Airbag lampje C1 brand, is niet gevaarlijk toch?
- Roy RS
Airbag lampje C1 brand, is niet gevaarlijk toch?
He jongens, mijn stiefmoeder d'r airbaglampje van de C1 brand, dit betekent toch enkel dat er een storing in zit of dat ie het niet doet, toch! Het ding kan er dan toch niet zomaar uitspringen ofzo? Ze moet morgen eerst naar dr werk met die auto, voordat ze langs een dealer kan!
-
Re: Airbag lampje C1 brand, is niet gevaarlijk toch?
Airbag klapt niet uit als die lampje brand, maak je niet druk. Heb zelf genoeg auto's gereden met die lampje aan.
- Dennis Cavallino
Vuil door pekel/sneeuw kan daar in deze tijd voor 't jaar goed voor zorgen. Grote kans dat ze na een rondje door de wasstraat met bodemprogramma er weer vanaf is.
Maar soms is 't wel iets anders, kan zelfs veroorzaakt worden door te dunne remschijven, een defecte abs sensor of zoiets.
Maar soms is 't wel iets anders, kan zelfs veroorzaakt worden door te dunne remschijven, een defecte abs sensor of zoiets.
- daNpy
Dennis Cavallino schreef:Vuil door pekel/sneeuw kan daar in deze tijd voor 't jaar goed voor zorgen. Grote kans dat ze na een rondje door de wasstraat met bodemprogramma er weer vanaf is.

- Roy RS
daNpy schreef:Dennis Cavallino schreef:Vuil door pekel/sneeuw kan daar in deze tijd voor 't jaar goed voor zorgen. Grote kans dat ze na een rondje door de wasstraat met bodemprogramma er weer vanaf is.
Maar soms is 't wel iets anders, kan zelfs veroorzaakt worden door te dunne remschijven, een defecte abs sensor of zoiets.Hoe kom je erop.
Zit zo'n sensor niet gewoon in de bumper? Die enkel ontsteekt als er een bepaalde impact op komt?
- dvh
Citroën toch ? Altijd oppassen...........
- Chris van S.
Toevallig pas geleden een stoel helemaal naar voren geschoven o.i.d? Als het airbaglampje brand dan betekend dat het airbag systeem juist niet werkt op het moment dat je het nodig zou hebben.....
- Dennis Cavallino
Dat is echt te simpel gedacht. Lees dit documentje even.Roy RS schreef:daNpy schreef:Dennis Cavallino schreef:Vuil door pekel/sneeuw kan daar in deze tijd voor 't jaar goed voor zorgen. Grote kans dat ze na een rondje door de wasstraat met bodemprogramma er weer vanaf is.
Maar soms is 't wel iets anders, kan zelfs veroorzaakt worden door te dunne remschijven, een defecte abs sensor of zoiets.Hoe kom je erop.
Zit zo'n sensor niet gewoon in de bumper? Die enkel ontsteekt als er een bepaalde impact op komt?
Pagina 11 vooral om het airbagprobleem op te lossen (al staat schoonmaken/wasstraat er niet tussen).
http://www.hella.com/ePaper/Sensoren/Ra ... cument.pdf
Schoonmaken ABS sensoren is 't eerste wat ik zou doen, been there done that (Wasstraat was echt altijd voldoende om 't op te lossen in deze tijd van 't jaar). Zowel met Audi A6 als Volvo S80 meegemaakt. Storing kwam later terug bij onderhoudsbeurt, maar niets aan 't handje.
- Chris van S.
Ik zou beginnen bij stekkers onder de stoelen van de bedrading richting de gordelspanners. Die willen, zeker bij boodschappen auto's, los raken. Stekkers weg, doorsolderen, foutcode wissen, klaar!
- Dennis Cavallino
Dat kun je dan mooi checken terwijl je in de wasstraat zit te wachten tot je er weer uit mag. 

