Hielke schreef:Voor de randstad maakt dat verschil bijna niks uit op de totalen reistijd. Van hot naar her is maximaal een km of 40.
Skitterend, 5 minuten winst. Als je dat verschil al kunt maken in die drukte. En je verbruik neemt progressief met de snelheid toe. Van 100 naar 130 kan zomaar 60% onzuiniger zijn. Mensen draaien hun euromunten tegenwoordig wat vaker om.
Ten eerste vind ik 5 mins op zo'n korte stukjes al behoorlijk wat, zowel fysiek als relatief. Echter de tijd gaat het meestal niet om, maar om het prettige rijden en niet constant op je teller te hoeven kijken. Daardoor rij je snelheid die op het oog uit het raam prettig aanvoelt. In de meeste gevallen (niet altijd dus) is dat meer dan op het bordje is toegestaan.
allen schreef:Het is me niet om de euromunten te doen, maar ook ik ben er wel achter dat het kwa reistijd geen donder uitmaakt of ik de hele dag 150 of 110 probeer te rijden op de cruise control als ik langs klanten moet. Auto's halen me in en 5 minuten later haal ik ze gewoon zelf weer in omdat ze in de verkeerde rijbaan aansluiten wanneer het wat drukker is. Het is geen uitzondering als we mekaar tot 3 keer toe inhalen binnen 10-20 minuten.
Hard rijden scheelt tijd als je buiten de spits naar Frankrijk gaat. Hard rijden is de hele dag knap zinloos en frustrerend in heel Nederland muv de provincie Groningen, Friesland en Zeeland.
Dus ja, ook ik rijd regelmatig gewoon 110 waar 130 is toegestaan.

Als ik flink doortrap als het druk is win ik doorgaans wel meer dan 5 minuten t.o.v. rustig rijden, zelfs op kortere stukken, laat staan als het rustig is.
En juist op weg naar Frankrijk/vakantie kun je beter en is het vooral goedkoper om wat normalere snelheid aan te houden. Ja je kan daar veel tijd winnen, maar in die gevallen ben je imo te laat weggegaan als het nodig is om zoveel tijdswinst te halen. Vakantie is imo om van te genieten, en imo is dat juist voor de autoliefhebber vooral de heen- en terugreis.
GTRene schreef:tis mooi omdat het mag als het kan of savonds laat oid om een 'fijne' cruise snelheid te rijden, voor de 1 is dat 110 en voor de ander 140<>160 bij wijze van.
als de weg vrij is hoef je dan niet zo gefocust op de tellert te kijken en kan je je aandacht meer besteden over de weg e.d.
Precies. Het is echt de grootste fabel aller tijden dat je in NL niet hard kan rijden. Letterlijk elke snelweg 200 prima, en ja ervaring mee op de meeste wegen, maar niet in de spits. En nee de spits duurt niet het grootste deel maar het kleinste deel van de dag die 24u duurt. Ook in de randstad is er savonds en snachts niet veel verkeer op de weg, en in de rest van het land midden overdags ook, laat staan in het weekend.
Joël D. schreef:En verbruik is niet echt een issue, anders reden we wel in een Prius.....
En het grappige is dat een Prius met doortrappen helemaal niet zo zuinig is, dan kun je beter een moderne (sport)wagen met veel vermogen rijden