H4 lampje aansluiten, welk pooltje is aarde, groot en klein?
- Roy RS
H4 lampje aansluiten, welk pooltje is aarde, groot en klein?
Heren,
Ik ben mijn nieuwe koplampen aan het aansluiten, daar zit een H4 lampje in, dus groot en klein licht in 1. Zo'n lampje heeft drie pooltjes "links, rechts en in het midden boven" Ik weet alleen niet welke de plus pooltjes zijn van het dim en groot licht en welke dan de aarde is...iemand?
Dan zit er in diezelfde lamp nog een ingebouwd lampje voor stadslicht met 2 draden eraan, geel en wit, maar mij is onduidelijk welke plus en min is en ik heb geen doorpiepertje (vaktermen ja) bij de hand om de aarde te testen. Maakt het bij zo'n lampje eigenlijk wel uit welke draad de aarde wordt en welke de plus? Volgens mij niet namelijk.
groeten Roy
Ik ben mijn nieuwe koplampen aan het aansluiten, daar zit een H4 lampje in, dus groot en klein licht in 1. Zo'n lampje heeft drie pooltjes "links, rechts en in het midden boven" Ik weet alleen niet welke de plus pooltjes zijn van het dim en groot licht en welke dan de aarde is...iemand?
Dan zit er in diezelfde lamp nog een ingebouwd lampje voor stadslicht met 2 draden eraan, geel en wit, maar mij is onduidelijk welke plus en min is en ik heb geen doorpiepertje (vaktermen ja) bij de hand om de aarde te testen. Maakt het bij zo'n lampje eigenlijk wel uit welke draad de aarde wordt en welke de plus? Volgens mij niet namelijk.
groeten Roy
- daNpy
Re: H4 lampje aansluiten, welk pooltje is aarde, groot en kl
Edit: w.s. fout.
Laatst gewijzigd door daNpy op 19 feb 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
Grappig dat ze elkaar tegenspreken

- daNpy
Laatste lijkt wel goed te zijn:

- Peric
Kun je toch zelf testen met 2 draadjes? Sluit ze aan je ziet vanzelf wat er aangaat.
En volgens mij maakt het met die 2 ander draadjes niet uit hoe je ze aansluit, is gelijkstroom toch?
En volgens mij maakt het met die 2 ander draadjes niet uit hoe je ze aansluit, is gelijkstroom toch?
- Roy RS
dat trucje werkt alleen als ik de aarde weet...Peric schreef:Kun je toch zelf testen met 2 draadjes? Sluit ze aan je ziet vanzelf wat er aangaat.
dus de eerste van deze 3 moet kloppen?daNpy schreef:Laatste lijkt wel goed te zijn:
- Roy RS
dit is toch hetzelfde, alleen heeft die de lamp andersomdaNpy schreef:
Grappig dat ze elkaar tegenspreken
- daNpy
In m'n eerste reactie stond een andere (waarschijnlijk foute
)
Gewoon met Google even gezocht overigens...
En je kan het idd ook gewoon proberen, als je de massa niet weet maakt niet uit, als je het verkeerd aansluit gaan ze allebei op halve kracht branden en weet je meteen dat je andere pootje de massa is

En je kan het idd ook gewoon proberen, als je de massa niet weet maakt niet uit, als je het verkeerd aansluit gaan ze allebei op halve kracht branden en weet je meteen dat je andere pootje de massa is

- Roy RS
daNpy schreef:In m'n eerste reactie stond een andere (waarschijnlijk foute)
Ach so, maar als ik het google, kom ik ze verschillend tegen, links aarde of rechts aarde, nou ja, ik probeer ze wel even volgens het hier geplaatste en als het niet goed werkt draait ik links en rechts om