De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Dat had een 370Z ook al toch?
Kwam vanmiddag nog een 997 met haast en sportuitlaat tegen. Lekker!
Kwam vanmiddag nog een 997 met haast en sportuitlaat tegen. Lekker!
- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Vanaf wanneer zit de ´nieuwe´ versie PDK in Porsches?
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Shakes, de 370Z heeft dat tussengas bij een handbak, synchro rev of zoiets heet het
Joost; nieuwe PDK zit in de 991, de Boxster 981 en nu de Cayman 981.
De volgende stap wellicht in de 991 GT3....misschien lukt het ze om het "automatengevoel" zelfs in de automatische stand weg te nemen? Dat blijf ik irritant vinden en voor mij reden bijna nooit in automatische stand te rijden; als je gas geeft dat geknutselde terugschakelen met dito soundtrack. Daar geef ik Macboy echt gelijk in!
Joost; nieuwe PDK zit in de 991, de Boxster 981 en nu de Cayman 981.
De volgende stap wellicht in de 991 GT3....misschien lukt het ze om het "automatengevoel" zelfs in de automatische stand weg te nemen? Dat blijf ik irritant vinden en voor mij reden bijna nooit in automatische stand te rijden; als je gas geeft dat geknutselde terugschakelen met dito soundtrack. Daar geef ik Macboy echt gelijk in!
- Apolo2
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 07 sep 2010, 15:54
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Ik wilde de discussie niet verder aanwakkeren maar dan toch maar even
Ron ik denk niet dat Macboy doelt op het automatisch terugschakelen. Dus nu even een portie droge kost. In principe omschrijft hij het gevoel goed met de minipauze tussen schakelbewegingen. Stel de bakverhoudingen zijn zo gekozen dat het toerental in elke hogere gang 500 t/pm daalt. Bij een bak zonder (of minimale) schakelvertraging, PDK, daalt het toerental dan direct van 6500tpm naar 6000tpm bij het opschakelen, de auto vertraagt dan ook amper tot niet tussen schakelmomenten. Bij een handbak is de schakeltijd langer waardoor de auto door weerstand meer snelheid verliest. Het toerental daalt dan in principe 100 tot 200 tpm waardoor je niet oppakt bij 6000tpm maar 5800-5900tpm, theoretisch want de koppeling is ingetrapt.
De tweede factor is dat door het intrappen van de koppeling de motor meer tijd krijgt terug te vallen in de toeren. De motor draait misschien 5000tpm als de koppeling weer wordt losgelaten (bij veel moderne motoren is dit effect ook al minder vanwege naijlen...iets vanwege co2 uitstoot)
Dit alles zorgt voor een andere rijbeleving dan bij een PDK bak die bovengenoemde verliezen beperkt tot nagenoeg nul.....dat is juist de reden waarom de dubbele koppeling er is. Ik ben het met Macboy eens dat een PDK op dat gebied een stukje beleving mist want dat gevoel zit ook in mijn systeem ingebakken. Neemt niet weg dat ik wel een PDK fan ben want er zijn zeker ook vele voordelen en de nieuwste versie doet daar een schepje bovenop.
Je kunt ook met de PDK het handbak gevoel simuleren door tussen de schakelmomenten het gas lichtjes te liften in handmatige modus. Dit vergt wel een goede timing van gasvoet en schakelmoment maar het klinkt en voelt dan als een handbak. Die oefening is echter niet geschikt voor het snellere werk. Of Porsche het bovengenoemde hanbak gevoel in de GT3 PDK gaat inbouwen, ik denk het niet want dat zou betekenen dat ze weer schakelverliezen moeten inbouwen. Softwarematig lijkt het me geen enkel probleem dit in te regelen.
Zo einde van deze


