140km/pu maxsnelheid: wens PVV!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
allen

Re: 140km/pu maxsnelheid: wens PVV!

Bericht door allen » 15 feb 2013, 13:14

Het is me niet om de euromunten te doen, maar ook ik ben er wel achter dat het kwa reistijd geen donder uitmaakt of ik de hele dag 150 of 110 probeer te rijden op de cruise control als ik langs klanten moet. Auto's halen me in en 5 minuten later haal ik ze gewoon zelf weer in omdat ze in de verkeerde rijbaan aansluiten wanneer het wat drukker is. Het is geen uitzondering als we mekaar tot 3 keer toe inhalen binnen 10-20 minuten.
Hard rijden scheelt tijd als je buiten de spits naar Frankrijk gaat. Hard rijden is de hele dag knap zinloos en frustrerend in heel Nederland muv de provincie Groningen, Friesland en Zeeland.
Dus ja, ook ik rijd regelmatig gewoon 110 waar 130 is toegestaan.
:bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2013, 13:19

tis mooi omdat het mag als het kan of savonds laat oid om een 'fijne' cruise snelheid te rijden, voor de 1 is dat 110 en voor de ander 140<>160 bij wijze van.
als de weg vrij is hoef je dan niet zo gefocust op de tellert te kijken en kan je je aandacht meer besteden over de weg e.d.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 15 feb 2013, 15:24

Hielke schreef:
Joël D. schreef:Inderdaad opvallend hoeveel mensen gewoon 100 blijven rijden. Als ik 's avonds vanaf Delft naar huis rijdt over de A4 ben ik echt de enige die 130 rijdt, de eerste keer moest ik nog even terugdenken of ik de borden wel goed had geïnterpreteerd...
Voor de randstad maakt dat verschil bijna niks uit op de totalen reistijd. Van hot naar her is maximaal een km of 40.
Skitterend, 5 minuten winst. Als je dat verschil al kunt maken in die drukte. En je verbruik neemt progressief met de snelheid toe. Van 100 naar 130 kan zomaar 60% onzuiniger zijn. Mensen draaien hun euromunten tegenwoordig wat vaker om.
Is misschien ook wel zo, maar het lijkt zo verschrikkelijk langzaam. Wat het ook is. De bekeuringen die wij krijgen zijn voornamelijk vlak over de Nederlandse grens. Dan denk je dat je langzaam rijdt tov de snelheden in Duitsland, maar ondertussen rijdt je 30 km/h te hard...

En verbruik is niet echt een issue, anders reden we wel in een Prius.....

KW

Bericht door KW » 15 feb 2013, 17:32

Hielke schreef:Voor de randstad maakt dat verschil bijna niks uit op de totalen reistijd. Van hot naar her is maximaal een km of 40.
Skitterend, 5 minuten winst. Als je dat verschil al kunt maken in die drukte. En je verbruik neemt progressief met de snelheid toe. Van 100 naar 130 kan zomaar 60% onzuiniger zijn. Mensen draaien hun euromunten tegenwoordig wat vaker om.
Ten eerste vind ik 5 mins op zo'n korte stukjes al behoorlijk wat, zowel fysiek als relatief. Echter de tijd gaat het meestal niet om, maar om het prettige rijden en niet constant op je teller te hoeven kijken. Daardoor rij je snelheid die op het oog uit het raam prettig aanvoelt. In de meeste gevallen (niet altijd dus) is dat meer dan op het bordje is toegestaan.

allen schreef:Het is me niet om de euromunten te doen, maar ook ik ben er wel achter dat het kwa reistijd geen donder uitmaakt of ik de hele dag 150 of 110 probeer te rijden op de cruise control als ik langs klanten moet. Auto's halen me in en 5 minuten later haal ik ze gewoon zelf weer in omdat ze in de verkeerde rijbaan aansluiten wanneer het wat drukker is. Het is geen uitzondering als we mekaar tot 3 keer toe inhalen binnen 10-20 minuten.
Hard rijden scheelt tijd als je buiten de spits naar Frankrijk gaat. Hard rijden is de hele dag knap zinloos en frustrerend in heel Nederland muv de provincie Groningen, Friesland en Zeeland.
Dus ja, ook ik rijd regelmatig gewoon 110 waar 130 is toegestaan.
:bag:
Als ik flink doortrap als het druk is win ik doorgaans wel meer dan 5 minuten t.o.v. rustig rijden, zelfs op kortere stukken, laat staan als het rustig is.
En juist op weg naar Frankrijk/vakantie kun je beter en is het vooral goedkoper om wat normalere snelheid aan te houden. Ja je kan daar veel tijd winnen, maar in die gevallen ben je imo te laat weggegaan als het nodig is om zoveel tijdswinst te halen. Vakantie is imo om van te genieten, en imo is dat juist voor de autoliefhebber vooral de heen- en terugreis.

