Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie
Tijdje terug wat zaken bij elkaar gezet voor een beter overzicht in de nm/degree per auto
welke lijst eventueel aan te vullen is.
Ik had de lijst leuk op men pc doch hier staat het niet zo recht onder elkaar
en niet de ruimte er tussen zo ik het had zodat de nm/degree allemaal mooi uitgelijnd waren
magoed, ze staan wel in de juiste volgorde.
Je ziet soms bijna ongelofelijke waarden qua verschil wat je niet snel verwacht
bv>>
Lamborghini Countach - 2.600 Nm/degree
en dan
VW Passat (2006) - 32.400 Nm/degree
afijn, hier men lijst van info via het web verzameld, wat ook opvalt de Z4 coupe (M) mooi sterk
en dan die Hyundai Genesis Sedan (2015 -) dat had ik niet verwacht.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rank Torsional Rigidity Nm/degree >>>
Koenigsegg Agera R - 65.000 Nm/degree
Bugatti Veyron - 60.000 Nm/degree
Koenigsegg Agera - 58.000 Nm/degree
Mercedes W222 S-class 40,500 nm/degree
Rolls Royce Phantom - 40.500 Nm/degree
Audi R8 2014 - 40.000 Nm/degree
Hyundai Genesis Sedan (2015 -) 39,400 nm/degree
Lexus LF-A - 39.130 Nm/degree
BMW F01 7-Series (2009 – ) 37,500 nm/degree
F10 5 series - 37.500 Nm/degree
VW Phaeton - 37.000 Nm/degree
VW Touareg (2008 – 2010) 36,900 nm/degree
Bentley Flying Spur (2013) 36,500 nm/degree
Audi A8 4.2 Quattro (2004)- 36.000 Nm/degree
Lamborghini Aventador - 35.000 Nm/degree
Fisker Karma 35,000 (bending: 23,000)
Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale - 35.000 Nm/deg
Ferrari F50 - 34.600 Nm/degree
Hyundai Genesis Sedan (2009 – 2014) 33,966 nm/degree
Ferrari 458 33,120 nm/degree
Jaguar F-Type Coupe 33,000 nm/degree
Porsche 911 Carrera Type 997 - 33.000 Nm/degree
Fisker Karma - 33.000 Nm/degree
VW Passat (2006) - 32.400 Nm/degree
BMW Z4 M coupe e85 - 32.000 Nm/degree
BMW F07 5GT 31,500 nm/degree (w/o sunroof)
Alfa 159 - 31.400 Nm/degree
BMW E65 7-Series (2002 – 2008) 31,200 nm/degree
Porsche 911 Coupe 991 (2012) 30,359 nm/degree
VW Passat Saloon (B7, European market, 2010 – ) 30,000 nm/degree
Mazda RX8 - 30.000 Nm/degree
Mercedes W212 E-class 29,920 nm/degree
BMW E60 5-Series 29,795 nm/degree
Volvo S60 (2011 – ) 29,400 nm/degree (47% increase of previous generation)
BMW F15 X5 29,400 nm/degree
BMW F30 3-Series 29,300 nm/degree
Cadillac ATS (2013 – ) 29,000 nm/degree
Ford GT40 MK1 - 29,000 nm/deg
Audi TT Coupe Mk2 28,500 nm/degree
Aston Martin Vanquish - 28.500 Nm/degree
Koenigsegg CC-8 - 28.100 Nm/degree
E70 X5 - 28.000 Nm/degree
Land rover Freelander 2 - 28.000 Nm/degree
Aston Martin Rapide - 28.000 Nm/degree
Ferrari 430 - 27600 nm/deg
Mercedes W221 S-class 27,500 nm/degree
BMW F07 5GT 27,500 nm/degree (w/ sunroof)
Aston Martin Vantage Coupe 27,273 nm/degree
Ford GT - 27.100 Nm/degree
Mazda CX-5 (2013 – ) 27,000 nm/degree
Porsche 911 Turbo 996 - 27.000 Nm/deg
Aston Martin DB9 Coupe - 27.000 Nm/deg
Pagani Zonda F- 27.000 Nm/degree
Cadillac CTS (2014 – ) 26,800 nm/degree
Pagani Zonda C12S - 26.300 Nm/degree
VW Beetle (2012 – ) 26,000 nm/degree
Porsche 911 Carrera GT - 26.000 Nm/degree
GMC Acadia (2007 – ) 25,900 nm/degree
Saturn Outlook (2007 – 2009) 25,900 nm/degree
Buick Enclave (2008 – ) 25,900 nm/degree
Pagani Zonda C12 - 25.500 Nm/degree
Golf V GTI - 25.000 Nm/degree
VW Passat Estate (B7, European market, 2010 – ) 25,000 nm/degree
Audi A8 - 25.000 Nm/degree
Subaru Impreza (4th-Gen, 2012 – ) 24,500 nm/degree
Mini cooper (2003) - 24.500 Nm/degree
MG ZT Sedan - 24.250 Nm/degree
MG ZT 24,000 nm/degree
E39 5 serie 24.000 Nm/degree
Ferrari 458 Spider 23,184 (70% of the Coupe)
BMW X5 (2004) - 23.100 Nm/degree
Audi A4 (B8, 2009 – ) 23,100 nm/degree
Ferrari 360 Modena - 23,000 nm/deg
Subaru Impreza GT Turbo WRX (2004) - 23.000 Nm/degree
VW Passat Estate (B6) 23,000 nm/degree
Infiniti G Sedan (2007 – 2013) 23,000 nm/degree
E30 M3 - 23.000 Nm/degree
Lambo Gallardo - 23.000 Nm/degree
Ferrari 360 Modena 23,000 (bending 10,100)