Ron ik denk niet dat Macboy doelt op het automatisch terugschakelen. Dus nu even een portie droge kost. In principe omschrijft hij het gevoel goed met de minipauze tussen schakelbewegingen. Stel de bakverhoudingen zijn zo gekozen dat het toerental in elke hogere gang 500 t/pm daalt. Bij een bak zonder (of minimale) schakelvertraging, PDK, daalt het toerental dan direct van 6500tpm naar 6000tpm bij het opschakelen, de auto vertraagt dan ook amper tot niet tussen schakelmomenten. Bij een handbak is de schakeltijd langer waardoor de auto door weerstand meer snelheid verliest. Het toerental daalt dan in principe 100 tot 200 tpm waardoor je niet oppakt bij 6000tpm maar 5800-5900tpm, theoretisch want de koppeling is ingetrapt.
De tweede factor is dat door het intrappen van de koppeling de motor meer tijd krijgt terug te vallen in de toeren. De motor draait misschien 5000tpm als de koppeling weer wordt losgelaten (bij veel moderne motoren is dit effect ook al minder vanwege naijlen...iets vanwege co2 uitstoot)
Dit alles zorgt voor een andere rijbeleving dan bij een PDK bak die bovengenoemde verliezen beperkt tot nagenoeg nul.....dat is juist de reden waarom de dubbele koppeling er is. Ik ben het met Macboy eens dat een PDK op dat gebied een stukje beleving mist want dat gevoel zit ook in mijn systeem ingebakken. Neemt niet weg dat ik wel een PDK fan ben want er zijn zeker ook vele voordelen en de nieuwste versie doet daar een schepje bovenop.
Je kunt ook met de PDK het handbak gevoel simuleren door tussen de schakelmomenten het gas lichtjes te liften in handmatige modus. Dit vergt wel een goede timing van gasvoet en schakelmoment maar het klinkt en voelt dan als een handbak. Die oefening is echter niet geschikt voor het snellere werk. Of Porsche het bovengenoemde hanbak gevoel in de GT3 PDK gaat inbouwen, ik denk het niet want dat zou betekenen dat ze weer schakelverliezen moeten inbouwen. Softwarematig lijkt het me geen enkel probleem dit in te regelen.
Zo einde van deze


- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
LOL...wat een discussie weer.
Ik vind het opschakelgeluid bij 9000 RPM van zowel de PDK (automaat) als een handbak pure porno. Overigens die filmpjes van de Z4 en de FXX zijn natuurlijk wel raceauto's, die klinken sowieso al ubergeil. Een automaat klinkt bij straatgebruik (vroeg schakelen) natuurlijk een beetje als een natte krant. Met een handbak heb je nog enigszins een 'beetje' beleving rond 4000 RPM.
Neemt niet weg dat de meest verfijnde PDK bedoeld is om sneller te schakelen en die snelheid zul je nooit kunnen evenaren met een handbak.

Ik vind het opschakelgeluid bij 9000 RPM van zowel de PDK (automaat) als een handbak pure porno. Overigens die filmpjes van de Z4 en de FXX zijn natuurlijk wel raceauto's, die klinken sowieso al ubergeil. Een automaat klinkt bij straatgebruik (vroeg schakelen) natuurlijk een beetje als een natte krant. Met een handbak heb je nog enigszins een 'beetje' beleving rond 4000 RPM.

