Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Dit is ons algemene autoforum.
///Joost

Re: Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Bericht door ///Joost » 07 mar 2013, 14:22

Jongens, hou het anders effe gezelllg hier of maak een eigen topic aan om te bekvechten. :roll:

Om even een bruggetje te maken tussen de Clio en de Ti...Als je op basis van onderdelenprijzen van deze twee auto's de een moet laten varen, kun je volgens mij autorijden uberhaupt niet betalen. Zowel aan een Clio RS als aan een Ti als aan een Micra kun je zo van de ene op de andere dag 500-1000 euro onkosten krijgen, al is ie nog zo goed onderhouden. Je koopt immers 2e hands.

Ga je op onderdelenprijzen je keus baseren, kijk dan bij voorbaat naar iets Japans. Dan heb je waarschijnlijk de minste kans dat iets kapot gaat. Maar niet de meeste DF natuurlijk.

Tip van de dag: Koop iets met zo min mogelijk poespas en elektrische onderdelen en sensoren. Gewoon een no nonsense 1.2 Polo, Astra, Corsa, Civic, Swift of zoiets.

dvh

Bericht door dvh » 07 mar 2013, 14:34

Ik zou gewoon een MX5 kopen en heel het jaar met dak open gaan rijden !

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 mar 2013, 14:38

MX5 is zeker het overwegen waar. Leg hem alleen niet te laag dan is de lol er snel af.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 mar 2013, 14:41

Maar om iemand die op de centen moet letten en aardig lang is een auto te adviseren waar 'ie niet in past...?
Overal kun je wel wat aan aanpassen, maar moet wel passan qua budget. En alles wat je uit moet geven aan een andere stoel oid kan niet aan de auto gespendeerd worden.

Meest logische advies zou zijn: omdat je aangeeft geen auto nodig te zijn, koop er dan geen!
:mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 mar 2013, 14:45

Doorsparen en een Mx-5+stoelen halen is ook interessant, dat zou nu misschien mijn keuze zijn als de 106 plat gaat. Was vroegah altijd anti mx-5, maar die mening heb ik inmiddels flink bijgesteld.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 07 mar 2013, 14:49

Ik had eerst ook mijn zinnen gezet op een MX5. Ik hield mezelf ook voor in een MX5 gereden te willen hebben voordat ik ook maar iets zou kopen.

Dat is uiteindelijk toch anders gelopen, want ik vond de MX3 ook al lekker strak sturen.

Heeft misschien niet het lage gewicht en de RWD van de MX5, maar wel behoorlijk wat meer ruimte en stiller. Bovendien een heerlijke V6.

ErikS

Bericht door ErikS » 07 mar 2013, 15:56

Wat een gelul zeg, dat je bmw bevoordeeld bent weten we wel, maar om clio onderdelen als duur te bestempelen is complete onzin, de meeste bmw onderdelen zijn veel en veel duurder.
Dat jij nou een gare rally had met veel kosten wil nog niet zeggen dat dat de maatstaf is voor de onkosten.
Flikker op man, ik heb 4 rallye's gehad en ze waren allemaal naatje pet kwa onderhoud... Rallye is niet duur in onderhoud er is wel altijd aan de hand.

Enne, alles wat ik bij de RS aanraakte was minimaal €300,- voor de meeste klote onderdelen.
BMW kost dus echt geen drol in het onderhoud, dat is het geinige.

Edit; Natuurlijk, elke auto die je rijd is duur.
Rallye's zijn in principe prima, als je er een koopt van iemand die alles al gedaan heeft.... Dan weer de koppakking, dan weer de achteras dan weer een wiellager, het is ALTIJD WAT! En ja Luco, 4 stuks heb ik er gehad...... Nog steeds een warm hart voor die dingen, maar er zijn prijs/kwaliteit betere auto's.

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2013, 16:06

Gelul, opflikkeren.. pphfff wat een krachttermen allemaal weer.

ErikS

Bericht door ErikS » 07 mar 2013, 16:09

Ik geef een advies vanuit mijn oogpunt na 4 rallye's 1 RS en 4 BMW's.....

Wat hij ervan vind zou mij niks uitmaken, alleen ik zeg een ding over de RS en het is weer niet waar...
Dat hij nou handig is en zelf het onderhoud doet aan die hokken, dat zegt nog niks over andere ervaringen, toch?!

Ik heb meer franse hot hatches gehad dan BMW's dus wat dat betreft echt geen oogkleppen hoor.

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2013, 16:12

Ja, maar ook weer jammer dat een draadje als dit "zo scherp" moet worden. Staat verder los van persoonlijke ervaringen.

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2013, 16:20

On topic, ik zou gewoon een degelijke Honda als eerste auto nemen. Geen scheurneuzen ding.

http://www.autotekoop.nl/occasion/honda ... iginal.jpg

Mooiste is van die Honda's, dat ze geen onkosten hebben, helemaal niet met zo'n lage kilometerstand. Prijs is ook vrij scherp.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 mar 2013, 16:39

Die is wel erg oudbollig.

