Documentaire Quandt/BMW/Varta
-
Documentaire Quandt/BMW/Varta
Ik zat wat te surfen op het internet en kwam zo van het ene in het andere terecht. En op plek 58 van de rijkste mensen op aarde staat de Quandt familie. Nu grootste aandelen bezitter van BMW. Zo kwam ik ineens op deze documentaire terecht. Waar je toch even gaat slikken.
Dit is deel 1
En er volgen meerdere delen die kan je zelf wel aanklikken mocht het je intresse wekken.
http://www.youtube.com/watch?v=shkgyrual2g
Dit is deel 1
En er volgen meerdere delen die kan je zelf wel aanklikken mocht het je intresse wekken.
http://www.youtube.com/watch?v=shkgyrual2g
- Snipe
Re: Documentaire Quandt/BMW/Varta
Het vermogen is niet met vriendelijkheid vergaard, dat is wel duidelijk. Toch zijn ze niet altijd stil gebleven, want mede naar aanleiding van dit programma heeft de familie Quandt een onderzoek laten doen. Geen pipo-de-clown-onderzoek met als vaststaande uitkomst dat het allemaal wel mee zou vallen, maar een serieus onderzoek (het heeft ze zeven ton gekost). Daarover kun je hier lezen: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... sheid.html
- Dennis Cavallino
Dit boek vond ik ook wel interessant om te lezen. Iedereen weet dat Porsche Sr. de
"Volkswagen" (Kever), Kubelwagen e.d. ontwikkelde en na de oorlog even een tijdje droog brood moest eten in Frankrijk, maar tegelijk weten we eigenlijk heel weinig over de mannen die Hitler om zich heen had verzameld, inclusief Ferdinand Porsche.
http://boekbesprekingentweedewereldoorl ... ido-knopp/
Vergeet ook niet de rol van Auto Union/Audi en Mercedes-Benz die bijdroegen aan de propaganda door te racen onder de Nazi vlag.
Als je denkt dat succesvolle Duitse bedrijven van na de Tweede Wereldoorlog in de oorlog principieel tegen hun regime waren, vergeet 't dan maar. Ze deden mee waar ze konden en knepen een oogje dicht als 't niet overeenkwam met hun principes. Of ze stelden principes tijdelijk bij. Of ze zeiden achteraf dat ze er niet van hadden geweten...
"Volkswagen" (Kever), Kubelwagen e.d. ontwikkelde en na de oorlog even een tijdje droog brood moest eten in Frankrijk, maar tegelijk weten we eigenlijk heel weinig over de mannen die Hitler om zich heen had verzameld, inclusief Ferdinand Porsche.
http://boekbesprekingentweedewereldoorl ... ido-knopp/
Vergeet ook niet de rol van Auto Union/Audi en Mercedes-Benz die bijdroegen aan de propaganda door te racen onder de Nazi vlag.
Als je denkt dat succesvolle Duitse bedrijven van na de Tweede Wereldoorlog in de oorlog principieel tegen hun regime waren, vergeet 't dan maar. Ze deden mee waar ze konden en knepen een oogje dicht als 't niet overeenkwam met hun principes. Of ze stelden principes tijdelijk bij. Of ze zeiden achteraf dat ze er niet van hadden geweten...
- Snipe
Over die periode is een erg mooie strip van Marvano, een trilogie die Grand Prix heet. Aanrader!Dennis Cavallino schreef:Vergeet ook niet de rol van Auto Union/Audi en Mercedes-Benz die bijdroegen aan de propaganda door te racen onder de Nazi vlag.
- Dennis Cavallino
Heb ik!
Uiteraard...
De stripboek-verkoper had de 3e uit de reeks al klaargelegd, nadat 'ie me bij de 2e al had herkend, omdat ik hem bij de 1e had getipt om het zelf ook maar te gaan lezen.
Uiteraard...
De stripboek-verkoper had de 3e uit de reeks al klaargelegd, nadat 'ie me bij de 2e al had herkend, omdat ik hem bij de 1e had getipt om het zelf ook maar te gaan lezen.
- Snipe
Het was natuurlijk te verwachten dat jij dat zou hebben 
Ik had die strip zelf even gemist, maar ik werd er onlangs op gewezen.

Ik had die strip zelf even gemist, maar ik werd er onlangs op gewezen.
- Dennis Cavallino
Het beste advies dat ik je kan geven: lees ze in één keer uit.
Het is net een film, met flashbacks enzo, dus als je er steeds een tijd tussen laat zitten, dan is het net of je een goede film kijkt met reclames er tussendoor.
