'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
OK, bedankt voor je advies. Ik zal er zeker eens over nadenken dan!
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
Over nadenken gesproken hij staat al in mijn eigen topic maar ik vind het wel zo nuttig om hem hier ook te delen:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 0/?fref=ts
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 0/?fref=ts
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
En wat als ik nou geen FB heb? Ja, ik maak geen grapje...InjectTheVenom schreef:Over nadenken gesproken hij staat al in mijn eigen topic maar ik vind het wel zo nuttig om hem hier ook te delen:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 0/?fref=ts

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
My bad
Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.
Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.
Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.
Locatie:
Den Haag
Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.
Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.
Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.
Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.
Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan www.treesforall.nl.
Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.
Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.
Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!
Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!
Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)

Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.
Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.
Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.
Locatie:
Den Haag
Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.
Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.
Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.
Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.
Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan www.treesforall.nl.
Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.
Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.
Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!
Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!
Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
Ik heb de organisatie (via Maria Pels) al laten weten dat mijn toekomstige oldtimer aanwezig gaat zijn en kan me voorstellen dat jij ook welkom bent dus zodoende
Zal even vragen of er al een e-mail adres en website onder constructie zijn.
Zie ook:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=27007

Zie ook:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=27007
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar
Shameless bump!
De lente komt er weer aan dus dat betekent sleuteltijd!
Dit keer was het de beurt aan de achterlichtunits. Ik kreeg al enkele keren een random melding van een kapot achterlicht, maar ze werkten wel gewoon aan beide kanten.
Echter...alleen het mistlicht werkte aan de passagierskant. Raar.
Nou goed, ik had dus nooit bijzonder in detail naar de lichtunits gekeken, maar ik kwam dus achter het volgende:
- De E36 heeft 2 lampjes voor het achterlicht per kant (1x 4W/21W en 1x 5W). Nou, die van 5W waren beide geploft, dus ik ging er gewoon van uit dat de achterlichten werkte. Dat leek ook zo van de buitenkant. Ik heb dus altijd met 50% achterlichtsterkte rondgereden.
Wel raar dat ik niet eerder een Check Control kreeg.
- Het mistlicht was me niet geheel duidelijk. Ook Google leverde weinig info. De US modellen waren blijkbaar zonder mistlichten geleverd (is een populaire mod). Daarnaast vond ik tegengestelde informatie dat er slechts 1 mistlamp aanwezig zou zijn. Ergens anders vond ik weer dat er bij de vroegere modellen 2 mistlampen waren en bij de latere modellen 1, maar dan aan de bestuurderszijde. Afijn...beide kanten hadden een dubbele filament lamp in de buitenste 'kamers' en dat duidde op dimlicht en mistlicht (remlicht zit in de binnenste 'kamer').
Nou, lang verhaal kort...Ik begreep er weinig van, omdat alles wat ik doormeette duidde op een werkende lamp!
Ook met het elektrich schema er bij alle kleuren getraceerd van de stekker naar de fittingen en dat was allemaal goed. Overal weerstand en overal stroom waar het hoorde bij contact aan.
Wat bleek nu...bij het insteken van het achterlichtlampje, zat een van de 2 filamenten (die van het mistlicht dus) ongeveer 0,000000000001 mm van het contactje vandaan. Dus geen mistlicht links, maar bij het doormeten maakte ik met de meetpennen wel net het contact. Ik kwam er uiteindelijk achter toen ik aan het meten was met licht aan, en heel zachtjes tegen de fitting drukte.
Ach, ik was in ieder geval blij dat alles werkte, geen kabelbreuken, de bedrading zag er perfect uit. Even het contactje bijgebogen en meteen heb ik alle contacten schoongekrabt, ook al leken ze schoon en wat zuurvrije vaseline op de fittingen gespoten. Dit maakte dat ze een stuk makkelijker los draaiden. Even wat contactspray op de stekkeraansluitingen en klaar is kees.
Voor de goede orde, mijn M3 is van 1993 en heeft dus 2 mistlichten. Ben benieuwd hoe dit nu werkelijk zit.
Voor de geinteresseerden heb ik even de kleuren van de bedrading beken op de stekker en vergeleken met het elektrisch schema. Links heeft 8 aansluitingen op de stekker en Rechts 7. De kleuren zijn als volgt:
Achterlicht (buiten) L: Grijs/Paars/Geel
Achterlicht (binnen) L: Grijs/Groen/Geel
Achterlicht (buiten) R: Grijs/Wit/Geel
Achterlicht (binnen) R: Grijs/Blauw/Geel
Mistlicht L+R: Wit/Geel
Richting L: Blauw/Grijs
Richting R: Blauw/Bruin
Achteruitrijlicht L+R: Blauw/Geel (Links 2x aangesloten vanwege doorlus naar Rechts)
Remlicht L: Blauw/Bruin
Remlicht R: Blauw/Rood


De lente komt er weer aan dus dat betekent sleuteltijd!
Dit keer was het de beurt aan de achterlichtunits. Ik kreeg al enkele keren een random melding van een kapot achterlicht, maar ze werkten wel gewoon aan beide kanten.