Neemt niet weg dat de meest verfijnde PDK bedoeld is om sneller te schakelen en die snelheid zul je nooit kunnen evenaren met een handbak.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Ik begrijp Macboy helemaal. Ga eens naar de Nurburgring en wacht tot er iemand met een 997 GT3 RS volle polle voorbij komt. Dat moment dat hij schakelt. Die tiende van een seconde dat het even stil lijkt te worden waarna de zes cilinder boxer zich weer vol zuigt met lucht voor hetzelfde kippenvel opwekkende geluid. Dat bereik je met geen PDK in de wereld. Daar is een handbak voor nodig. En een RS, of hij nou van Renault of Porsche is heeft gewoon een handbak nodig.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Mee eens, PDK is alleen noodzakelijk wanneer je salaris afhangt van rondetijden. Beleving met een handbak is zeker leuker.Petrolhead Tom schreef:En een RS, of hij nou van Renault of Porsche is heeft gewoon een handbak nodig.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Als je er de kost mee moet verdienen zit er toch een sequentieel schakelende bak in. Als hobbyist wil ik gewoon een handbak in een sportauto. Een enkelkoppeling SMG achtig iets zou ik nog kunnen overwegen omdat dat flink wat beleving geeft maar zo'n dubbelkoppeling is niet mijn ding. Die scheten bij het schakelen vind ik helemaal niks.
-
- Berichten: 55167
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Beleving met een zandbak nog leuker.///Joost schreef:Mee eens, PDK is alleen noodzakelijk wanneer je salaris afhangt van rondetijden. Beleving met een handbak is zeker leuker.Petrolhead Tom schreef:En een RS, of hij nou van Renault of Porsche is heeft gewoon een handbak nodig.
Jos V@ PC Robin

- Apolo2
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 07 sep 2010, 15:54
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
///Joost schreef:LOL...wat een discussie weer.![]()


Handbak vs Automaat, FWD vs RWD, Turbo vs Atmo, plastic vs lichtmetalen ventieldopjes daar draait de wereld toch om

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Dank Apolo en Tom voor het beter uitleggen. Soms is het niet makkelijk om iets over te brengen als je er zelf heilig van overtuigd bent dat het zo is. Steven Nauta zal hierover ook mee kunnen praten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
mooie plaat



- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Dat is dus even snel, als ik dit hier zo lees. Toch gek, dat ik de 4S wel geweldig vond, en de S dan ook helemaal niet. De verkopert bij PCR zei vorige week wel, dat die S waar ik toen in reed een afgetrapt hok was. Ja-en-alleman in lopen raggen. Raar verhaal, geloof ik dan weer gewoon niet, dat een nieuwe auto daar zo van achteruit kan gaan. Maar goed. Staat al weer een afspraak voor om een verse S - net op kenteken gezette demo - te gaan rijden. Een verbrede met al die onderstel tweaks.Robin schreef:Shakes schreef:...
Anyway.
Kijk de Carrera S tegen de 4S. Op droog is de 4 iets sneller, op nat even snel. Supertractie van de rwd versie.Wow.

- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Best raar inderdaad. Voorheen was de Carrera 4S altijd langzamer dan de S.
Een verbrede Carrera S?
Een Carrera S gebruikt toch de smalle body en de 4S de brede?
Een verbrede Carrera S?
Een Carrera S gebruikt toch de smalle body en de 4S de brede?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
dat wordt dan wellicht de carrera 2S genoemd net als voorheen?
- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Voor zover ik weet bestaat er van de 991 geen Carrera 2S (zoals bij de 993).
Er is op dit moment een Carrera, een Carrera 4, een Carrera S en een Carrera 4S.
Bij de 997 waren de enige 2 wielaangedreven wide bodies de GT3 RS (4.0), de GT2, GT2 RS en de GTS.
Er is op dit moment een Carrera, een Carrera 4, een Carrera S en een Carrera 4S.
Bij de 997 waren de enige 2 wielaangedreven wide bodies de GT3 RS (4.0), de GT2, GT2 RS en de GTS.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Is een Carrera 2S niet hetzelfde als een Carrera S dan?
Dat dacht ik altijd namelijk
Dat dacht ik altijd namelijk

- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Onderstel tweaks zijn:
PDCC, PASM (20 mm lager) én spacers (5mm breder).
PDCC, PASM (20 mm lager) én spacers (5mm breder).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
oow met spacers...
ik dacht de brede 4S carros als optie op de S ( carrera 2 zeg maar)
ik dacht de brede 4S carros als optie op de S ( carrera 2 zeg maar)
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Nee joh, dat kan toch helemaal niet (of wel..?)GTRene schreef:..
ik dacht de brede 4S carros als optie op de S ( carrera 2 zeg maar)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
als ze het nu nog niet aan bieden, zal die optie binnenkort wel komen 