Jeep Grand Cherokee (WK2, 2010-) 23,000 (bending stiffness: 10,200 N/mm)
Hyundai Genesis Coupe (2010 – ) 22,500 nm/degree
BMW E90 - 22.500 Nm/deg
Volvo S60 - 22.500 Nm/degree
Jaguar X-Type Sedan - 22.000 Nm/degree
Bugatti Veyron Grand Sport - 22.000 Nm/degree
Audi A4 - 22.000 Nm/degree
Saab 9-3 Sedan - 22.000 Nm/degree
Jaguar XJ - 21,700 nm/deg
Volvo XC90 (2003-2014) 21,400 nm/degree
Merc SL top down 17.000 Nm/deg, top up 21.000 Nm/degree
Aston Martin Vantage Roaster 21,000 nm/degree
Ford Mustang 2005 - 21.000 Nm/degree
Saab 9-3 Sportcombi - (2008-2012) 21.000 Nm/degree
911 GT3 - 20.625 Nm/degree
Chrysler Crossfire - 20.140 Nm/degree
Volvo S60 - 20.000 Nm/degree
Lambo Murcielago - 20.000 Nm/degree
MG ZT-T Wagon - 20.000 Nm/degree
Ford Focus 3d - 19.600 Nm/degree
Mercedes R231 SL-class (2013) 19,400 nm/degree
Chevrolet Cobalt 19,300 nm/degree
Bugatti EB110 - 19.000 Nm/degree
Ford Fusion (2013 – ) 19,286 (1,105 kNm/rad)
Cadillac CTS (2008 – 2013) 19,143 nm/degree
Audi TT Coupe - 19.000 Nm/degree
Volvo S80 - 18.600 Nm/degree
BMW E46 Sedan (w/o folding seats) - 18.000 Nm/degree
Maserati QP V - 18.000 Nm/degree
Bentley Azure - 18.000 Nm/degree
Opel Vectra C - 18.000 Nm/degree
Zonda Roadster - 18.000 Nm/degree
Volkswagen Fox - 17.941 Nm/degree
Ford Focus 5d - 17.900 Nm/degree
Chevrolet Cruze 17,660 nm/degree
BMW E46 Touring - 17.600 Nm/degree
Ford Fusion (2010 – 2012) 17,453 (1,000 kNm/rad)
Ferrari 430 17351Nm/degree
Ford GT40 MkI - 17.000 Nm/degree
Mercedes R230 SL-class (2012) 16,399 nm/degree
Jaguar X-Type Estate 16,319 nm/degree
911 (996) Coupe - 16.500 Nm/degree
BMW M Coupe (Z3 model) - 16.400 Nm/degree
Jaguar X-Type Estate - 16.319 Nm/degree
Porsche 959 - 16,000 nm/deg
BMW E85 Z4 roadster 16,000 nm/degree
BMW E46 Sedans (non-M) - 16.000 Nm/degree
Ford Mustang 2003 - 16.000 Nm/degree
Jaguar XK - 16.000Nm/degree
Lotus SID - 16,000 nm/deg
Toyota Mark X (2004 – 2009) 16,000 nm/degree
Mercedes SL (R230) - 15.800Nm/degree
BMW E90 3-Series Convertible 15,750 nm/degree
Aston Martin DB9 Convertible - 15.500 Nm/degree
BMW E39 - 15.152 Nm/degree
Mazda RX-7 (FD) 15000 nm/degree
Ferrari 360 14459 Nm/degree
F550 Maranello - 14.715 Nm/degree
BMW Z4 roadster - 14.500 Nm/degree
BMW E46 Wagon (w/folding seats) - 14.000 Nm/degree
GTM Libra - 14.000 Nm/degree
Ferrari 360 Spider 13,800 nm/degree
Porsche 911 Turbo (2000) - 13.500 Nm/degree
McLaren F1 - 13.500 Nm/degree
BMW E46 Sedan (w/folding seats) - 13.000 Nm/degree
Porsche 959 - 12.900 Nm/degree
BMW E46 Coupe (w/folding seats) - 12.500 Nm/degree
CLK Cabrio New - 12.378 Nm/degree
Opel Astra - 12.000 Nm/degree
Opel Vectra B - 12.000 Nm/degree
Audi A2 - 11.900 Nm/degree
Porsche 911 Cabriolet 991 (2012) 11,699 nm/degree
Porsche 911 Turbo 996 Convertible - 11.600 Nm/degree
USA 1997 Current Average - 11.531 Nm/degree
Saab 9-3 Convertible (2008 – 2012) 11,500 nm/degree
Dodge SRT Viper (af 2013) 11.400 NM/degree
911 (993) Coupe - 11.380 Nm/degree
CLK Cabrio Old - 11.050 Nm/degree
Chevy Corvette (convertible) - 11000 Nm/deg
Lotus Elise 111s - 11.000 Nm/degree
Alfa 156 - 11.000 Nm/degree
Elise 111S - 11.000 Nm/degree
BMW E36 M3 10,900 nm/degree
BMW E36 Touring - 10.900 Nm/degree
Fiat Bravo - 10.800 Nm/degree
BMW Z8 e52- 10.500 Nm/degree
Lotus Elise S2 Exige (2004) - 10.500 Nm/degree
Ferrari 355 10045 Nm/degree
Mazda RX-7 (FC) 10500 nm/degree
BMW E46 Convertible - 10.500 Nm/degree
Audi TT Roadster - 10.033 Nm/degree
Renault Sport Spider - 10.000 Nm/degree
Lotus Elise - 10.000 Nm/degree
BMW E36 Sedans (non-M) - 10.000 Nm/degree
Audi TT Roadster Mk1 10,000 nm/degree
Ferrari 355 10,000 (bending 7,100)
Renault Sport Spider - 10.000 Nm/degree
BMW 7 Series - 9.531 Nm/degree
Ford Mustang Convertible (2005) - 9.500 Nm/degree
Mazda RX-7 (FB) 9150 nm/degree
Chevrolet Corvette C5 - 9.100 Nm/degree
Mini Cooper Convertible (1st gen) 9,000 nm/degree
Lotus Elan GRP body - 8.900 Nm/degree
Mazda MX-5 (NC 3rd-gen) 8800 nm/degree
