Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Knot » 04 jan 2013, 09:12

Alleen verkeren we helaas niet allemaal in die "luxe" positie ;)

Shakes

Bericht door Shakes » 04 jan 2013, 09:13

Een huis hoeft toch geen 300m2 te zijn? Heb ook ruimte zat. Ga eens in Tokyo, New York of Ikea kijken. 60m2 is ook zat.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 jan 2013, 09:16

Shakes schreef:Een huis hoeft toch geen 300m2 te zijn? Heb ook ruimte zat. Ga eens in Tokyo, New York of Ikea kijken. 60m2 is ook zat.
Nou, 1 van de redenen om te verhuizen is dat ik 70 m2 op een gegeven moment wel wat klein vond worden.

Knot

Bericht door Knot » 04 jan 2013, 09:17

Wij krijgen straks 125m2, denk dat je je daar prima mee kunt redden met een gezinnetje.

Luco

Bericht door Luco » 04 jan 2013, 09:18

Groot is leuk, maar je moet het ook allemaal bijhouden binnen en buiten en dat kan behoorlijk wat tijd en geld kosten, en je wordt ook niet jonger.
Nu hebben wij buiten veel straatwerk en grit met doek eronder, desondanks is dat al veel werk, en dan het huis zelf nog qua schilderen, schoonhouden enz enz enz.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 jan 2013, 09:26

Luco schreef:Groot is leuk, maar je moet het ook allemaal bijhouden binnen en buiten en dat kan behoorlijk wat tijd en geld kosten, en je wordt ook niet jonger.
Eens, maar ruimte biedt ook mogelijkheden. Maar de cursus tuinieren heb ik al aangevraagd. :lezen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2013, 09:31

Knot schreef:Wij krijgen straks 125m2, denk dat je je daar prima mee kunt redden met een gezinnetje.
+1 ik heb ook zoiets meer dan prima :thumbup:

enige wat ik nog "mis" is een garage en helaas doordat ik een middenwoning heb komt er ook nooit de mogelijkheid om deze bij te bouwen...

dus mocht ooit de mogelijkheid zich voordoen wil ik nog wel verhuizen voor een huis met garage maar verder qua ruimte en tuin etc. hoef ik niet meer dan ik nu heb :D

en ja huis kopen is altijd een compromis... ik woon nu in Baarn wat ik fijn wonen vind, mooi dorp, leuke wijk etc. 20min verderop is Almere daar had ik voor hetzelfde geld een groter huis met meer tuin en garage etc. etc. kunnen kopen maarja dan zit je in Almere :'( :bag:

dus dan liever wat concessie doen door geen garage te hebben maar wel te wonen in een dorp/buurt waar ik graag leef :)

Knot

Bericht door Knot » 04 jan 2013, 09:36

Krijg straks wel een garage, maar dat snoept ook van de tuin af. Echter komt die al vol met motoren.

Wil nog wel kijken voor een losse garage in de buurt voor een 350Z of 911 binnen te kunnen stallen, staan er zat maar men wil daar nooit zo graag vanaf. Dan moet je volgens mij gewoon geld gaan bieden en natuurlijk geen hypotheek ervoor nemen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 jan 2013, 10:08

Luco schreef:Groot is leuk, maar je moet het ook allemaal bijhouden binnen en buiten en dat kan behoorlijk wat tijd en geld kosten, en je wordt ook niet jonger.
Nu hebben wij buiten veel straatwerk en grit met doek eronder, desondanks is dat al veel werk, en dan het huis zelf nog qua schilderen, schoonhouden enz enz enz.
+1, woon nu prima in een ruime 2 onder 1 kap, maar binnen niet al te lange tijd (5-10 jr) kan zich wel eens de optie voordoen om het ouderlijk huis over te nemen. Los van het feit of het te betalen is, heb ik geen idee of we dat tzt ga doen want heb wel wat twijfels: het moet aardig gemoderniseerd worden: schoonmetselwerk binnen stucen, nieuw plafond, nieuwe vloer, badkamer, toilet, muren buitenzijde wit schilderen etc. Het is > 1.000 m3 met 5 slaapkamers waarbij wij aan één genoeg hebben :) Het staat op een in mijn ogen prachtige lokatie met buren op grote afstand en ligt in een jaren 70-villawijk in het bos maar wel op een perceel van 1.600m2. Tuin is ook echt bos en niet aangelegd, maar desondanks sjouw je je jaarlijks een breuk aan bladeren en mag je veel uitkomende eikenboompjes verwijderen. Daarnaast uiteraard nog het nodige schilderwerk etc. Oftewel: je hoeft je daar niet te vervelen. Daarbij is zo'n tent warm stoken ook niet goedkoop.

