Driving Fun trackday kalender 2013
-
Re: Driving Fun trackday kalender 2013
Hallo boys, trackday's zijn geen F1 GP's hoor!!! Sommige trackday organisaties stellen (terecht) ook in hun voorwaarden dat de deelnemende auto's (lichte) schade's mogen hebben..........................mits die dag opgelopen. Technische staat van remmen, stuurinrichting etc. mogen hierdoor uiteraard niet negatief beinvloed zijn. Auto's met ongerepareerde schade's opgelopen op eerdere evenementen worden keihard geweigerd. Iemand die niet zuinig omgaat met zijn eigen materieel zal ook het materieel van een ander niet respecteren. Tijdens trackdays rijden er een grote diversiteit aan auto's rond met even diverse financieele waarden tussen de 2000 en 200.000 euro. Ik kan me nog een incident herrinneren waarbij een oude (afgeragde) Ford Sierra het nodig vond achter tegen een Lamborgini aan te rijden onder het mom van een "race incident". Geloof me, dit was een dure "dent" en compleet overbodig mijns inziens. Tot slot, het misstaat niemand om een ander te wijzen op zijn defecte remlichten, dit kan een ieder overkomen en het zal je alleen maar in dank afgenomen worden. 

- alt
Ben het Luco eens.
Begrijp dat het extra inspanning kost, maar enkele een handtekening lijkt mij niet voldoende.
Als er niet wordt gecontroleerd, is een handtekening wettelijk " valsheid in geschrijfte".
En daar staat een gevangenisstraf op.
Begrijp dat het extra inspanning kost, maar enkele een handtekening lijkt mij niet voldoende.
Als er niet wordt gecontroleerd, is een handtekening wettelijk " valsheid in geschrijfte".
En daar staat een gevangenisstraf op.
- Luco
Ik ga er niks meer over zeggen.
Ik vind alleen dat je als organisator ook je medeverantwoordelijkheid moet nemen en er alles aan moet doen om iedereen veilig de baan op te laten gaan en laten we eerlijk zijn, niet iedereen houdt zijn auto even goed bij of ziet alles.
Je alleen op papier indekken is niet voldoende, je hebt vind ik ook een morele plicht, stel je voor dat er een keer wat gebeurd door een simpel defect wat de eigenaar niet heeft gezien omdat die tot drie uur snachts aan de auto heeft gewerkt om er maar te staan, ik zou het mezelf nooit vergeven.
Ik kan me ook een dag op zolder herinneren waarbij er iets is gebeurd wat hoogstwaarschijnlijk bij een technische controle naar voren was gekomen en er dus een schade voorkomen had kunnen worden.
Ik vind alleen dat je als organisator ook je medeverantwoordelijkheid moet nemen en er alles aan moet doen om iedereen veilig de baan op te laten gaan en laten we eerlijk zijn, niet iedereen houdt zijn auto even goed bij of ziet alles.
Je alleen op papier indekken is niet voldoende, je hebt vind ik ook een morele plicht, stel je voor dat er een keer wat gebeurd door een simpel defect wat de eigenaar niet heeft gezien omdat die tot drie uur snachts aan de auto heeft gewerkt om er maar te staan, ik zou het mezelf nooit vergeven.
Ik kan me ook een dag op zolder herinneren waarbij er iets is gebeurd wat hoogstwaarschijnlijk bij een technische controle naar voren was gekomen en er dus een schade voorkomen had kunnen worden.
- Mark 320iS
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Een technische keuring kan echt geen kwaad. Een korte briefing zoals ze dat bij bijvoorbeeld bmwdriversdays doen trouwens ook niet. Overigens vind ik de Skylimit / df dagen altijd prima georganiseerd.Luco schreef:Ik ga er niks meer over zeggen.
- Peter Tunissen
Ok, nog één keer voor blinden en slechtlezenden dan: er komt dit jaar geen technische keuring op DF dagen.
Op het moment dat dat nodig gaat zijn op DF dagen, omdat er mensen met wokkels van 500 euro komen rijden, ga ik wel een andere hobby zoeken dan het organiseren van circuitdagen, want dan is voor mij de lol er ook vanaf.
Er rijden (voornamelijk vanwege het open pitlane format) nu serieuze mensen op onze dagen, die snappen dat hun auto in een goede staat moet zijn voordat ze het circuit op gaan en als ik de deelnemende auto's van vorig jaar bekijk, dan voegt een keuring in mijn ogen helemaal niks toe.
Op het moment dat er een 'twijfelachtige' auto bij rijdt, wordt die bestuurder echt wel aangesproken en wordt de auto ter plekke alsnog onderzocht.
Dat is ook in het verleden ook vaker gebeurd.
Als jouw auto nooit gekeurd is, betekent dat gewoon dat hij netjes geprepareerd is en zonder problemen de baan op kan.
Op het moment dat dat nodig gaat zijn op DF dagen, omdat er mensen met wokkels van 500 euro komen rijden, ga ik wel een andere hobby zoeken dan het organiseren van circuitdagen, want dan is voor mij de lol er ook vanaf.
Er rijden (voornamelijk vanwege het open pitlane format) nu serieuze mensen op onze dagen, die snappen dat hun auto in een goede staat moet zijn voordat ze het circuit op gaan en als ik de deelnemende auto's van vorig jaar bekijk, dan voegt een keuring in mijn ogen helemaal niks toe.
Op het moment dat er een 'twijfelachtige' auto bij rijdt, wordt die bestuurder echt wel aangesproken en wordt de auto ter plekke alsnog onderzocht.
Dat is ook in het verleden ook vaker gebeurd.
Als jouw auto nooit gekeurd is, betekent dat gewoon dat hij netjes geprepareerd is en zonder problemen de baan op kan.
- Luco
Jij snapt echt niet wat er bedoelt wordt, maar het is jouw feestje 