Nou goed, ik had dus nooit bijzonder in detail naar de lichtunits gekeken, maar ik kwam dus achter het volgende:
- De E36 heeft 2 lampjes voor het achterlicht per kant (1x 4W/21W en 1x 5W). Nou, die van 5W waren beide geploft, dus ik ging er gewoon van uit dat de achterlichten werkte. Dat leek ook zo van de buitenkant. Ik heb dus altijd met 50% achterlichtsterkte rondgereden.

- Het mistlicht was me niet geheel duidelijk. Ook Google leverde weinig info. De US modellen waren blijkbaar zonder mistlichten geleverd (is een populaire mod). Daarnaast vond ik tegengestelde informatie dat er slechts 1 mistlamp aanwezig zou zijn. Ergens anders vond ik weer dat er bij de vroegere modellen 2 mistlampen waren en bij de latere modellen 1, maar dan aan de bestuurderszijde. Afijn...beide kanten hadden een dubbele filament lamp in de buitenste 'kamers' en dat duidde op dimlicht en mistlicht (remlicht zit in de binnenste 'kamer').
Nou, lang verhaal kort...Ik begreep er weinig van, omdat alles wat ik doormeette duidde op een werkende lamp!

Wat bleek nu...bij het insteken van het achterlichtlampje, zat een van de 2 filamenten (die van het mistlicht dus) ongeveer 0,000000000001 mm van het contactje vandaan. Dus geen mistlicht links, maar bij het doormeten maakte ik met de meetpennen wel net het contact. Ik kwam er uiteindelijk achter toen ik aan het meten was met licht aan, en heel zachtjes tegen de fitting drukte.
Ach, ik was in ieder geval blij dat alles werkte, geen kabelbreuken, de bedrading zag er perfect uit. Even het contactje bijgebogen en meteen heb ik alle contacten schoongekrabt, ook al leken ze schoon en wat zuurvrije vaseline op de fittingen gespoten. Dit maakte dat ze een stuk makkelijker los draaiden. Even wat contactspray op de stekkeraansluitingen en klaar is kees.
Voor de goede orde, mijn M3 is van 1993 en heeft dus 2 mistlichten. Ben benieuwd hoe dit nu werkelijk zit.
Voor de geinteresseerden heb ik even de kleuren van de bedrading beken op de stekker en vergeleken met het elektrisch schema. Links heeft 8 aansluitingen op de stekker en Rechts 7. De kleuren zijn als volgt:
Achterlicht (buiten) L: Grijs/Paars/Geel
Achterlicht (binnen) L: Grijs/Groen/Geel
Achterlicht (buiten) R: Grijs/Wit/Geel
Achterlicht (binnen) R: Grijs/Blauw/Geel
Mistlicht L+R: Wit/Geel
Richting L: Blauw/Grijs
Richting R: Blauw/Bruin
Achteruitrijlicht L+R: Blauw/Geel (Links 2x aangesloten vanwege doorlus naar Rechts)
Remlicht L: Blauw/Bruin
Remlicht R: Blauw/Rood
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Dat zijn inderdaad van die bloedje irritante kleine pestdingen waar je compleet het heen en weer van kunt krijgen
Zou voor de grap eens mijn stroomschema erbij moeten pakken voor een vergelijk want die check control stekker heb ik vandeweek nog in mijn handen gehad tijdens de dashboard operatie en op jouw schema ziet hij er aardig identiek uit.