-
Bedoel je niet het abs lampje Dennis
hier gaat het over een Airbag!
Maar wat Chris zegt, klopt helemaal. Kan ze gewoon mee rijden, ook als het niet je schoonmoeder was

hier gaat het over een Airbag!
Maar wat Chris zegt, klopt helemaal. Kan ze gewoon mee rijden, ook als het niet je schoonmoeder was
- Dennis Cavallino
Airbag krijgt ook signaal van ABS-sensor.
Am I speaking Fries!?
Maar goed, ga maar niet door de wasstraat, ga maar gewoon naar de dealer en laat je naaien. Was goed bedoeld hoor, uit eigen ervaring.
Am I speaking Fries!?

Maar goed, ga maar niet door de wasstraat, ga maar gewoon naar de dealer en laat je naaien. Was goed bedoeld hoor, uit eigen ervaring.
- Roy RS
Dennis Cavallino schreef:Airbag krijgt ook signaal van ABS-sensor.
Am I speaking Fries!?![]()
hoho, baat het niet dan schaadt het niet zeg ik altijd...maar mijn stiefmoeder woont nogal ver weg, dus ik ga er niet aan hobbyen, ze gaat gewoon voor een lekkere doorsmeerbeurt naar de stealer!
- daNpy
Vermakelijk topic, deze kan zo bij ons in de kantine aan de muur 
ABS sensoren die aan de airbag computer zitten, hoe kom je erop
Nu serieus @ Roy:
Als het airbag lampje brandt is er een fout opgetreden in het systeem.
Dit kan van een losse stekker van een sensor tot een keer een voedingsspanning van <12Volt zijn geweest.
Meestal blijft het lampje branden ook al is de storing eigenlijk weg, zodat de dealer de auto kan uitlezen en zien wat het probleem is geweest en eventueel oplossen.
- Dit wil niet zeggen dat er zomaar airbags af gaan tijdens het rijden.
- Dit wil niet zeggen dat in geval van een ongeluk de airbags helemaal niets doen.
Laat het wel zo snel mogelijk uitlezen, want aan de hand van het lampje kan je dus niet bepalen wat de storing nu is. Stel dat de bijrijders detectie uit is, heb je wel kans dat je daar geen airbag-vuring hebt. Of als zoals gemeld er iets mis is met de gordelspanners-stekkers, werkt het systeem ook niet goed (al zal de airbag dan hoogstwaarschijnlijk wel gevuurd worden met een andere timing).

ABS sensoren die aan de airbag computer zitten, hoe kom je erop

Nu serieus @ Roy:
Dit kan van een losse stekker van een sensor tot een keer een voedingsspanning van <12Volt zijn geweest.
Meestal blijft het lampje branden ook al is de storing eigenlijk weg, zodat de dealer de auto kan uitlezen en zien wat het probleem is geweest en eventueel oplossen.
- Dit wil niet zeggen dat in geval van een ongeluk de airbags helemaal niets doen.
Laat het wel zo snel mogelijk uitlezen, want aan de hand van het lampje kan je dus niet bepalen wat de storing nu is. Stel dat de bijrijders detectie uit is, heb je wel kans dat je daar geen airbag-vuring hebt. Of als zoals gemeld er iets mis is met de gordelspanners-stekkers, werkt het systeem ook niet goed (al zal de airbag dan hoogstwaarschijnlijk wel gevuurd worden met een andere timing).
- Roy RS
daNpy schreef:Vermakelijk topic, deze kan zo bij ons in de kantine aan de muur
ABS sensoren die aan de airbag computer zitten, hoe kom je erop![]()
![]()
Nu serieus @ Roy:
Ik ben meer van de mechanische handigheid, elektro is altijd al buiten mijn range van kunde geweest, dus ik heb geen idee wie er gelijk heeft, maar prachtig jouw reactie! Ik zit hier in mijn uppie hardop te lachen!
Bedankt voor alle info, precies de uitkomst die ik hoopte, geen direct gevaar, wel een extra risico, vanavond naar de dealer is dus prima! thanks guys

-
Roy RS schreef:........ze gaat gewoon voor een lekkere doorsmeerbeurt naar de stealer!
OMG, no more details!!!

