De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
-
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Alles goed en wel en misschien zit ik er helemaal naast, maar ik denk dat je makkelijk van een S een R kan maken als je dat wilt. Die 10pk meer dat is het verschil niet. Het zit 'm vooral in de afstelling van het een en ander en ik denk vooral in het onderstel. Daar is vast wel wat voor te vinden. Wachten op een R is vallen voor de marketing van Porsche imo.
- Petrolhead Tom
Maar dat is het nou juist Ruben. Hij moet een pak meer vermogen hebben dan een S. Het Cayman chassis kan veel meer aan dan dat het nu voor de kiezen krijgt.
- Sperdy
Dit dacht ik vroeger ook maar na mijn recentelijke ritje in een 430 pk 911 heb ik deze hierboven koffietafel mening herzien.Petrolhead Tom schreef:Maar dat is het nou juist Ruben. Hij moet een pak meer vermogen hebben dan een S. Het Cayman chassis kan veel meer aan dan dat het nu voor de kiezen krijgt.
- Petrolhead Tom
Omdat je in een nieuwe 911 hebt gereden hebt kan een Cayman niet meer vermogen aan?
Logisch natuurlijk.

- Sperdy
Iedereen roept - included me - dat je in een Cayman zo maar 400pk + kan gooien. Porsche knijpt de boxster/cayman bla. Ik ken mijn Spyder - en ok, de nieuwe Cayman/Boxster heeft beter onderstel maar dat zijn geen werelden natuurlijk - maar die wordt een niet te rijden ding als je daar pakweg 430pk/450nm blok gooit. Kansloos dat Porsche dat doet in de standaard Cayman S (of R) doet. Dan moet er veel meer gebeuren met een Cayman, en ja, dan koop je gewoon een 911 als je met dat vermogen wilt rijden.Petrolhead Tom schreef:Omdat je in een nieuwe 911 hebt gereden hebt kan een Cayman niet meer vermogen aan?Logisch natuurlijk.
- Petrolhead Tom
Wat zou er aangepast moeten worden dan? Ik kan me voorstellen dat een paar grotere remmen wenselijk zijn. En dat het chassis misschien iets aangepast moet worden. Maar bak en blok kunnen toch gewoon uit de schappen gehaald worden? In de basis blijft een Cayman een veel betere auto dan de 911. Porsche wil geen broedermoord in huis dat is de reden dat er geen 450pk sterke Cayman bestaat. Niet omdat het niet mogelijk is.
-
Ik denk dat de Cayman in de basis is ontwikkeld als auto met maximaal 325pk (met marge natuurlijk). Dat een tuner als bijvoorbeeld Techart niet een Cayman heeft met een GT3 blok o.i.d. geeft al aan dat er meer nodig is dan alleen een motortransplantatie. De prijs van een Cayman met 400pk of meer zal ook de lucht inschieten door die aanpassingen, denk ik.
Bij de ontwikkeling van een 911 staat al vast dat er een GT3, Turbo, enz. komen. En dan hebben die uitvoeringen zelfs nog de nodige aanpassingen t.o.v. een standaard 911.
Bij de ontwikkeling van een 911 staat al vast dat er een GT3, Turbo, enz. komen. En dan hebben die uitvoeringen zelfs nog de nodige aanpassingen t.o.v. een standaard 911.
- GTRene
ik krijg net en leuk idee...
als ze ooit (binnenkort graag) eens op basis van die nwe Cayman een meer hardcore versie maken,
op bv de manier als BMW dat deed met de 1M en natuurlijk Porsche in het verleden,
dus brede spatbordranden en ook bredere wielbasis,
met een interieur ala R (of RS) versie en met een motor van de carrera S met powerkit (430pk out the box)
dan kun je een soort Cayman ST maken
zeg maar ala de oude 911 ST

heb je meteen een goede oude naam terug als je die natuurlijk wel speciaal maakt dus wat hardcore.
Cayman ST is zo gek nog niet.
ik zal het eens doorgeven aan PCT
als ze ooit (binnenkort graag) eens op basis van die nwe Cayman een meer hardcore versie maken,
op bv de manier als BMW dat deed met de 1M en natuurlijk Porsche in het verleden,
dus brede spatbordranden en ook bredere wielbasis,
met een interieur ala R (of RS) versie en met een motor van de carrera S met powerkit (430pk out the box)
dan kun je een soort Cayman ST maken

zeg maar ala de oude 911 ST
heb je meteen een goede oude naam terug als je die natuurlijk wel speciaal maakt dus wat hardcore.
Cayman ST is zo gek nog niet.
ik zal het eens doorgeven aan PCT