Zou voor de grap eens mijn stroomschema erbij moeten pakken voor een vergelijk want die check control stekker heb ik vandeweek nog in mijn handen gehad tijdens de dashboard operatie en op jouw schema ziet hij er aardig identiek uit.
- Jim V.
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 08:32
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Bij mij geeft de checkcontrol ook afentoe aan dat mijn achterlicht kapot is, alleen dat is als ik hem een tijdje niet heb gebruikt, als ik hem meerdere dagen achter elkaar gebruik dan geeft hij het na 3 dagen ofzo niet meer aan.
Wel irritant idd
Wel irritant idd

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Mja, de CCM (Check Control Module) werkt met shunts waarover een bepaald spanningsverval gemeten wordt. Als de de spanningsval beneden de ik dacht 16mV komt, geeft ie een melding van 'xxxx kapot'. Het zou kunnen dat je wat last hebt van vocht of corrosie in je achterlichtunits.Jim V. schreef:Bij mij geeft de checkcontrol ook afentoe aan dat mijn achterlicht kapot is, alleen dat is als ik hem een tijdje niet heb gebruikt, als ik hem meerdere dagen achter elkaar gebruik dan geeft hij het na 3 dagen ofzo niet meer aan.
Wel irritant idd
Als dat er allemaal goed uit ziet, kan het ook een kwaaltje van de CCM unit zelf zijn. dit is een vaker voorkomend probleem. Het kastje zit aan de bestuurderszijde onder tegen het dashboard aan geschroefd. De shunts willen nog wel eens wat extra weerstand erbij toveren, waardoor je een onjuiste melding krijgt op je display.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Leuke website gevonden: http://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx
Hier kun je het aantal eigenaars opzoeken van je auto, plus het aantal dagen dat deze op naam heeft gestaan. Bij mij kwam er het volgende uit:
Historie
Aantal Eigenaren tot nu toe: 8
Datum eerste toelating NL: 17 november 1993
APK verloopdatum: 26 aug 2013
Import auto: Nee
Edit: Website klopt geen ruk van...Autoweek geeft aan dat ik de 5e eigenaar ben en dat klopt dan weer wel.
- BMW Lease
- BMW monteur
- McDonald's Manager
- M'n pa (48 dagen als noodoplossing omdat ik in het buitenland zat)
- Ikzelf
Hier kun je het aantal eigenaars opzoeken van je auto, plus het aantal dagen dat deze op naam heeft gestaan. Bij mij kwam er het volgende uit:
Historie
Aantal Eigenaren tot nu toe: 8
Datum eerste toelating NL: 17 november 1993
APK verloopdatum: 26 aug 2013
Import auto: Nee
Edit: Website klopt geen ruk van...Autoweek geeft aan dat ik de 5e eigenaar ben en dat klopt dan weer wel.
- BMW Lease
- BMW monteur
- McDonald's Manager
- M'n pa (48 dagen als noodoplossing omdat ik in het buitenland zat)
- Ikzelf
Laatst gewijzigd door ///Joost op 06 mar 2013, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jim V.
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 08:32
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
///Joost schreef:Mja, de CCM (Check Control Module) werkt met shunts waarover een bepaald spanningsverval gemeten wordt. Als de de spanningsval beneden de ik dacht 16mV komt, geeft ie een melding van 'xxxx kapot'. Het zou kunnen dat je wat last hebt van vocht of corrosie in je achterlichtunits.Jim V. schreef:Bij mij geeft de checkcontrol ook afentoe aan dat mijn achterlicht kapot is, alleen dat is als ik hem een tijdje niet heb gebruikt, als ik hem meerdere dagen achter elkaar gebruik dan geeft hij het na 3 dagen ofzo niet meer aan.
Wel irritant idd
Als dat er allemaal goed uit ziet, kan het ook een kwaaltje van de CCM unit zelf zijn. dit is een vaker voorkomend probleem. Het kastje zit aan de bestuurderszijde onder tegen het dashboard aan geschroefd. De shunts willen nog wel eens wat extra weerstand erbij toveren, waardoor je een onjuiste melding krijgt op je display.
ik zat zelf idd aan vocht of iets dergelijks te denken,
maar van dat kwaaltje had ik nog nooit gehoord.. ik ga het nakijken aankomend weekend. bedankt iig

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
No prob, mocht je hulp nodig hebben, dan hoor ik het wel.Jim V. schreef: ik zat zelf idd aan vocht of iets dergelijks te denken,
maar van dat kwaaltje had ik nog nooit gehoord.. ik ga het nakijken aankomend weekend. bedankt iig
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Even weer een nieuwe tool showen die ik van een mede-DF'er heb mogen overnemen:

Nu kan ik met een gerust hart kleppen gaan stellen. Ik ben zo blij als een kind.
Dit gereedschap is namelijk zo goed als onvindbaar, en al helemaal de originele BMW versie. Er komen tzt wel weer updates als het zo ver is. Eerst nog even de gaskleppen synchroniseren, want die stonden niet helemaal goed zag ik.
Nu kan ik met een gerust hart kleppen gaan stellen. Ik ben zo blij als een kind.