MG MGTF 8,500 nm/degree
Ferrari 360 Spider - 8.500 Nm/degree
Lotus Elan - 7.900 Nm/degree
Dodge Viper Coupe (2008 <> 2010 7.600 Nm/degree
MG MGF 7,100 nm/degree
Honda S2000 - 7100 Nm/deg
Chrysler Durango - (not the latest generation) 6.800 Nm/degree
Diablo - 6.500 Nm/degree
1962 Lotus Elan - 6.101 Nm/degree
Mazda MX-5 (NA 1st-gen, NB 2nd-gen) 6000 nm/degree
Lotus Esprit SE Turbo - 5.850 Nm/degree
BMW Z3 roadster (non-M) - 5.600 Nm/degree
BMW Z1 - 5.600 Nm/degree
1954 Mercedes W196 - 5.423 Nm/degree
Ford Mustang Convertible (2003) - 4.800 Nm/degree
Ford Escort Cosworth - 4.500 Nm/degree
Chrysler Sebring (convertible) - 4400 Nm/deg
1957 Lotus Elite - 4.067 Nm/degree
1962 Lotus 25 F1 - 3.254 Nm/degree
Lotus 33 3,253 nm/degree
Lamborghini Countach - 2.600 Nm/degree
1962 Lotus 24 F1 - 1.356 Nm/degree
1961 Lotus 21 F1 - 949 Nm/degree
welke lijst eventueel aan te vullen is.
Ik had de lijst leuk op men pc doch hier staat het niet zo recht onder elkaar
en niet de ruimte er tussen zo ik het had zodat de nm/degree allemaal mooi uitgelijnd waren
magoed, ze staan wel in de juiste volgorde.
Je ziet soms bijna ongelofelijke waarden qua verschil wat je niet snel verwacht
bv>>
Lamborghini Countach - 2.600 Nm/degree
en dan
VW Passat (2006) - 32.400 Nm/degree
afijn, hier men lijst van info via het web verzameld, wat ook opvalt de Z4 coupe (M) mooi sterk
en dan die Hyundai Genesis Sedan (2015 -) dat had ik niet verwacht.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rank Torsional Rigidity Nm/degree >>>
Koenigsegg Agera R - 65.000 Nm/degree
Bugatti Veyron - 60.000 Nm/degree
Koenigsegg Agera - 58.000 Nm/degree
Mercedes W222 S-class 40,500 nm/degree
Rolls Royce Phantom - 40.500 Nm/degree
Audi R8 2014 - 40.000 Nm/degree
Hyundai Genesis Sedan (2015 -) 39,400 nm/degree
Lexus LF-A - 39.130 Nm/degree
BMW F01 7-Series (2009 – ) 37,500 nm/degree
F10 5 series - 37.500 Nm/degree
VW Phaeton - 37.000 Nm/degree
VW Touareg (2008 – 2010) 36,900 nm/degree
Bentley Flying Spur (2013) 36,500 nm/degree
Audi A8 4.2 Quattro (2004)- 36.000 Nm/degree
Lamborghini Aventador - 35.000 Nm/degree
Fisker Karma 35,000 (bending: 23,000)
Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale - 35.000 Nm/deg
Ferrari F50 - 34.600 Nm/degree
Hyundai Genesis Sedan (2009 – 2014) 33,966 nm/degree
Ferrari 458 33,120 nm/degree
Jaguar F-Type Coupe 33,000 nm/degree
Porsche 911 Carrera Type 997 - 33.000 Nm/degree
Fisker Karma - 33.000 Nm/degree
VW Passat (2006) - 32.400 Nm/degree
BMW Z4 M coupe e85 - 32.000 Nm/degree
BMW F07 5GT 31,500 nm/degree (w/o sunroof)
Alfa 159 - 31.400 Nm/degree
BMW E65 7-Series (2002 – 2008) 31,200 nm/degree
Porsche 911 Coupe 991 (2012) 30,359 nm/degree
VW Passat Saloon (B7, European market, 2010 – ) 30,000 nm/degree
Mazda RX8 - 30.000 Nm/degree
Mercedes W212 E-class 29,920 nm/degree
BMW E60 5-Series 29,795 nm/degree
Volvo S60 (2011 – ) 29,400 nm/degree (47% increase of previous generation)
BMW F15 X5 29,400 nm/degree
BMW F30 3-Series 29,300 nm/degree
Cadillac ATS (2013 – ) 29,000 nm/degree
Ford GT40 MK1 - 29,000 nm/deg
Audi TT Coupe Mk2 28,500 nm/degree
Aston Martin Vanquish - 28.500 Nm/degree
Koenigsegg CC-8 - 28.100 Nm/degree
E70 X5 - 28.000 Nm/degree
Land rover Freelander 2 - 28.000 Nm/degree
Aston Martin Rapide - 28.000 Nm/degree
Ferrari 430 - 27600 nm/deg
Mercedes W221 S-class 27,500 nm/degree
BMW F07 5GT 27,500 nm/degree (w/ sunroof)
Aston Martin Vantage Coupe 27,273 nm/degree
Ford GT - 27.100 Nm/degree
Mazda CX-5 (2013 – ) 27,000 nm/degree
Porsche 911 Turbo 996 - 27.000 Nm/deg
Aston Martin DB9 Coupe - 27.000 Nm/deg
Pagani Zonda F- 27.000 Nm/degree
Cadillac CTS (2014 – ) 26,800 nm/degree
Pagani Zonda C12S - 26.300 Nm/degree
VW Beetle (2012 – ) 26,000 nm/degree
Porsche 911 Carrera GT - 26.000 Nm/degree
GMC Acadia (2007 – ) 25,900 nm/degree
Saturn Outlook (2007 – 2009) 25,900 nm/degree
Buick Enclave (2008 – ) 25,900 nm/degree