- Roy RS
dit dus, als ze een uitgeklede GT3 achtige cayman zouden maken met dat vermogen voor minder geld dan de GT3, dan zijn ze zichzelf aan het pesten, de Cayman zal altijd onder de 911 blijven. Hooguit dat er een keer een gelimiteerde special komt bij het uitzwaaien van een model ofzo. (net als boxster Spyder)Petrolhead Tom schreef:Wat zou er aangepast moeten worden dan? Ik kan me voorstellen dat een paar grotere remmen wenselijk zijn. En dat het chassis misschien iets aangepast moet worden. Maar bak en blok kunnen toch gewoon uit de schappen gehaald worden? In de basis blijft een Cayman een veel betere auto dan de 911. Porsche wil geen broedermoord in huis dat is de reden dat er geen 450pk sterke Cayman bestaat. Niet omdat het niet mogelijk is.
- Sperdy
Daar gaat het om. 430pk/450nm? in mijn Spyder, en het wordt een dol niet de houden ding, dat alle kanten op gaat. Het chassis (banden etc. etc.) moet afgestemd worden op dat vermogen, om het nog enigzins buikbaar te krijgen. Dus moet Porsie doorontwikkelen, en dan heb je een Cayman die net zo duur is als een 911Petrolhead Tom schreef:Wat zou er aangepast moeten worden dan? Ik kan me voorstellen dat een paar grotere remmen wenselijk zijn. En dat het chassis misschien iets aangepast moet worden. Maar bak en blok kunnen toch gewoon uit de schappen gehaald worden? In de basis blijft een Cayman een veel betere auto dan de 911. Porsche wil geen broedermoord in huis dat is de reden dat er geen 450pk sterke Cayman bestaat. Niet omdat het niet mogelijk is.

- Mathieu
Daar heb je dan Henk Thuis voor e.d. 

- Apolo2
Ferdi, natuurlijk moet er e.e.a. aan zo' auto gebeuren maar een R(S) variant van een Cayman zal natuurlijk ook nooit meteen van 325 pk naar 430 vliegen. 50pk extra zou perfect passen in de strategie die Porsche normaliter toepast. 375pk gecombineerd met gewichts reducering en subtiele ondersteltweaks (zoals bij de Cayman R) zou imho de perfecte auto opleveren. Past ook mooi tussen de 350pk en 400pk van de carrera. Ik geloof ook dat die auto er komt maar ik ben bang dat de 4cilinder boxer turbo geruchten dan bevestigd worden en dat de motor wordt voor een dergelijke variant. Met een 4 cilinder hoeft Porsche ook weer niet bang te zijn voor te veel kannibalisme binnen de 911 reeks. Een motor met een ook nog eens lager gewicht maar ik zou de beleving van de 6 cilinder wel enorm missen.Sperdy schreef: Iedereen roept - included me - dat je in een Cayman zo maar 400pk + kan gooien. Porsche knijpt de boxster/cayman bla. Ik ken mijn Spyder - en ok, de nieuwe Cayman/Boxster heeft beter onderstel maar dat zijn geen werelden natuurlijk - maar die wordt een niet te rijden ding als je daar pakweg 430pk/450nm blok gooit. Kansloos dat Porsche dat doet in de standaard Cayman S (of R) doet. Dan moet er veel meer gebeuren met een Cayman, en ja, dan koop je gewoon een 911 als je met dat vermogen wilt rijden.
En tot slot, Audi legt 360pk in een TT met een setup die daar duidelijk minder geschikt voor is en BMW zet een pareltje neer met de 1M, de Cayman zal dan niet meer aankunnen?
- Roy RS
als je in een classic mini zo'n 500pk kan frotten of een Atom V8 kan voorzien van 500 pk, beide op 4-500 kilo, dan kun je een Cayman zeker voorzien van 450pk, tis net wat voor resultaat je verwacht.
Ik heb met mijn Atom echt nooit het idee dat ik ook maar 1 pk meer nodig heb, helemaal nooit, maar de V8 heeft er toch echt 200(!!!) meer! Daar kun je gewoon normaal mee rijden, maar dat is allemaal niet zo nodig.
De founder van Ariel zei al bij het 160pk model "if you think you need more horsepower...get some driving lessons"
Ik heb met mijn Atom echt nooit het idee dat ik ook maar 1 pk meer nodig heb, helemaal nooit, maar de V8 heeft er toch echt 200(!!!) meer! Daar kun je gewoon normaal mee rijden, maar dat is allemaal niet zo nodig.
De founder van Ariel zei al bij het 160pk model "if you think you need more horsepower...get some driving lessons"
- GTRene
daarom, out the box carrera S met powerkit erin (430pk) + wat bredere basis/spatborden en gaan met die Cayman ST 
denk dat ze genoeg mensen kunnen vinden die dan best zeg 40K meer willen betalen voor die specials.