- daNpy
Zo'n idee heb ik ook Luco, maar als Peter het niet nodig vind gebeurt het niet, even goede vrienden 

- @iko
Luco schreef:Ik ga er niks meer over zeggen.
beetje kort van geheugenluco schreef:Jij snapt echt niet wat er bedoelt wordt, maar het is jouw feestje

Ik ben het met Peter eens. Bij de DF dagen hebben we m.i. geen last van auto's in matige staat. Dus waarom daar nu opeens zo'n vergrootglas op leggen?
Overigens, als er al risico's zijn: de APK gekeurde straatauto's kunnen erg gevaarlijke remmen hebben na een paar rondjes.
En de zwakste schakel zit meestal achter het stuur....
- Elmar
Laten we in dit land met 3 miljard regeltjes nog meer eisen stellen. Waar blijft de ongedwongen sfeer.
Nu snap ik waarom we met zo'n regering zitten, het volk krijgt wat ze toekomt,,,,
En Luco, wat stelt de keuring bij de DNRT nu voor?
Nu snap ik waarom we met zo'n regering zitten, het volk krijgt wat ze toekomt,,,,

- Petrolhead Tom
Hele dikke +1 en ook voor het verhaal voor Peter. Ik heb nog nooit gehoord dat er een heftig ongeluk plaatsvond tijdens een DF dag omdat een auto technisch in slechte staat zou verkeren.Elmar schreef:Laten we in dit land met 3 miljard regeltjes nog meer eisen stellen. Waar blijft de ongedwongen sfeer.
Nu snap ik waarom we met zo'n regering zitten, het volk krijgt wat ze toekomt,,,,![]()
Ik check mijn auto vooraf altijd. Wielen er even af, remblokken en schijven checken. Even onder de auto kijken of er niets lekt en als alles in orde is moet het maar goed gaan. Dat doen de meeste mensen toch? Lijkt me voldoende.
- Snipe
Hoe zouden de reacties zijn als je voortaan een uur eerder aanwezig moet zijn op een trackday voor een verplichte (betaalde) technische keuring?
- RVV
Arbeidsintensief, niet het minste probleem. Maar iemand moet het dan gaan doen. 1 man is niet genoeg om tussen de 50 en 100 auto's te keuren. Dan heb je zo maar tussen de 5 en 10 mensen nodig die ook nog eens over de nodige kennis beschikken. Dit zijn geen "goedkope" mensen. Ze zullen het iig niet doen voor de spreekwoordelijke gehaktbal met een kop soep. Zal een forse kostenverhoging voor de deelnemers met zich meebrengen. Heeft niemand wat aan. En circuitrijden is en blijft een risicovolle aangelegenheid. Gezond verstand als je meeedoet en rekening houden met de technische staat van je eigen auto is het allerbelangrijkste. Overigens kun je ook nog eens hele vervelende achteraf discussies krijgen als een auto wel na een goedkeuring wordt toegelaten, bij een schade is betrokken en er toch technische mankementen blijken. Wie is er dan verantwoordelijk? De organisitie die de auto WEL heeft toegelaten. Na 6 jaar circuitdagen organiseren is er echt wel een keer iets fout gegaan. Neem bijvoorbeeld die Lancer EVO die op zijn dag ging naardat hij door zijn remmen heen ging. Nou die remmen waren bij aanvang echt wel goed. Maar als je als bestuurder je remmen verkeerd gebruikt op een trackday dan kun je nog zo veel keuringen doen. Maar fout kan het dan toch gaan.