Pagani Zonda C12 - 25.500 Nm/degree
Golf V GTI - 25.000 Nm/degree
VW Passat Estate (B7, European market, 2010 – ) 25,000 nm/degree
Audi A8 - 25.000 Nm/degree
Subaru Impreza (4th-Gen, 2012 – ) 24,500 nm/degree
Mini cooper (2003) - 24.500 Nm/degree
MG ZT Sedan - 24.250 Nm/degree
MG ZT 24,000 nm/degree
E39 5 serie 24.000 Nm/degree
Ferrari 458 Spider 23,184 (70% of the Coupe)
BMW X5 (2004) - 23.100 Nm/degree
Audi A4 (B8, 2009 – ) 23,100 nm/degree
Ferrari 360 Modena - 23,000 nm/deg
Subaru Impreza GT Turbo WRX (2004) - 23.000 Nm/degree
VW Passat Estate (B6) 23,000 nm/degree
Infiniti G Sedan (2007 – 2013) 23,000 nm/degree
E30 M3 - 23.000 Nm/degree
Lambo Gallardo - 23.000 Nm/degree
Ferrari 360 Modena 23,000 (bending 10,100)
Jeep Grand Cherokee (WK2, 2010-) 23,000 (bending stiffness: 10,200 N/mm)
Hyundai Genesis Coupe (2010 – ) 22,500 nm/degree
BMW E90 - 22.500 Nm/deg
Volvo S60 - 22.500 Nm/degree
Jaguar X-Type Sedan - 22.000 Nm/degree
Bugatti Veyron Grand Sport - 22.000 Nm/degree
Audi A4 - 22.000 Nm/degree
Saab 9-3 Sedan - 22.000 Nm/degree
Jaguar XJ - 21,700 nm/deg
Volvo XC90 (2003-2014) 21,400 nm/degree
Merc SL top down 17.000 Nm/deg, top up 21.000 Nm/degree
Aston Martin Vantage Roaster 21,000 nm/degree
Ford Mustang 2005 - 21.000 Nm/degree
Saab 9-3 Sportcombi - (2008-2012) 21.000 Nm/degree
911 GT3 - 20.625 Nm/degree
Chrysler Crossfire - 20.140 Nm/degree
Volvo S60 - 20.000 Nm/degree
Lambo Murcielago - 20.000 Nm/degree
MG ZT-T Wagon - 20.000 Nm/degree
Ford Focus 3d - 19.600 Nm/degree
Mercedes R231 SL-class (2013) 19,400 nm/degree
Chevrolet Cobalt 19,300 nm/degree
Bugatti EB110 - 19.000 Nm/degree
Ford Fusion (2013 – ) 19,286 (1,105 kNm/rad)
Cadillac CTS (2008 – 2013) 19,143 nm/degree
Audi TT Coupe - 19.000 Nm/degree
Volvo S80 - 18.600 Nm/degree
BMW E46 Sedan (w/o folding seats) - 18.000 Nm/degree
Maserati QP V - 18.000 Nm/degree
Bentley Azure - 18.000 Nm/degree
Opel Vectra C - 18.000 Nm/degree
Zonda Roadster - 18.000 Nm/degree
Volkswagen Fox - 17.941 Nm/degree
Ford Focus 5d - 17.900 Nm/degree
Chevrolet Cruze 17,660 nm/degree
BMW E46 Touring - 17.600 Nm/degree
Ford Fusion (2010 – 2012) 17,453 (1,000 kNm/rad)
Ferrari 430 17351Nm/degree
Ford GT40 MkI - 17.000 Nm/degree
Mercedes R230 SL-class (2012) 16,399 nm/degree
Jaguar X-Type Estate 16,319 nm/degree
911 (996) Coupe - 16.500 Nm/degree
BMW M Coupe (Z3 model) - 16.400 Nm/degree
Jaguar X-Type Estate - 16.319 Nm/degree
Porsche 959 - 16,000 nm/deg
BMW E85 Z4 roadster 16,000 nm/degree
BMW E46 Sedans (non-M) - 16.000 Nm/degree
Ford Mustang 2003 - 16.000 Nm/degree
Jaguar XK - 16.000Nm/degree
Lotus SID - 16,000 nm/deg
Toyota Mark X (2004 – 2009) 16,000 nm/degree
Mercedes SL (R230) - 15.800Nm/degree
BMW E90 3-Series Convertible 15,750 nm/degree
Aston Martin DB9 Convertible - 15.500 Nm/degree
BMW E39 - 15.152 Nm/degree
Mazda RX-7 (FD) 15000 nm/degree
Ferrari 360 14459 Nm/degree
F550 Maranello - 14.715 Nm/degree
BMW Z4 roadster - 14.500 Nm/degree
BMW E46 Wagon (w/folding seats) - 14.000 Nm/degree
GTM Libra - 14.000 Nm/degree
Ferrari 360 Spider 13,800 nm/degree
Porsche 911 Turbo (2000) - 13.500 Nm/degree
McLaren F1 - 13.500 Nm/degree
BMW E46 Sedan (w/folding seats) - 13.000 Nm/degree
Porsche 959 - 12.900 Nm/degree
BMW E46 Coupe (w/folding seats) - 12.500 Nm/degree
CLK Cabrio New - 12.378 Nm/degree
Opel Astra - 12.000 Nm/degree
Opel Vectra B - 12.000 Nm/degree
Audi A2 - 11.900 Nm/degree
Porsche 911 Cabriolet 991 (2012) 11,699 nm/degree
Porsche 911 Turbo 996 Convertible - 11.600 Nm/degree
USA 1997 Current Average - 11.531 Nm/degree
Saab 9-3 Convertible (2008 – 2012) 11,500 nm/degree
Dodge SRT Viper (af 2013) 11.400 NM/degree
911 (993) Coupe - 11.380 Nm/degree
CLK Cabrio Old - 11.050 Nm/degree
Chevy Corvette (convertible) - 11000 Nm/deg
Lotus Elise 111s - 11.000 Nm/degree
Alfa 156 - 11.000 Nm/degree
Elise 111S - 11.000 Nm/degree
BMW E36 M3 10,900 nm/degree
BMW E36 Touring - 10.900 Nm/degree
Fiat Bravo - 10.800 Nm/degree