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Vanmiddag even m'n 4 Styling 22 velgen weggebracht voor restoratie. Ik heb verschillende opties bekeken (spuiten, poedercoaten) en verschillende bedrijven overwogen. Vwb natlak spuiten, wat ik eigenlijk graag wilde, kreeg ik al snel te horen dat de spaakjes erg dicht bij elkaar staan, waardoor er moeilijk gedekt gespoten kan worden. Kan zijn...ik weet te weinig van spuiten af, om daar een mening over te hebben. Dit was trouwens de mening van een bekend velgenreparateur. Poedercoaten na natlak spuiten was de enige optie om toch alles netjes te dekken (450 Euro). Eventueel daarna glad schuren en weer spuiten voor een perfect resultaat (450 Euro extra). Ik vond de prijs echter te hoog. En dan ging het alleen nog maar om het cosmetische deel.
Poedercoaten alleen was natuurlijk ook een mogelijkheid en al snel kwam ik terecht bij Wheelcare in Zeeland (NB). Van deze beste man heb ik veel goede, of eigenlijk alleen maar goede, reviews gelezen, dus een belletje was snel gedaan.
Vanmiddag maar direkt de velgen weggebracht en tot zover ben ik echt tevreden. Vriendelijk ontvangen, aardige kerel en direkt de velgen op de draaibank om te kijken of ze recht waren. Ik ging er dus vanuit dat de velgen recht waren, omdat ik nooit problemen had. Maar na testen met een meetklok ter plekke zaten er toch in 3 van de velgen lichte deuken.
Toch wel goed dat dit gevonden is, dan worden ze tenminste helemaal knap. Ik ga voor een zilvergrijze kleur zonder metallic, dus zo dicht mogelijk bij de OEM finish. Daar nog een laag blanke lak over, wat de finish een enigszins blauwe waas geeft, maar dat vind ik niet zo'n punt.
Prijs is helemaal OK! Dit is gewoon z'n full time werk achter z'n huis, dus verstand heeft ie er wel van.
Ik kreeg nog complimenten dat de velgen in zo'n goede originele staat waren. Hij zag ze zo niet vaak meer. Blijkbaar ontstaan er haarscheuren bij de dunne spaakjes, omdat er deels magnesium gebruikt wordt en die van mij waren perfect in orde. Nog nooit aan gedraaid, geschuurd of gespoten.
Ter info...Ik heb ze in deze staat weggebracht. Nu is het wachten tot ze klaar zijn. Over 2 weken haal ik ze op.



...kan niet wachten.
Poedercoaten alleen was natuurlijk ook een mogelijkheid en al snel kwam ik terecht bij Wheelcare in Zeeland (NB). Van deze beste man heb ik veel goede, of eigenlijk alleen maar goede, reviews gelezen, dus een belletje was snel gedaan.
Vanmiddag maar direkt de velgen weggebracht en tot zover ben ik echt tevreden. Vriendelijk ontvangen, aardige kerel en direkt de velgen op de draaibank om te kijken of ze recht waren. Ik ging er dus vanuit dat de velgen recht waren, omdat ik nooit problemen had. Maar na testen met een meetklok ter plekke zaten er toch in 3 van de velgen lichte deuken.

Prijs is helemaal OK! Dit is gewoon z'n full time werk achter z'n huis, dus verstand heeft ie er wel van.
Ik kreeg nog complimenten dat de velgen in zo'n goede originele staat waren. Hij zag ze zo niet vaak meer. Blijkbaar ontstaan er haarscheuren bij de dunne spaakjes, omdat er deels magnesium gebruikt wordt en die van mij waren perfect in orde. Nog nooit aan gedraaid, geschuurd of gespoten.
Ter info...Ik heb ze in deze staat weggebracht. Nu is het wachten tot ze klaar zijn. Over 2 weken haal ik ze op.
...kan niet wachten.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
das idd mooi als je ze gaat halen, super voorzichtig inladen ivm beschadigingen e.d. = stress
als je idd de prijzen soms hoort
zal ook bets wat tijd per velg in gaan zitten....en das prijzig.
trouwens op DF zit ook een handige velgen-reparateur dacht ik.

als je idd de prijzen soms hoort

zal ook bets wat tijd per velg in gaan zitten....en das prijzig.
trouwens op DF zit ook een handige velgen-reparateur dacht ik.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Dan heb ik met het design van mijn velgen geluk gehad die met natlak spuiten wel mooi geworden zijn. Zo zie je maar dat het altijd loont om vooraf eerst te laten controleren of ze ondanks wat je ogen denken te zien wel echt recht zijn, was hier ook nodig bij een paar velgen en ben ontzettend blij dat ik toch voor dat extra stukje zekerheid vooraf gegaan ben.
Ben net als jij benieuwd naar het eindresultaat
!
Ben net als jij benieuwd naar het eindresultaat