Ik ben begonnen in een '94 Honda Civic hatchback met 1.5 DXI (90pk op 980kg). Puur toeval dat het ding op mijn pad kwam, heb er toen 1000eu voor betaald en uiteindelijk 1500eu voor weer gekregen na 1,5 jaar :lol:

Erg veel lol in dat ding gehad en hij was nog lekker vlot dankzij zijn pk/gewichtsverhouding. Kost niks, zijn rete betrouwbaar en erg geinig om mee te rijden. Er is ook genoeg voor te krijgen als je toch wat dingen wil veranderen. Na die 1,5 jaar ben ik overgestapt in mijn huidige auto met iets meer kg's maar ook het dubbele aan vermogen :)

Enig minpunt is het roest in de wielkasten, maar dat is een aandachtspunt bij elke auto uit die periode.

Nu is een auto uit 1994 misschien wat aan de oude kant, maar een iets nieuwer type Civic uit '97/98 zal minstens net zo goed zijn denk ik. Prima om mee te beginnen :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2013, 16:48

Tja ik begon ook in een oudbollige Honda Accord, 1.6 met 90 pk uit 1982. Maar toch megatrots op eerste eigen autootje. En gewoon geen kosten aan gehad. Leuk kilometers in gemaakt. Was gelijk ook mijn laatste Honda. Waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet. Vind Honda wel een topmerk.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 mar 2013, 16:49

Zoiets dan? Iets nieuwer (2000) maar ook 1000,- duurder. Ton gelopen volgens de ad... http://www.autowereld.nl/honda/civic/1- ... tails.html

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 mar 2013, 16:52

1981 Golf LX 4 bak zonder hoofsteunen 4 bak 1.1 met 50(?) pk in goudmetallic was mijn eerste auto in 1988. Zelf de Blaupunkt en de kleine VDO toerenteller onderin de middenconsole gebouwd, die natuurlijk niet op ooghoogte zat maar net voor de pook.....4bak dus dan lette je op die toerenteller en niet op de weg in 't begin. Excellent. :bag:

Ding klonk wel lekker en kon na 'n paar minuten 150-160 soms.4bak. :P

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 mar 2013, 17:01

Arthur schreef:Zoiets dan? Iets nieuwer (2000) maar ook 1000,- duurder. Ton gelopen volgens de ad... http://www.autowereld.nl/honda/civic/1- ... tails.html
Zoiets inderdaad, daar val je je echt geen buil aan. Niet kapot te krijgen die dingen. De 1.4 met 75pk is misschien wat aan de magere kant, maar volgens mij zijn ze er ook met 1.6.

Paar andere velgen er onder voor een paar centen en gaan :thumbup:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 07 mar 2013, 17:02

Als Ti eigenaar (ok, weliswaar een 6cil. maar toch..) kan ik wel vertellen dat hier ook grote onderhoudskosten mee gemoeid kunnen gaan. Draagarmen, draagarmbussen voor & achter, achterasrubbers en stabilisatorstangrubbers..dat is extra onderhoudsgevoelig en/of onderhevig aan slijtage.

Klein voorbeeldje hoe 'goed' het mij verging afgelopen paar dagen ;

Dynamo gaat kaputt, dynamo demonteren nieuwe dynamo besteld.
Nieuwe dynamo monteren. Starten.. startmotor bendix blijft hangen en nieuwe dynamo fluit.
2 dagen werk om nieuwe startmotor en weer een nieuwe dynamo monteren.
Gelijk van de situatie gebruik gemaakt en nieuwe schokdempers rondom gemonteerd (oude waren lek)
Nieuwe pedalen gemonteerd, nieuwe hitteschildjes (bevestigingspunten verrot) gemonteerd, nieuwe knipperlichten, nieuwe carterventilatieslang, alles schoongemaakt, nieuwe handrem (revisieset veren, remschoenen etc.) links&rechts, remklauwen gereviseerd, kentekenverlichting vervangen (ook verrot). Al met al aardig wat €€€ voor zo'n oud beestje, maar goed..het is weer allemaal in orde.

Auto klaar voor apk zou je denken... naar apk station rijden en dan afgekeurd worden op te hoge Co.
Je blijft aan de gang.. Je kunt natuurlijk ook geluk hebben hoor, maar ik zou er rekening mee houden dat je zo nu en dan wat grote(re) uitgaves zal moeten doen aan onderhoud.

Verder wel leuk zo'n Ti.

ErikS

Bericht door ErikS » 07 mar 2013, 17:10

Lol, auw!

Zo zie je maar weer;

Iedereen zijn eigen ervaringen met een merk.