GTRene schreef:tis mooi omdat het mag als het kan of savonds laat oid om een 'fijne' cruise snelheid te rijden, voor de 1 is dat 110 en voor de ander 140<>160 bij wijze van.
als de weg vrij is hoef je dan niet zo gefocust op de tellert te kijken en kan je je aandacht meer besteden over de weg e.d.
Precies. Het is echt de grootste fabel aller tijden dat je in NL niet hard kan rijden. Letterlijk elke snelweg 200 prima, en ja ervaring mee op de meeste wegen, maar niet in de spits. En nee de spits duurt niet het grootste deel maar het kleinste deel van de dag die 24u duurt. Ook in de randstad is er savonds en snachts niet veel verkeer op de weg, en in de rest van het land midden overdags ook, laat staan in het weekend.

Joël D. schreef:En verbruik is niet echt een issue, anders reden we wel in een Prius.....
En het grappige is dat een Prius met doortrappen helemaal niet zo zuinig is, dan kun je beter een moderne (sport)wagen met veel vermogen rijden ;)

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 15 feb 2013, 17:52

Daarom doen wij dat dan ook. ;)

Mark

Bericht door Mark » 15 feb 2013, 18:17

Ferdi Gielen schreef:*hint*, vanaf Utrecht naar Amsterdam werkt de trajectcontrole nog niet. Of ze moeten die vanmorgen ineens aan hebben gezet
Die staat nog niet aan, als het bord "onthuld" word staat deze 24 uur later aan.

Hans

Bericht door Hans » 15 feb 2013, 18:53

Ach beter een PVV'er die om 140 zeurt dan een Groen Linkers die loopt te huilen dat ie over 100 als max wil hebben. Ik zou liever zien dat heel de max snelheid op snelwegen helemaal zou verdwijnen.

RVV

Bericht door RVV » 15 feb 2013, 19:28

Richardt. schreef:Ik werk pal aan de snelweg, na m'n werk rijd ik het eerste stuk met koude motor dus ook gewoon 120. Verbazend hoeveel mensen je dan nog inhaalt en hoe weinig je zelf ingehaald wordt. Terwijl het zeker hier in het noorden prima harder kan.
Dat komt ook grotendeels door de hoge brandstofprijzen, plus dat als je sneller rijd je nagenoeg niet sneller thuis bent. Om een voorbeeld te noemen, ik neem elke dag de A7 tussen oprit en afrit zit op de afstand die ik rij precies 2 minuten extra reistijd als ik 100 op de teller rij ipv 140/150 op de teller. Als ik 17:58 naar huis ga ipv 18:00 ben ik ook gewoon om 18:20 thuis. Scheelt ongeveer 30 procent brandstof op dezelfde rit. Ja 100 rijden is saai, maar 130 rijden is net zo saai, of 140 op de snelweg. Tuurlijk knal ik ook als het uitkomt. Gisteren even gespeeld met een 535d. Loopt het stiekem wel richting 200 maar dat is niet saai. Ergo het maakt voor een saaie rit mij inziens geen flikker uit of je 100 of 140 rijd (in het karrespoor). Dus dat mensen maar 100 rijden kan ik ook wel snappen.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 15 feb 2013, 20:00

Mark schreef:
Ferdi Gielen schreef:*hint*, vanaf Utrecht naar Amsterdam werkt de trajectcontrole nog niet. Of ze moeten die vanmorgen ineens aan hebben gezet
Die staat nog niet aan, als het bord "onthuld" word staat deze 24 uur later aan.
Kom er bijna dagelijks overheen op dat traject, dus het uitstel kan mij niet lang genoeg duren.
Laatst waren er alleen wel ineens 2 borden uitgepakt en toen toch even aan het twijfelen gegaan. Dag later waren ze weer gewoon ingepakt :bag:

jaydee

Bericht door jaydee » 15 feb 2013, 21:35

Het lekkerst rijd je gewoon net een beetje sneller dan de rest... Dat hoeft niet veel te zijn, 15 à 20 km/h verschil met de massa is genoeg. Het mag niet, maar het heeft vele voordelen:
- het voelt alsof je lekker opschiet, omdat je steeds aan het inhalen bent;
- je rijdt zonder veel van rijstrook te wisselen toch bijna niet onnodig links;
- je rijdt niet zoveel harder dan de rest dat je steeds moet remmen als er iemand voor kruipt;
- je hebt genoeg marge om even af te remmen als er een flitser staat.
enz... enz... enz...

