Nieuw boetebeleid in Zwitserland: en het was al zo naar

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Nieuw boetebeleid in Zwitserland: en het was al zo naar

Bericht door sitechris » 03 feb 2013, 08:57

http://www.blick.ch/news/politik/hier-w ... 90051.html

110 waar je 80 mag? 155 waar je 120 mag? Dan mag je 20 dagen salaris aftikken! (reken maar voor jezelf uit).
Rijd je 200 op de snelweg? Of knal je even op een bergpas met 140 km/h? Minimaal 1 jaar gevangenisstraf.
Welkom in Noord-Korea aan de Rijn!

Een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Re: Nieuw boetebeleid in Zwitserland: en het was al zo naar

Bericht door Joël D. » 03 feb 2013, 09:49

Oh, ik heb niets te vrezen dus. 20*niets is nog steeds niets. :D

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 11:13

:mrgreen:

Maarre, wat denkt de (r)overheid er daar mee te bereiken? Ik voorzie volksopstanden, demonstraties voor de eerste gevangene en agenten die gelyncht worden, of het bijltje erbij neer gooien omdat ze dit ganz verrückt vinden :stom:

RVV

Bericht door RVV » 03 feb 2013, 11:16

Of knal je even op een bergpas met 140 km/h?
Tja dat is ook het punt. Blinde bochten, tegenliggers die je niet zien, grote verschillen tussen snel en langzaam verkeer. Gaat het mis dan is gaat het door gebrek aan ruimte ook goed mis. En waarom zouden wij het recht hebben om op hun bergen 140 km/h te rijden?

JP

Bericht door JP » 03 feb 2013, 11:20

De hoogte van een boete laten afhangen van je inkomen, da's toch in meer landen zo? Weet iig dat dit in Finland ook geldt.

Gisae

Bericht door Gisae » 03 feb 2013, 11:47

Gelukkig knal ik de bergpassen op met 160 :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 feb 2013, 12:21

Buiten dat is het een geweldig land. :)

Familielid van me woont er, is ook al 2x zijn RBW kwijtgeraakt. Laatste keer 35 te hard geloof ik...

KW

Bericht door KW » 03 feb 2013, 15:15

Welkom in de wereld van boete-geile Koos Spee :please:

Wat hier kansloos is is daar en overal op de wereld net zo goed kansloos. De veiligheid wordt vrijwel NIET beter met idiote boetebedragen of zelfs gevangenisstraffen, aangezien snelheid maar hoogstzelden de werkelijke oorzaak van ongevallen is. Dat het een rol speelt in de afloop doet niet ter zake. Immers, beter voorkomen dan genezen, en het helpt niks bij het voorkomen...

Bram

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 15:18

Te hard rijden bestraffen snap ik, maar er de allerhoogste straf tegenover zetten, het ontnemen van een mens zijn vrijheid, is volledig van de pot gerukt...

Baan kwijt, sociale contacten grotendeels kwijt, kortom, een gigantische impact op iemands leven omdat die een snelheidsovertreding gemaakt heeft :nah:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 feb 2013, 16:31

Voor je in de bak beland moet je wel eerst even 80 km over de limiet rijden op de snelweg.

Kom je dus in die situatie terecht dan maak je het er zelf naar. Is gevangenisstraf overdone voor een snelheidsovertreding? Misschien maar ik denk dat het preventief wat beter werkt als even je RBW kwijt.

Als je hier in Nederland besluit om te hard te rijden, en dan ook echt fors te hard dan maak je voor jezelf ook een afweging. RBW kwijt is wel heel lastig dus hou het maar op 180 waar je 130 mag. Een ander zou denken die 500 euro boete trek ik niet dus hou het nog maar een stukje lager. All in the game. Ben je een zwitser dan hou je het op 150 waar je 120 mag, 20 dagen salaris is tenslotte wel erg veel geld. All in the game.

Als je als regering echt van het hardrijden af wilt, en dan met name de extremen, dan doe je hetvolgende:
-Alle maximale snelheden 20 km/u omhoog
-Voor elke km die je daar overheen komt betaal je 250 euro boete

Dan was het in 1 keer afgelopen met snelheidsovertredingen en de gemiddelde snelheid op de wegen bleef hetzelfde. Mensen willen niet sukkelen maar als er 250 euro per km tegenover staat dan pushen ze ook de limiet niet dus houden het op +/- 90 op een 100 weg, Waar je voorheen 80 mocht en 90 deed. Resultaat hetzelfde het vraagt alleen om een andere mindset.

Ik ben ook geen heilig boontje maar zo werkt het nou eenmaal. Mensen pushen de grens zolang er geen consequenties tegenover staan.

TLRS

Bericht door TLRS » 03 feb 2013, 16:54

Hmm op vakantie in Zwitserland zou voor mij waarschijnlijk een enkele reis worden :? Aan de andere kant, daar kun je misschien fijner rijden.. meer flow, meer bochten. In NL is het constant een andere snelheid, rotondes, drempels, veel langzame zones waar je in het buitenland 70 zou mogen.