- cooldragon
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Sperdy schreef:Nee joh, dat kan toch helemaal niet (of wel..?)GTRene schreef:..
ik dacht de brede 4S carros als optie op de S ( carrera 2 zeg maar)
Wacht een jaartje of 4 en dan kan het wel en het heet....de GTS
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
Ehh....ff muggeziften Ferdy:
standaard onderstel 991
PASM: -1cm t.o.v. gewoon onderstel
PASM Sportonderstel: -2cm t.o.v. gewoon onderstel, -1cm t.o.v. PASM
PASM sportonderstel herken je aan de zwarte "lip" aan de onderkant van de voorbumper en een achterspoiler die verder naar buiten komt dan het standaard model
PDCC; actief stabilisatiesysteem dat met alle drie de onderstellen gecombineerd kan worden
PTV: Porsche Torque Vectoring: variabele koppeldistributie en mechanisch diff bij handbak en electronisch diff bij PDK
Voor het idee: PDCC+PASM sportonderstel+PTV kostte ongeveer Euro 6.000 incl BTW/BPM tot 1 januari 13. Zal nu na 1 januari wat goedkoper geworden zijn agv wegvallen BPM over opties alhoewel importeur daar ongetwijfeld weer deel van heeft toegeëigend.
Brede carrosserie momenteel alleen bij de 991 4 en 991 4S. Op internet gaat het gerucht dat de GT3 standaard een bredere carrosserie krijgt dan de 4S. Dat zou echt "nieuw" zijn voor Porsche (GT3 had tot nu toe de smalle koets van de S) en een GT3 RS zou dan helemaal breed moeten worden....
standaard onderstel 991
PASM: -1cm t.o.v. gewoon onderstel
PASM Sportonderstel: -2cm t.o.v. gewoon onderstel, -1cm t.o.v. PASM
PASM sportonderstel herken je aan de zwarte "lip" aan de onderkant van de voorbumper en een achterspoiler die verder naar buiten komt dan het standaard model
PDCC; actief stabilisatiesysteem dat met alle drie de onderstellen gecombineerd kan worden
PTV: Porsche Torque Vectoring: variabele koppeldistributie en mechanisch diff bij handbak en electronisch diff bij PDK
Voor het idee: PDCC+PASM sportonderstel+PTV kostte ongeveer Euro 6.000 incl BTW/BPM tot 1 januari 13. Zal nu na 1 januari wat goedkoper geworden zijn agv wegvallen BPM over opties alhoewel importeur daar ongetwijfeld weer deel van heeft toegeëigend.
Brede carrosserie momenteel alleen bij de 991 4 en 991 4S. Op internet gaat het gerucht dat de GT3 standaard een bredere carrosserie krijgt dan de 4S. Dat zou echt "nieuw" zijn voor Porsche (GT3 had tot nu toe de smalle koets van de S) en een GT3 RS zou dan helemaal breed moeten worden....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
als je het 'breed' hebt kun je het 'breed' laten hangen 

- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...
2013:
PASM: is standaard op de Carrera S en Carrera 4S
PTV: is standaard op de Carrera S en Carrera 4S
PASM sportonderstel (ook wel SPASM genoemd): € 866,- (op de Carrera S)
PDCC (alleen leverbaar op de S modellen): € 3394,-
Spoorverbreders 5mm: € 364,-
PDCC + SPASM + PTV (standaard op Carrera S en Carrera 4S): € 4260,-
PASM: is standaard op de Carrera S en Carrera 4S
PTV: is standaard op de Carrera S en Carrera 4S
PASM sportonderstel (ook wel SPASM genoemd): € 866,- (op de Carrera S)
PDCC (alleen leverbaar op de S modellen): € 3394,-
Spoorverbreders 5mm: € 364,-
PDCC + SPASM + PTV (standaard op Carrera S en Carrera 4S): € 4260,-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Hans44 en 5 gasten