- Arthur
- Auto: Nr.51
@daNpy: niet te hard lachen. Klik dit maar eens aan en dan de 2e link, dat PDF bestandje...: http://www.google.nl/#hl=nl&output=sear ... 66&bih=673
- Luco
Het is je schoonmoeder
Doet de radio het?
Ja
Rijen dan

Doet de radio het?
Ja
Rijen dan

- daNpy
Ik denk dat in die PDF zelf fouten zitten.Arthur schreef:@daNpy: niet te hard lachen. Klik dit maar eens aan en dan de 2e link, dat PDF bestandje...: http://www.google.nl/#hl=nl&output=sear ... 66&bih=673
Er staat notebene "Het airbag lampje brand" onder een plaatje van de ABS lamp!!
De andere keer dat het woord airbag gebruikt wordt is in een fout diagnose diagram, waarbij het airbaglampje brand en ze adviseren de remmerij te controleren

De schrijver van de PDF heeft ABS en airbag door elkaar gehaald als je het mij vraagt, de systemen hebben namelijk *niets* met elkaar te maken!
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik heb geen idee. Al Googlend kwam ik dit tegen. Verder nog niet gelukt om een ander "iets" te vinden. Zal idd wel een foutje zijn?
- Dennis Cavallino
The design is conceptually simple; a central "Airbag control unit"[38] (ACU) (a specific type of ECU) monitors a number of related sensors within the vehicle, including accelerometers, impact sensors, side (door) pressure sensors,[39][40] wheel speed sensors, gyroscopes, brake pressure sensors, and seat occupancy sensors. When the requisite 'threshold' has been reached or exceeded, the airbag control unit will trigger the ignition of a gas generator propellant to rapidly inflate a fabric bag. As the vehicle occupant collides with and squeezes the bag, the gas escapes in a controlled manner through small vent holes. The airbag's volume and the size of the vents in the bag are tailored to each vehicle type, to spread out the deceleration of (and thus force experienced by) the occupant over time and over the occupant's body, compared to a seat belt alone.
The signals from the various sensors are fed into the Airbag control unit, which determines from them the angle of impact, the severity, or force of the crash, along with other variables. Depending on the result of these calculations, the ACU may also deploy various additional restraint devices, such as seat belt pre-tensioners, and/or airbags (including frontal bags for driver and front passenger, along with seat-mounted side bags, and "curtain" airbags which cover the side glass). Each restraint device is typically activated with one or more pyrotechnic devices, commonly called an initiator or electric match. The electric match, which consists of an electrical conductor wrapped in a combustible material, activates with a current pulse between 1 to 3 amperes in less than 2 milliseconds. When the conductor becomes hot enough, it ignites the combustible material, which initiates the gas generator. In a seat belt pre-tensioner, this hot gas is used to drive a piston that pulls the slack out of the seat belt. In an airbag, the initiator is used to ignite solid propellant inside the airbag inflator. The burning propellant generates inert gas which rapidly inflates the airbag in approximately 20 to 30 milliseconds. An airbag must inflate quickly in order to be fully inflated by the time the forward-traveling occupant reaches its outer surface. Typically, the decision to deploy an airbag in a frontal crash is made within 15 to 30 milliseconds after the onset of the crash, and both the driver and passenger airbags are fully inflated within approximately 60-80 milliseconds after the first moment of vehicle contact. If an airbag deploys too late or too slowly, the risk of occupant injury from contact with the inflating airbag may increase. Since more distance typically exists between the passenger and the instrument panel, the passenger airbag is larger and requires more gas to fill it.
Misschien dat je ABS sensor in mijn verhaal als wheel speed sensor moet lezen, maar volgens mij is dat nagenoeg 't zelfde ding... kan mij vergissen.... Maar volgens mij bedoelt men daar 't zelfde mee: "Typically ABS includes a central electronic control unit (ECU), four wheel speed sensors".
Nogmaals, als die ABS / Snelheidssensoren vuil zijn (EN DAT GEBEURT MET ZOVEEL PEKEL OP DE WEG), dan heb je grote kans dat je airbaglampje gaat branden (En dan hoef je abs lampje nog niet te flikkeren). Been there done that.
Succes met je kantine-poster daNpy!