-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
///Joost schreef:................................... en al snel kwam ik terecht bij Wheelcare in Zeeland (NB).
Zo ver van huis had je het niet eens hoeven zoeken, in Veldhoven zit een prima velgen reparateur, vraagt ongeveer 45 € per velg als ze niet te "krom" zijn. Voor dat geld worden ze gericht, en afgedraaid indien nodig. Voor het nat spuiten van velgen betaal ik 35 € per velg. Poedercoaten kost ongeveer 100 € per velg, incl. de- en montage/balanceren van de banden. Nat spuiten of poedercoaten gebeurd wel op andere adressen, dat doet die reparateur in Veldhoven volgens mij niet.

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Ja, ik weet dat er hier in de regio meerdere zitten. Ik wilde echter op goede reviews afgaan, gezien er nogal wat verschil in kwaliteit zit heb ik in de gaten.
FWIW, ik betaal nu 57,50/velg ex BTW voor stralen/poedercoaten. Richten kost 30/velg ex. Al met al zal ik alles bij elkaar incl BTW rond de 380-400 kwijt zijn. Hele nette prijs dus!!
FWIW, ik betaal nu 57,50/velg ex BTW voor stralen/poedercoaten. Richten kost 30/velg ex. Al met al zal ik alles bij elkaar incl BTW rond de 380-400 kwijt zijn. Hele nette prijs dus!!
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Weer een lichtje erbij
Geweldig topic Joost !
Is het geluid bij jou alleen tijdens stationair toerental te horen ? Bij mij lijkt het weg te gaan naarmate het toerental stijgt.
En dit vind ik fijn om te lezen.. aangezien ik ook net 2x m´n dynamo vervangen heb voor een ruilexemplaar. Helaas fluit ook de laatste ruildynamo dus wellicht heb ik hetzelfde ´probleem´, multiriem en spanrollen zijn OK. Waterpomp is ook vervangen..///Joost schreef:Nu bleek het uiteindelijk de luchtspleet te zijn die tussen de rotor en de stator zit. Deze maakt bij stationair toerental iets geluid. Bij het revisiebedrijf hebben ze de stator nu iets afgedraaid om de speling iets groter te maken. Ik moet zeggen dat het nu nog steeds niet helemaal weg is, maar het is wel een stuk minder. Ze hebben m op de testbank gehad en daar was het goed, dus wellicht kan ik een keer m'n accu vervangen. Hij laadt wel gewoon 14,5V dus dat is OK. Afijn, het is nu in ieder geval niet meer zo vervelend hoorbaar.
Is het geluid bij jou alleen tijdens stationair toerental te horen ? Bij mij lijkt het weg te gaan naarmate het toerental stijgt.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Weer een lichtje erbij
Hey Michel,Michel Huisman schreef:
Is het geluid bij jou alleen tijdens stationair toerental te horen ? Bij mij lijkt het weg te gaan naarmate het toerental stijgt.
Inderdaad, het is alleen heel licht te horen bij stationair toerental. Ik ben er achter gekomen dat het met wat ik denk de lagers te maken heeft (zijn echter vervangen). Bij weghalen van de stroomaansluitingen verdwijnt het geluid ook...echt vreemd. Maar ja, hij is weer goed en laadt verder goed bij, dus ik kan me er verder weinig aan storen. Het is ook amper hoorbaar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
Vandaag weer het een en ander ondernomen. Ik had in de Werkplaats hier op het forum nog wat vragen gesteld omtrent het synchroniseren van de gaskleppen. Hier ben ik vandaag mee begonnen.
Eerst natuurlijk weer het complete inlaatgedeelte eraf gehaald. Het is niet moeilijk, maar wel een pokkewerk vanwege de verschillende slangen die onderop aangesloten zitten. Dan krijg je dit beeld:

Waar het om gaat vandaag zijn de 3 drukstangetjes die de gasklephoek verstellen. Deze zijn te zien op de volgende foto's:




De tekening in ETK is misleidend (itt wat ik in het werkplaatstopic schreef). Er is 1 vaste, niet verstelbare drukstang en die bedient gaskleppen 5-6. Deze geldt als referentie voor het verstellen van de andere 2 (cyl 1-2 en 3-4). Met een papiertje tussen de 3 aanslagpunten kijk je of er 1 of meerdere gaskleppen te open of te strak staan. Bij mij stonden er 2 te los. Ze staan natuurlijk alle drie met elkaar in verbinding, dus je moet even puzzelen welke drukstang je hoeveel moet verdraaien.
Ik wilde in de eerste instantie alle 3 de drukstangetjes eraf draaien om ze na te meten en schoon te maken. Maar bij nader inzien was dit een hels karwei omdat je er nauwelijks bij kan zonder de lucht/injectiepijp eraf te halen...too much work. Ik kon de stangetjes ook gewoon verstellen door 1 kant los te halen en ze een halve slag te draaien. De moer in het midden van het stangetje kan dan gebruikt worden voor de puntjes op de i. Maar per halve slag krijg je het al aardig precies.
Uiteindelijk staan ze nu allemaal netjes gelijk. Aan de aanslagpunten ben ik niet aangekomen. Volgens TIS staan deze vanuit de fabriek vast en hoeven ze niet versteld te worden. Smeren hoeft wellicht niet, maar heb ik toch gedaan met PTFE-spray. In tegenstelling tot WD40 trekt dit geen vuil aan, omdat het een zogenaamd 'droog' smeermiddel is.
Het 2e deel is het nameten van de vollast gasklephoek. Je zet de gashendel open en meet de halve diameters van rand tot gasklep:

Uiteindelijk krijg je dan 6 waardes van de bovenkant en 6 waardes van de onderkant. Deze middel je voor beide kanten en je vergelijkt ze met de fabriekswaardes (24mm boven- en 25.8mm onderkant). Mijn gemeten gemiddeldes waren 23.3mm boven- en 26.4mm onderkant. Ik kwam er uiteindelijk dus op uit dat ik de gasklep 0.6mm verder open moest zetten.
Meteen heb ik ook even de schroef onder het gaspedaal afgesteld, want dat hangt natuurlijk allemaal samen.
Hierna heb ik de 2 slangen van de ICV nog even vervangen. Ik had de klep zelf vorig jaar al schoon gemaakt, dus dat hoefde nu niet. De oude slangen waren overigens nog goed. Maar ja, kwestie van preventief onderhoud zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk mag de inlaat weer terug en ik heb hierbij ook meteen nieuwe o-ringen op de kelkjes geinstalleerd. De oude ringen waren hard en dit is typisch een plaats voor een vervelende vacuumlek. Nu geen kans meer daarop:

In de inlaatcollector zit ook de inlaatluchttemperatuur geschroefd. Deze moet bij kamertemperatuur een weerstand hebben van 2500 Ohm. Nou, het was in de werkplaats een graad of 18 en ik meette 2550 Ohm, dus dat zit wel snor. Dit zijn van die kleine dingen die je gewoon even mee moet pakken, als je ze tegenkomt.
Het volgende wat ik moet gaan doen is kleppen stellen. Dat doe ik over een paar weken wel. Daarna kan ik de motorafstelling afronden met een vacuummeting op de gasklephuizen.
Al met al ben ik toch een hele mooie middag zoet geweest. Het duurde allemaal wat langer dan verwacht, maar dat had ik eigenlijk moeten incalculeren, want zo gaat dat altijd.
Het lijkt alsof de motor een stuk soepeler oppakt bij deellast, wat ook het doel was natuurlijk. Ik heb er nog niet heel veel mee gereden, want Joost had honger en vriendinlief had het eten klaar.
Dus dat komt deze dagen wel. Sowieso weer fijn dat alles nagelopen is. Ik denk dat dit de eerste synchronisatie in z'n leven was, maar het hoort nu eenmaal bij onderhoud van een mechanische S50.
To be continued.
Eerst natuurlijk weer het complete inlaatgedeelte eraf gehaald. Het is niet moeilijk, maar wel een pokkewerk vanwege de verschillende slangen die onderop aangesloten zitten. Dan krijg je dit beeld:
Waar het om gaat vandaag zijn de 3 drukstangetjes die de gasklephoek verstellen. Deze zijn te zien op de volgende foto's:
De tekening in ETK is misleidend (itt wat ik in het werkplaatstopic schreef). Er is 1 vaste, niet verstelbare drukstang en die bedient gaskleppen 5-6. Deze geldt als referentie voor het verstellen van de andere 2 (cyl 1-2 en 3-4). Met een papiertje tussen de 3 aanslagpunten kijk je of er 1 of meerdere gaskleppen te open of te strak staan. Bij mij stonden er 2 te los. Ze staan natuurlijk alle drie met elkaar in verbinding, dus je moet even puzzelen welke drukstang je hoeveel moet verdraaien.
Ik wilde in de eerste instantie alle 3 de drukstangetjes eraf draaien om ze na te meten en schoon te maken. Maar bij nader inzien was dit een hels karwei omdat je er nauwelijks bij kan zonder de lucht/injectiepijp eraf te halen...too much work. Ik kon de stangetjes ook gewoon verstellen door 1 kant los te halen en ze een halve slag te draaien. De moer in het midden van het stangetje kan dan gebruikt worden voor de puntjes op de i. Maar per halve slag krijg je het al aardig precies.
Uiteindelijk staan ze nu allemaal netjes gelijk. Aan de aanslagpunten ben ik niet aangekomen. Volgens TIS staan deze vanuit de fabriek vast en hoeven ze niet versteld te worden. Smeren hoeft wellicht niet, maar heb ik toch gedaan met PTFE-spray. In tegenstelling tot WD40 trekt dit geen vuil aan, omdat het een zogenaamd 'droog' smeermiddel is.
Het 2e deel is het nameten van de vollast gasklephoek. Je zet de gashendel open en meet de halve diameters van rand tot gasklep:
Uiteindelijk krijg je dan 6 waardes van de bovenkant en 6 waardes van de onderkant. Deze middel je voor beide kanten en je vergelijkt ze met de fabriekswaardes (24mm boven- en 25.8mm onderkant). Mijn gemeten gemiddeldes waren 23.3mm boven- en 26.4mm onderkant. Ik kwam er uiteindelijk dus op uit dat ik de gasklep 0.6mm verder open moest zetten.
Meteen heb ik ook even de schroef onder het gaspedaal afgesteld, want dat hangt natuurlijk allemaal samen.
Hierna heb ik de 2 slangen van de ICV nog even vervangen. Ik had de klep zelf vorig jaar al schoon gemaakt, dus dat hoefde nu niet. De oude slangen waren overigens nog goed. Maar ja, kwestie van preventief onderhoud zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk mag de inlaat weer terug en ik heb hierbij ook meteen nieuwe o-ringen op de kelkjes geinstalleerd. De oude ringen waren hard en dit is typisch een plaats voor een vervelende vacuumlek. Nu geen kans meer daarop:
In de inlaatcollector zit ook de inlaatluchttemperatuur geschroefd. Deze moet bij kamertemperatuur een weerstand hebben van 2500 Ohm. Nou, het was in de werkplaats een graad of 18 en ik meette 2550 Ohm, dus dat zit wel snor. Dit zijn van die kleine dingen die je gewoon even mee moet pakken, als je ze tegenkomt.
Het volgende wat ik moet gaan doen is kleppen stellen. Dat doe ik over een paar weken wel. Daarna kan ik de motorafstelling afronden met een vacuummeting op de gasklephuizen.
Al met al ben ik toch een hele mooie middag zoet geweest. Het duurde allemaal wat langer dan verwacht, maar dat had ik eigenlijk moeten incalculeren, want zo gaat dat altijd.

Het lijkt alsof de motor een stuk soepeler oppakt bij deellast, wat ook het doel was natuurlijk. Ik heb er nog niet heel veel mee gereden, want Joost had honger en vriendinlief had het eten klaar.

Dus dat komt deze dagen wel. Sowieso weer fijn dat alles nagelopen is. Ik denk dat dit de eerste synchronisatie in z'n leven was, maar het hoort nu eenmaal bij onderhoud van een mechanische S50.
To be continued.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Gaskleppen in sync
mooi werk en heel verstandig dat je ook die rubbers mee pakt, dat zal idd na zoveel jaar wat verweren of erger.
good work
good work