Het is net een film, met flashbacks enzo, dus als je er steeds een tijd tussen laat zitten, dan is het net of je een goede film kijkt met reclames er tussendoor.
-
Ha, die Cav;
http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9la_Bar%C3%A9nyi
Even doorgooglen levert het belangwekkende feit op dat Dr. Porsche hoogstwaarschijnlijk het concept voor de KDF-Wagen bijna één-op-één van een Tsjechische (en, pikant detail: joodse) ingenieur heeft 'overgenomen....Dennis Cavallino schreef:..... Iedereen weet dat Porsche Sr. de
"Volkswagen" (Kever), Kubelwagen e.d. ontwikkelde ....
http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9la_Bar%C3%A9nyi
- Dennis Cavallino
Nou, 1 op 1 is sterk overdreven...
Laten we het erop houden dat zijn idee niet gepatenteerd was en ook niet als zodanig is uitgewerkt tot een productierijp en verkoopbaar product.
Ik schaar het onder de categorie: de man die de paperclip ontwierp was handig, maar degene die er patent op aanvroeg was geniaal.
Laten we het erop houden dat zijn idee niet gepatenteerd was en ook niet als zodanig is uitgewerkt tot een productierijp en verkoopbaar product.
Ik schaar het onder de categorie: de man die de paperclip ontwierp was handig, maar degene die er patent op aanvroeg was geniaal.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
interessant.
Over Quandt wist ik wel 'n beetje hoe en wat, maar heb nooit nagedacht over het verkregen vermogen tijdens Nazi Duitsland. Wat weer blijkt, zoals met zovele Duitse ondernemingen....
Anyway, keek net deel 1. Het wordt spannend gebracht, maar wat moet die familie doen om in 'n goed voetlicht te komen? Ze willen zichzelf niet in ongemakkelijke posities laten dwingen of verontschuldigingen aan WILLEN bieden. Zouden excuses in 't geheel helpen? Mentaal wel. Maar de geschiedenis kun je niet terugdraaien. Ook is Johanna Quandt een aangetrouwde die misschien puber was in 39-45? Wat kun je hun allemaal wel en niet kwalijk nemen?
Meer dan genoeg anno 2013 is 'n beetje de mode ( Pa Zorreguita, Poch, wij met Suriname, de US in Vietnam, Irak en Afghanistan) . Dat wil niet zeggen dat ik het daar altijd mee eens ben.
Over Quandt wist ik wel 'n beetje hoe en wat, maar heb nooit nagedacht over het verkregen vermogen tijdens Nazi Duitsland. Wat weer blijkt, zoals met zovele Duitse ondernemingen....
Anyway, keek net deel 1. Het wordt spannend gebracht, maar wat moet die familie doen om in 'n goed voetlicht te komen? Ze willen zichzelf niet in ongemakkelijke posities laten dwingen of verontschuldigingen aan WILLEN bieden. Zouden excuses in 't geheel helpen? Mentaal wel. Maar de geschiedenis kun je niet terugdraaien. Ook is Johanna Quandt een aangetrouwde die misschien puber was in 39-45? Wat kun je hun allemaal wel en niet kwalijk nemen?
Meer dan genoeg anno 2013 is 'n beetje de mode ( Pa Zorreguita, Poch, wij met Suriname, de US in Vietnam, Irak en Afghanistan) . Dat wil niet zeggen dat ik het daar altijd mee eens ben.
- duifjes.com
Heeft niets met auto's te maken maar beetje zelfde ding
http://nl.wikipedia.org/wiki/IG_Farben
Fam. Rotschild.....en als je beetje verder googled kom je er achter dat de Fam. Bush destijds ook ea met IG Farben te maken heeft gehad....t is maar goed men soms dingen niet weet....
http://nl.wikipedia.org/wiki/IG_Farben
Fam. Rotschild.....en als je beetje verder googled kom je er achter dat de Fam. Bush destijds ook ea met IG Farben te maken heeft gehad....t is maar goed men soms dingen niet weet....
- Dennis Cavallino
Allemaal linkje van Snipe aanklikken, lezen en informatie voor lief aannemen. That's all. Dan kunnen we allemaal weer verder met ons leven door vooruit te kijken ipv achterom, zonder dezelfde fouten te blijven maken als in 't verleden.wat moet die familie doen om in 'n goed voetlicht te komen?
Of gewoon heel de dag TV kijken en lekker blijven klagen over het weer, voetbaal en politici.

-
We rijden dus eigenlijk met een hitler fiets als je Bmw vw of Porsche rijd.