Het is niet voor niks dat het KLPD en 'VIP'-vervoer ook deze inhalende rijstijl hanteren, want je kunt ook nog eens goed in de gaten houden of je gevolgd wordt.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 feb 2013, 21:38

Het is niet voor niks dat het KLPD en 'VIP'-vervoer ook deze inhalende rijstijl hanteren, want je kunt ook nog eens goed in de gaten houden of je gevolgd wordt.
Bij het 'VIP'-vervoer is het juist de bedoeling om 130 km/u gemiddeld te halen. Inderdaad uit veiligheidsoogpunt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2013, 21:50

jaydee schreef:Het lekkerst rijd je gewoon net een beetje sneller dan de rest... Dat hoeft niet veel te zijn, 15 à 20 km/h verschil met de massa is genoeg. Het mag niet, maar het heeft vele voordelen:
- je rijdt niet zoveel harder dan de rest dat je steeds moet remmen als er iemand voor kruipt;
enz... enz... enz...

+1!! rijdt inderdaad het lekkerste vind ik ook en doe ik dus ook meestal :-)

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 15 feb 2013, 22:57

Idem hier, alhoewel ik juist vaker op de weg ben als er weinig mensen rijden :tong:

KW

Bericht door KW » 16 feb 2013, 01:41

jaydee schreef:Het lekkerst rijd je gewoon net een beetje sneller dan de rest... Dat hoeft niet veel te zijn, 15 à 20 km/h verschil met de massa is genoeg. Het mag niet, maar het heeft vele voordelen:
enz... enz... enz...

Precies, roep ik al jaren, dat het niet alleen prettig maar ook veiliger is om tussen elke rijstrook onderling 10 tot 40 km snelheidsverschil te hebben, waarbij zo rond de 20 het prettigst is om precies al jouw genoemde redenen.

De reden dat je dat echter vaak niet kan is omdat mensen wel onnodig links plakken en amper aan de limiet durven te rijden omdat ze bang zijn om geflitst te worden en geindoctrineerd zijn en bang zijn dat 1 km boven de limiet al dodelijk gevaarlijk wordt...

Oh en extra asfalt werkt heel goed! Nog voor ze begonnen met TC aanleggen op de A2 Ut-Ams heb ik daar een keer van Maarssen tot de vlak voor A10 nonstop 160 op de teller gehad waarbij ik maar 2x even gas hoefde te lossen voor een inhaler. Het was op zich rustig maar waar het op een kluitje reed kwam het tot de 4e baan en alleen de 5e baan was helemaal leeg. Had lekker een privestrook voor mezelf :D Meer asfalt zorgt dus wel degelijk voor betere doostroming :df: en mits er snelheidsverschil is ook nog veilig.

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2013, 12:59

Jeuh, jij bent ook echt een baas op de snelweg hè. Niemand die het snapt behalve jij.

KW

Bericht door KW » 17 feb 2013, 01:17

Neehoor, velen met mij die het snappen. Helaas zijn we nog steeds in de minderheid...

RVV

Bericht door RVV » 17 feb 2013, 07:40

Gelukkig maar scheelt veel verkeersslachtoffers.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 feb 2013, 11:09

Inderdaad...

Wat hier al meerdere keren gezegd wordt, het levert nauwelijks tijdswinst op en kost gewoon duidelijk meer geld. Als ik lekker met het verkeer mee sukkel rijd ik bijna 900 km op 1 tank diesel, heb er de auto ook niet voor om lekker door te rijden trouwens.

Het leven is al duur genoeg, liever steek ik dat geld dat ik mezelf bespaar in iets zinvollers en leukers. Ik ga in mei dus gewoon weer op vakantie :mrgreen:

jos_br

Bericht door jos_br » 17 feb 2013, 11:31

KW schreef: Echter de tijd gaat het meestal niet om, maar om het prettige rijden en niet constant op je teller te hoeven kijken. Daardoor rij je snelheid die op het oog uit het raam prettig aanvoelt. In de meeste gevallen (niet altijd dus) is dat meer dan op het bordje is toegestaan.
+1, hier is i.m.o alles wel goed uitgelegd.....

KW schreef:
Joël D. schreef:En verbruik is niet echt een issue, anders reden we wel in een Prius.....
En het grappige is dat een Prius met doortrappen helemaal niet zo zuinig is, dan kun je beter een moderne (sport)wagen met veel vermogen rijden ;)
Dè Prius, je raakt er niet over uitgepraat.... :kotsen:

Jos.

Plaats reactie