Voor ons is eigenlijk wel heel groot en of dat mooie wonen het waard is in relatie tot extra onderhoud en de hogere vaste lasten weet ik nog niet. Voorlopig hoef ik in ieder geval die keuze nog niet te maken dus dat scheelt.
Laatst gewijzigd door Paskal op 21 feb 2013, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 04 jan 2013, 10:12

@ Tristan waar ga je die cursus doen? :)

Wat Martijn zegt. In Lelystad koop je een huis van 250m2 met drie voetbalvelden voor hetzelfde geld als hier. No way dat het Lelystad gaat worden.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 jan 2013, 10:13

Shakes schreef:Een huis hoeft toch geen 300m2 te zijn? Heb ook ruimte zat. Ga eens in Tokyo, New York of Ikea kijken. 60m2 is ook zat.
Niet :tooth: die 300M3+ bevalt me anders aardig goed...lekker ruim en verfrissend

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jan 2013, 10:28

Waar ik op doelde in mijn post is dat ruimte niet zaligmakend is maar ik snap dat dat een beetje onder gesneeuwd is. :tooth:

MICHEL IS TERUG! :crazy:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 jan 2013, 10:33

Shakes schreef:@ Tristan waar ga je die cursus doen? :)

Wat Martijn zegt. In Lelystad koop je een huis van 250m2 met drie voetbalvelden voor hetzelfde geld als hier. No way dat het Lelystad gaat worden.
Mr Greenfinger onze Joy natuurlijk

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 jan 2013, 11:31

@Paskal: Ik kan zo'n huis inderdaad ook wel waarderen om te onthaasten of om een weekje vakantie te vieren. Maar al het werk wat erbij komt kijken moet je idd niet onderschatten. Als je geen klusser bent of niet van tuinieren houdt, kun je zoiets beter niet nemen denk ik.
We hebben met ons tweetjes (en 2 banen) al genoeg werk met het schoonhouden van een appartement van 80m2. Al lijkt me zo'n oprit en garage wel fantastisch!

Tristan

Bericht door Tristan » 04 jan 2013, 11:34

Shakes schreef:@ Tristan waar ga je die cursus doen? :)
Rob....haaaaaiiiii!

Joy

Bericht door Joy » 21 feb 2013, 14:26

Ik ben ook bezig met de aankoop van een huis. Bezichtiging gedaan en afgelopen maandag de bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Zo een keuring is wel aan te raden, bepaalde zaken had ik zelf niet gezien (dun lood in dakgoten etc.) dus die kosten betalen zichzelf wel terug.

Maar nu het vervolg. De woning waar ik naar kijk staat nu te koop voor € 189.500. Uit het bouwtechnisch rapport zijn er binnen nu en 5 jaar ongeveer € 10.000,00 kosten geraamd (bouwjaar 1948). Daar zijn verouderde zaken zoals een badkamer nog niet in opgenomen. Zo een onderzoek richt zich vooral op technische gebreken (dakpannen, lekkages, goten, metselwerk, houtwerk etc) en niet op hoe fris iets eruit ziet. De badkamer is bruikbaar maar eigenlijk rijp voor de sloop. Pakweg nog eens € 10.000,00.

Er is in december eenzelfde woning een eindje verderop verkocht met 62 m2 minder grondoppervlak maar verder redelijk identiek. Dit huis is verkocht voor slechts € 140.000,00. Voor de grond reken ik ongeveer € 300,00 per m2 aan extra waarde ten opzichte van de andere woning. Kom je in de buurt van € 160.000,00 uit. De andere woning heeft een stenen garage, deze heeft slechts potdeksel bekleding van hout.

