Terwijl ik lekker met 80 waar 50 toegestaan naar huis reed, werd ik nog ingehaald door een grijze Volvo S60, nieuwsgierig als ik ben ging ik erachteraan om te kijken wat meneer nog meer in zijn mars had. Er ontstond een leuk spelletje van accelereren, afremmen, inhalen, leuke bochten nemen enzovoorts. De Volvo was op rechte stukken sneller, maar op de rotondes liep ik weer op hem in om vervolgens af en toe weer voorbij te gaan.
Inmiddels op een stukje autoweg aangekomen (100 toegestaan), ging er nog wat gas bij, zoals we overal zo'n 30 a 40 te hard reden, ook hier, dus de snelheid kwam hier op zo'n 140 km/u. De Volvo reed op dat moment achter me maar liep op me in. Maar daar kwam mijn troef, na de autoweg is er een grote driebaans rotonde, ik merkte dat de S60 inhield en achter me bleef. Aangezien er verder niemand op de weg was op dit stuk, had ik de drie banen voor mijzelf. Van de buitenste baan schoot ik de rotonde op richting de binnenste baan, om vervolgens de rotonde weer te verlaten via de buitenste baan. Een beetje het circuit principe zeg maar. Na deze rotonde volgt een stuk snelweg. Ik natuurlijk accelereren zo hard als ik kan, maar toch ontkwam ik niet aan het koppel en vermogen van de Volvo, die mij zijn achterkant hier nog maar eens liet zien. Na misschien een paar honderd meter, hield de Volvo het voor gezien en ging met een normale snelheid naar de rechter baan. Ik wilde nog een keertje inhalen om toch nog voor hem te kunnen rijden.
Wat ik al die tijd niet had gedaan, maar misschien beter wel had kunnen doen, was even bij de Volvo naar binnen gluren wie deze mede-coureur dan wel was. Ik zou er snel achter komen...
Op het moment dat ik voor de Volvo naar de rechter baan ging en ook op legale snelheid ging rijden, begon het geouwehoer. De Volvo knipperde een keer met groot licht, waarna er blauwe flikkerlampen ontstoken werden in de grill. Van die leuke discoverlichting, die van links naar rechts springt en op allerhande intervallen kan oplichten.
Allerhande scenario's schoten op dat moment door mijn hoofd. Artikel 5, rij-ontzegging voor tenminste een half jaar, EMG-cursus, vieren delen, guillotine, niks was meer te gek na deze dollemansrit. Tevens werd mijn ondergoed voorzien van een rijk scala aan bruintinten, laten we het dan ook maar 50 tinten bruin noemen, toepasselijk. Het zweet klotste onder mijn oksels, in mijn bilnaad en op mijn voorhoofd.
De Volvo, met zijn discoverlichting, gaf richting aan naar rechts en ging schuin achter me op de vluchtstrook rijden. Zijn intentie was duidelijk, ook ik begaf me naar de vluchtstrook en remde af. Eenmaal in stilstand, zag ik de beste man zich van zijn gordel ontdoen en uitstappen. Ik had nog slechts enkele seconden om te genieten van het roze pasje, dat zich bevond in mijn inmiddels met 50 tinten bruin uitgeruste spijkerbroek. Ook ik deed mijn gordel af en opende de deur van mijn auto...
Waar ik verwachtte een persoon in een lichtblauw overhemd aan te treffen, met de openingszin ''Goedenavond, politie Gelderland-Zuid...

Ja dames en heren, meneer had mij goed te pakken met zijn imitatie politie auto... Op mijn blote, maar nog knikkende knieën heb ik hem bedankt voor het feit dat hij geen politieagent was, maar slechts zichzelf, een grappenmaker van de bovenste plank.