Dan betreffende de opties: tja automaat leek ideaal voor mij. Veel kilometers, veel op de weg. De automaat heb ik het cijfer 10 gegeven en dat verdient die ook. Maar dat wil niet zeggen dat deze automaat ook het meest recht doet aan het karakter van de M135i. Tijdens de DF dag was ik aardig onder de indruk. Maar een rit in de 1M sprak boekdelen. Dat betekende dat ik de auto nog een keer zou moeten testen en dan de focus op de automaat. Mijn conclusie was dat de automaat niet de juiste keuze kan zijn. Nadat ik daarna in de GTD stapte wist ik het meteen: automaat hoort bij een diesel maar niet bij een benzine auto. Niet voor niets heb ik destijds niet voor de GTI DSG gekozen maar de handbak. Bij de GTD zou geen haar op mijn hoofd aan een handbak denken. En hoewel ik veel km maak sta ik niet vaak in een file.
Wat het wat zuur maakte is dat de automaat normaal €2600 duurder is dan de handbak. Maar vanwege de onzinnige CO2 regels kost de automaat maar €500. En de restwaarde van de automaat is veel hoger helaas waardoor de handbak €70 per maand duurder uitvalt. Fuck it. Dat compenseer ik wel met de brandstof want de handbak is flink zuiniger. Ook logisch als je ziet hoe vaak en fel die automaat terugschakelt bij de minste geringste gasbeweging.
Toen kwam daarop nog de per maart 2013 ingaande executive/high executive pakketen om de keuze nog wat ruimer te maken. Maar eigenlijk was dit vrij simpel want het executive pakket biedt alles wat ik zou willen behalve satnav pro maar dat vond ik geen noodzakelijke luxe. Bovendien was de proefrit vorige week toevallig een uitvoering met rood leer na 16.000km en dat vond ik toch niet gaaf genoeg. En laten we wel wezen: als er een alcantara liefhebber is dan ben ik het wel !
Wat ik wel echt super stoer vind is dat ik elektrisch verstelbare stoelen met memory heb besteld. Erg makkelijk omdat er meer mensen in mijn auto gaan rijden en omdat ik dat gewoon van kleins af aan boeiend heb gevonden. Hoewel de optie €1200 kost en dus veel te duur kost het mij over 30 maanden maar €26 per maand. Dus €780 eigenlijk. Kon ik dus niet omheen. Zeker niet omdat het vaak gestelde nadeel van te hoge stoel niet van toepassing was: bij de proefrit vorige week zaten ook elektrische stoelen en in de laagste stand was het met mijn lengte te laag. Ideaal dus. Die proefrit heeft zich dan ook bewezen als eye opener op alle punten.
Het is dus geworden voor de komende 30 maanden:
M135i handbak 5D
Alpinweiss
Alcantara hexagon bekleding
Interieur alu met blauwe rand
Executive pakket
Opbergpakket
Lichtpakket
Verwarmbare stoelen
Elektrisch verstelbare stoelen
Levering zonder type aanduiding
Standaard heeft de M135i uiteraard al de volgende opties:
- M-pakket met alle welbekende M goodies zoals M stuur, shadow line, sportstoelen, hemel zwart etc
- M sportremsysteem met blauwe remklauwen voor en achter met M logo (past perfect bij het interieur!)
- Xenon verlichting met koplamp sproeiers
Het opbergpakket heeft handige netjes achter de voorstoelen en handige opbergruimte in kofferbak.
Het lichtpakket heeft verlichting voetenruimte, kofferruimte, deurgrepen, leeslampjes en ambianceverlichting.
Het executive pakket omvat de volgende opties:
- Navigatiesysteem business
- Uitbreiding instrumentenpaneel
- Active cruise controle
- Volautomatische airco
- PDC achter
- Regensensor
Totaalprijs €60.017 en als ik die stoelen niet had genomen zelfs € 58.800 dus zo zie je maar dat je ook een dikke auto hebt zonder allemaal onzin opties te nemen.
Levering eerste week van mei 2013. Hoor ik maandag definitief.
Kortom what more could I want ? Ik zal alleen nog even overwegen of ik toch niet voor navigatie pro moet gaan voor dat beetje meer. Kan nog wel aangepast worden. Maar liever die stoelen dan nav pro want nav business is al geweldig man.
Dan ziet het er ongeveer zo uit:

Dan wil ik nu nog alle mensen van BMW bedanken voor de hulp afgelopen maanden. Ik weet dat het zwaar zal zijn geweest. Ik noem er nu een paar wetende dat ik er ongetwijfeld een paar ben vergeten:
Thijs, Ad, Joost, Chris, Fabian, Maarten, Wim, Gerrit, Leo, Michel, Lodewijk, Karel, Hans, Gijsbert, Guus, Wim, Andries, Heinrich, Leopold, Herr Rumpert, Mrtin, Goce, Geert, Vincent, Ronald, Alwin en Peter.