuk kleiner. Bij een 106 Rallye is het niet de vraag of er weer eens wat stuk gaat, maar meer de vraag wanneer. Mijn advies met een krap budget: niet doen.

Fedmas

Bericht door Fedmas » 08 mar 2013, 12:49

Paskal schreef:@Fedmas,
Zit "pas" sinds 1996 in de Peugeots, maar wil je net als ErikS behoeden voor een 106 Rallye. Het is echt altijd wat met die dingen (op een enkele uitzondering na) en met een krap budget zou ik daar dus zeker niet voor kiezen. Natuurlijk kan er bij andere auto's ook veel stuk gaan maar die kans is een stuk kleiner. Bij een 106 Rallye is het niet de vraag of er weer eens wat stuk gaat, maar meer de vraag wanneer. Mijn advies met een krap budget: niet doen.
Niet leuk om te lezen :(.

Veel van wat kapot gaat, is dit zelf te doen? Of moet je echt constant naar de garage.. Ik zit in dubio, vind dit wel echt de beste keuze qua auto, maar als hij zo onbetrouwbaar is wordt het lastig inderdaad..

Phoe, lastig allemaal. De Rallye was wel echt 100% naar mijn smaak, mits ik paste. Weet niet 123 wat ik anders zou moeten kiezen :P

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mar 2013, 12:54

volgens mij is de rallye redelijk 1-voudig sleutelen.
ook al kan het wat meer sleutelen zijn, een beetje fun is ook belangrijk...

wat sleutelen en fun

of een saaie doos :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 08 mar 2013, 12:58

Als eerste auto is dit gewoon niet de beste keuze. Ik snap er uiteraard geen bal van maar als je eerst de stoelen moet gaan aanpassen om maar iets te noemen is het geen goede keuze als eerste auto.

Doe verstandig, spaar en ga daarna kijken voor wat leuks. Ding moet je van A naar B brengen en als dat leuk kan is het mooi meegenomen. Leuk komt niet op de eerste plaats.

Fuck wat voel ik me oud

Fedmas

Bericht door Fedmas » 08 mar 2013, 13:00

Shakes schreef:Als eerste auto is dit gewoon niet de beste keuze. Ik snap er uiteraard geen bal van maar als je eerst de stoelen moet gaan aanpassen om maar iets te noemen is het geen goede keuze als eerste auto.

Doe verstandig, spaar en ga daarna kijken voor wat leuks. Ding moet je van A naar B brengen en als dat leuk kan is het mooi meegenomen. Leuk komt niet op de eerste plaats.

Fuck wat voel ik me oud
Als ik stoelen moet gaan aanpassen koop ik hem niet. Daarom wil ik graag passen ;-).

Verstandig en sparen is tuurlijk het beste, (doh, verstandig..) maar daarom koop ik de auto niet, om verstandig te zijn. Ik heb geen auto nodig, nu een auto kopen is gewoon plezier. Hobby. Voor A->B vervoer heb ik een OV ;-).

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 08 mar 2013, 13:04

De techniek is simpel, maar koppakking vervangen of wiellager vervangen kan niet iedereen zelf. Versleten ophangdelen/rubbers, verrotte uitlaten etc je kan het allemaal in een zeer kort tijdsbestek tegenkomen. Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe handig je bent of jet iets zelf wel of niet kunt vervangen. Los daarvan zijn de onderdelen natuurlijk niet gratis. Neem aan dat je het verhaal van Macboy met zijn 106 Rallye ook kent. Het zal je maar gebeuren als student :(

Vriend van me is ook helemaal Peugeot-minded maar ondanks dat en het feit dat zon karretje lekker rijdt, werd hij er op gegeven moment helemaal simpel van het feit dat er aldoor iets mee was en heeft hem dus weg gedaan.

Ik begrijp dat je heel graag een 106 Rallye wilt want ze rijden ook heerlijk, maar verstandig is anders :) Zoals eerder hier al eens gemeld zou ik voor iets betrouwbaarders gaan.

@GTRene: klinkt leuk dat "wat sleutelen en fun", maar als je maar weinig centen hebt houdt het snel op met dat "wat sleutelen".

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2013, 13:06

Fedmas schreef:
Paskal schreef:@Fedmas,
Niet leuk om te lezen :(.

Veel van wat kapot gaat, is dit zelf te doen? Of moet je echt constant naar de garage.. Ik zit in dubio, vind dit wel echt de beste keuze qua auto, maar als hij zo onbetrouwbaar is wordt het lastig inderdaad..

Phoe, lastig allemaal. De Rallye was wel echt 100% naar mijn smaak, mits ik paste. Weet niet 123 wat ik anders zou moeten kiezen :P

Je hebt een prachtig aanbod liggen man :tooth:
Dat is echt een funauto en al helemaal aangepast, maar ja model moet je liggen.
Goedkoop in verzekering/belasting en onderhoud.

Fedmas

Bericht door Fedmas » 08 mar 2013, 13:08

@Paskal; duidelijk, thanks!

@Luco: aanbod is top, maar heb gewoon het budget niet op dit moment :-). Heb gewoon de periode van nu tot mijn verjaardag nodig om wat te sparen :-). En weet ook niet of het helemaal mijn auto is. Waardeer het meedenken wel ontzettend.

Maar tsja, oké. Dan misschien wel geen Rallye. Dan misschien een Clio oid..

Riceaux

Bericht door Riceaux » 08 mar 2013, 13:09

Ik heb een 106 phase 2 1.1 gehad. Niet helemaal vergelijkbaar met een Rallye waarschijnlijk, maar even een paar dingen die ik er mee gehad heb, buiten het normale onderhoud om. Dit alles binnen 50k km.
- Aandrijfassen
- Koppakking
- Thermostaat
- Radiator
- Kachelmotor
- Uitlaat (doormidden gebroken)
- Handremkabel gebroken
- Hoofdremcylinder, waardoor ik geen remmen meer had. Niet prettig als je 50 km terug moet rijden met alleen de handrem en afremmen op de motor.
- Homokineten 2x

Maar waar ik me nog wel het meeste aan ergerde bij dat ding was dat de pedalen niet recht voor de stoel stonden, waardoor je constant schuin zit met je benen.

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2013, 13:16

Fedmas schreef:@Paskal; duidelijk, thanks!

@Luco: aanbod is top, maar heb gewoon het budget niet op dit moment :-). Heb gewoon de periode van nu tot mijn verjaardag nodig om wat te sparen :-). En weet ook niet of het helemaal mijn auto is. Waardeer het meedenken wel ontzettend.

Maar tsja, oké. Dan misschien wel geen Rallye. Dan misschien een Clio oid..

Fedmas, gewoon ff bellen naar hem, auto is nu gestald.
Dus je kan zelf bepalen als je gaat kijken OF je hem wilt hebben en wanneer die klaar moet zijn, eigenlijk kan je hem zon beetje nog zelf samenstellen ook :blink:
Maar als het je smaak niet is wordt het lastig.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 mar 2013, 13:29

Honda Civic zoals Shakes al zegt.... Mankeren volgens mij doorgaans nooit wat. Voor 1000-2000 heb je al zo'n ding. Wil je er wat aan klooien, ebay staat vol met onderdelen en het kost allemaal geen drol.

Plaats reactie