Voor mij is het rijden een uitlaatklep.. en dat doe ik zonder een ander teveel tot last te zijn (denk ik). Gelukkig woon ik dan ook niet in de randstad want dan stonden dagelijks m'n tanden in het stuur van frustratie.
KW schreef:Welkom in de wereld van boete-geile Koos Spee :please:

Wat hier kansloos is is daar en overal op de wereld net zo goed kansloos. De veiligheid wordt vrijwel NIET beter met idiote boetebedragen of zelfs gevangenisstraffen, aangezien snelheid maar hoogstzelden de werkelijke oorzaak van ongevallen is. Dat het een rol speelt in de afloop doet niet ter zake. Immers, beter voorkomen dan genezen, en het helpt niks bij het voorkomen...
Bekeuringen zijn allang geen middel meer maar een doel, niet waar?

Shakes

Bericht door Shakes » 03 feb 2013, 16:58

Snap het probleem niet zo. Het zijn in dat land de regels en daar heb je je maar aan te houden. Even terug mag je unlimited, steeds minder maar goed, en dat zijn daar de regels. Daar hoor ik niemand over.

Zeuren over boetes is zo 2008. Wil je de overheid niet helpen hou je je aan de limiet. Scheelt ook een boel stress.

*pakt groene thee*

Bram

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 17:00

Sja, jij hebt een Prius met 76 pk :mrgreen:

Ow wacht, ik een Polo met 69 pk :tooth:

:bag:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 03 feb 2013, 17:51

Shakes schreef:Snap het probleem niet zo. Het zijn in dat land de regels en daar heb je je maar aan te houden. Even terug mag je unlimited, steeds minder maar goed, en dat zijn daar de regels. Daar hoor ik niemand over.

Zeuren over boetes is zo 2008. Wil je de overheid niet helpen hou je je aan de limiet. Scheelt ook een boel stress.

*pakt groene thee*
Grapjas met je regels..........ik kan me een paar jaar terug nog voor de geest halen,Elmar,cor jij met de AMG van Cor en ik en we hielden ons niet echt aan de regels.
300 kwam vaker voor dan 100 en dan heb ik het niet eens over de tunnel-runs.
Gegarandeerd als ze je gegrepen hadden dan je net zo hard had staan te janken over de regels, dus nu ff niet het heilige boontje gaan spelen..........

Shakes

Bericht door Shakes » 03 feb 2013, 17:53

Eens hoor maar dat was niet in Zwitserland. De gekkigheid van London naar Dover :whistle: en nog veel meer (grens- Vianen in 20 min zouden we daar niet echt doen :)

Bram

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 17:56

Mooi was die tijd..... :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 feb 2013, 17:57

Zeker weten.

Bram

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 18:00

Dat stukje Londen --> boot ging ook kneiterhard weet ik nog :angel:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 feb 2013, 18:02

Langzaam ging het niet vaak nee. Gas is alles he

TLRS

Bericht door TLRS » 03 feb 2013, 18:14

Het scheelt als je weet waar en wanneer je plezier kan hebben. Dat is misschien ook het geluk in de mooiere provincies.. daar is meer dan meters breed dodelijk saaie strepen asfalt.

Als ik me niet vergis zijn m'n bekeuringen voor te hard rijden gezamenlijk minder dan 50 euro.. :lol:

Bram

Bericht door Bram » 03 feb 2013, 18:24

Shakes schreef:Langzaam ging het niet vaak nee. Gas is alles he
:mrgreen:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 03 feb 2013, 18:58

Als je denkt dat het in Nederland erg is met regeldrang dan moet je maar eens in Zwitserland gaan opletten. Gek word je van de borden en -vooral in de toeristengebieden- geslotenverklaringen. Ben op weg naar m'n mountainbikeroute 1 keer een 1 richtingsverkeerweg ingefietst en kon meteen 40 euro lappen.

Nare zure politiemensen daar. :x

Joop

Bericht door Joop » 03 feb 2013, 20:11

De kans om gepakt te worden is ook behoorlijk klein in Zwitserland met de inkrimpingen bij de politie van de afgelopen jaren.

Afgelopen zomer wezen toeren in Zwitserse en Italiaanse Alpen maar in al die dagen in Zwitserland welgeteld 1 politieagent gezien en die heb ik zelf moeten opzoeken om aangifte van een gestolen camera te doen ;-).

Toen we net een paar kilometer over de Italiaanse grens waren was de Carabinieri op één hand al niet meer te tellen. Valt allemaal nog wel wat mee; wel uitkijken voor de flitspalen, maar die staan meestal in het dorp en ook niet voor niets lijkt mij.

Al met al geen vrijbrief om dan maar asociaal te hard te gaan rijden; overigens te hard rijden doe je toch zelf, hoe makkelijk dat al dan niet gaat. Overigens ben ik ook geen heiligboontje, heb er goed van genoten die paar dagen om het maar even zo te zeggen... :df: :wink:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 03 feb 2013, 20:35

Overigens kun je ook een gevangenisstraf krijgen voor gevaarlijk/roekeloos inhaalgedrag. Dit staat verder niet gespecificeerd, maar is wrsnl ter beoordeling van de agent. Dus je loopt ook nog het risico van een leuk portie willekeur.

Luco

Bericht door Luco » 03 feb 2013, 21:13

sitechris schreef:Overigens kun je ook een gevangenisstraf krijgen voor gevaarlijk/roekeloos inhaalgedrag. Dit staat verder niet gespecificeerd, maar is wrsnl ter beoordeling van de agent. Dus je loopt ook nog het risico van een leuk portie willekeur.
Ja, daar hebben ze hier artikel 5 voor, net zo vasg, net als de willekeur voor een aanmelding van zon fijne cursus, maar je weet het, dus met het koppie rijden.

Plaats reactie