- daNpy
Verhaaltje wat er staat klopt, maar wheel speed sensors of brake pressure sensors ben ik in 6 jaar nog niet tegengekomen.
Brake pressure sensors kan ik me iets bij voorstellen; tegenwoordig gaan de alarmlichten knipperen bij hard remmen. Maar of dat via de ACU gestuurd wordt betwijfel ik. Ook zijn er bij cabrio's anti roll bars die omhoog springen, misschien al bij heel hard remmen, maar dat is ook twijfelachtig.
Je kan je echter wel af vragen wat een ACU met een wheelspeed sensor moet. Aangezien de bandenmaat niet vast staat is het een waardeloze meting. Het zal de ACU ook worst wezen of je met blokkerende wielen of vol gas tegen een boom schuift.
De ACU beschikt bovendien over een set acceleratie opnemers waar de snelheid perfect uit geintegreerd kan worden. Maar de snelheid hebben ze helemaal niet nodig in het algorithme om de airbagtiming te bepalen bij impact...
Waar heb je deze quote vandaan? En wat betekenen de [39] en [40] precies voor de wheelspeed sensors?
Brake pressure sensors kan ik me iets bij voorstellen; tegenwoordig gaan de alarmlichten knipperen bij hard remmen. Maar of dat via de ACU gestuurd wordt betwijfel ik. Ook zijn er bij cabrio's anti roll bars die omhoog springen, misschien al bij heel hard remmen, maar dat is ook twijfelachtig.
Je kan je echter wel af vragen wat een ACU met een wheelspeed sensor moet. Aangezien de bandenmaat niet vast staat is het een waardeloze meting. Het zal de ACU ook worst wezen of je met blokkerende wielen of vol gas tegen een boom schuift.
De ACU beschikt bovendien over een set acceleratie opnemers waar de snelheid perfect uit geintegreerd kan worden. Maar de snelheid hebben ze helemaal niet nodig in het algorithme om de airbagtiming te bepalen bij impact...
Waar heb je deze quote vandaan? En wat betekenen de [39] en [40] precies voor de wheelspeed sensors?
- Dennis Cavallino
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag
http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_speed_sensor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
Wiki kun je zelf aanpassen, dus go your gang.
Wheel speed sensors zijn gewoon ABS-sensoren. Of letterlijk: ABS sensoren bestaan uit o.a. een Wheel Speed Sensor.
Am I talking Chinese here of ben je gewoon eigenwijzer dan ik?
http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_speed_sensor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
Wiki kun je zelf aanpassen, dus go your gang.
Wheel speed sensors zijn gewoon ABS-sensoren. Of letterlijk: ABS sensoren bestaan uit o.a. een Wheel Speed Sensor.
Am I talking Chinese here of ben je gewoon eigenwijzer dan ik?

- daNpy
Maar ik zie nog steeds geen bron waarom wheelspeed sensors (of ABS sensors voor jou) of brake pressure sensors gebruikt worden.This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page.
This article needs additional citations for verification. (September 2008)
The examples and perspective in this article may not represent a worldwide view of the subject. (November 2008)
Ik zie zelf de logica er ook niet van omdat je er geen betrouwbare berekening aan kan hangen.
Zoals het artikel zelf al beschrijft is een airbag niet zomaar een plastic tas die opgeblazen wordt.
Het is een op milliseconden getimede explosie en wordt dus nauwkeurig berekend. Een airbag die op een fout tijdstip ontsteekt kan juist gevaarlijk zijn.
- Roy RS
ik heb het niet allemaal gelezen, maar ik denk dat in een auto als een S klasse wellicht al aan de hand van de wielsnelheid de aribag voorgeactiveerd wordt ofzo....1 ding is zeker, de C1 heeft dat niet...