het "Suffe" SUV & Terreinwagen draadje ;-)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Het "suffe" SUV & terreinwagen draadje ;-)

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2013, 20:40

Een paar maanden terug was ik een dag op pad met een Mercedes GLK. Dat was ook echt een fijne SUV. De eigenaar reed toen op M&S banden en vroeg wat hij na de winter voor banden moest monteren aan mij: Nou, dezefde M&S. Of All Terrain banden, hehe. Vond 'ie wel een goed antwoord, aangezien hij 7 keer per week het bos in ging met z'n honden. Toevallig had ik mijn moeder een paar maanden ervoor ook zo'n ding geadviseerd ivm hun giga-hond, maar die hebben uiteindelijk voor de Grand Cherokee en Lancia Voyager gekozen. Deze Benz had ik toen nog niet zelf gereden, dus ik was toen nog niet zo overtuigend enthousiast als ik nu zou zijn.

Je ziet ze niet veel, maar in feite is het gewoon een veel betere reisauto/allrounder dan een G-klasse. En erg off road waardig. :df:

De Grand Cherokee Overland bevalt trouwens ook goed. Ook een heerlijke SUV, met een fijne Diesel die in Amerika nog altijd niet wordt verkocht. Balen die off roaders daar van, maar goed... Hebben wij Europeanen mazzel mee.

Zowel de Grand Cherk als de GLK hebben rond deze tijd hun facelift gehad, toch?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 17 feb 2013, 20:56

Dennis Cavallino schreef:
jarno1979 schreef:In deze trim vind ik hem ook wel gaaf.

Afbeelding

Op de eerste de beste verkeersdrempel zitten die wielen vast in de spatborden... Show-no-go.

:dood:
Dat valt wel mee hoor. Ding schijnt aardig overweg te kunnen met wat offroad. ;)

Afbeelding

(En ja ik weet dat dit niet overtuigend genoeg is, maar kon niet zo snel een plaatje helemaal offroad vinden :mrgreen: )

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 17 feb 2013, 22:59

Mijn Ibiza zit momenteel nog meer onder de bagger, dus overtuigend is het zeker niet :mrgreen:

Een Porsche Cayenne schijnt ook wel een aardig 4x4 systeem te hebben, alleen is het jammer dat je er standaard straatbanden bij krijgt.

Overigens was dit mijn eerste SUV ervaring, eentje die mijn ouders 5,5 jaar hebben gehad:

Afbeelding
Maar dan in het donkergroen.

Mijn pa was er zo zuinig op dat hij nog om een plasje modder heen reed, heb er zelf wel eens een terreindag mee gereden en wel eens een bussluisje mee genomen toen het dorp hier compleet open lag :D

M@rcel

Bericht door M@rcel » 18 feb 2013, 11:02

Rij nu sinds 1,5 jaar privé suv, m'n vrouw eigenlijk meer dan ik.
Eerst een X3 3.0iA, nu een X3 3.0dA.
De eerste vond ik uiteindelijk een enorme tegenvaller, een 3 liter benzine automaat vond de koets toch echt te zwaar om er soepeltjes mee overweg te kunnen. Ik vond hem erg onrustig rijden. Daarbij viel het benzine verbruik me ook enorm tegen, 1 op 6 voor die 231pktjes in R6 vorm vond ik toch niet zo'n verbetering tov de 1 op 6 voor de 400pktjes in V8 vorm van de M5 die ik daarvoor had.
Toen de e90 leaseauto eruit moest, besloten om niet opnieuw te leasen en de X3 benzine in te ruilen op een X3 diesel. Totaal andere auto, rijdt heerlijk ontspannen maar als het moet sleurt die diesel er flink aan. Vind het motorgeluid ook beter bij de auto passen.
Voor de rest heb ik niet zoveel met de X3 al vind ik het wat hoger zitten tov personenauto's erg prettig.

Als het even zou kunnen, zou ik het liefst een Defender, Range Rover of G-klasse voor de deur hebben staan. Maar met die gewichten in diesel uitvoering zou ik gewoon 250 euro per maand aan de fiscus mogen overmaken, is me net even te gortig.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 feb 2013, 12:14

Overigens vind ik dit ook wel een leuke 'SUV'. :mrgreen:

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 18 feb 2013, 19:08

Onderstaande wagen staat al jaren op m'n verlanglijstje. Wellicht waardeloos voor op de weg en de stukjes onverhard waar ik nu kom voor de honden red ik met de Transporter met alleen voorwielaandrijving ook wel. Toch krijg ik de wagen maar niet uit m'n hoofd. Vrees dat ik er uiteindelijk toch voor ga vallen.
Mezelf wel duidelijk proberen te maken om vanaf nu minimaal 4 jaar met een auto te doen. Zal me eraan proberen te houden. :tooth:

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2013, 22:12

Geweldig ding Allen! Doen! :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 feb 2013, 08:32

inderdaad heel stoer ding!

maar ga er eerst maar eens een rondje mee rijden ;-) als je dit als daily wil gebruiken en je bent regelmatig op de snelweg en in de file te vinden gaat het je snel tegenstaan denk ik...

koppeling die je haast met 2 benen tegelijk in moet trappen zo zwaar, top van 140km/h en zoveel herrie dat met elkaar praten of een telefoongesprek voeren niet fatsoenlijk lukt...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2013, 08:40

Robin Hartog schreef:
Dennis Cavallino schreef:
jarno1979 schreef:In deze trim vind ik hem ook wel gaaf.