KoenM

Bericht door KoenM » 07 mar 2013, 17:10

Even een reactie van iemand die in een soort gelijke situatie zit/zat :)

Ik was ook opzoek naar een 'Fun' auto, en had er eigenlijk geen nodig. Heb ook alle soortgelijke auto's afgewogen, maar uiteindelijk niks gekocht.

Waarom niet? Het kost elke maand gewoon erg veel geld wat ik op dit moment ook wel op een andere manier wil gebruiken.. Daar speelt in mee dat ik doordeweeks op kamers zit en daar de auto toch niet zou gebruiken. Ik weer niet hoe dit bij jou zit?
Een 'verstandige' eerste auto was voor mij geen optie, dan kun je toch net zo goed de auto van je ouders gebruiken en vertroetelen..

Ooit komt er wel een écht mooie funauto :)

WJ

Bericht door WJ » 07 mar 2013, 17:33

Seat Ibiza Cupra? En dan het eerste type, niet de 1.8T

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... ousPage=lr

Niet al te duur. 2.0 16v met 150 pk is een lekker vlot motortje. Onderdelen genoeg voor te vinden mocht er iets kapot gaan en elke garage kan er aan sleutelen.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 mar 2013, 17:34

Oneens. Ik woon ook nog thuis, heb totaal geen auto nodig. Maar wat is het heerlijk om er een te hebben. Kost een bak met geld als student. Maar als het je hobby is mag die toch geld kosten? Ik zou niet meer zonder willen.
Je kan er lekker mee bezig zijn, lekker mee rijden en ervan genieten. :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 mar 2013, 17:40

Martijn M schreef:Oneens. Ik woon ook nog thuis, heb totaal geen auto nodig. Maar wat is het heerlijk om er een te hebben. Kost een bak met geld als student. Maar als het je hobby is mag die toch geld kosten? Ik zou niet meer zonder willen.
Je kan er lekker mee bezig zijn, lekker mee rijden en ervan genieten. :)
Ongeveer dezelfde situatie hier. Student, soort van uitwonend en toch een BMW voor de deur. Gewoon kwestie van hard werken naast je studie. En ik zou ook niet zonder auto willen. Het is en blijft toch een dure hobby, kan ook niet ontkennen dat ik er soms andere dingen voor moet laten. Het is maar net waar je voor kiest. Iedere week 5 keer in de kroeg hangen en bierzuipen of een leuke auto voor de deur. Als je het goed doet kan natuurlijk ook allebei. :mrgreen:

Maar als eerste auto zou ik gewoon iets kopen wat je makkelijk weer kwijt raakt, je bent nog onervaren. Je weet niet precies wat je trekt in een auto, je kan nu wel eisen hebben, maar geloof mij; die eisen veranderen met de tijd. Misschien een idee om gewoon wat vaker van auto te wisselen straks qua goedkope auto'tjes om erachter te komen wat je echt wil.

En een keertje een uurtje sturen in een auto geeft naar mijn mening nog geen goed beeld hoe die auto jou gaat bevallen als je er iedere week in rijdt.

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 07 mar 2013, 17:47

Martijn M schreef:
Fedmas schreef:Thanks allen!

@Erik; waardeer de reactie. Rallye onderhoud, als ik één goed onderhouden en in goed gedocumenteerde staat vind, kan ik hier toch al redelijk wat van uitsluiten?
Juist. Of als het niet gedaan is preventief doen.

De achteras en de koppakking zijn de twee belangrijkste en duurste dingen waar je op moet letten. Buiten de distributieriem en andere standaard dingen. Mocht je willen heb ik nog wel een buyers guide voor een 106 voor je.
Graag!
Martijn M schreef:Oneens. Ik woon ook nog thuis, heb totaal geen auto nodig. Maar wat is het heerlijk om er een te hebben. Kost een bak met geld als student. Maar als het je hobby is mag die toch geld kosten? Ik zou niet meer zonder willen.
Je kan er lekker mee bezig zijn, lekker mee rijden en ervan genieten.
Dit is precies wat ik bedoel ;-). Daarom wil ik dus een auto.
Laatst gewijzigd door Fedmas op 07 mar 2013, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

2000USA

Bericht door 2000USA » 07 mar 2013, 17:49

Riceaux +1, tenzij je al heel duidelijk hebt wat je wil.

En als je het een beetje handig speelt, verdien je er in de tussentijd ook nog wat mee/kost het rijden je zelf weinig! (zo ben ik in ieder geval de eerste 4 jaar van m'n autoeigenaarschap van auto naar auto gehobbeld...)

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 mar 2013, 18:20

Het leukste aan een hobby auto is eigenlijk onderdelen bestellen. Elke keer weer als een klein kind wachten tot het pakketje eindelijk aan komt, en als het er is als een klein kind het pakketje open maken om te kijken wat erin zit :zwijntje:

Plaats reactie