-
Mercedes idem:)
Tja. Jappenkampenslachtoffers zie je niet gauw in eenPrius:)
Tja. Jappenkampenslachtoffers zie je niet gauw in eenPrius:)
-
Kijk dat Ferdinand Porsche auto s voor hitler ontwikkeld heeft dat is nog tot daar aan toe. Maar de Quandt familie heeft tenkoste van dwangarbeiders en mensen uit concentratie kampen het kapitaal vergaard wat de aanloop was naar het onstaan van BMW. Dat is natuurlijk een hele andere insteek.
Er zijn natuurlijk veel meer bedrijven die daar destijds aan meewerkten. Sommige zijn daarvoor gestraft aantal ook niet. De Quandts zijn er destijds doorheen geglipt.
De omgang van het verleden door de quandts als je de youtube docu uitkijkt dan slik je wel even.
Er zijn natuurlijk veel meer bedrijven die daar destijds aan meewerkten. Sommige zijn daarvoor gestraft aantal ook niet. De Quandts zijn er destijds doorheen geglipt.
De omgang van het verleden door de quandts als je de youtube docu uitkijkt dan slik je wel even.
-
Dat klopt ook. Punt is dat BMW al bestond zonder Quandt, maar door mr Rapp en mr Popp.(zeg maar tussen WWI en WWII)
Dat het begin 60s bijna fout ging bij BMW en Herbert Quandt(boefje) de boel ging redden is historie.
BMW an sich was als Duits bedrijf in WWII leverancier van analles en nogwat (Dornier/BMW motoren) dus ook 'fout'.
Hoe 't er nu bij BMW voor staat is wel te 'danken'mede aan de fam. Quandt met hun bedenkelijke achtergrond inderdaad. Wel vorzien ze >100.000 medewerkers(en hun familie) van een baan wereldwijd... daar kun je wat 'positiefs' van zeggen. En dat er karren bestaan als M3 CSL en 1M . Ligt ook aan die eikel indirect:))))
Tja....
Link met VOC/WIC( Exxon with guns aldus 'n historicus) -----> Koningshuis is ook gauw gemaakt.
Dat het begin 60s bijna fout ging bij BMW en Herbert Quandt(boefje) de boel ging redden is historie.
BMW an sich was als Duits bedrijf in WWII leverancier van analles en nogwat (Dornier/BMW motoren) dus ook 'fout'.
Hoe 't er nu bij BMW voor staat is wel te 'danken'mede aan de fam. Quandt met hun bedenkelijke achtergrond inderdaad. Wel vorzien ze >100.000 medewerkers(en hun familie) van een baan wereldwijd... daar kun je wat 'positiefs' van zeggen. En dat er karren bestaan als M3 CSL en 1M . Ligt ook aan die eikel indirect:))))
Tja....
Link met VOC/WIC( Exxon with guns aldus 'n historicus) -----> Koningshuis is ook gauw gemaakt.

- GTRene
Ik las laatst ergens ook welke families eigenlijk zo goed als de westerse? wereld beheren...
en daar kwamen ook wat verhalen naar boven uit Nazi tijd.
Trouwens, hier een voorbeeld van de US hoe het daar ongeveer zit qua wie wat aan inkomsten? heeft.
in de EU zal het denk ik niet echt veel anders zijn lijkt me?
bron met video (shocking) vooral als ze bij die 1% komen...>>
erg mooi uitgelegd in de video wat mensen dachten en of reeel was of waar ze zich wel in konden vinden e.d.
doch de realiteit is...
http://www.dailyfinance.com/on/Wealth-I ... d%3D278339

en daar kwamen ook wat verhalen naar boven uit Nazi tijd.
Trouwens, hier een voorbeeld van de US hoe het daar ongeveer zit qua wie wat aan inkomsten? heeft.
in de EU zal het denk ik niet echt veel anders zijn lijkt me?
bron met video (shocking) vooral als ze bij die 1% komen...>>
erg mooi uitgelegd in de video wat mensen dachten en of reeel was of waar ze zich wel in konden vinden e.d.
doch de realiteit is...
http://www.dailyfinance.com/on/Wealth-I ... d%3D278339
- GTRene
lees trouwens dit ook eens, de bank mensen zullen er wel rijkelijk voor beloond worden en zo zal mogelijk blijven voorlopig.
trouwens onderaan staat ook nog een linkje met iets van de Nazi's doch dat was niet wat ik bedoelde, kan ook zijn dat ik dat andere op TV heb gezien, magoed.
http://www.niburu.nl/financieel/banken- ... iscus.html
trouwens onderaan staat ook nog een linkje met iets van de Nazi's doch dat was niet wat ik bedoelde, kan ook zijn dat ik dat andere op TV heb gezien, magoed.
http://www.niburu.nl/financieel/banken- ... iscus.html
-
Kijk de reactie op 4 minuut 10 van Sven Quandt. zoon van Herbert Quandt die door slaven arbeid van eigen volk en misbruik van gevangenen in concentratie kampen het kapitaal heeft vergaard.
http://www.youtube.com/watch?v=sSDbwLZrdpc
http://www.youtube.com/watch?v=sSDbwLZrdpc
-
OnlineLuco
Hoelang hebben Nederlanders geen andere volken onderdrukt en geld verdient aan slavenarbeid.