Maargoed ik snap de achterliggende gedachte wel, maar het werkt zodanig drempel verhogend om mee te doen dat het voor DF trackdays ondoenlijk zal worden om de circuitdagen uit te voeren omdat er simpelweg te weinig deelnemers zullen mee doen.
Maargoed ik snap de achterliggende gedachte wel, maar het werkt zodanig drempel verhogend om mee te doen dat het voor DF trackdays ondoenlijk zal worden om de circuitdagen uit te voeren omdat er simpelweg te weinig deelnemers zullen mee doen.
- daNpy
Geen probleem hier, ben vaak 2u van te voren aanwezig. De keuring lijkt me gewoon in de prijs te zitten, zoals het hoort.Snipe schreef:Hoe zouden de reacties zijn als je voortaan een uur eerder aanwezig moet zijn op een trackday voor een verplichte (betaalde) technische keuring?
@Petrolhead Tom: prima dat je je eigen auto checkt. Doe ik ook, helemaal, voor en na elke trackday.
Maar iemand die dat niet doet en door een technisch mankement jou van de baan drukt met alle nare gevolgen van dien, hoeft alleen maar te zeggen 'ik heb geen geld' en dan is DF nat.
Want jij kan simpel stellen dat DF nalatig is geweest door voertuigen niet te controleren (op welke manier dan ook) voor het evenement. Het formulier wat iedereen tekent dat aansprakelijkheid afwijst veegt men de spreekwoordelijke bips mee af. Juridisch wil dit niet zeggen dat de organisatie geen verantwoordelijkheid heeft.
@RVV: Punt vanuit DF begrijp ik ook. Met een controle vooraf kan er idd nog wat fout gaan. Maar dan heeft de organisatie iig vooraf gedaan wat ze konden aan risico beperking

Het is mij dan ook helemaal prima als DF geen keuring uitvoert. Mogen ze helemaal zelf weten.
Alleen vind ik het zeer jammer dat een discussie hier op het forum, waarover ook, tegenwoordig binnen de kortste keren uitmond in een kleine meisjes gil en moddergooi partij

- daNpy
Een keuring is natuurlijk niet drempelverhogend voor de mensen van DF, gezien de reacties op dit topic onderhoud iedereen zijn auto tot in de puntjes en hebben ze niks te vrezen!Maargoed ik snap de achterliggende gedachte wel, maar het werkt zodanig drempel verhogend om mee te doen dat het voor DF trackdays ondoenlijk zal worden om de circuitdagen uit te voeren omdat er simpelweg te weinig deelnemers zullen mee doen.