-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Gaskleppen in sync
Joost,
Was al even aan paar dagen niet op 't forum geweest hier dus late reactie, maar je bent er al aardig uitgekomen zie ik! Gezien de verschillen in gasklepopening moet 't nu leuk beter lopen en zeker in het middengebied lekkerder oppakken nu!
De stationairaanslagen zijn een stukje finetuning, maar de opening bij vollast is veel belangrijker uiteraard. Hoewel ik altijd zou proberen om de mechanische stationairstand zo goed mogelijk te krijgen, kun je daar aan het einde op vacuum nog aardig mee bijregelen. De reden dat de gaskleppen niet op hun af fabriek ingestelde aanslag komen heeft trouwens doorgaans te maken met het feit dat je de gasklephuizen na het vervangen van de inlaatpakkingen iets scheef terug kunt monteren waardoor de gasklep niet meer in ruststand komt. Het verschil zal marginaal zijn, maar zoals je gezien hebt wel merkbaar. Hopelijk heb je dat er grotendeels uit gekregen nu.
Die laatste fijnafstelling gebeurt bij voorkeur door in 6-voud parallel CO te meten omdat de verbranding/efficiëncy in elke cilinder wel iets verschilt, daarvoor heeft bijvoorbeeld de S50B32 per cilinder een meetpunt op het uitlaatspruitstuk zitten. Eerdere modellen hadden dat niet en dan is op vacuum de enige optie. Daarnaast: wie heeft er 6x identieke gecalibeerde CO meters liggen? Met één meter wordt het wel erg omslachtig omdat ze elkaar ook nog eens beïnvloeden.
Waarschijnlijk heb je inmiddels de onderdrukwaarde wel gevonden, meen dat dat ca 500mBar was, alles in die richting is prima mits onderling gelijk. Ik zou die afstelronde na het kleppen stellen trouwens nog wel even herhalen als finishing touch.
Was al even aan paar dagen niet op 't forum geweest hier dus late reactie, maar je bent er al aardig uitgekomen zie ik! Gezien de verschillen in gasklepopening moet 't nu leuk beter lopen en zeker in het middengebied lekkerder oppakken nu!
De stationairaanslagen zijn een stukje finetuning, maar de opening bij vollast is veel belangrijker uiteraard. Hoewel ik altijd zou proberen om de mechanische stationairstand zo goed mogelijk te krijgen, kun je daar aan het einde op vacuum nog aardig mee bijregelen. De reden dat de gaskleppen niet op hun af fabriek ingestelde aanslag komen heeft trouwens doorgaans te maken met het feit dat je de gasklephuizen na het vervangen van de inlaatpakkingen iets scheef terug kunt monteren waardoor de gasklep niet meer in ruststand komt. Het verschil zal marginaal zijn, maar zoals je gezien hebt wel merkbaar. Hopelijk heb je dat er grotendeels uit gekregen nu.
Die laatste fijnafstelling gebeurt bij voorkeur door in 6-voud parallel CO te meten omdat de verbranding/efficiëncy in elke cilinder wel iets verschilt, daarvoor heeft bijvoorbeeld de S50B32 per cilinder een meetpunt op het uitlaatspruitstuk zitten. Eerdere modellen hadden dat niet en dan is op vacuum de enige optie. Daarnaast: wie heeft er 6x identieke gecalibeerde CO meters liggen? Met één meter wordt het wel erg omslachtig omdat ze elkaar ook nog eens beïnvloeden.
Waarschijnlijk heb je inmiddels de onderdrukwaarde wel gevonden, meen dat dat ca 500mBar was, alles in die richting is prima mits onderling gelijk. Ik zou die afstelronde na het kleppen stellen trouwens nog wel even herhalen als finishing touch.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Gaskleppen in sync
Mooie verslaggeving weer Joost
Ik ga dit ook eens checken met de tijd bij mijn S54

Ik ga dit ook eens checken met de tijd bij mijn S54

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Gaskleppen in sync
Thanks Jeroen, ik hoopte al dat je ging reageren.
Ik heb inderdaad de mechanische afstelling nu perfect in orde. Bij mijn weten echter heeft de S50B30 ook gewoon de CO extractieaansluitingen in het uitlaatspruitstuk, maar ik kan het mis hebben. Het staat wel zo in TIS, maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken op mijn auto, omdat ik er toch niet aan toe kwam.
De onderdrukwaarde heb ik nog niet gevonden, maar ik zal eens gaan bladeren in TIS. Je zou zeggen dat het redelijk conform de S14/S38 zou zijn, toch? Met andere woorden 300 mbar...?
Ik ga nu eerst kleppen stellen, en als afsluiter afstellen op vacuum. Hij loopt nu al lekker, maar dan zal het helemaal fantastisch zijn.
Ik heb inderdaad de mechanische afstelling nu perfect in orde. Bij mijn weten echter heeft de S50B30 ook gewoon de CO extractieaansluitingen in het uitlaatspruitstuk, maar ik kan het mis hebben. Het staat wel zo in TIS, maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken op mijn auto, omdat ik er toch niet aan toe kwam.
De onderdrukwaarde heb ik nog niet gevonden, maar ik zal eens gaan bladeren in TIS. Je zou zeggen dat het redelijk conform de S14/S38 zou zijn, toch? Met andere woorden 300 mbar...?
Ik ga nu eerst kleppen stellen, en als afsluiter afstellen op vacuum. Hij loopt nu al lekker, maar dan zal het helemaal fantastisch zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], jasverstoppen, Marc42, Mark 320iS, Semrush [Bot] en 26 gasten