Afbeelding

Op de eerste de beste verkeersdrempel zitten die wielen vast in de spatborden... Show-no-go.

:dood:
Dat valt wel mee hoor. Ding schijnt aardig overweg te kunnen met wat offroad. ;)

Afbeelding

(En ja ik weet dat dit niet overtuigend genoeg is, maar kon niet zo snel een plaatje helemaal offroad vinden :mrgreen: )

Kijk, banden zijn één, dus een modderig bospad kan 'ie prima aan. Er is niets mis mee als dat het doel is, maar ik vind de banden te extreem voor de lage rijhoogte. Dat is net of je 22 inch slicks op een Miata zet. Overkill. Meer veerweg zou zijn extreme off road uiterlijk en prestaties ten goede komen. Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk. Ik denk gewoon dat je op 't eerste de beste obstakel of schuine helling met de banden je spatborden raakt. Of hij moet luchtvering hebben...

Cayenne kan idd prima offroad mits je er op z'n minst M&S banden onder zet. Net als bij moderne Range Rovers met straatbanden ben je bij het eerste de beste natte grasveld volledig kansloos.

Land Rover Defender 130 is natuurlijk supercool. Van de week zagen we een 110 pickup met 5-persoons cabine. Dus die heeft als voordeel dat 'ie wel grijs kenteken heeft, maar niet die nóg langere wielbasis. Zo'n Defender 110 heeft namelijk al een giga draaicirkel en dat wordt er met de langere 130 niet beter op. Ik zou dus zelf voor de Wrangler Unlimited Rubicon gaan, maar daar kun je je koters niet in mee nemen als 'ie 'grijs' is. Dat is gewoon de beste allround inzetbare SUV van 't moment die in 't terrein zonder aanpassingen meteen zijn mannetje staat. Beste bangs for bucks.

allen

Bericht door allen » 19 feb 2013, 09:01

Dennis, tenzij ik me vergis, kan ik de 110 niet op grijs kenteken rijden op de zaak. En dan valt het voor mij al per direct af. Maar zal eens kijken wat de maten van de laadbak zijn. Verder moet ik naast 2 hondenboxen nog ruimte overhouden voor bijv. een kinderwagen.
Draaicirkel is gewoon een kwestie van van wennen en die is bij een Transporter lwb bijna net zo ruk. Ik red me er toch prima mee in de binnenstad.

@Martijn, Ik heb m'n Caterham bijna een jaar lang als daily gebruikt (muv al m'n pechgevallen). De Defender is een comfortabele Rolls Royce vergeleken met dat hok. :mrgreen:
Ik meen dat een Defender zelfs de 140 km/u niet haalt op de gps. Dat boeit niet. Ik heb nog nooit moeite gedaan om te zien wat de top van de bus is. 130 als ik haast heb en 110 als ik geen haast heb. Onthaasten leer je als je een gezin hebt. Bevalt me allemaal prima. ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 feb 2013, 10:51

allen schreef:@Martijn, Ik heb m'n Caterham bijna een jaar lang als daily gebruikt (muv al m'n pechgevallen). De Defender is een comfortabele Rolls Royce vergeleken met dat hok. :mrgreen:
Ik meen dat een Defender zelfs de 140 km/u niet haalt op de gps. Dat boeit niet. Ik heb nog nooit moeite gedaan om te zien wat de top van de bus is. 130 als ik haast heb en 110 als ik geen haast heb. Onthaasten leer je als je een gezin hebt. Bevalt me allemaal prima. ;)
oke, dat van de Caterham wist ik niet dan is de defender inderdaad comfortabel te noemen :kikker:

zoals eerder gezegd wel een onwijs gaaf ding dus als je kan leven met de "nadelen" dan zeker doen :thumbup:

onthaasten komt ook met de leeftijd denk ik, inmiddels 12 jaar me rijbewijs en moet zeggen dat ik me steeds vaker betrap op het feit dat ik onbewust gewoon 120km/h rij waar ik eerder altijd steevast 140-160km/h reed... (vraagt zich waarom hij eigenlijk nog zoekt naar een 6-cilinder :whistle: :oops: )
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 19 feb 2013, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2013, 11:18

als zo'n ding bv niet harder kan dan zeg 130km/u

dan zal die als je dat wilt rijden, om bv go with the flow te rijden,

ook enorm zuipen op dat soort snelheden denk? :mrgreen:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 feb 2013, 11:21

Met de nieuwe motoren schijnt de herrie trouwens wel iets afgenomen te zijn.