- RVV
Valt toch wel mee vind ik. Toelichting waarom niet is vrij duidelijk. Ach en dan is er wel wat ruis op de lijn.Alleen vind ik het zeer jammer dat een discussie hier op het forum, waarover ook, tegenwoordig binnen de kortste keren uitmond in een kleine meisjes gil en moddergooi partij
Fact is dat 95% van de DF deelnemers op onze dagen 100% serieus bezig zijn met het circuitrijden. Of het nou als hobby is, of (semi) professioneel. Als deze mensen weten de staat van hun materiaal als ze het circuit op gaan. Waarom deze groep "belasten" met iets waar ze zelf ook al voor hebben gezorgd?
Dan hebben we nog een groep deelnemers die met hun (luxe) straat auto rijden, veelal op de avondsessies. De ervaring leert dat deze mensen juist heel zuinig zijn op hun auto en met een veel ruimere reserve rijden als de echte trackday die hards. In principe is het zo dat een keurig verzorgde gekentekende auto die op de openbare weg rijd (van een autoliefhebber) prima voor elkaar als het op de technische staat aankomt.
Voor de rausmongolen (die gewend zijn om hun barrel 20 minuten uit te laten op het circuit) is het deelname/inschrijf bedrag ook te hoog voor de DF trackdays. maw woorden het systeem filtert op deze manier de mensen die je juist niet wilt er vanzelf uit. Dat is ook gebleken afgelopen jaren.
- daNpy
Precies, daarom begrijp ik de keuze van DF ook wel 

- RVV
Overigens bestaat er nog een gevaar aan keuren, en dat is dat steeds terugkomende deelnemers/auto's al snel heel makkelijk goed gekeurd gaan worden. Onder het mom, "van we kennen je toch en het is altijd prima voor elkaar"". Gebeurd gewoon automatisch want je krijgt anders ook ergenis. Voorbeeld neem Joost nou met zijn altijd keurig verzorgde Clio. Die jongen ga je toch niet elke keer lastig vallen met hetzelfde keuringsverhaal? Die wil gewoon rijden klaar!
En dan ben je eigenlijk aan het meten met 2 maten. Wat natuurlijk niet fair is naar mensen toe die heel af en toe een keer komen.
Maargoed, ook al ben ik geen moderator meer en zelfs geen eigenaar meer van DF, het lijkt me vrij passend na al deze woorden en de duidelijkheid die Peter verschaft om verdere onnodige discussie over wel of niet keuren en eventueel daaruit voortvloeiende verwarring te voorkomen.

En dan ben je eigenlijk aan het meten met 2 maten. Wat natuurlijk niet fair is naar mensen toe die heel af en toe een keer komen.
Maargoed, ook al ben ik geen moderator meer en zelfs geen eigenaar meer van DF, het lijkt me vrij passend na al deze woorden en de duidelijkheid die Peter verschaft om verdere onnodige discussie over wel of niet keuren en eventueel daaruit voortvloeiende verwarring te voorkomen.

- PD power
Als iedereen zich nou ff aanmeld, dan kunnen we daar in Assen ff lekker over discuseren 

- Elmar
[quote="RVV"]
.....
Maargoed, ook al ben ik geen moderator meer en zelfs geen eigenaar meer van DF, ....../quote]
Maargoed, ondertussen kan ik je nog steeds niet in de vijandenlijst zetten, dus je modrechten heb je nog wel/
.....
Maargoed, ook al ben ik geen moderator meer en zelfs geen eigenaar meer van DF, ....../quote]
Maargoed, ondertussen kan ik je nog steeds niet in de vijandenlijst zetten, dus je modrechten heb je nog wel/

- PD power
Misschien een idee om de openings post aktueel te houden, want dat is ie nu iig niet.
- GTRene
ow, idd...
dat zou wel handig zijn indeed.
dat zou wel handig zijn indeed.
- Paskal
- Auto: meerdere
1e post is inderdaad niet actueel, maar ik kijk altijd gewoon hier want da's wel actueel 

- PD power
Had hem idd ook gevonden, makkelijk te vinden als je het weet, maar niet heel logisch te vinden, zou jammer zijn als je daardoor mensen mist.
-
Foutje, verwijderen graag
-
Een gekke vraag. Maar zijn er mensen van dit forum die aanstaande zondag naar tt assen gaan voor trackdays?