BMW Z8 e52- 10.500 Nm/degree
Lotus Elise S2 Exige (2004) - 10.500 Nm/degree
Ferrari 355 10045 Nm/degree
Mazda RX-7 (FC) 10500 nm/degree
BMW E46 Convertible - 10.500 Nm/degree
Audi TT Roadster - 10.033 Nm/degree
Renault Sport Spider - 10.000 Nm/degree
Lotus Elise - 10.000 Nm/degree
BMW E36 Sedans (non-M) - 10.000 Nm/degree
Audi TT Roadster Mk1 10,000 nm/degree
Ferrari 355 10,000 (bending 7,100)
Renault Sport Spider - 10.000 Nm/degree
BMW 7 Series - 9.531 Nm/degree
Ford Mustang Convertible (2005) - 9.500 Nm/degree
Mazda RX-7 (FB) 9150 nm/degree
Chevrolet Corvette C5 - 9.100 Nm/degree
Mini Cooper Convertible (1st gen) 9,000 nm/degree
Lotus Elan GRP body - 8.900 Nm/degree
Mazda MX-5 (NC 3rd-gen) 8800 nm/degree
MG MGTF 8,500 nm/degree
Ferrari 360 Spider - 8.500 Nm/degree
Lotus Elan - 7.900 Nm/degree
Dodge Viper Coupe (2008 <> 2010 7.600 Nm/degree
MG MGF 7,100 nm/degree
Honda S2000 - 7100 Nm/deg
Chrysler Durango - (not the latest generation) 6.800 Nm/degree
Diablo - 6.500 Nm/degree
1962 Lotus Elan - 6.101 Nm/degree
Mazda MX-5 (NA 1st-gen, NB 2nd-gen) 6000 nm/degree
Lotus Esprit SE Turbo - 5.850 Nm/degree
BMW Z3 roadster (non-M) - 5.600 Nm/degree
BMW Z1 - 5.600 Nm/degree
1954 Mercedes W196 - 5.423 Nm/degree
Ford Mustang Convertible (2003) - 4.800 Nm/degree
Ford Escort Cosworth - 4.500 Nm/degree
Chrysler Sebring (convertible) - 4400 Nm/deg
1957 Lotus Elite - 4.067 Nm/degree
1962 Lotus 25 F1 - 3.254 Nm/degree
Lotus 33 3,253 nm/degree
Lamborghini Countach - 2.600 Nm/degree
1962 Lotus 24 F1 - 1.356 Nm/degree
1961 Lotus 21 F1 - 949 Nm/degree
Laatst gewijzigd door GTRene op 21 mar 2016, 00:01, 10 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Wat heb je aan deze info?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Je kan een beetje kijken hoe het met je chassisstijfheid zit ivg met andere modellen
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Wie garandeert mij dat in navolging van het gebruik van stimulerende middelen in de wielersport ook hier niet geknoeid is met de fabrieksopgave.
Met andere woorden, is hier ook op gebruik van Viagra (stijfheid bevorderend middel) getest.
Met andere woorden, is hier ook op gebruik van Viagra (stijfheid bevorderend middel) getest.
- Ferdi
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Volvo S60 staat er alleen dubbel in met 2 verschillende waardes.
Foutje of is dit de oude vs de nieuwe?
Foutje of is dit de oude vs de nieuwe?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26879
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
ik denk als indicatie hoever een auto flex heeft bij het rijden door kuilen bochten etc...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
idd, en het ligt er aan waar je een auto voor wil gebruiken.
ik vind het best interessant helemaal omdat ik persoonlijk bv
een M roadster heb gehad en een M coupe en mij vielen toen bepaalde zaken op
niet dat bij de 1 het dak eraf kon en bij de ander niet doch de snelheids beleving wat de carros doorgaf en of als je over riggels oid gaat.
sommige auto's veren met de carros ipv de schokbrekers
ook mooi om te zien hoe bepaalde nwe auto's van 'gewone' merken nu fantastische waarden halen...
bij een goede carros heb je waarschijnlijk ook minder snel kraakjes e.d.
ik vind het best interessant helemaal omdat ik persoonlijk bv
een M roadster heb gehad en een M coupe en mij vielen toen bepaalde zaken op
niet dat bij de 1 het dak eraf kon en bij de ander niet doch de snelheids beleving wat de carros doorgaf en of als je over riggels oid gaat.
sommige auto's veren met de carros ipv de schokbrekers
ook mooi om te zien hoe bepaalde nwe auto's van 'gewone' merken nu fantastische waarden halen...
bij een goede carros heb je waarschijnlijk ook minder snel kraakjes e.d.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
ik had bv ook verwacht dat die van een Elise stijver zou zijn en zo ook bij wat andere wagens.