Lekker belangrijk allemaal, als je daar naar moet gaan kijken is iedereen "fout".
Lekker belangrijk allemaal, als je daar naar moet gaan kijken is iedereen "fout".
-
Klopt luco.
Maar ik wist dit totaal niet van BMW. En inderdaad overal is wel wat.
Maar ik wist dit totaal niet van BMW. En inderdaad overal is wel wat.
- Mathieu
Ik heb de hele docu gisteren zitten kijken
Boter op hun hoofd.

Boter op hun hoofd.
- GTRene
het is nog bijna overal wereldwijd ook met eigen volk...
zelfs waar ze zo grote mond over hadden destijds bv de USA en de Afrikanen oid, de Afrikanen doen het nu nog steeds zelf met eigen volk...
maar ook India of Taiwan of noem maar een land in Azië bv...
zitten sommige te zeuren over dat bv Apple ofzo ergens in een land in Azie een soort slaven loontje betaald zeg bv 10$ per dag ofzo, doch als diezelfde mensen daar werk proberen te krijgen zouden ze wellicht maar 5$ (bijvoorbeeld) krijgen.
Ik snap veel zaken wel, doch je moet het denk ik ook in een bepaald tijdperk zien en een land of hoe het daar nog meer aan toe gaat en het bewustzijn hebben dat het lang niet overal in de wereld gelijk is zelfs niet in die landen op zich.
en dat bv wat werkers of die met slaven-loontjes (oid) het daar voor wat ze hadden wellicht nog beter hebben dan wat ze hadden....tis wellicht niet allemaal zo het zou kunnen?
maar vanaf een luxe stoel of vanuit het ivoren torentje ist natuurlijk in theorie makkelijk...praktijk is vaak heel anders
maar dat er nog veel veranderen moet staat wel vast...maja de machthebbers (geld/macht) zullen niet snel toegeven.
zelfs waar ze zo grote mond over hadden destijds bv de USA en de Afrikanen oid, de Afrikanen doen het nu nog steeds zelf met eigen volk...
maar ook India of Taiwan of noem maar een land in Azië bv...
zitten sommige te zeuren over dat bv Apple ofzo ergens in een land in Azie een soort slaven loontje betaald zeg bv 10$ per dag ofzo, doch als diezelfde mensen daar werk proberen te krijgen zouden ze wellicht maar 5$ (bijvoorbeeld) krijgen.
Ik snap veel zaken wel, doch je moet het denk ik ook in een bepaald tijdperk zien en een land of hoe het daar nog meer aan toe gaat en het bewustzijn hebben dat het lang niet overal in de wereld gelijk is zelfs niet in die landen op zich.
en dat bv wat werkers of die met slaven-loontjes (oid) het daar voor wat ze hadden wellicht nog beter hebben dan wat ze hadden....tis wellicht niet allemaal zo het zou kunnen?
maar vanaf een luxe stoel of vanuit het ivoren torentje ist natuurlijk in theorie makkelijk...praktijk is vaak heel anders

maar dat er nog veel veranderen moet staat wel vast...maja de machthebbers (geld/macht) zullen niet snel toegeven.
- Snipe
Zou je denken? Ferdinand Porsche heeft niet alleen de KdF-Wagen ontworpen, maar ook een heel scala aan legervoertuigen, tot zware tanks aan toe. Quandt werd na de oorlog niet vervolgd, Ferdinand Porsche ging een jaar of twee achter de tralies.Andre schreef:Kijk dat Ferdinand Porsche auto s voor hitler ontwikkeld heeft dat is nog tot daar aan toe. Maar de Quandt familie heeft tenkoste van dwangarbeiders en mensen uit concentratie kampen het kapitaal vergaard wat de aanloop was naar het onstaan van BMW. Dat is natuurlijk een hele andere insteek.
-
OnlineLuco
Niet vervolgd wil natuurlijk niks zeggen, misschien hadden ze meer poen om vervolging te voorkomen.
Er zijn wel meer van dat soort figuren niet vervolgd.
Er zijn wel meer van dat soort figuren niet vervolgd.