Heb wel eens met de TD5 van een bekende gereden, ben ook "verliefd" op de Defender, maar ik kan er met 1mtr 88 gewoon niet lekker in zitten.
De stoelen kunnen niet ver genoeg naar achteren en als gevolg daarvan het grote stuur dat ik constant op mijn bovenbeen heb drukken....

Om die reden nog wel een Discovery Series 2 TD5 overwogen, dingen kosten geen reet meer, vind dat een van de mooiste uitvoeringen van de Disco maar het gewicht, of beter gezegd de wegenbelasting houd me tegen.
Oh ja en ik denk dat mijn pa me direct het ziekenhuis in trapt, die hoefde na zijn Disco geen Land Rover meer te zien :mrgreen:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 19 feb 2013, 11:27

Ik ben het met Dennis eens. De wrangler JK is tegenwoordig gewoon een heerlijke auto om in te zitten en te rijden. Veel luxe, geweldig stoelen en rijcomfort is gewoon serieus fijn te noemen.

Ik ben zelf zo gek op deze auto dat ik de BMW nog geen seconde heb moeten missen. Het vermogen van de wrangler [chip met 240pk] is echt goed te noemen, rijd 180km/u als je dat wil en weggedrag is prima. Bijna geen overhellen in de bochten.

Wel op grijs kenteken rijden, want op geel veels te duur in mijn ogen. Iemand die twijfelt over een Wrangler komt maar bij me langs voor een ritje!

Deze week de andere 2 wranglers voor de zaak ophalen, leuk wagenpark wordt het al! :hangloose:

allen

Bericht door allen » 19 feb 2013, 11:45

Ik wil best even alsof doen hoor Kees.
Maar het is wat je zegt, op geel te duur. En met een gezin valt een de Wrangler op grijs voor me af.
VW heeft nog wel een Amarok die op grijs te leveren is, maar of ik daar nu happy van zou worden. Karakter 0,0. Dan heb ik nog meer met m'n busje. :blink:

Dennis, had het nog even nagekeken, maar een Defender 110 met laadbakkie voldoet niet aan de eisen. Je kunt de wagen wel grijs rijden, maar blijft bpm en mrb voor geel betalen.

@Rene, gek genoeg rijd ik nu met het grootste deel van de Hollandse automobilisten mee. Dat zijn de 'non-df' snelheden.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 19 feb 2013, 17:03

Defender vind ik persoonlijk niks. Dan liever een G, Jeep zoals die van Nutkees of een Silverado ofzo.

allen

Bericht door allen » 19 feb 2013, 17:21

De huidige Silverado vind ik zelf ook erg mooi Ar. Het is de enige uit het door jou genoemde rijtje die je met een achterbank 'en' grijs kenteken kunt rijden. Comfortabeler en ruimer dan een 130. Maar als we het dan toch echt over onpraktisch hebben, dan is het toch het parkeerprobleem als je veel in de binnenstad bent. Zelfs met m'n bus moet ik soms al wat verder weg parkeren. En die is nog lang geen 6 meter. :blink:
Komt overigens bij dat ik een soort van UK car fetish heb. ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 feb 2013, 18:02

Ik zou die Defender nemen want sleutelen is je hobby........voor meer info ff contact opnemen met Downforce Jan want die kan je leuke verhalen vertellen over die rampenbakken..... :thumbup: :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2013, 18:57

kreeg net weer een nieuwsbrief met een suv, wel wat super grote foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 19 feb 2013, 19:14

Downforce Hans schreef:Ik zou die Defender nemen want sleutelen is je hobby........voor meer info ff contact opnemen met Downforce Jan want die kan je leuke verhalen vertellen over die rampenbakken..... :thumbup: :mrgreen:
Ga jij er weer zo'n triest topic van maken nu?

Ken veel slechte en veel goede verhalen. Het is blijft een karaktervol gokje natuurlijk. :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 feb 2013, 19:25

Nee, dit keer ga ik het niet triester maken dan dat het als is.........ik beloof het......... :sealed:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 19 feb 2013, 22:19

Downforce Hans schreef:Ik zou die Defender nemen want sleutelen is je hobby........voor meer info ff contact opnemen met Downforce Jan want die kan je leuke verhalen vertellen over die rampenbakken..... :thumbup: :mrgreen:
Dat, Downforce in je naam trekt dat rampenbakken aan ? :tooth:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 19 feb 2013, 22:19

Dat, Downforce in je naam trekt dat rampenbakken aan ? :tooth:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 feb 2013, 07:47

Je vond je opmerking zo leuk dat je het maar twee keer plaatste......... :mrgreen:
Maar inderdaad daar heb je wel een punt, een paar weken geleden liep de motor van de smart vast...........
Ik ga denk ik maar met de fiets naar de zaak.......... :lol:

allen

Bericht door allen » 20 feb 2013, 08:41

En jij zit grapjes te maken over een Defender van Jan terwijl je een Duits en Amerikaans hok stil hebt staan. Ik moet er bijna van lachen! :mrgreen:

Plaats reactie