denk dat ze genoeg mensen kunnen vinden die dan best zeg 40K meer willen betalen voor die specials.
- Sperdy
Wat een lölkoekRoy RS schreef:als je in een classic mini zo'n 500pk kan frotten of een Atom V8 kan voorzien van 500 pk, beide op 4-500 kilo, dan kun je een Cayman zeker voorzien van 450pk, tis net wat voor resultaat je verwacht.

Zo werkt dat natuurlijk niet voor massa consumentenauto's. Dat is allemaal r&d om evenwichtige en uitgebalanceerde (in de volle breedte van het begrip) produkten te maken. Die 500 pk mini lijkt mij een uitgebalanceerd produkt, duh
- Sperdy
Alles kan Appollo. Alles. Maar mijn punt is dat het concept dat er nu ligt gemaakt is voor rond die 325 pk. Ben daarvan overtuigd. Dus niet voor 360/375 obv. de Porsche criteria. Wat geweldig is aan die Porsies, vind ik, dat (de leek) steeds het gevoel heeft, dat die auto's meer peekaa's kunnen hebben. Dat heb je in de Spyder, in deze nieuwe Cayman, óók in de 911 met 430 pk waar ik in reed, etc. Dat is dus lekepraat omdat die dingen niet op de grens worden gereden. Als je dat wel doet merk je dat het vermogen eigenlijk heel goed is, en dat meer pk wel eens ten koste kan gaan van het rijgedrag.Apolo2 schreef:Ferdi, natuurlijk moet er e.e.a. aan zo' auto gebeuren maar een R(S) variant van een Cayman zal natuurlijk ook nooit meteen van 325 pk naar 430 vliegen. 50pk extra zou perfect passen in de strategie die Porsche normaliter toepast. 375pk gecombineerd met gewichts reducering en subtiele ondersteltweaks (zoals bij de Cayman R) zou imho de perfecte auto opleveren. Past ook mooi tussen de 350pk en 400pk van de carrera. Ik geloof ook dat die auto er komt maar ik ben bang dat de 4cilinder boxer turbo geruchten dan bevestigd worden en dat de motor wordt voor een dergelijke variant. Met een 4 cilinder hoeft Porsche ook weer niet bang te zijn voor te veel kannibalisme binnen de 911 reeks. Een motor met een ook nog eens lager gewicht maar ik zou de beleving van de 6 cilinder wel enorm missen.Sperdy schreef: Iedereen roept - included me - dat je in een Cayman zo maar 400pk + kan gooien. Porsche knijpt de boxster/cayman bla. Ik ken mijn Spyder - en ok, de nieuwe Cayman/Boxster heeft beter onderstel maar dat zijn geen werelden natuurlijk - maar die wordt een niet te rijden ding als je daar pakweg 430pk/450nm blok gooit. Kansloos dat Porsche dat doet in de standaard Cayman S (of R) doet. Dan moet er veel meer gebeuren met een Cayman, en ja, dan koop je gewoon een 911 als je met dat vermogen wilt rijden.
En tot slot, Audi legt 360pk in een TT met een setup die daar duidelijk minder geschikt voor is en BMW zet een pareltje neer met de 1M, de Cayman zal dan niet meer aankunnen?
Dus lepel 375 ik een Boxster/Spdyer/Cayman etc. dan moet Porsie gaan ontwikkelen en dan wordt de auto met zo duur als een 911. En dus doet porsie dat niet, want dan koop je maar een 911 als zo hard wilt gaan.
- Petrolhead Tom
PFfffffffffffffffffffff wat een gelul Ferdi. Leuk dat je 20 bakken koffie per week achteroverslaat bij je plaatselijke dealer maar wat een onzin. Zodra Porsche een keer een zak ballen groeit en een uiterst potente motor in een Cayman legt ben jij de eerste die hem fantastisch vind en heb je het concept net niet zelf bedacht of niet?