- Joop
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Die laatste waarden van die Ferrari's kun je gewoon vermenigvuldigen met 10 om tot Nm/gr te komen.
Helaas is een grote torsiestijfheid van de koets niet direct te vertalen naar meer DF. Bij bijvoorbeeld een Z4(M) Coupe is dat wel het geval aangezien het onderstel daar op is aangepast. Bij bijv. een RR Phantom kan deze gebruikt worden om zoveel mogelijk comfort te genereren. Je kun je dan meer focussen op de gewenste onderstelafstellingen ipv daarnaast de vervorming van de koets in de hand te houden.
Helaas is een grote torsiestijfheid van de koets niet direct te vertalen naar meer DF. Bij bijvoorbeeld een Z4(M) Coupe is dat wel het geval aangezien het onderstel daar op is aangepast. Bij bijv. een RR Phantom kan deze gebruikt worden om zoveel mogelijk comfort te genereren. Je kun je dan meer focussen op de gewenste onderstelafstellingen ipv daarnaast de vervorming van de koets in de hand te houden.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Een stijvere koets maakt de auto sowieso comfortabeler.
Een stijf onderstel op een slap chassis voelt hard aan
Datzelfde onderstel, op dezelfde auto, maar dan voorzien van een full cage, strutbars etc. kan opeens slap/comfortabel aanvoelen.
Als je een 'zachter' onderstel kunt toepassen, zou je in theorie meer mechanische grip moeten kunnen genereren. Tenminste dat heb ik altijd begrijpen en zo ervaren, maar correct me if I'm wrong. Volgens mij zie je dat ook bij McLaren die nu geen stabi's toepast. Het weggedrag wordt er niet leuker door, maar wel effectief.
Ik ben met de MX-5 NA bezig om een ideale mix te vinden tussen stijfheid van het chassis, dagelijkse inzetbaarheid (geen full cage dus), en de ideale mix voor mij tussen grip & fun (voor weinig geld). Voor zulke auto's is een hoop te koop, maar DIY (of met hulp van derden) kun je een hoop winnen qua chassisstijfheid. De grap is dat sommige onderstellen op een niet verstijfde MX-5 door gebruikers als te straf worden ervaren. Zet hem op eentje met een rollbar en wat strutbars en het blijkt 't ideale onderstel te zijn die voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Hoe duurder/beter je onderstel, hoe groter het effect van die stijve koets.
Een stijf onderstel op een slap chassis voelt hard aan
Datzelfde onderstel, op dezelfde auto, maar dan voorzien van een full cage, strutbars etc. kan opeens slap/comfortabel aanvoelen.
Als je een 'zachter' onderstel kunt toepassen, zou je in theorie meer mechanische grip moeten kunnen genereren. Tenminste dat heb ik altijd begrijpen en zo ervaren, maar correct me if I'm wrong. Volgens mij zie je dat ook bij McLaren die nu geen stabi's toepast. Het weggedrag wordt er niet leuker door, maar wel effectief.
Ik ben met de MX-5 NA bezig om een ideale mix te vinden tussen stijfheid van het chassis, dagelijkse inzetbaarheid (geen full cage dus), en de ideale mix voor mij tussen grip & fun (voor weinig geld). Voor zulke auto's is een hoop te koop, maar DIY (of met hulp van derden) kun je een hoop winnen qua chassisstijfheid. De grap is dat sommige onderstellen op een niet verstijfde MX-5 door gebruikers als te straf worden ervaren. Zet hem op eentje met een rollbar en wat strutbars en het blijkt 't ideale onderstel te zijn die voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Hoe duurder/beter je onderstel, hoe groter het effect van die stijve koets.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Dat zijn ferme uitspraken die hierboven worden gedaan. Gebaseerd op horen zeggen of back to back testwerk ?Dennis Cavallino schreef:Een stijvere koets maakt de auto sowieso comfortabeler.
Een stijf onderstel op een slap chassis voelt hard aan
Datzelfde onderstel, op dezelfde auto, maar dan voorzien van een full cage, strutbars etc. kan opeens slap/comfortabel aanvoelen.
Als je een 'zachter' onderstel kunt toepassen, zou je in theorie meer mechanische grip moeten kunnen genereren. Tenminste dat heb ik altijd begrijpen en zo ervaren, maar correct me if I'm wrong. Volgens mij zie je dat ook bij McLaren die nu geen stabi's toepast. Het weggedrag wordt er niet leuker door, maar wel effectief.
Ik ben met de MX-5 NA bezig om een ideale mix te vinden tussen stijfheid van het chassis, dagelijkse inzetbaarheid (geen full cage dus), en de ideale mix voor mij tussen grip & fun (voor weinig geld). Voor zulke auto's is een hoop te koop, maar DIY (of met hulp van derden) kun je een hoop winnen qua chassisstijfheid. De grap is dat sommige onderstellen op een niet verstijfde MX-5 door gebruikers als te straf worden ervaren. Zet hem op eentje met een rollbar en wat strutbars en het blijkt 't ideale onderstel te zijn die voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Hoe duurder/beter je onderstel, hoe groter het effect van die stijve koets.
Gemiddeld genomen wordt een straatauto niet al te hard afgeveerd / gedempt om voldoende comfort op mindere wegen te behouden.