Nu verwacht ik niet dat huizenprijzen stagneren dus een extra 10% daling zit er dik in. Met het onderhoud wat er aan zit te komen zit ik zelf te denken aan een bod rond max € 155.000,00. Dit is aardig onder de vraagprijs en het staat nog maar 2 maanden te koop (1 andere geïnteresseerde, maar afgehaakt).

Is zoiets reëel te noemen?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 21 feb 2013, 14:39

Zoals je het schetst lijkt het wel reëel, er van uitgaande dat je dan uiteindelijk op 160/165 uit komt. Ik zou het bod doen met eventueel deze uitleg er bij.

Aan de andere kant, denk dat de verkopers na twee maanden er nog niet zo happig om zijn om al zoveel te zakken. Maar jij als koper hebt natuurlijk wel een ideale uitgangspositie, je hoeft niks en de verkopers wellicht wel.

Ik zou de gok gewoon wagen, nee heb je en ja kun je krijgen. Stijgen met je bod kan altijd nog, ook als het ding over een half of een jaar nog te koop staat.

Joy

Bericht door Joy » 21 feb 2013, 14:45

Ze trekken per september in hun nieuwe woning dus echt lang hebben ze ook niet (voordeel voor mij). Het kopen met marktwaardedaling in het vooruitzicht is natuurlijk wel lastig in te schatten.

Kansloze nieuwe constructie heeft de overheid overigens bedacht met die zogenaamde startershypotheek. Een extra lening afsluiten van max 50% van de waarde van de woning om de hypotheek mee af te lossen, say what?
Daar gaat toch niemand gebruik van maken lijkt mij? Lenen om een lening af te lossen. :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2013, 15:16

idd gewoon dat bod doen, dan behoud je dacht ik ook recht op eerste koop :D
and you never know...

wat natuurlijk ook behoorlijk in prijs kan schelen is locatie locatie locatie :D

mooi uitzicht bv of lekker rustig oid...

keep us posted.

Knot

Bericht door Knot » 21 feb 2013, 16:00

Denk dat ze een bod onder de 160 niet accepteren maar proberen staat vrij.

Mijn tactiek is niet eeuwig heen en weer bieden en dan in het midden uit komen maar juist scherp starten met maar een paar duizend speling.

Appartement stond voor 139, bod van 124, verkocht voor 130.
Woonhuis stond voor 245, scherp bod gedaan van 215.100 en verkocht voor 217.500

ErikS

Bericht door ErikS » 22 feb 2013, 08:50

Tja, te laag is ook zo wat............

Als ze alle kosten gewoon van de prijs af moeten trekken dan kunnen ze het net zo goed zelf doen!
Ik denk dat ze het nooit gaan accepteren. In die prijsklasse woning zit hier in deze omstreken zo goed als geen speling. Maarja, ik heb geen idee hoe dat bij jullie in de streek zit.

(Geen huizen onder de 2 ton hier, of totaal uitgeleefd...... Staat er een huis voor 210 word ie denk ik verkocht voor 205....) Rond de 240 is moeilijker aan het worden om te verkopen.

daNpy

Bericht door daNpy » 22 feb 2013, 10:15

De huizenmarkt ligt wel aardig op zijn gat dus als ze er vanaf willen kun je prima laag bieden.
Je kan altijd nog omhoog als ze echt niet willen zakken en jij het echt wil hebben.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 feb 2013, 10:23

Joy, ik heb laatst ook een huis gekocht. Wij zijn er scherp in gegaan en voor ogen gehouden wat het ons maximaal waard was. Op een gegeven moment heb ik open kaart gespeeld met de makelaar. Dit is het. Take it or leave it. Binnen een dag was het rond.

Luco

Bericht door Luco » 22 feb 2013, 10:30

@Joy, een Houten gepotdekselde garage is per definitie beter als een half steens stenen garge hoor :)

Is het een spouwmuur is het weer een ander verhaal.
Bouwundige keuring kan je wel wat mee in verband met de prijs, maar een badkamer natuurlijk niet, dat zit al in de vraagprijs verwerkt.
Te laag bieden kan ook net verkeerd uitpakken.

daNpy

Bericht door daNpy » 22 feb 2013, 10:53

Wat dan?
Als je te laag bied willen ze niet meer aan je verkopen? Dat kun je je toch niet permiteren in de huidige huizenmarkt. Zeker niet als je al een ander huis gekocht hebt...

Plaats reactie