Pure onzin om te stellen dat het kunnen van een Cayman ophoudt bij een paar pk meer.
Pure onzin om te stellen dat het kunnen van een Cayman ophoudt bij een paar pk meer.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ferdinand, in de basis is de middenmotor Cayman/Boxster de 911 al de baas qua layout, Apolo/Roy etc riepen dat ook al. En het is nog waar ook. 325pk is niet de max. Kom op man. Het is JOUW beleving die niet meer wil. Van de 1M (ja dat rotding) rijden er tientallen rond met 400pk plus en >650Turbo Nm , met 'n layout die klassiek is, en dat gaat ook prima. No sweat. Want Porsche staat altijd op 'n hoger plan lees ik zo vaak(ook qua chassis vooral) .
Kijk naar die Schnitzer van jou. Was dat nou zo'n probleem met 375pk en heel veel turbokopel.... Of mankeert er wat aan jouw auto wat jij en ik niet weten dan? Als er iets als basislayout PERFECT voor meer pk's is (en komop we hebben 't hier over 375-430 ofzo, geen 5-6-7-8-900 zoals de Italianen dat met dezelfde layout dat doen)is het de Boxster/Cayman middenmotor layout wel.
KOrtom:Porsche WIL niet dat de betere Cayman de 911 afslacht in eigen huis. Dat is al gezegd, maar dat 't niet eenvoudig kan gaat er aan de hand van jouw info bij mij echt niet in.
Kijk naar die Schnitzer van jou. Was dat nou zo'n probleem met 375pk en heel veel turbokopel.... Of mankeert er wat aan jouw auto wat jij en ik niet weten dan? Als er iets als basislayout PERFECT voor meer pk's is (en komop we hebben 't hier over 375-430 ofzo, geen 5-6-7-8-900 zoals de Italianen dat met dezelfde layout dat doen)is het de Boxster/Cayman middenmotor layout wel.
KOrtom:Porsche WIL niet dat de betere Cayman de 911 afslacht in eigen huis. Dat is al gezegd, maar dat 't niet eenvoudig kan gaat er aan de hand van jouw info bij mij echt niet in.
- Sperdy
Dat komt nooit door de toetsing van BMW zelf als het gaat om evenwichtige en uitgebalanceerde (in de volle breedte van het begrip) produkten voor de massaconsument. (internationale) wetgeving, regelgeving, normering, veiligheidsmarges, etc. etc.Robin schreef:Ferdinand, in de basis is de middenmotor Cayman/Boxster de 911 al de baas qua layout, Apolo/Roy etc riepen dat ook al. En het is nog waar ook. 325pk is niet de max. Kom op man. Het is JOUW beleving die niet meer wil. Van de 1M (ja dat rotding) rijden er tientallen rond met 400pk plus en >650Turbo Nm , met 'n layout die klassiek is, en dat gaat ook prima. No sweat. Want Porsche staat altijd op 'n hoger plan lees ik zo vaak(ook qua chassis vooral) .
Kijk naar die Schnitzer van jou. Was dat nou zo'n probleem met 375pk en heel veel turbokopel.... Of mankeert er wat aan jouw auto wat jij en ik niet weten dan? Als er iets als basislayout PERFECT voor meer pk's is (en komop we hebben 't hier over 375-430 ofzo, geen 5-6-7-8-900 zoals de Italianen dat met dezelfde layout dat doen)
Mijn acs1 was qua onderstel veel slechter dan een 1M Robin, is geen vergelijk.
-
He Sperdy boy, ben je nu aan het posten vanachter het stuur van een 458? Want ik hoor liever wat je daar van vindt 

- Sperdy
lol klopt Ruben. geen 458 gereden. Wordt later. Ik heb afgezegd. Ach joh, is toch een roestbak die 458