Bij auto's met sportievere aspiraties wordt meestal de wagenhoogte verminderd om een lager zwaartepunt te krijgen om oa. de gewichtsverplaatsingsinvloed te verminderen. Door deze verlaging moeten de veren stijver gekozen worden om te voorkomen dat de vering te snel in de bumpstops hangt. Als de grip van de banden hoger wordt door betere en/of bredere banden moet de veerstijfheid ook omhoog om te diep inveren te voorkomen.
De chassisstijfheid is een grootheid die aangeeft in hoeverre het chassis zelf veert. Het nadeel van vering in het chassis is dat de beweging niet gedempt kan worden dit in tegenstelling tot de vering van de wielophanging.
Wanneer de chassisstijfheid een substantieel deel van de invering vormt, is deze dus deels ongedempt en leidt tot minder band-/wegcontactcontrole.
Met stijvere veren heb je in principe een hogere chassisstijfheid nodig om de wegligging te optimaliseren.
Of een stijvere koets comfortabeler aanvoelt waag ik te betwijfelen omdat de veren/dempers in hogere mate de frequentie van de wielophanging bepalen. Een zachter onderstel zal op redelijk strak asfalt niet meer grip genereren dan een stijver en dit hangt ook nog in hoge mate af van het gripniveau van de banden.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Ik merkte dat voor 't eerst toen ik in mijn E30 de 6 punts rolkooi verving door een full cage. Het onderstel waar ik zo blij mee was reed opeens als een natte krant.
Keith van Flyin' Miata zegt het ook, als hij spreekt over het V-Maxx onderstel waarover altijd discussies zijn ivm 'comfort'. Als je de Miata stijver maakt, wordt het onderstel comfortabeler.
Verder eensch dat banden alles bepalend zijn qua grip. Daarom wil ik mijn Mx5 gewoon op straatbanden houden en de rest aanpassen, waar budget/tijd/mogelijkheden dat toelaten. Doel: een zo leuk mogelijk funauto voor op straat en heel af en toe een trackday.
Verder is alles wat ik zeg over onderstellen e.d. voer voor discussie ik ben echt een gevoelsmens en heb vaak wel de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, dus verbeter me waar ik fout zit.
Keith van Flyin' Miata zegt het ook, als hij spreekt over het V-Maxx onderstel waarover altijd discussies zijn ivm 'comfort'. Als je de Miata stijver maakt, wordt het onderstel comfortabeler.
Verder eensch dat banden alles bepalend zijn qua grip. Daarom wil ik mijn Mx5 gewoon op straatbanden houden en de rest aanpassen, waar budget/tijd/mogelijkheden dat toelaten. Doel: een zo leuk mogelijk funauto voor op straat en heel af en toe een trackday.
Verder is alles wat ik zeg over onderstellen e.d. voer voor discussie ik ben echt een gevoelsmens en heb vaak wel de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, dus verbeter me waar ik fout zit.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Gevoel geeft zeker een indicatie, de klok geeft het uiteindelijke oordeel. Heb je de auto in de gewijzigde configuratie geklokt onder gelijkaardige omstandigheden ?Dennis Cavallino schreef:Ik merkte dat voor 't eerst toen ik in mijn E30 de 6 punts rolkooi verving door een full cage. Het onderstel waar ik zo blij mee was reed opeens als een natte krant.
Dus uiteindelijk toch aan de MX-5........leuk
- Joop
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Je geeft mooi de uitleg uitgebreid weer die ik in m'n hoofd had zitten MX5T, toen ik mijn relatief korte antwoord postte...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Draadje weer teruggevonden, bedankt René.MX5T schreef:Gevoel geeft zeker een indicatie, de klok geeft het uiteindelijke oordeel. Heb je de auto in de gewijzigde configuratie geklokt onder gelijkaardige omstandigheden ?Dennis Cavallino schreef:Ik merkte dat voor 't eerst toen ik in mijn E30 de 6 punts rolkooi verving door een full cage. Het onderstel waar ik zo blij mee was reed opeens als een natte krant.
Dus uiteindelijk toch aan de MX-5........leuk
@MX5T. Aan de auto waren naast de kooi nog wat veranderingen aangebracht, zoals semi-slicks. Zelf vond ik 't toen voor geen meter meer rijden en ik wilde een beter/lager onderstel en dikkere stabi's. Maar de nieuwe eigenaar van de 325 vond het meteen prima rijden. Ook reed ik na de inbouw van de rolkooi op Spa bij 40 graden buitentemperatuur. Dat hielp natuurlijk ook niet echt mee. Later op Zandvoort had ik 't idee langzamer te zijn dan voorheen met 6-punts kooi en straatbandjes. Maar dat had ik best eens kunnen klokken.
Met de MX-5 wil ik meer meten. Ik heb nu een leuke basis setup waar ik op straat tevreden mee ben. Dus eigenlijk is het onzin om verder te zoeken, maar dat is komende maanden/jaren toch het doel. Ik voorzie wel dat ik heel veel variabelen moet zien te onderscheiden en dat bij mij de lol vooral in 't rijden zit en niet in al het geneuzel. Dus of ik zover ga om alles in een Excel te pleuren... ik weet 't nog niet. Misschien maar eens wat Apps installeren en dan een paar ijkpunten zoeken hier in de buurt. Bochten waar ik sowieso voluit durf en kan en waar de progressie niet door meer lef zou moeten komen, maar door betere setups. En dan af en toe een trackday...
Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
ik denk dat als het chassis stijver is gemaakt door bv door lassen en of rolkooi, je een betere auto qua onderstel en werking daarvan kan maken.
ipv buigen/veren in de carros wat natuurlijk ongedempt is, kan je meer veren in de schokdempers die voor de roadholding gemaakt zijn...
waarschijnlijk is na een enorme versterking in het chassis bv, wellicht wel wat andere dempers/veren of instellingen daarvan nodig...wellicht minder stug dacht ik...
las wel eens ergens dat de auto zo stug was/werd...
tja als je carros ineens minder mee veert omdat in de vorige opstelling de veren zo stug waren en je carros inveert ipv je veren, dan zijn ze daarna waarschijnlijk te stug,
wat weer mooi is om softere veren te installeren indien nodig en zo een mooie combo te creeren.
in theorie zou je daarmee je auto beter kunnen maken...
ipv buigen/veren in de carros wat natuurlijk ongedempt is, kan je meer veren in de schokdempers die voor de roadholding gemaakt zijn...
waarschijnlijk is na een enorme versterking in het chassis bv, wellicht wel wat andere dempers/veren of instellingen daarvan nodig...wellicht minder stug dacht ik...
las wel eens ergens dat de auto zo stug was/werd...
tja als je carros ineens minder mee veert omdat in de vorige opstelling de veren zo stug waren en je carros inveert ipv je veren, dan zijn ze daarna waarschijnlijk te stug,
wat weer mooi is om softere veren te installeren indien nodig en zo een mooie combo te creeren.
in theorie zou je daarmee je auto beter kunnen maken...
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
geen nm hier, maar wel een screenshot van de G-krachten die een standaard Atom (motorisch niet, maar wel maar 280 pk en dus ivm de europese markt onderpresterend) met semi slicks op het circuit trekt...ik was wel onder de indruk hiervan!!
Is gedaan door Eddie Hill (aka fourfather, de meest enthousiaste Atom dealer van Amerika)
Is gedaan door Eddie Hill (aka fourfather, de meest enthousiaste Atom dealer van Amerika)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
2.71 G
das meer dan dubbel dan de meeste 'sportwagens'
dat zal enorm schelen als je de bochten aanvalt
zo hoog had ik niet verwacht...dacht iets van 1.3<>1.5 wat ik al aardig wat vind.
das meer dan dubbel dan de meeste 'sportwagens'
dat zal enorm schelen als je de bochten aanvalt
zo hoog had ik niet verwacht...dacht iets van 1.3<>1.5 wat ik al aardig wat vind.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
cool he, ik moet er wel bijzeggen dat die semi's anders zijn als hier, die hebben daar enkel 2 rechte lijnen over de diagonaal van de band, dus niet naar buiten voor waterafvoer.
Maar evengoed zijn er volgens mij weinig sportauto's die met full slicks in de buurt komen, wellicht radical?
Maar evengoed zijn er volgens mij weinig sportauto's die met full slicks in de buurt komen, wellicht radical?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
ik ken er maar 1 waar ik me van bewust ben...
lamborghini veneno maar geen vergelijking
althans dacht ik ergens te hebben gelezen/gehoord een heel hoge G-force kan die aan of schijnt die aan te kunnen
dus zo'n kar als die Atom verdient wat dat betreft een diepe buiging
lamborghini veneno maar geen vergelijking
althans dacht ik ergens te hebben gelezen/gehoord een heel hoge G-force kan die aan of schijnt die aan te kunnen
dus zo'n kar als die Atom verdient wat dat betreft een diepe buiging
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
In mijn zoektocht naar een Subaru Impreza GT Turbo kwam ik voor de 2004 WRX een waarde tegen van 23.000 Nm/degree tegen. Dat is dezelfde waarde als een X5 of een E30 M3?!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
are you sure? das best nog vrij hoog/goed...
dan zet ik hem er ff tussen in de start post.
dan zet ik hem er ff tussen in de start post.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Yep, sure.
Ik zal je even een pb sturen met wat meer info...
Ik zal je even een pb sturen met wat meer info...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
thx, zal de lijst binnenkort eens nakijken en er her en der de toe te voegen
auto's/gegevens aanvullen op de plek waar ze passen
zo, ff de strart-post geüpdatet alle van hoog naar laag en in vakken per 10 auto's
om het iets overzichtelijker te maken.
auto's/gegevens aanvullen op de plek waar ze passen
zo, ff de strart-post geüpdatet alle van hoog naar laag en in vakken per 10 auto's
om het iets overzichtelijker te maken.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z
Hier zit volgens mij al een contradictieDennis Cavallino schreef: en dat bij mij de lol vooral in 't rijden zit en niet in al het geneuzel.
Eerst 7 april een race in een geprepareerde MX-5. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
Je wil met je straat-/trackauto weinig geneuzel maar toch wel de aangebrachte verbeteringen meten.
Dat gaat niet werken vrees ik en wat maakt het ook uit of het ding 1,05g trekt of 1,06g in een bocht, als je maar continue naar die limiet kunt en durft te rijden.
Gewoon goede straatbandjes erop, juiste wagenhoogte zodat het ding niet meteen in de bumpstops hangt, niet te stijve veren zodat je kunstgebit niet bij de eerste beste drempel op het dashboard ligt en nette uitlijning en daarna niks meer aan doen. Misschien ietsje meer dan de "Hielke-aanpak" maar geeft de meeste lol tegen de minste inspanning en kosten.
7 april dus in een MAX5 race. Huurauto ? Startnummer
Hoe het gaat rijden ?..........naar schatting 10 sekonden sneller dan met je straat MX5, zegt genoeg denk ik. Best leuk rijden en goed hanteerbaar.
Wat verwacht je van je rondetijden ?
@ Renee
Overzicht van chassisstijfheden is op zich erg interessant, belangrijk is wel dat dan toch iets bekend is over de toegepaste meetmethode. Is er in het geheel een gestandaardiseerde meetmethode voor ?