- Roy RS
Sperdy schreef:Wat een lölkoekRoy RS schreef:als je in een classic mini zo'n 500pk kan frotten of een Atom V8 kan voorzien van 500 pk, beide op 4-500 kilo, dan kun je een Cayman zeker voorzien van 450pk, tis net wat voor resultaat je verwacht.
De founder van Ariel zei al bij het 160pk model "if you think you need more horsepower...get some driving lessons"op deze manier. Joh, je kunt in die Cayman wel 750pk douwe, ook goed.
![]()
Zo werkt dat natuurlijk niet voor massa consumentenauto's. Dat is allemaal r&d om evenwichtige en uitgebalanceerde (in de volle breedte van het begrip) produkten te maken. Die 500 pk mini lijkt mij een uitgebalanceerd produkt, duh
Klopt, mijn vergelijking loopt spaak, maar als Porsche van de Cayman een 911 killer wil maken, dan kan dat met het grootste gemak, het basisprincipe van de motor op de juiste plek alleen al is voldoende bewijs daarvan.
Natuurlijk als er wat vermogen bijkomt, gaan ze de demping, remmerij, weging en lijning wat aanpassen, maar kom op, als dat technisch onmogelijk zou zijn, dan vreet ik mijn schoenen op.
Als ze van elke standaard Porsche een GT2 variant kunnen maken, dan lukt dat, mits ze dat zouden willen, zeker ook met de Cayman.
Ik snap dat je dat niet meer toe kan geven nu, maar het is volslagen onzin dat die auto onhandelbaar wordt van 100pk extra of iets van die orde. Het is echt niet zo dat je dan maar staat te spinnen op je plek met maar liefst 400-450 pk ofzo, nog niet bijna, mijn Ariel heeft véél meer vermogen per kg en ik heb nauwelijks wielspin al had ik het graag...ook een krom vergelijk, maar enkel om aan te geven dat het kan. Porsche is technisch 100% zeker in staat de ultieme gebalanceerde machine met veel vermogen te maken van een Cayman!
- Sperdy
Ja, dat denk ik ook wel. En ook van de Boxster.Roy RS schreef:.. Porsche is technisch 100% zeker in staat de ultieme gebalanceerde machine met veel vermogen te maken van een Cayman!
Eigenlijk is die er al: Carrera GT. 1380kg - midengine - 600(!) pk

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik snap die 911 hype vs de Cayman niet zo...
Ieder wat ie wil van een zeer degelijk merk toch?
Die 911, hoe goed, anders, degelijk, sportief, achterwaarts de strontbult in en weet ik wat meer doet me qua design helemaal niets. De Cayman wel, veel meer proportie en gedrongenheid. dan kan me de 911 echt gestolen worden, dat mensen dan beginnen te zeiken dat het een poor man`s Porker is, is eigenlijk te sneu voor woorden.
Helemaal als je alle online testen,YT video`s en magazines er op na slaat, duidelijker kan het niet.
Ieder wat ie wil van een zeer degelijk merk toch?
Die 911, hoe goed, anders, degelijk, sportief, achterwaarts de strontbult in en weet ik wat meer doet me qua design helemaal niets. De Cayman wel, veel meer proportie en gedrongenheid. dan kan me de 911 echt gestolen worden, dat mensen dan beginnen te zeiken dat het een poor man`s Porker is, is eigenlijk te sneu voor woorden.
Helemaal als je alle online testen,YT video`s en magazines er op na slaat, duidelijker kan het niet.
- SteV6
Wat een gelul over peekaa's enzovoort. De meeste 911's en Caymans zijn extreem gebaat bij driverstuning, niet bij meer vermogen.
Overigens is een Cayman nauwelijks kleiner dan een 911, we praten over millimeterwerk in alle richtingen (de 11cm meer overhang aan de achterkant van de 911 buiten beschouwing gelaten) Het grote verschil is de plaatsing van de motor. En meer dan 80% koopt zo'n ding vanwege het imago, niet om de rijdkwaliteiten van het product Porsche.
Overigens is een Cayman nauwelijks kleiner dan een 911, we praten over millimeterwerk in alle richtingen (de 11cm meer overhang aan de achterkant van de 911 buiten beschouwing gelaten) Het grote verschil is de plaatsing van de motor. En meer dan 80% koopt zo'n ding vanwege het imago, niet om de rijdkwaliteiten van het product Porsche.